Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ei juopot eu-parlamentaarikot suomesta ole kiinnostuneita muulta osin, kuin maksajana.... Ei meitä tulla rinta rottingilla auttamaan pohjoiselle rintamalohkolle jostain ranskasta tai espanjasta. Korkeintaan lehteen kirjoittavat, että finnepoika on treenannut laiskasti, kun tuntuu ryssä olevan niskanpäällä....Ennenkaikkea, kuka takaa että ne ovat oikeasti käytössä, jos esim Suomen osalta kakka osuu tuulettimeen?
Ei juopot eu-parlamentaarikot suomesta ole kiinnostuneita muulta osin, kuin maksajana.... Ei meitä tulla rinta rottingilla auttamaan pohjoiselle rintamalohkolle jostain ranskasta tai espanjasta. Korkeintaan lehteen kirjoittavat, että finnepoika on treenannut laiskasti, kun tuntuu ryssä olevan niskanpäällä....
Ennenkaikkea, kuka takaa että ne ovat oikeasti käytössä, jos esim Suomen osalta kakka osuu tuulettimeen?
Naton Artikla 5 ja Lissabonin sopimuksen pykälä 42:7 ovat juhlavia julistuksia.
Artikla 5 "...auttaa hyökkäyksen kohteeksi joutunutta sopimuspuolta tai sopimuspuolia ryhtymällä välittömästi, yksin tai yhdessä toisten sopimuspuolten kanssa, sellaiseen toimintaan, jonka
se arvioi tarpeelliseksi..."
42:7. Jos jäsenvaltio joutuu alueeseensa kohdistuvan aseellisen hyökkäyksen kohteeksi, muilla jäsenvaltioilla on velvollisuus antaa sille apua kaikin käytettävissään olevin keinoin...
Itse näen asian niin, että muilla EU-mailla on näissä asioissa suht ohuelti annettavaa Suomelle, pl. kalusto ja tarvikkeet. Yhtään laajemman kriisin, kuin Suomi vs Venäjä kohdatessa eurooppalaiset lilliputtiarmeijat ovat aika tiiviisti kiinni kansallisessa puolustuksessa. Materiaaliapu sen sijaan on strategisen tärkeää, koska koulutettua reserviä meiltä löytyy ja perustamisluettelon ulkopuolisia pumppuja saadaan kyllä kasaan uudelleenkoulutuksella, kunhan jostain tulee niille sotavarustusta.
Eu-armeija... ei toimi. Nato vahvennettuna euroopan maiden 2% BTRllä toimii. Nato Usa hoitaa kaiken, ei toimi, kun EU maat on kukkia teetä ja sympatiaa.
Materiaalia kyllä nimenomaan on vielä, realistisesti arvioiden seuraavat 10 vuotta kun suht koht modernista ja käyttökelpoisesta puhutaan. Siitä eteenpäin sitten 80-, 90- ja 2000-luvuilla käyttöönotetun kaluston massavanhenemiset poistavat tuota reserviä pelistä. Esimerkkinä Saksa ja Ruotsi, jossa vahvuudet on alasajettu ns. kunnolla vasta 10 vuoden sisään.
Teksti turvatakuista on aivan turhaa löpinää. Lähinnä avun saajan kannalta on täysin auki että tuleeko turvaa vai eikö tule riittävää turvaa ja apua?
Boldasin tuosta noi merkitsevät kohdat.
Teksti on tyypillistä virkamies-ympäripyöreetä. Suomessa samaa näkee kansallisissa päätöksissä kaikkialla joihin sisältyy sana "mahdollisimman ....." Elikkäs aina kun jokin asia on päätetty siten, että jotain toteutetaan "mahdollisimman...." niin se tarkoittaa käytännössä, että mikä tahansa taso on ok ja aina voidaan sanoa, että tämä taso on mahdollista ja enempään ei pysty tai enempi ei ole mahdollista. Juuri tätä samaa tarkoittavat nuo takuiden lihavoidut kohdat.
Maanpuolustusturvallisuuden alalla on kaksi asiaa joihin ei ole luottamista: turvatakuut ja ruåtsalaiset.
.
Nykyään maat ovat ulkoistaneet turvajärjestelyn Natolle.Jos EU haluaa tuoda lisäarvoa Euroopan turvallisuusjärjestelyihin, sen pitäisi........
EU:n turvatakuut jättävät tulkinnanvaraa. On vaikea arvioida, mihin ne velvoittavat. Kreikan taloudellinen tukeminen jo osoitti, millaista kissanhännänvetoa 28 EU-jäsenmaata (ja 19 euromaata) saavat aikaan osoittaessaan keskinäistä ”solidaarisuutta”. Ja EU:n turvatakuut ovt joka tapauksessa rinnakkaiset ja suurelta osin päällekkäiset Naton turvatakuiden kanssa.
Jos EU haluaa tuoda lisäarvoa Euroopan turvallisuusjärjestelyihin, sen pitäisi keskittyä siihen, mitä puuttuu. Euroopalta puuttuu uskottava pelote ja kyky avustaa aggression kohteeksi joutunutta jäsenmaata keskitetysti (kalliilla kalustolla). Kumpikin puute voitaisiin helposti korjata kohdentamalla osa EU-budjetista (150 mrd/v.) yhteisen tai yhteiskäyttökelpoisen sotamateriaalin hankkimiseen.
EU:n kyky avustaa jäsenmaita keskitetysti ja projisoida voimaa maailmanlaajuisesti voitaisiin toteuttaa kolmella askeleella:
Aikaa kuluisi ehkä 10 vuotta ja rahaa 500 miljardia euroa (50 mrd/v. eli 0.3% BKT:sta).
- Päämaja.
- Asevarasto.
- Muukalaislegioona.
USAlla on uskottava pelote ja materiaalia tukea liittolaisiaan. Natolla on kolme C-17 Globemaster III –konetta ja 17 Boeing E-3 Sentry AWACS-tutkavalvontakonetta yms. Joillakin Naton eurooppalaisilla jäsenmailla on myös uskottava pelote (UK & Ranska) sekä miehiä ja materiaalia, joita voidaan lähettää muiden Nato-maiden tueksi.
Mutta millaista tukea Suomi voisi odottaa muilta EU-mailta? Ranska aktivoi terroristi-iskun jälkeen EU:n turvatakuut. Tulokset eivät vakuuttaneet. Toivottavasti järjestelmä toimii paremmin tosipaikan tullen. Kovin paljon en kuitenkaan laskisi sen varaan. Ehrensvärdin sanoin: Eftervard, stå här på egen botn, och lita icke på främmande hielp.
Niin, sitten kannattaa myös lukea ajatuksella mitä kirjoitin. En ole ottanut mitään kantaa turvatakuisiin. Puhuin ainoastaan siitä, onko muilla EU-mailla ylimääräistä materiaalia lähettää SUOMALAISTEN käyttöön, en edes siitä onko meille antaa tueksi varustettuja sotilasjoukkoja. Uskon vakaasti itsenäiseen puolustukseen, kansainvälisen yhteistyön viitekehyksessä. Ilman minkäänlaista luottoa kenenkään muun apuun. Uskallan sentään olla toiveikkaana siitä, että todennäköisintä vastustajaamme vastaan tapellessa muut EU-maat eivät ole heittämässä kapuloita meidän rattaisiimme, eli pysyvät ainakin pois tieltä jos ei muuta.
Nykyään maat ovat ulkoistaneet turvajärjestelyn Natolle.
Jos USA/Nato "poistuu", niin tilalle tulee asettaa uusi elin, jolle maat voivat taas ulkoistaa puolustuksen. Voi toimia juurikin noin kuten esitit, tai jatkaa nimellä Nato mutta siitä vaan puuttuu joitain entisiä avain-maita.
Se, että USA vetäytyessä Euroopan puolustajana johtaisi jiokaisen EU-maan omaan arvonlisäykseen puolustuksen alueella, on lähinnä satuihin uskomista.
Vain ne maat tekevät yhteistyötä, joilla on yhteinen riski joutua elämään tietynlaisen lopputuloksen kanssa. Lopputulos ei näytä samalta Euroopan länsireunan valtioissa ja siksi niiden intressikin on laimeampaa.
.
Erityisesti tuo muukalaislegioona innosti. Aseikäistä maahantulijaa kun on runsaasti.