Jäämeren rata, koillisväylä ja Suomi.

Jäämeren rata vai tiedon valtatie?

Pohjoismaiden neuvosto arvioi, että Pohjolan datakeskusteollisuus vetää puoleensa vuosittain 2–4,3 miljardin euron edestä investointeja vuoteen 2025 mennessä. Datakeskusinvestointeja houkutellaan erilaisilla kannustimilla, mutta Equinix katsoo pääasiassa asiakkaiden tarpeita. Meyersin mukaan Suomen asemaa parantaa se, että merenalaisten kuitukaapelien rakentamisessa on meneillään poikkeuksellisen vilkas investointijakso hetkellisen kuivan kauden jälkeen.

”Kun kaapelit rantautuvat jonnekin, niiden mukana tulee valtava määrä liikennettä, joka pitää jakaa.”

Se kasvattaa datakeskusinvestointien tarvetta solmukohdissa. Suomen etulyöntiasema on sen erinomainen sijainti suunnitellun Koillisväylän merenalaisen kuitukaapelin ja Keski-Euroopan välissä.

Datakeskusverkosto kasvaa vauhdilla. Konesalit ovat suuria sähkösyöppöjä. Teollisuuden haasteena ovat Meyersin mukaan sähkön saatavuus ja kestävä energiankäyttö.

”Olemme sitoutuneet tavoitteeseemme käyttää sataprosenttisesti päästötöntä energiaa.”

Suomessa Equinix hyödyntää energialähteenä vain uusiutuvaa energiaa, kuten vesivoimaa.

”Laskemme ydinvoiman yhdeksi päästöttömän energian lähteeksi”, Meyers kuitenkin selventää.

”Pohjoismaat ovat mielenkiintoinen paikka datakeskuksille jo ilmaston puolesta. Etuna täällä on se, että jäähdytys on ilmaista suurimman osan vuodesta”, Meyers sanoo.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/datakeskusjohtaja-suomi-on-kiinnostava-paikka-investoinneille-jaahdytys-on-ilmaista-suurimman-osan-vuodesta/4a5c5060-36b5-4cac-9dfe-273d3d46bada
 

Ei käy, koska ilmasto!!!

Datakeskus syö aivan hulluna sähköä ja Suomen CO2-päästöt lisääntyvät. Meidän suomalaisten pitää kieltäytyä moisista!

Datakeskuksen rakentaminen vaikka Puolaan tai Saksaan on ihan ok, koska ei ole sitten Suomen päästöjä. Ok on sekin, että jäähdytysjärjetelmä syö yhden ison hiililauhdevoimalan verran sähköä vaikka Suomessa hukkalämmöt saisi johdettua vesistöihin ilman mitään päästöjä. Tällaisia asioita ei ilmastotalkoissa pohdiskella.

Terveisin punavihreät!
 
Ei käy, koska ilmasto!!!

Datakeskus syö aivan hulluna sähköä ja Suomen CO2-päästöt lisääntyvät. Meidän suomalaisten pitää kieltäytyä moisista!

Datakeskuksen rakentaminen vaikka Puolaan tai Saksaan on ihan ok, koska ei ole sitten Suomen päästöjä. Ok on sekin, että jäähdytysjärjetelmä syö yhden ison hiililauhdevoimalan verran sähköä vaikka Suomessa hukkalämmöt saisi johdettua vesistöihin ilman mitään päästöjä. Tällaisia asioita ei ilmastotalkoissa pohdiskella.

Terveisin punavihreät!

Ketkäs Suomen punavihreät ajavat datakeskusten kieltoa? Linkola? Vai ovatko ne sukua niille persuille jotka ovat liitossa Luciferin kanssa? ;) Datakeskusten hukkalämmön syöttöä kaukolämpöverkkoon kai tehdään jo Mäntsälässä?
 
Ketkäs Suomen punavihreät ajavat datakeskusten kieltoa?

Kaikki. Metsähakkuiden kanssa aivan sama. Suomalainen puu on nou-nou, mutta Venäjältä saa heidän mielestä hakata mielinmäärin, eikä ilmasto välitä siitä pätkääkään.

Sitäkään ei huomioida, että puupohjaiset kartonkituotteet korvaavat muoveja. Ei huomioida, koska öljyntuotanto tapahtuu ulkomailla, eikä sitä muutoinkaan pidetä pahana.
 
Kaikki. Metsähakkuiden kanssa aivan sama. Suomalainen puu on nou-nou, mutta Venäjältä saa heidän mielestä hakata mielinmäärin, eikä ilmasto välitä siitä pätkääkään.

Sitäkään ei huomioida, että puupohjaiset kartonkituotteet korvaavat muoveja. Ei huomioida, koska öljyntuotanto tapahtuu ulkomailla, eikä sitä muutoinkaan pidetä pahana.

Missä on se vihreiden tai vasemmistoliiton kannanotto joka vastustaa datakeskuksia? Vai onko se samassa kaapissa Kokoomuksen työläisten lahtaussuunnitelmien kanssa :) En ole vihreiden tai vasureiden kannattaja, mutta heitä pitäisi vastustaa oikein tiedoin.
 
Miten ajattelit Baranovin poikien katkaisevan Inarinjärven kiertävän Jäämeren radan? Meinasitko että yön pimeydessä spetsnaz joukkueen nousevan rajan takaa kumiveneillä pitkin Lutto-jokea Saariselälle asti ja sieltä kapuavat tunturin yli trotyylipaukku kainalossa ja mäjäyttävät kiskot solmuun?

Mitä sitten? Tämänkö seikan vuoksi koko rata pitäisi jättää rakentamatta tai vähintään siirtää Torniojokilaaksoon? Teidän ajatusmallin mukaisesti, jotka Venäjän rajan läheisyyden vuoksi vastustatte Jäämeren ratayhteyttä, niin kertokaapas vastavuoroisesti mitä teemme Saimaan Kanavan kanssa? Eikö olisi parempi siirtää Länsi-Suomeen kaikki Itä-Suomen sellu- ja paperitehtaat Lappeenrannan Kaukaan tehdasta ja Uimaharjun Enocelliä myöten, koska Putin pystyy pysäyttämään Itä-Suomen kemiallisen metsäteollisuuden laitokset, vaikka ihan vaan kännissä ja läpällä, ajamalla yhden läpimädän Ladan Saimaan kanavan sulkuun.

-----------------

Vakavasti ottaen Jäämeren ratayhteydellä Suomi ankkuroi itsensä kiinni Arktisten alueiden rikkauksiin niin Barentsin Merellä kuin Pohjoisella Jäämerellä aina Huippuvuoria myöten. Ivalon lentokentältä on matkaa Huippuvuorten Etelärannikolle 1200km, joten pystyisimme jo nyt valvomaan Horneteilla Huippuvuorten ilmatilaa, toki yhteistyössä Norjalaisten kanssa. Kun vielä Utsjoen Nuorgamiin saataisiin rakennettua min 2km lentokenttä, niin Hornettien toimintasäde riittäisi operoimaan koko 62 000 km2 Huippuvuorien alueella ja noin 450km matkan Huippuvuorten eteläkärjestä pohjoisimpiin osiin.

Onneksi olemme osanneet olla jo kaukaa viisaita ja Suomen Hornet lentäjät ovat päässeet harjoittelemaan yhdessä Norjan ilmavoimien kanssa arktisten alueiden operointia. \\ Volat Kaakkoon!! Kerrassaan loistava, tunnelmaan sopiva taustamusiikki ja komea video!!!


Sen lisäksi että se Inarinjärven vierestä menevä rata on turvallisuusuhka ja turha huoltovarmuuden kannalta se on myös ympäristörikos ja kansallismaiseman tuhoamista.

Tässä asiassa aion tukea saamelaisiakin loppuun asti jos sellaista yritetään rakentaa.
 
Oikealla suunnittelulla saataisiin hukkalämmöt johdettua vaikka paikalliseen kaukolämpöverkkoon.
Usea paperitehdas tuottaa nykyisin lämpöä paikalliseen kaukolämpöverkkoon. Siltä pohjalta arvaamaton, en siis tiedä, Googlenkin tuottavan.
Lisäksi hämärä muistikuva mielen syövereistä kertoo, että Nokia tekisi Hatanpäällä lämpöä lähistöönsä.
 

Angry Birds -mies Vesterbacka lähtee vetämään kiisteltyä Jäämeren rataa – juna Kirkkoniemeen voisi kulkea jo viiden vuoden kuluttua

Rautatien hinnaksi on arvioitu noin kolme miljardia euroa.

Angry Birds -mobiilipelistä ja Tallinna-tunnelista tuttu liikemies Peter Vesterbacka lähtee vetämään Jäämeren rata -hanketta.
Vesterbackan yhtiö allekirjoitti Rovaniemellä torstaina aiesopimuksen norjalaisen Etelä-Varangin kehitysyhtiön kanssa Jäämeren radan suunnittelemisesta ja toteuttamisesta.

Peter Vesterbacka sanoo, että rautatie Rovaniemeltä Norjan Kirkkoniemeen rakennettaisiin yksityisellä rahoituksella, joka aiotaan hankkia ulkomailta.

Rautatien hinnaksi on arvioitu noin kolme miljardia euroa.

Liikenneministeriön tilaama konsulttiselvitys totesi runsas vuosi sitten, että rata on taloudellisesti kannattamaton.


350 km/h Rovaniemeltä Norjaan

Vesterbacka uskoo, että juna Kirkkoniemeen voisi kulkea jopa viiden, mutta viimeistään alle kymmenen vuoden kuluttua.

– Meillä on tarkoitus tehdä nopea yhteys samalla tavalla kuin Tallinna-tunnelissa. Jäämeren rataa suunnitellaan junille, jotka kulkevat 350 km/h tai nopeammin.
Teemme sellaisen yhteyden, että se toimii turismin kannalta.

Matkailun osuutta Jäämeren radan kannattavuuteen ei ole hänen mielestään otettu riittävästi huomioon aiemmissa selvityksissä.

– Rahti ei todellakaan ole se ainoa juttu. Jos katsoo Tallinna-tunnelia, niin siellä rahdin osuus on noin 20 prosenttia ja muu on henkilöliikennettä.
Kyllä tässäkin henkilöliikenteellä tulee olemaan merkittävä rooli, etenkin kun Rovaniemelle laskeutuu tulevaisuudessa suoria lentoja Aasiasta.

– Oleellista on, että Jäämeren rata säästäisi 20 rahtipäivää Aasian ja Euroopan välillä. Maailman huomio on kiinnittynyt tänne todella hyvällä tavalla ja nyt on hyvä aika lähteä tekemään.


Entä saamelaiset?

Jäämeren rata on herättänyt vastustusta saamelaisten parissa. Radan on pelätty halkovan porolaitumia.
Vesterbacka uskoo kuitenkin, että keskustelu myös vastustajien kanssa auttaa.

– Nämä asiat ratkeavat sillä, että puhutaan. Olemme jo puhuneet saamelaisten kanssa ja heidänkin parissaan on monta mielipidettä asiasta.
Olen varma, että pääsemme hyvään ratkaisuun kun keskustellaan.

Jäämeren radasta aiotaan järjestää yleisötilaisuudet joka kuukausi. Lisäksi kaikkien asianosaisten kanssa aiotaan keskustella.

– Koska emme ole paikallisia, meillä ei ole tavallaan mitään ennakkoluuloja, vaan voimme keskustella kaikkien kanssa siitä mitä ollaan tekemässä.

Peter Vesterbackan mukaan osa Jäämeren radasta kulkisi maan alla tai jopa ilmassa.

Valtiovallalta rautatien puuhamies toivoo tukea, jotta radalle saataisiin joustavasti kaikki tarvittavat luvat.


Tallinna-tunnelille naurettiin

Liikemiehen visiot kuulostavat varsin mahtipontisilta. Samanlainen vastaanotto oli miehen edellisen ison projektin, Tallinna-tunnelin kanssa kolme vuotta sitten.

– Silloin iso osa vain nauroi ja sanoivat, ettei tämä ole mitenkään realistista.
Nyt kolme vuotta myöhemmin alkaa olla rahoitus kasassa, YVA (ympäristövaikutusten arviointi) on liikkeellä ja kohta päästään poraamaan.

Vesterbackan mukaan ensimmäinen juna Tallinnan ja Helsingin välisessä tunnelissa viilettäisi joulukuussa 2024.
Tallinna-tunnelin hinnaksi on arvioitu 15 miljardia euroa eli se maksaa noin viisi kertaa Jäämeren radan verran.

29829
 
"
– Silloin iso osa vain nauroi ja sanoivat, ettei tämä ole mitenkään realistista.
Nyt kolme vuotta myöhemmin alkaa olla rahoitus kasassa, YVA (ympäristövaikutusten arviointi) on liikkeellä ja kohta päästään poraamaan. "

Iso osa nauraa edelleen ja sanoo ettei se ole mitenkään realistinen. Koska se ei ole.
 
Amundsenin piti aikoinaan lähteä valloittamaan pohjoisnapaa mutta kun kuuli että se on jo tehty suunnitelma vaihtui etelämantereeseen. On eri hommia valloittaa etelä tai pohjoisnapa ja nämä hankkeet. Mutta nykyajan tutkimusmatkailijana pidettävä "länsimäen petteriä".
Minun oma mielipide(makuasia) on että tuolla Kirkeneesin suunnalle ei Suomen puolella mitään maisemaa katseltavaksi tuossa vauhdissa.. Eikä siellä asua juuri kettään rajan takana eikä turismifasiliteettejä..
 
Kirkkoniemestä lähtee kuuluisat Hurtigrutten -risteilyt. Jäämerelle viedään turisteja kalastamaan ja valaita katsomaan.


Tuollaiset turismiin liittyvät asiat minulle tuli mieleen.

Mutta eniten mun nenään tässä haisee Kiinalainen raha, Kiinalaisten hallinta- ja vaikuttamisvallan lisääntyminen euroopassa, Suomessa ja arktisilla alueilla sekä silkkitie-projekti.
Ja nyt Vesterbacka on osa tätä suunnitelmaa.


Hyvä esimerkki tästä on Kiinan lisääntyvä läsnäolo arktisella alueella. Kiina ei ole arktinen valtio, koska sillä ei ole arktisia maa- tai merialueita. Se pyrkii kuitenkin arktiseksi toimijaksi.

Uusi silkkitie tunnetaan englanniksi nimellä One Belt and One Road Initiative. Se on valtava, satojen miljardien suurusluokan infrastruktuuri- ja kauppahanke, jolla Kiina on sanonut edistävänsä kaupankäyntiä ja liikenneyhteyksiä Aasiassa, Euroopassa ja Afrikassa.

Rautateitä, satamia, teollisuuskeskuksia
Rautateiden osalta Kiina havittelee kaikkiaan 51 raideyhteyttä, jotka kytkisivät toisiinsa 27 Kiinan ja 28 Euroopan suurkaupunkia.

 
  • Tykkää
Reactions: PSS
"
– Silloin iso osa vain nauroi ja sanoivat, ettei tämä ole mitenkään realistista.
Nyt kolme vuotta myöhemmin alkaa olla rahoitus kasassa, YVA (ympäristövaikutusten arviointi) on liikkeellä ja kohta päästään poraamaan. "

Iso osa nauraa edelleen ja sanoo ettei se ole mitenkään realistinen. Koska se ei ole.
Niin kumpiko jäämeren rata vai Tallinnan tunneli vai peräti kummatkin?
 
Kirkkoniemessä on 3500 asukasta, mikä kieltämättä rimmaa Vesterbackan luotijunan huippunopeuden 350 km/h kanssa. :rolleyes:
 
Niin kuin arvelinkin.
Saamelaiset vetivät uutisen kuultuaan herneen nenään.
Veikkaanpa, että Vesterbacka saa neuvotella ja käännytellä saamelaisia vielä piiiiiitkään.
Ja sittenkin voi tulla tappio koko suunnitelmalle.


Saamelaisilta täystyrmäys Vesterbackan Jäämeren rata -suunnitelmille – Saamelaiskäräjät yllätettiin jo toistamiseen

Jäämeren rata halkoisi toteutuessaan saamelaisten kotiseutu- ja poronhoitoalueen.

Saamelaiset tyrmäävät torstaina uutisoidut uudet Jäämeren rata -suunnitelmat.

Kielteisen kannan ratahankkeelle ovat aiemmin ilmaisseet muun muassa Saamelaiskäräjät, Kolttien kyläkokous, Paliskuntain yhdistys, Saamelaismuseo Siida, alueen paliskunnat, Utsjoen kunta sekä useat yhdistykset.

– Saamelaiset eivät ole hankkeen osalta sidosryhmä, vaan oikeudenomistajia ja Euroopan unionin alueen ainoa alkuperäiskansa, jonka asema ja oikeus omaan kieleen ja kulttuuriin on turvattu niin kansallisessa lainsäädännössä kuin kansainvälisenkin oikeuden tasolla. Saamelaisten kanssa ei keskustella vaan neuvotellaan.

– Ainoa tapa edistää tätä hanketta on se, että saamelaiset ovat alkusta alkaen mukana ja että vaikutukset saamelaiskulttuuriin ja ympäristöön selvitetään asianmukaisesti.

– Jäämeren radan rakentamiselle ei ole edellytyksiä nyt eikä tulevaisuudessa, koska saamelaiskulttuurin heikentämiskielto estää radan rakentamisen saamelaisten kotiseutualueelle.
Heikentämiskielto on juuri tämänkaltaisia tilanteita varten, ja nyt mitataan, kuinka tällaisia hankkeita arvioidaan sen valossa. Uskon kyllä siihen, että heikentämiskielto estää tällaisten hankkeiden toteuttamisen.

Peter Vesterbackan edistämän Tallinna-tunnelin myötä Suomesta tulisi osa Kiinan arktista silkkitietä.
Jäämeren rata olisi luontainen jatkumo silkkitielle ja kiinalaisyhtiöiden valmistamien tuotteiden sujuvalle pääsylle maailmanmarkkinoille.
Vesterbackan mukaan Jäämeren rata säästäisi 20 rahtipäivää Aasian ja Euroopan välillä.
 
1) Turvallisuuspoliittisesti tuo hanke on aivan järjetön. Turvallisuuspolitiikan kannalta olisi Narvik oikea ratkaisu.

2) Monta mutkaa on edessä ennenkuin rata Kirkkoniemeen rakennetaan. Ympäristöarviointi kestänee.

3) Talous on sitten kolmas asia. Ei tuonne oikein löydy rahaa pyörittämään tuollaista rataa kun rahtia ei ile järkevää ajaa tuolla eikä turistikapasiteettia löydy. Ennen pitkää menee yhtiö nurin ja kiinalaiset joilla on yhtiön oikeudet vakuutena istuvat tuon omistajana. En tosin keksi mitä hekään tekevät tuollaisella radanpätkällä.
 
Back
Top