J20 Kiinan häivehävittäjä

Juke kirjoitti:
Teräsmies kirjoitti:
crane kirjoitti:
Tuo on kyllä melkosen iso kone minkähänlaisia tutkavasteita tuo antaa sitte loppupeleissä.

B-2 omaa pienemmän tutkaheijasteen kuin F-117 vaikka on paljon isompi kone.

B-2ssa ei ole ollenkaan sivuperäsimiä..eli ei ihme.
J-20ssä kuitenkin on mutta aika pienet suhteessa muuhun.

Kunhan huomioin ettei koolla ole niin paljon väliä kun puhutaan häivekoneiden tutkaheijasteista.
 
No germaanien Horten 229ssa oli noin 20% heijastetta vähemmän kuin Heinkel He 111 koneessa...joten runko ja peräsimet tekee jotain. Ei tollanen tonnikeiju näkymättömäksi muutu ja sitä paitsi tutkat paranee koko ajan.
 
Koneen kotikentän aitaan ilmestyi tämmöinen juliste. Julisteen alkuperästä ei ole tietoa.


- Length 21.26 m
- Fuselage width 3.94m
- Wing span 12.88m
- Height 4.45m
- Canard span 7.62m

- Empty weight 17 tons
- Takeoff weight 25 tons

- Cruise speed 1.83m
- Max speed 2.5m

- Ceiling 20,000m
- Combat radius 2,000km
- Ferry range 5500km

- Crew 1
 
Se on huomattavasti nopeampi kuin mitä kukaan on osannut spekuloida jos tuo pitää paikkaansa.
 
Eiliseltä lennolta.



Onkohan tuossa kuomun alapuolella kenties tankkaussuuttimen luukku? Jonkinlainen paneeli siinä näyttää ainakin olevan. Toisaalta voihan siellä olla koneen tykkikin.
 
Melko terhakka muutaman sadan metrin lentoonlähtö 3 minuutin kohdalla vieota.
 
Mitäs kummaa tuossa Teräsmiehen laittamssa kuvassa tapahtuu? Ihan niinkuin luulut olisivat olleet "teipattu" kiinni tuolla pintamaalilla ja sitten revenneet auki..

Edit: kattelion niitä aiempiakin vähän tarkemmin, ja kyllä se pinnoite näyttää olevan "repäisty" joka luukun kohdalla. Haitekkia varmaan, kai sillä jotain saavutetaan.
 
Touhottaja kirjoitti:
Mitäs kummaa tuossa Teräsmiehen laittamssa kuvassa tapahtuu? Ihan niinkuin luulut olisivat olleet "teipattu" kiinni tuolla pintamaalilla ja sitten revenneet auki..

Edit: kattelion niitä aiempiakin vähän tarkemmin, ja kyllä se pinnoite näyttää olevan "repäisty" joka luukun kohdalla. Haitekkia varmaan, kai sillä jotain saavutetaan.

Suorat linjat pitää pilkkoa pienemmän tutkaheijasteen aikaansaamiseksi. Siksi luukkujen pinnat on "hammastettu" revityn näköiseksi. Alta pilkottaa sitten varsinainen tukirakenne.
 
Näin sitä oppii.. kiitoksia selityksistä ja selvennyksistä.. Jotenkin ajattelin, ettei joku luukun reuna ole niin justiinsa, kun en ole tutka- tai häivetekniikkaan perehtynyt.
 
Varsin pienestäkin komponentista voi sopivissa oloissa lähteä aika muikea tutkaheijastus, joten kyllä ne pikkujututkin pitää huomioida. Jos halutaan ihan kunnon stealthia, että havaittavuus todella pienenee hyvin radikaalisti (vähintään sadasosaan), niin joka juttu pitää ottaa huomioon. Ymmärrettävästi tämä tekee suunnittelusta aika hidasta ja kallista.
 
fulcrum kirjoitti:
Varsin pienestäkin komponentista voi sopivissa oloissa lähteä aika muikea tutkaheijastus, joten kyllä ne pikkujututkin pitää huomioida. Jos halutaan ihan kunnon stealthia, että havaittavuus todella pienenee hyvin radikaalisti (vähintään sadasosaan), niin joka juttu pitää ottaa huomioon. Ymmärrettävästi tämä tekee suunnittelusta aika hidasta ja kallista.

Niin..P-51D Mustang maksoi 4000 x vähemmän kuin uusi stealth...Mersu maksoi ilmeisesti vieläkin vähemmän. Kauas pilvet karkaavat lauloi Veikko Lavi !

F-117 koneitahan ammutaan alas ihan normaaleilla vanhanaikaisilla tutkilla ( ainakin Balkanilla ). Ihmettelen vaan että kannattaako uuden polven stealthiin ylipäätänsä investoida pienen maan pienillä pääomilla, varsinkin kun alkaa jo noilla perinteisilläkin lentäminen olla jo kipurajalla ?

Kiinalla on varaa millä mällätä kun kaikki teettää siellä työnsä, mutta sielläkin on mm 70 miljoonaa asuntoa myymättä jne.
 
Juke kirjoitti:
F-117 koneitahan ammutaan alas ihan normaaleilla vanhanaikaisilla tutkilla ( ainakin Balkanilla ). Ihmettelen vaan että kannattaako uuden polven stealthiin ylipäätänsä investoida pienen maan pienillä pääomilla, varsinkin kun alkaa jo noilla perinteisilläkin lentäminen olla jo kipurajalla?

Kiinalla on varaa millä mällätä kun kaikki teettää siellä työnsä, mutta sielläkin on mm 70 miljoonaa asuntoa myymättä jne.

F-117 poistettiin mielikuvatappionsa jälkeen arsenaalista. Apache-taisteluhelikoptereita, teksasilaista helikopterirykmenttiä ei uskallettu käyttää Jugoslavian Kosovossa, vaikka oli ilmaylivoima. Taisteluhelikopotereiden mielikuva ei olisi kestänyt sitä, että niitä olisi ammuttu alas lähi-ilmatorjuntaohjuksilla, ainakaan neuvostoliittolaisilla.

Kosovon ilmasota oli monessa mielessä tappio Yhdysvaltain puolustusvälineteollisuudelle.
 
Juke kirjoitti:
Ihmettelen vaan että kannattaako uuden polven stealthiin ylipäätänsä investoida pienen maan pienillä pääomilla, varsinkin kun alkaa jo noilla perinteisilläkin lentäminen olla jo kipurajalla ?

Kysymyksenasettelu on lähinnä, ostetaanko 100 huonoa konetta vai 50 hyvää? Määrässä on toki oma turvansa ja etunsa, mutta koska henkilöstökulut ovat merkittävä osa kustannusrakennetta, niin "kallis" kone voikin olla pitkällä tähtäimellä halvempi, tai ei ainakaan niin paljon kalliimpi.

Tällaiset kysymykset ovat hankalia ja niihin ei aina ole yksiselitteisiä vastauksia.
 
F-117:lla lennettiin Kosovon ilmaoperaation (Allied Force) jälkeen vielä Afganistanissa (Enduring Freedom) sekä Irakissa (Iraq Freedom). Viimeinen kone siirrettiin eläkkeelle 2008. Tiettävästi koneita ei kuitenkaan ole varsinaisesti romutettu, vaan pistetty naftaliiniin syystä tai toisesta. Mielikuva varhaisesta reserviin siirrosta siis on väärä. Lieneekö väite jotain .ru-höpinöitä.

Koneelle kertyi 25 vuoden palvelusaika ja se toimi aina menestyksekkäästi. Yksi sattumapudotus ei ole merkittävä. On myös muistettava, että F-117 on ensimmäisen stealth-sukupolven kone, joka tuli palveluskäyttöön jo 80-luvun alkupuolella ja on siis jo ehditty poistaakin täysinpalvelleena. Siitä ei siis kannata päätellä liikaa nykyhetken ja tulevaisuuden stealth-koneista.

80-luvun VW Golffikin oli omana aikanaan ihan hyvä auto, mutta ei siitä voi paljon päätellä vuosimallin 2012 Golfin ominaisuuksista.
 
fulcrum kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Ihmettelen vaan että kannattaako uuden polven stealthiin ylipäätänsä investoida pienen maan pienillä pääomilla, varsinkin kun alkaa jo noilla perinteisilläkin lentäminen olla jo kipurajalla ?

Kysymyksenasettelu on lähinnä, ostetaanko 100 huonoa konetta vai 50 hyvää? Määrässä on toki oma turvansa ja etunsa, mutta koska henkilöstökulut ovat merkittävä osa kustannusrakennetta, niin "kallis" kone voikin olla pitkällä tähtäimellä halvempi, tai ei ainakaan niin paljon kalliimpi.

Tällaiset kysymykset ovat hankalia ja niihin ei aina ole yksiselitteisiä vastauksia.
Niinpä. Kannataako hankkia helkkarin hintavia ja käyttökustannuksiltaan ja käytettävyydeltään erittäin kalliita häivekoneita, ja pommittaa niillä lammaspaimenia, kun ei kuitenkaan uskalleta tuoda niita modernin ilmapuolustuksen piiriin , missä ilmatilakuva luodaan & torjuntaa ohjataan kehittyneillä tutkilla & passiivisilla sensoreilla.
Vai onko kenties edullisempaa hankkia runsaasti UAV & ei niin stealth lähitukikoneita esim. Tucano ja vähän vähemmän ilmaylivoimahävittäjiä. Mielenkiintoista nähdä mihin 2025 päädytään...:a-rolleyes:
 
Back
Top