Bodyguard kirjoitti:
Ol Kyllä tämä "Suojeluskuntapeikko" edelleen pelottelee ihmisiä, ainakin osaa ( aika isoa ).
Olen samaa mieltä ja väitän, että tuon asian laajuus on jäänyt monelta huomioimatta.
Se, että asiaa on jäänyt huomioimatta johtuu varmaankin siitä, että me kenelle Suojeluskunta ei ole peikko, emme sitä nytkään ala peikoksi kokemaan..ja myös pääasiassa ystävä-, tuttava- ja kaveripiirimme muodostuu ihmisistä, jotka ajattelevat asiasta samoin kuin me itse/ emme keskustele tämäntyyppisistä asioista sellaisten kanssaihmistemme kanssa jotka eivät ole tässä asiassa samalla aaltopituudella..ja sen myötä asia jää ikäänkuin pinnan alle.
Konkretisoin asiaa esimerkillä urheilujärjestö- ja urheiluseuratoiminnan kautta.
Kuten kaikki varmasti muistavat, aikanaan Suomessa oli SVUL ja TUL..järjestöillä oli molemmilla enemmän tai vähemmän aatteellista taustaa. SVUL on lakkautettu vuosikausia sitten "tarpeettomana"..MUTTA...TUL on yhä edelleen olemassa, toimii vireästi ja voi ilmeisen hyvin. Sopii kysyä miksi? Jos kerran liikunta ja urheilu on tämän päivän Suomessa toimintaa, jolla ei ole aatteellista pohjaa..
Jokainen, joka on mukana urheiluseuratoiminnassa paikallisella tasolla tuntee varmasti seuraavan ilmiön:
Useimmilla paikkakunnilla on monta urheiluseuraa. Osa on aikanaan kuulunut SVUL:oon, osa on TUL:n alaisia seuroja. Jostakin kumman syystä noihin seuroihin yhä edelleen väki valikoituu samalla vanhalla kaavalla..tietyt ihmiset vievät lapsensa vain tietyn urheiluseuran toimintaan/ toimivat itse vain tietynlaisissa seuroissa aktiivisina. Useimmiten seuroilla on pienissäkin kaupungeissa päällekkäisiä toimintoja..kummankin toiminta kärsii päällekkäisyydestä, mutta yhteistyö on lähes mahdoton ajatus. Miksi näin on..jos kerran aatteellisuudella ja urheilulla ei ole mitään tekemistä keskenään tämän päivän Suomessa??
Merkillepantavaa on myös se, että urheiluseuratoiminnassa olevasta väestä noin puolet toimii entisissä SVUL:n seuroissa, puolet TUL:n seuroissa. Kaupungeissa ja Suomen sisällä on tietenkin alueellisia eroja, mutta kokonaisuus on kuitenkin jakautunut noin puoliksi.
Nyt voidaankin kysyä jos ja kun jopa lasten ja nuorten urheilutoiminta on yhä edelleen jakautunut ilmeisen aatteellisin perustein, niin miten luulette "kodinturvajoukkojen" tavoittavan sen osan kansalaisista, joka ei voi viedä lastaan muun kuin TUL:n alaisen urheiluseuran toimintaan mukaan?
Mielestäni jo tämä asia on yksi konkreettinen osoitus siitä, että Suomessa on yhä edelleen yllättävän voimakas kahtiajako historiamme tapahtumien jälkimaininkeina.
Se jako on kuitenkin tosiasia ja sen vuoksi se pitäisi myös ottaa huomioon.