Jyrin kodinturvajoukot

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Minä olen ymmärtänyt, että Kodinturvajoukoista käytävä keskustelu on lähtenyt nimenomaan siitä, että kodinturvajoukot ovat pv:n joukkoja eikä mikään erillinen järjestö.

Minusta on aivan okei se linja, että valtiovallan äärimmäinen väkivaltakoneisto on pv:n hallussa, 100-prosenttisesti. Minäkään en halua mitään muuta ratkaisua.

Olen yrittänyt miettiä yhtä juttua: jos joudumme äärimmäiseen turvallisuustilanteeseen ja uhkaan vastaaminen on pv:n vastuulla, niin eikö AINOA TOIMIVA tapa ole silloin, että pv myös "omistaa" alkujaan koko kapasiteetin villoineen karvoineen jo Rauhan aikana?

Vaikka miten vääntelen tätä asiaa, niin näen parhaana ja ainoana vaihtoehtona sen, että KAIKKI MUU TOIMINTA PARHAIMMILLAAN tukee pv:a ja sen suorituskykyä ja HUOMIO SITEN, että pv rauhan aikana raamittaa ja ohjaa toimintaa siten, kun se katsoo tarvittavan. Ei pv maanpuolustustilanteessa tee mitään organisaatiolla, jota se ei tunne, jota se ei ole itse ollut kehittämässä ja jonka suorituskyky on täysi kysymysmerkki! Opettelun aika on rauhan aika ja suorituskykyä on pystyttävä mittaamaan...muuten minun ymmärtääkseni koko vohinalla ei ole mitään tekoa niiden vaatimusten kanssa, jotka sota asettaa.

En vaipuisi kuitenkaan murheenalhoon sen takia, että maakuntakomppanioita on "vain" se 30 pauttiarallaa. En tiedä mitä tehtäviä niille on lopultakin uumoiltu, mutta minä pysyn edelleen oletuksessani, että nuo komppaniat pystyvät muodostamaan tarvittaessa runkoja pataljoonille ja koulutusvoima niissä on omasta takaa. 30 pataljoonaa ei olekaan enää "vain"....ja jos se on saatu koulutettua tehtäviinsä ja avaintehtävät ovat harjaantuneiden jässiköiden käsissä, niin mikä mättää? Jos johtajistoon saadaan vielä ujutettua evp-upseereja niin eikun paranee.

Jättäisivät nuo nimileikit nyt vaan jo pois, minä en jaksa kohta totisena katsella, jos jossain koulutuksessa läväytetään taululle taas joku uusi organisaatio, joka vilkkuu jotain uusia lyhenteitä....
 
Minäkään en ymmärrä tässä yhteydessä näitä nimileikkejä?!
Nyt kun Maakuntajoukkojen toiminta on saatu käyntiin ja hiukan vakiinnutettua, niin miksi hitossa pitää samantien alkaa puhumaan jostakin "kodinturvajoukoista", joka on tavoitetila johon pyritään jne jne jne.
Miksei yksinkertaisesti keskitytä kehittämään Maakuntajoukkoja edelleen vastaamaan yhä paremmin niitä tarpeita, joita sellaisille joukoille kenties tulevaisuudessa on?! Voi olla, että se on jotakin sen suuntaista, mitä "kodinturvajoukoilla" ajetaan takaa..mutta miksi ei tosiaan jätetä näitä nimileikkejä sikseen ja keskitytä tekemiseen toisarvoisten nimileikkien sijaan?!
 
Kapiainen kirjoitti:
miksi ei tosiaan jätetä näitä nimileikkejä sikseen ja keskitytä tekemiseen toisarvoisten nimileikkien sijaan?!

Niinpä, Maakuntajoukot kävisi hyvin nimeksi niille kodinturvaporukoillekin. Ongelmana lienee lähinnä se, että silloin nimi ei olisi sama kuin tulevilla NATO-kumppaneillamme...

Jostain syystä näissä asioissa sorrutaan kerta toisensa jälkeen toisarvoisilla detaljeilla näpertelyyn. Tämä johtunee siitä, että asialla ovat poliitikot ja jokaisen pitäisi saada oma peukalonjälkensä loppulausuntoon tms. Itse asialla ja sen toteutuksella ei näytä olevan niin väliä.
 
Hösseli kirjoitti:
Kapiainen kirjoitti:
miksi ei tosiaan jätetä näitä nimileikkejä sikseen ja keskitytä tekemiseen toisarvoisten nimileikkien sijaan?!

Niinpä, Maakuntajoukot kävisi hyvin nimeksi niille kodinturvaporukoillekin. Ongelmana lienee lähinnä se, että silloin nimi ei olisi sama kuin tulevilla NATO-kumppaneillamme...

Jostain syystä näissä asioissa sorrutaan kerta toisensa jälkeen toisarvoisilla detaljeilla näpertelyyn. Tämä johtunee siitä, että asialla ovat poliitikot ja jokaisen pitäisi saada oma peukalonjälkensä loppulausuntoon tms. Itse asialla ja sen toteutuksella ei näytä olevan niin väliä.

Mulla on sama kutina, että kodinturva on samis-juttu kuin Norja ja Ruotsi-vastaava ja se on "helppo" mennä samana pakettina, kun törmätään kumppaneihin, joille pitää kenties selittää meikäsysteemiä...voidaan sanoa, että hei, meillä on samat jutut nimiä myöten kuin Norja, Ruotsi, Tanska jne.
 
Kapiainen kirjoitti:
Minäkään en ymmärrä tässä yhteydessä näitä nimileikkejä?!

Selventäisikö tämä lainaus HS:n sivuilta tilannetta? Nimi merkkaa ja aika paljon.

Just
Männistö | 11.9.2010 13:52
Voi kyllä syyttää itseään piittaamattomuudesta, jos ei arvokotiin hanki mitään suojauksia murtoja yms. vastaan. En enää uskaltaisi jättää rivariasuntoa koko päiväksi ilman minkäänlaisia hälytyslaitteita. Turvalukko ei pitele muuta, kuin sen yhden oven.

Ei näin. Yhteiskunnan on suojeltava kansalaisiaan.
TAI edetään kohti kodinturvajoukkoja ja oman käden oikeutta.
Italian malliin.


Eli kansalliskaarti olisi se paras vaihtoehto?
 
Eikös Suomessa poliisi hoida näitä siviiliajan rötöksiä...en näe mitään tarvetta Suomessa millekään "sisäiselle turvakaartille". Ja jos jossain homma leviää oikein tortuksi, poliisi saa apua rvl:sta ja pv:sta...eiköhän normilevottomuudet taltu jo sillä ilman punasilmäisiä pamputtajasiviilejäkin. Minusta Suomen nykysysteemi on hyvä, viranomaiset pystyvät kyllä hallitsemaan kaikki käsitettävissä olevat rettelöt ilman siviilien "apua".

Jos nyt jolla kulla on asunnossaan niin arvokkaita romuja, että pelottaa jättää asunto yksin kotiin, niin hommaa siihen sitten yksityiseltä puolelta lisäapua, niinhän tässä muutenkin tehdään koko ajan: jos tarviit palvelua niin ota lompakko kouraan ja maksa vaikka yksityislääkärille 8 minuutin tutqimuksesta melki 200 euroa, josta kela kust. en tiedä mitä.

Mä asun 8000 asukkaan pikkukylässä ja on tasan varma, että oveni ei ole lukittu never, muuta kuin öisin. Meillä on avoimet ovet koko ajan. Ei täällä vain mitään ole hävinnyt. Ihme paikkoja on kotimaassa jo nyt sitten, jos ei "arvorivarin pätkää" voi yksin jättää... kamoon, täälläkin asuu muuten ihan kaiken värisiä ja uskontoisia ihmisiä plus vahvasti edustettuna myös oma kotoperäinen vähemmistökin. Ja toistuvasti, kun jotain kaupungilla rikotaan tai varastetaan tms. niin syylliset löytyvät ihan syntyperäisistä kylän asukkaista. Ja poliiseja täällä on niin vähän, että niistä nähden voi jokainen tehdä mitä ikinä lystää.

Jos se Hellsinkin todellisuus on jotain muuta, niin syy lienee kelvottomassa yhteiskuntasuunnittelussa...ja sitä ei turvakaarteilla tässä maailmassa ole voitu missään päin maailmaa korjata. Amerikoissa on kansalliskaartit jne.jne.jne. ja siellä on melki 2 miljoonaa ihmistä vankilassa...luulisi, että siellä on rauhallista kuin luostarissa. Vaan eipä taida olla.
 
baikal kirjoitti:
Eikös Suomessa poliisi hoida näitä siviiliajan rötöksiä...en näe mitään tarvetta Suomessa millekään "sisäiselle turvakaartille". Ja jos jossain homma leviää oikein tortuksi, poliisi saa apua rvl:sta ja pv:sta...eiköhän normilevottomuudet taltu jo sillä ilman punasilmäisiä pamputtajasiviilejäkin. Minusta Suomen nykysysteemi on hyvä, viranomaiset pystyvät kyllä hallitsemaan kaikki käsitettävissä olevat rettelöt ilman siviilien "apua".

Jos nyt jolla kulla on asunnossaan niin arvokkaita romuja, että pelottaa jättää asunto yksin kotiin, niin hommaa siihen sitten yksityiseltä puolelta lisäapua, niinhän tässä muutenkin tehdään koko ajan: jos tarviit palvelua niin ota lompakko kouraan ja maksa vaikka yksityislääkärille 8 minuutin tutqimuksesta melki 200 euroa, josta kela kust. en tiedä mitä.

Mä asun 8000 asukkaan pikkukylässä ja on tasan varma, että oveni ei ole lukittu never, muuta kuin öisin. Meillä on avoimet ovet koko ajan. Ei täällä vain mitään ole hävinnyt. Ihme paikkoja on kotimaassa jo nyt sitten, jos ei "arvorivarin pätkää" voi yksin jättää... kamoon, täälläkin asuu muuten ihan kaiken värisiä ja uskontoisia ihmisiä plus vahvasti edustettuna myös oma kotoperäinen vähemmistökin. Ja toistuvasti, kun jotain kaupungilla rikotaan tai varastetaan tms. niin syylliset löytyvät ihan syntyperäisistä kylän asukkaista. Ja poliiseja täällä on niin vähän, että niistä nähden voi jokainen tehdä mitä ikinä lystää.

Jos se Hellsinkin todellisuus on jotain muuta, niin syy lienee kelvottomassa yhteiskuntasuunnittelussa...ja sitä ei turvakaarteilla tässä maailmassa ole voitu missään päin maailmaa korjata. Amerikoissa on kansalliskaartit jne.jne.jne. ja siellä on melki 2 miljoonaa ihmistä vankilassa...luulisi, että siellä on rauhallista kuin luostarissa. Vaan eipä taida olla.

Yritin vain tuoda esille sitä tosiseikkaa, että suomalaisessa "merkitysavaruudessa" sana kodinturva on jo käytössä. Osalle ihmisistä se ei tuo mieleen yhtään mitään mutta osa liittää sen noihin epävirallisiin järjestyskaarteihin. Suomalaisista ehkä 5 % tietää, että Virossa, Ruotsissa, Tanskassa ja Virossa on kodinturvajoukkoja. Eräs kaverini ihmetteli aikoinaan reserviläisharrastustani ja ihmetteli miksi vaivauduin. Kaverini vietti Ruotsissa joka vuosi 4-8 viikkoa sukuloimassa ja pientä työkeikkaa tekemässä. Kysyin mitä mieltä hän oli ruotsin kodinturvasta. Kaverini ällistyi kun kerroin 90 000 kodinturvamiehestä ja FBU:sta. Vielä enemmän mies hämmästyi kun kerroin rynkkyjen kotisäilytyksestä.
 
Nyt kun otettiin esiin tämä "kodin turva" tässä yhteydessä ja viitattiin sitä kautta kodinturvajoukkojen mahdolliseen tehtäväkenttään niin siitä muutama asia:

Minun kantani asiaan on ehdottomasti se, että "kodinturvajoukkojen" tulee toimia erittäin kiinteässä yhteistyössä Puolustusvoimien kanssa, mieluiten siten, että ne ovat osa Puolustusvoimia siten kuin Maakuntajoukot tänä päivänä ovat. Niiden tehtäväkenttä tulee niinikään rajoittaa tiukasti maanpuolustukseen, eli siis sotilaallisiin tehtäviin tilanteissa joissa maahamme kohdistuu sotilaallinen uhka rajojen ulkopuolelta.
"Kodinturvajoukkojen" tulee siis ehdottomasti olla Puolustusvoimien sotilasjoukkoja, joiden toiminta tähtää aseelliseen maanpuolustukseen ulkoapäin tulevaan sotilaalliseen uhkaan vastaamiseksi.
Mitkään poliisitehtävät ym ei mielestäni tule kysymykseen.

Toinen näkökulma asiaa on se, että vaikka jotkut tahot..vaikka yksittäisiä ministereitä myöten..saattaisivat nähdä unissaan joitakin "puolisotilaallisia puolipoliisijoukkoja turvaamassa kotien rauhaa", niin fakta on se, että Poliisi suhtautuu äärimmäisen mustasukkaisesti oman tehtäväkenttänsä vaalimiseen. Meillä on tänä päivänä vielä erittäin suuria askeleita otettavana, ennenkuin esimerkiksi erikoisjääkärit ja Poliisi..tai edes RVL:n erikoisjoukot toimisivat vaativassa tilanteessa kiinteässä yhteistyössä. Suomessa Poliisi hoitaa nämä tilanteet yksinoikeudella ja Puolustusvoimien osuudeksi jää "ulkokehän tehtävät".
Väitän, että on todella, todella, TODELLA, T O D E L L A pitkän tien takana, ennenkuin Poliisi suostuisi millään tasolla siihen, että se tekisi oikeastaan missään tilanteessa joka tänäpäivänä kuuluu Poliisin tehtäväkenttään yhteistyötä "kodinturvajoukkojen" kanssa. Tietysti se vaatisi muutoksia myös lakiin, ennenkuin sen enempää Puolustusvoimien erikoisjääkärit tai "kodinturvajoukot" voisivat tehdä Poliisin kanssa muuta yhteistyötä kuin niitä "ulkokehän hanttihommia", mutta ennenkaikkea se vaatisi todella suuren asennemuutoksen oikeastaan kaikkien viranomaisten taholla.
Nykyinen tilanne on itseasiassa ihan hyvä ja selkeä. Poliisilla on oma tehtäväkenttänsä, Puolustusvoimilla omansa ja RVL:lla omansa..tarvittaessa voidaan hyödyntää virka-apua puolin ja toisin siellä "ulkokehällä".
Poliisi ei halunnut..eikä myöskään tarvinnut..täydennyspoliisijärjestelmää. Mihin se tarvitsisi tai haluaisi kodinturvajoukkoja?!

Sitten kokonaan oma keskustelunsa on tässä yhteydessä aina esiin putkahtava asia..eli sotilasaseiden kotisäilytys. Ammattisotilailla ei ole tässä maassa lupaa säilyttää sotilaseita kotonaan..siihen ei ole minkäänlaista tarvetta tai järkevää perustelua. Miksi kodinturvajoukkojen reserviläisillä olisi yhtäkkiä tarve saada sotilasaseita kotiinsa??
Toivon..ja uskon..ettei Suomessa minun elinaikanani tule olemaan oikeutta säilyttää sotilasaseita kotona sen enempää ammattisotilailla kuin reserviläisilläkään. Niitä ei kotona tarvita, kotisäilytys ei tuo mitään sellaista etua, jonka takia olisi perusteltua säilyttää sotilasaseita kotona.
Valmiusasioilla aseiden kotisäilytystä ei voi perustella mitenkään. Jos se olisi peruste, joka koetaan todelliseksi niin eikö silloin ammattisotilailla olisi jokaisella sotilase kotisäilytyksessä?
 
Muistellanpas mistä Ruotsalaiset kopioivat kodinturvajoukkonsa? Hemvärnmet on sitä miltä Suojeluskunta voisi näyttää jos se olisi selvinnyt hengissä.

Puolisotilaalliset miliisijoukot,kuten Suojeluskunta ja Punakaartit syntyvät spontaanisti silloin kun vakinainen armeija ja keskushallinto on heikko tai olematon. Tasavallan alkuaikoina Suojeluskunta toimi armeijana ja sittemmin asevelvollisuuden myötä uuden punakapinan varalta eräänlaisena vara-armeijana, asevelvollisiin ei voinut luottaa. 1930-luvun puoleen väliin asti Suojeluskuntalaistet muodostivat liikekannallepanossa omia yksiköitään divisioonatasolle asti.

Mäntsälän kapinan jälkeen suojeluskunnilta otettiin lelut pois, esikunnat sulautettiin PV:n,SK:laiset sijoitettiin samoihin yksiköihin kuin ei SK:laiset. SK:lla ei ollut raskasta aseistusta eikä keinoja käskeä miehiä liikekannalle. Tämä siksi että huomattiin kuinka huono idea on ylläpitää valtiosta erillistä aseellista voimaa. Rähinän aikana SK hoiti liikekannallepano- ja kodinturva-asioita ali- ja yli-ikäisten kanssa esim poliisien virka-apuna, karkureita etsittäessä.

Jos siis perustamme Ruotsin/Tanskan/Norjan mallin mukaiset kodinturvajoukot, perustamme Suojeluskunnat uudelleen, mutta hyppäämme n. 75 vuoden kehityksen yli, samapa tuo millä nimellä niitä kutsuu.
 
Creidiki kirjoitti:
Puolisotilaalliset miliisijoukot,kuten Suojeluskunta ja Punakaartit syntyvät spontaanisti silloin kun vakinainen armeija ja keskushallinto on heikko tai olematon.


Tämän tapaista liikehdintää tulemme näkemään lähitulevaisuudessa useissa Euroopan maissa. Ei tarvitse mennä Ruotsia kauemmaksi, kun huomamme keskushallinnon otteen herpaantuneen joistakin kaupunginosista. Tanskassa vastavoimaksi ovat muodostuneet rikollisjengit. Nekään eivät ole tavallisten kansalaisten kannalta hyvä vaihtoehto, joten paikallisen kaartin tai miliisin muodostumista ei tarvinne kauaa odottaa. Tässä mallissa tosin puhutaan kaartien perinteisestä versiosta, eikä suinkaan asevoimien edullisesta jatkeesta.
 
Kapiainen kirjoitti:
"Kodinturvajoukkojen" tulee siis ehdottomasti olla Puolustusvoimien sotilasjoukkoja, joiden toiminta tähtää aseelliseen maanpuolustukseen ulkoapäin tulevaan sotilaalliseen uhkaan vastaamiseksi.

Mitkään poliisitehtävät ym ei mielestäni tule kysymykseen.

Nykyinen tilanne on itseasiassa ihan hyvä ja selkeä. Poliisilla on oma tehtäväkenttänsä, Puolustusvoimilla omansa ja RVL:lla omansa..tarvittaessa voidaan hyödyntää virka-apua puolin ja toisin siellä "ulkokehällä".

Millä nimellä noita nyt sitten kutsutaankin, niin kaikki yllämainitusta poikkeava olisi erittäin vaarallinen kehityssuunta koko yhteiskuntamme kannalta.
 
Ehdotankin uuden järjestön nimeksi.....SUOJELUSKAARTI:P
 
Kapiainen kirjoitti:
mutta silloinkin kynnys viedä lapset urheiluseuraan, jonka tunnus on punainen lippu olisi kenties liian suuri.
Tarkoitatko tälläistä?
http://a19.g.akamai.net/f/19/17391/1d/www.lippupalvelu.fi/resource/image/link/48_0.gif

:angel:
 
Otetaanpa pieni tauko, unohdetaan hetkeksi poliitikkojen huonosti muotoillut möläytykset ja yritetään katsoa tätä vähän laajemmassa viitekehyksessä.

Ensinnäkin lähes kaikissa länsimaissa valtion pyörittämät julkisen sektorin organisaatiot ainakin mainospuheissa pyrkivät keskittymään ydintoimintoihin (mitä ne ikinä ovatkin). Keinoina on käytetty esimerkiksi ulkoistamista ja kolmannen sektorin laajentamista. Itse asiassa monet länsimaalaiset hyvinvointivaltiot romahtaisivat ilman vapaaehtoistyötä.

Toiseksi länsimaissa maavoimien ydintehtävä nyt ei enää tunnu olevan viivytyssodankäyntiin soveltuvan kevyen jalkaväen ylläpito. Rajalliset puolustusbudjetit ja ulkomaanoperaatiot pakottavat priorisoimaan tehtäviä. Ja ammattisotilaat tuntuvat valitsevat lähes poikkeuksetta painopisteeksi aktiiviseen sodankäyntiin soveltuvat joukot ja/tai ulkomaanoperaatiot. Samaan aikaan miesvahvuudet pienenevät.

Kun nyt katsotaan kodinturvajoukkoja Ruotsissa niin kyllähän Hemvärnet on maan ammattiarmeijalle voimavara niin poliittisesti kuin henkilöstövoimavarojen takia. Se on se työkalu jolla ammattiarmeijan puutteita voidaan tarvittaessa paikkailla. Norjassa taas kodinturvajoukot kaiketi jopa kouluttavat varusmiehiä aluepuolustuksen tehtäviin.

Loppujen lopuksi on minusta ihan paskan hailee millä nimellä kodinturvajoukkojen kaltaista järjestelmää kutsutaan. Järjestelmän tarkoituksena kun ei ole satojen tuhansien paramilitaarien ylläpito, vaan ulosmitata vapaaehtoisen maanpuolustustyön hyödyt jotta sotalaitoksen parhaiten varustetut ja ammattimaisimmat osat voivat keskittyä ydintehtäviinsä.
 
Museo kirjoitti:
Otetaanpa pieni tauko, unohdetaan hetkeksi poliitikkojen huonosti muotoillut möläytykset ja yritetään katsoa tätä vähän laajemmassa viitekehyksessä.

Ensinnäkin lähes kaikissa länsimaissa valtion pyörittämät julkisen sektorin organisaatiot ainakin mainospuheissa pyrkivät keskittymään ydintoimintoihin (mitä ne ikinä ovatkin). Keinoina on käytetty esimerkiksi ulkoistamista ja kolmannen sektorin laajentamista. Itse asiassa monet länsimaalaiset hyvinvointivaltiot romahtaisivat ilman vapaaehtoistyötä.

Toiseksi länsimaissa maavoimien ydintehtävä nyt ei enää tunnu olevan viivytyssodankäyntiin soveltuvan kevyen jalkaväen ylläpito. Rajalliset puolustusbudjetit ja ulkomaanoperaatiot pakottavat priorisoimaan tehtäviä. Ja ammattisotilaat tuntuvat valitsevat lähes poikkeuksetta painopisteeksi aktiiviseen sodankäyntiin soveltuvat joukot ja/tai ulkomaanoperaatiot. Samaan aikaan miesvahvuudet pienenevät.

Kun nyt katsotaan kodinturvajoukkoja Ruotsissa niin kyllähän Hemvärnet on maan ammattiarmeijalle voimavara niin poliittisesti kuin henkilöstövoimavarojen takia. Se on se työkalu jolla ammattiarmeijan puutteita voidaan tarvittaessa paikkailla. Norjassa taas kodinturvajoukot kaiketi jopa kouluttavat varusmiehiä aluepuolustuksen tehtäviin.

Loppujen lopuksi on minusta ihan paskan hailee millä nimellä kodinturvajoukkojen kaltaista järjestelmää kutsutaan. Järjestelmän tarkoituksena kun ei ole satojen tuhansien paramilitaarien ylläpito, vaan ulosmitata vapaaehtoisen maanpuolustustyön hyödyt jotta sotalaitoksen parhaiten varustetut ja ammattimaisimmat osat voivat keskittyä ydintehtäviinsä.

Näin juuri. Ja se ISO kysymys onkin, miten parhaiten ulosmitataan vapaaehtoistoiminnan hyöty siten, että se tuo parhaimman lisäarvon?

Onko se keino piiritoimistovetoinen varuskuntakeskeinen malli vai oliko PAT-toiminta sittenkin arvo, jota ei olisi pitänyt ajaa sivuraiteelle? Olen sitä mieltä, että juuri pahempaa karhunpalvelusta toiminnalle ei ole tehty kuin oli paikallisuuden häiventäminen. Laatuajattelu vietiin väärään paikkaan, sanokaa sanoneen. Ja kun tuo Laatu osoittautui kaiken lisäksi monessa tapaa näennäislaaduksi.

Vapaaehtoistyö on parhaimmillaan paikallista toimintaa, jota voidaan jalostaa isompaan mittaan, mutta vain pitämällä huoli siitä, että paikallistoiminta on kivijalka. Tämä pätee kaikkeen vapaaehtoistoimintaan, politiikkaan jne. ja on jotenkin kivulloista keksiä kuinka vapaaehtoinen mp-toiminta olisi poikkeus? Aivan erityinen merkitys tällä on pitkien etäisyyksien maakunnissa.

Mutta mitäs, antaa vaan herrat aamistelee paketit mieleisekseen ja pullan situksi.
 
Tuohon nimiasiaan palatakseni, monet sotilaskielen nimet eivät suomeksi ole suoraan käännettynä samoja kuin jollain muulla kielellä. Esim. saksan merivoimien arvo Korvettenkapitän, joka suomeksi ei suinkaan ole korvettikapteeni vaan komentajakapteeni. Muissa kielissä ei ole myöskään patteristo termiä, niissä puhutaan "tykistöpataljoonista".
Jos nuo suomalaiset "Kodinturvajoukot" olisivat suomalaiselta nimeltään Maakuntajoukot, niin esim englanniksi ne voisivat olla juuri sitä, mikä parhaiten sopii. Onhan NATO-maillakin erilaisia nimityksiä, Norjan Hemvärnet ( en muista oikeaa norjankielistä nimeä ), USA:n Kansalliskaarti, brittien Territorial Army y

Keskitytään olennaiseen, ei näperrellä nimillä.ms.
 
Niin, ja onhan tuo Virokin NATO-maa ja siellä on tämä Kaitseliit ( aika tarkkaan sama kuin Suojeluskunta ). Maakuntajoukothan on tarkoitettu alueelliseen toimintaan, kuten myös nuo pohjoisten naapuriemme Kodinturvat. Koska Suomessa osa puolustusvoimia on alueellisia joukkoja, pitää vapaaehtoisjärjestön nimi erottua siitä. Aluejoukot ehkä sekoittuisi liikaa. Maakuntajoukot on mielestäni ihan hyvä nimi, englanniksi vaikkapa Territorial Corps.

Monet muutkin termit suomen kielessä ovat hyvinkin erilaisia kuin muissa kielissä, miksei sitten sotilastermistössä.
 
baikal kirjoitti:
Museo kirjoitti:
Loppujen lopuksi on minusta ihan paskan hailee millä nimellä kodinturvajoukkojen kaltaista järjestelmää kutsutaan. Järjestelmän tarkoituksena kun ei ole satojen tuhansien paramilitaarien ylläpito, vaan ulosmitata vapaaehtoisen maanpuolustustyön hyödyt jotta sotalaitoksen parhaiten varustetut ja ammattimaisimmat osat voivat keskittyä ydintehtäviinsä.

Näin juuri. Ja se ISO kysymys onkin, miten parhaiten ulosmitataan vapaaehtoistoiminnan hyöty siten, että se tuo parhaimman lisäarvon?

Vapaaehtoistyö on parhaimmillaan paikallista toimintaa, jota voidaan jalostaa isompaan mittaan, mutta vain pitämällä huoli siitä, että paikallistoiminta on kivijalka. Tämä pätee kaikkeen vapaaehtoistoimintaan, politiikkaan jne. ja on jotenkin kivulloista keksiä kuinka vapaaehtoinen mp-toiminta olisi poikkeus? Aivan erityinen merkitys tällä on pitkien etäisyyksien maakunnissa.

Mutta mitäs, antaa vaan herrat aamistelee paketit mieleisekseen ja pullan situksi.

Herrojen intressit nyt eivät vain ole kohdanneet kuraportaan intressejä. Eivätkä varmaan kohtaakaan jos siihen ei ole kaikilla osapuolilla todellista halua. Onpa sitä joillakin ollut pilottiprojektejakin kodinturvajoukkojen perustamiseksi ihan ruohonjuuritasolla: http://personal.inet.fi/yhdistys/ktj/idea.html
 
Museo kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Museo kirjoitti:
Loppujen lopuksi on minusta ihan paskan hailee millä nimellä kodinturvajoukkojen kaltaista järjestelmää kutsutaan. Järjestelmän tarkoituksena kun ei ole satojen tuhansien paramilitaarien ylläpito, vaan ulosmitata vapaaehtoisen maanpuolustustyön hyödyt jotta sotalaitoksen parhaiten varustetut ja ammattimaisimmat osat voivat keskittyä ydintehtäviinsä.

Näin juuri. Ja se ISO kysymys onkin, miten parhaiten ulosmitataan vapaaehtoistoiminnan hyöty siten, että se tuo parhaimman lisäarvon?

Vapaaehtoistyö on parhaimmillaan paikallista toimintaa, jota voidaan jalostaa isompaan mittaan, mutta vain pitämällä huoli siitä, että paikallistoiminta on kivijalka. Tämä pätee kaikkeen vapaaehtoistoimintaan, politiikkaan jne. ja on jotenkin kivulloista keksiä kuinka vapaaehtoinen mp-toiminta olisi poikkeus? Aivan erityinen merkitys tällä on pitkien etäisyyksien maakunnissa.

Mutta mitäs, antaa vaan herrat aamistelee paketit mieleisekseen ja pullan situksi.

Herrojen intressit nyt eivät vain ole kohdanneet kuraportaan intressejä. Eivätkä varmaan kohtaakaan jos siihen ei ole kaikilla osapuolilla todellista halua. Onpa sitä joillakin ollut pilottiprojektejakin kodinturvajoukkojen perustamiseksi ihan ruohonjuuritasolla: http://personal.inet.fi/yhdistys/ktj/idea.html

Olisikohan pienen karvalakkilähetystön paikka? (täytyy kaivaa jostain Isän vanha Nikita) Tilaan audienssin Jyriltä! Ketkä lähtee mukaan?

(Mädät tomaatit yms. oheistuotteet täytyy jättää kotiin!!)
 
Bodyguard kirjoitti:
Niin, ja onhan tuo Virokin NATO-maa ja siellä on tämä Kaitseliit ( aika tarkkaan sama kuin Suojeluskunta ). Maakuntajoukothan on tarkoitettu alueelliseen toimintaan, kuten myös nuo pohjoisten naapuriemme Kodinturvat. Koska Suomessa osa puolustusvoimia on alueellisia joukkoja, pitää vapaaehtoisjärjestön nimi erottua siitä. Aluejoukot ehkä sekoittuisi liikaa. Maakuntajoukot on mielestäni ihan hyvä nimi, englanniksi vaikkapa Territorial Corps.

Monet muutkin termit suomen kielessä ovat hyvinkin erilaisia kuin muissa kielissä, miksei sitten sotilastermistössä.

Eihän maakuntakomppania kai mikään vapaaehtoisjärjestö ole, vaan osa puolustusvoimen alueellisia joukkoja? Toki osa maakk henkilöstöstä on tehnyt sen sitoumuksen vapaaehtoisesti, mutta näiden lisäksi maakkiin voidaan tietääkseni sijoittaa reserviläisiä heiltä asiaa kysymättä. Myös ne sitoumuksen tehneet ovat edelleen ymmärtääkseni asevelvollisia, joita voidaan tarvittaessa käskeä ja tilanteen kiristyessä tultaisiin käskemään. Käytännössä varmaan tämä sitoumuksen tehnyt ydinporukka tulee VEH-harjoituksiin ja mieltää toimintansa vapaaehtoiseksi, mutta se ei ole pelkästään vapaaehtoista puuhastelua jo senkin takia että siinä on se sitoumuspaperi - tai näin minulle on kerrottu.

Niin kauan kun maakuntakomppanioilla on aseet, kokardit, sotilasarvot ja Suomen lippu hihassa on päin vastoin erittäin suotavaa että maakuntakomppania ei erotu PV:stä vaan on osa sitä.
 
Back
Top