J20 Kiinan häivehävittäjä

J-20 on alapuolelta enemmän häivekoneen näköinen, kuin PAK-FA. Tosin nuo alapuolella olevat sivuperäsimet ihmetyttävät. Miksi tuollaiset? Miksi ei vain isommat sivuperäsimet yläpuolelle?

Muistelen lukeneeni canardien olevan ongelma häivetekniikan kannalta. Ilmeisesti näin ei ole?
 
JOKO kirjoitti:
J-20 on alapuolelta enemmän häivekoneen näköinen, kuin PAK-FA. Tosin nuo alapuolella olevat sivuperäsimet ihmetyttävät. Miksi tuollaiset? Miksi ei vain isommat sivuperäsimet yläpuolelle?

Eivät ole sivuperäsimiä vaan kiinteitä eviä suuntavakavuuden lisäämiseksi. Monissa 70/80-luvulla suunniteluissa hävittäjissä on sellaiset (mm. F-16). Varsinaisesta sivuvakaajasta voisi toki tehdä vain isomman, mutta usein se ei ole toivottavaa mm. rakenteellisista syistä. Kokonaan kääntyvien vakaajien on muutenkin oltava pieniä. Voi olla että nuo ovat vain väliaikaisratkaisu.
 
j2029.jpg
 
Peiper kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
Muistelen lukeneeni canardien olevan ongelma häivetekniikan kannalta. Ilmeisesti näin ei ole?

Tai sitten tuo on vaan joku "mediahävittäjä"

Vähän kuule samaa epäilen. Yhdysvaltain puolustusväki haluaa levittää kuvaa "teknologialtaan kohisten nousevasta Kiinasta", että...? Ja Kiina volinalla esittää kopioitua lennokkiaan, jonka ulkomuoto on sitätätätuotajavielämitä...suorituskyvystä ei kukaan tiedä mitään eikä edes häiveominaisuuksista.
 
baikal kirjoitti:
Peiper kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
Muistelen lukeneeni canardien olevan ongelma häivetekniikan kannalta. Ilmeisesti näin ei ole?

Tai sitten tuo on vaan joku "mediahävittäjä"

Vähän kuule samaa epäilen. Yhdysvaltain puolustusväki haluaa levittää kuvaa "teknologialtaan kohisten nousevasta Kiinasta", että...? Ja Kiina volinalla esittää kopioitua lennokkiaan, jonka ulkomuoto on sitätätätuotajavielämitä...suorituskyvystä ei kukaan tiedä mitään eikä edes häiveominaisuuksista.

Huomauttaisin, että puolustusväki ei levitä tuota kuvaa, vaan pitemminkin teollisuus, näkyvimmin mediateollisuus. Puolustusväen kommentit ovat olleet enemmän luokkaa "saas nähdä", myöntävät kuitenkin, että kiinalaiset pääsivät yllättämään tässä asiassa.
 
David Fulghum and Bill Sweetman/Washington

Anti-stealth and stealth detection technologies will bring into question all stealth designs, including China’s new J-20. How much invulnerability will current low-observability techniques retain as air defense systems adopt even larger and more powerful active, electronically scanned array (AESA) radars?

Airborne detection of stealth aircraft may already be an operational capability. Raytheon’s family of X-band airborne AESA radar family (in particular those on upgraded F-15Cs stationed in Okinawa) can detect small, low-signature cruise missiles. Moreover, Northrop Grumman’s lower-frequency, L-band AESA radar on Australia’s Wedgetail airborne early warning and control aircraft is larger and potentially more capable of detecting stealth aircraft at longer ranges.

Better images emerging from China point clearly to the J-20’s use of stealth technology, but there are still major uncertainties and unanswered questions.

The overall shape resembles that of the F-35 and F-22, with a single “chine line” uniting the forebody, upper inlet lips and wing and canard edges, a curved surface above that line and flat, canted body surfaces below it. The wing and canard edges are aligned – the wing and canard leading edges are parallel and the trailing edge of the canard is aligned with the opposite wing trailing edge. The same basic philosophy has also been adopted in British, Swedish and Japanese studies for stealth fighters.

The aim in all cases is to endow a practical, agile fighter configuration with a “bow-tie” radar signature, with the smallest signature around the nose and the greatest (still much lower than that of a conventional aircraft with curved or vertical-slab sides) to the side. The fighter’s mission planning system, using a database of known radar locations, then derives a “blue line” track that weaves between radars and avoids exposing the side-on signature to those radars more than transiently.

The diverterless supersonic inlet avoids a signature problem caused by a conventional boundary layer diverter plate – the F-22 has a conventional inlet, which is likely to require extensive radar absorbent material (RAM) treatment.

The biggest uncertainty about the design concerns the engine exhausts, which as seen on the prototype are likely to cause a radar cross-section (RCS) peak from the rear aspect. One possibility is that a stealthier two-dimensional nozzle will be integrated later in the program: however, the nozzles on the current aircraft show some signs of RCS-reducing saw-tooth treatment, suggesting that the PLA has accepted a rear-aspect RCS penalty rather than the much greater weight and complexity of 2-D nozzles.

Other details of the design are unknowns. Stealth development has been dogged by detail design challenges. All the antennas on the aircraft have to be flush with the skin and covered with surfaces that retain stealth properties while being transparent in a specific frequency. Maintainability becomes a complex trade-off: some systems requiring frequent attention will be accessed via landing gear and weapon bays, and others by latched and actuated doors that can opened and closed without affecting RCS, but the latter are a heavy solution.

Perhaps the toughest challenge in stealth design is the need to manage RF surface currents over the skin. Early stealth designs used heavy, maintenance intensive RAM. The F-22 introduced a much lighter surface treatment, but it has proven unexpectedly difficult to maintain, causing corrosion issues. Lockheed Martin now claims that the F-35 will be robust and affordable to maintain in service, with a combination of a high-toughness sprayed-on topcoat and a conductive layer cured into composite skin panels.

The Chengdu J-20 design has struck many analysts and observers as familiar and somewhat different that the Lockheed-Martin F-22, F-35 or the Sukhoi T-50.

“The J-20 is reminiscent of the Russian MiG 1.42 both in terms of planform, and also with regard to the rear fuselage configuration,” says Douglas Barrie, senior fellow for military aerospace at London’s International Institute for Strategic Studies. “The most obvious difference is the greater forward fuselage shaping as the basis for low observable characteristics, along with the different engine intake configuration. The MiG program was cancelled by the Russian government around 1997.” However, the similarity to the MiG concept may suggest some collusion with the Russian aviation industry.
http://www.aviationweek.com/aw/blogs/defense/index.jsp?plckController=Blog&plckBlogPage=BlogViewPost&newspaperUserId=27ec4a53-dcc8-42d0-bd3a-01329aef79a7&plckPostId=Blog%3a27ec4a53-dcc8-42d0-bd3a-01329aef79a7Post%3a2bbb8a32-8bf4-47c5-86c4-48f3c78e53c2&plckScript=blogScript&plckElementId=blogDest
 
Fom JAST to J-20
http://www.aviationweek.com/aw/blogs/defense/index.jsp?plckController=Blog&plckBlogPage=BlogViewPost&newspaperUserId=27ec4a53-dcc8-42d0-bd3a-01329aef79a7&plckPostId=Blog%3a27ec4a53-dcc8-42d0-bd3a-01329aef79a7Post%3a5c50cb01-bdd0-41cc-b216-fdc89354eb19&plckScript=blogScript&plckElementId=blogDest

5th from left is Li Gang the J-20 first flight pilot.
j2033.jpg
 
Surfailinpa tässä aikani kuluksi ja törmäsin suomalaisiin sotilasalan lehtiinkin kirjoittavan kaverin lainaavan omasta mielestään laatulähteitä. Ohessa valitut lainaukset:

Perttu Karivalo kirjoitti:
F-35 ja Super Hornetilla ei ole käytännön mahdollisuuksia ko. koneen sarjatuotantoversiota vastaan

[Tämän] voi ymmärtää oikeasti Stealth teknologiasta ymmärtävän henkilön ( P Goon) kirjoittamana esim. näin:

The intended sensor suite remains unknown. China has yet to demonstrate an AESA radar, or an advanced indigenous Emitter Locating System (ELS). However, these could become available by the time this airframe enters production. Suitable Russian hardware is currently in late development and/or test.

A stealthy, supercruising, long range interceptor would provide the PLA-AF with the capability to penetrate an opposing IADS to destroy assets like E-3 AWACS, RC-135V/W Rivet Joint, other ISR systems, and importantly, Air Force and Navy tankers. This would significantly complicate if not close down air operations from Andersen AFB and fixed basing in the Ryukyu chain, Japanese main islands, and Korean peninsula, during the opening phase of any contingency.

Naval task forces structured around CVBGs and operating within the 1,000 NMI plus radius of the J-XX/J-20 would be at significant risk of rapidly losing their E-2C/D AEW&C and EA-18G Growler Electronic Attack coverage during the opening phase of any contingency.

Hienoa spekulointia taas. Siis emme tiedä kyseisen koneen sensoreista, avioniikan tasosta tai ylipäätään kiinalaisten ilmapuolustusjärjestelmän toimivuudesta juuri mitään. Itse asiassa tämä kiinalaisten uusi ihmehävittäjä ei tule operationaaliseen käyttöön vuosikymmeneen (jos ikinä).

Sattumalta malliksi on revitty skenaario jossa ilmeisesti totaaliset idiootit Yhdysvaltojen asevoimissa ja sen liittolaismaissa lähtisivät joskus vuoden 2030 tienoilla itsemurhatehtävään sodassa kiinalaisia vastaan kylmän sodan sotakoneilla tai ikään kuin vähän jotain vuoristolaisia pommittamaan.

Ottaa jollain tasolla päähän kun ns. asian tuntijat käyttävät lähteitä miten sattuu eivätkä vaivaudu itse miettimään mitään. Suorastaan romanttista miten joku aikuinen oikeasti kuvittelee suurvaltojen sodan oikeasti olevan jotain ilmojen ritarien kaksintaisteluja ihan keskenään. Parit immelmannit häivekoneella ja strategiset tilanteet muuttuu.

Tarkoitan sitä että Yhdysvallat liittolaisineen hallitsee käsittääkseni tällä hetkellä avaruutta, valtameriä ja tietoliikenneverkkoja. Amerikan sotateknologia on useilla aloilla vuosikymmeniä muita maita edella. Venäjän ja Yhdysvaltojen ydinaseilla voisi oikeasti jopa voittaa ydinsodan Kiinaa vastaan niin absurdilta kuin ajatus ydinsodan voittamisesta kuulostaakin. Intia kasvattaa sotilasvoimaansa Kiinan rajalla. Mitä Kiina hallitsee? Omaa Keskustan valtakuntaansa ja pientä rannikkokaistaletta. Jättiläisvaltion talous toki kasvaa ja teollinen potentiaali sen mukana. Mutta vaikuttaako joku häivehävittäjä oikeasti kovinkaan paljon kokonaistilanteeseen?
 
Vastaus kysymykseesi on kyllä ja ei. Kaikki konfliktit eivät kuitenkaan eskaloidu. Esim. jos Kiina nyt jostain syystä tulevalla vuosikymmenellä päättääkin sitten laittaa tuumasta toimeen ja alkaa voimakeinoin yhdistämään kapitalistiprovinssiaan itseensä, niin Yhdysvallat ei välttämättä voi parkkeerata seitsemättä laivastoa Kiinan ja Taiwanin väliin samaan tapaan kuin viimeksi. Vähän sama tilanne kuin miksi Suomella on ilmavoimat. On lähes varmaa etteivät ne oikeassa sodassa kauaa kestä, mutta lisäävät uskottavuutta kummasti verrattuna siihen jos niitä ei olisi.

Tavallaan tilanne ei kuitenkaan ole kovin kummoinen. Mm. autoteollisuudessa konseptiautoja tulee liukuhihnalta, ja ne ovat lähinnä teknologiademonstraatioita, ja kyllä meillä osataan -henkselinpaukuttelua, eivätkä välttämättä koskaan pääse tuotantoon asti. Venäjä on tehnyt paljon samaa omassa lentokonepiirissään. Moni kakku päältä kaunis ja sisältö ratkaisee niinkuin sanotaan.
 
Chinese CCTV Broadcaster Uses Top Gun Footage In Military Drill VIDEO
 
Last edited by a moderator:
Kiina käytti Top Gun -elokuvaa uutisessa uutushävittäjästään?

Julkaistu: 31.01.2011 21:44, päivitetty: 31.01.2011 23:02

Kiinalaisten uutisvideo hävittäjästä on ehkä Hollywood-tuotantoa.

Kiinalaiset tiedotusvälineet joutuivat noloon valoon, kun maailmalle levisi epäilyjä maan hävittäjäuutuudesta kertovien uutislähetysten aitoudesta.

Uutiskanava China Central Televisionin (CCTV) näyttämä otos J-10-hävittäjästä on liki identtinen Top Gun -elokuvan kuuluisan taistelukohtauksen kanssa.

Uutisvideo on nähtävillä muun muassa internetin YouTube-videopalvelussa.

Tallennetta kommentoineet käyttäjät ovat lähes yksimielisiä siitä, että kiinalaiset ovat napanneet pätkän Top Gunista.

Vertailun vuoksi videoon on lisätty CCTV:n lähetyksen perään "samainen" Top Gunin kohtaus.

- Seuraavaksi he väittävät omistavansa Marsin, koska löivät marsilaisten armeijan Independence Day -elokuvan kohtauksissa, nimimerkki akirafactor vinoilee.

Asiasta uutsioi myös brittilehti The Sun.

Vuonna 1986 ilmestynyt Top Gun - Lentäjistä parhaat teki Tom Cruisesta supertähden. Tuolloin 25-vuotias Cruise esitti lentäjä Maverickia.

Kiinalaiset eivät ole myöntäneet huijausta.

CCTV lähetti uutisvideonsa 23. tammikuuta.

Katso video YouTubesta!


http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/Kiina%20käytti%20Top%20Gun%20-elokuvaa%20uutisessa%20uutushävittäjästään/art-1288366089789.html
 
hehhehh. Uotupesta ei kannata täysin kritiikittömästi ammentaa "tietoa".
 
Joo tässä sieltä "varmaa tietoa";
 
Last edited by a moderator:
Peiper kirjoitti:
Uutiskanava China Central Televisionin (CCTV) näyttämä otos J-10-hävittäjästä on liki identtinen Top Gun -elokuvan kuuluisan taistelukohtauksen kanssa.


Tallennetta kommentoineet käyttäjät ovat lähes yksimielisiä siitä, että kiinalaiset ovat napanneet pätkän Top Gunista.

Kohtaus on Top Gunista...jossa ammutaan nimenomaan kiinalainen hävittäjä alas ( tms keltatähtinen punalippukone )..tämän kiinurikoneen ( MAALATTU F-5 )...eli kiinalaiset ampuu kiinalaisia. Hienoa kopioida jotain noin banaalia.

:D
 
En tiedä ovatko viralliset mitat.
j208.jpg


Eli melkein samankokoinen (siipien kärkiväli pienempi) kuin Sukhoin Su-27 sarjan koneet.
 
Back
Top