Minä olen ymmärtänyt, että Kodinturvajoukoista käytävä keskustelu on lähtenyt nimenomaan siitä, että kodinturvajoukot ovat pv:n joukkoja eikä mikään erillinen järjestö.
Minusta on aivan okei se linja, että valtiovallan äärimmäinen väkivaltakoneisto on pv:n hallussa, 100-prosenttisesti. Minäkään en halua mitään muuta ratkaisua.
Olen yrittänyt miettiä yhtä juttua: jos joudumme äärimmäiseen turvallisuustilanteeseen ja uhkaan vastaaminen on pv:n vastuulla, niin eikö AINOA TOIMIVA tapa ole silloin, että pv myös "omistaa" alkujaan koko kapasiteetin villoineen karvoineen jo Rauhan aikana?
Vaikka miten vääntelen tätä asiaa, niin näen parhaana ja ainoana vaihtoehtona sen, että KAIKKI MUU TOIMINTA PARHAIMMILLAAN tukee pv:a ja sen suorituskykyä ja HUOMIO SITEN, että pv rauhan aikana raamittaa ja ohjaa toimintaa siten, kun se katsoo tarvittavan. Ei pv maanpuolustustilanteessa tee mitään organisaatiolla, jota se ei tunne, jota se ei ole itse ollut kehittämässä ja jonka suorituskyky on täysi kysymysmerkki! Opettelun aika on rauhan aika ja suorituskykyä on pystyttävä mittaamaan...muuten minun ymmärtääkseni koko vohinalla ei ole mitään tekoa niiden vaatimusten kanssa, jotka sota asettaa.
En vaipuisi kuitenkaan murheenalhoon sen takia, että maakuntakomppanioita on "vain" se 30 pauttiarallaa. En tiedä mitä tehtäviä niille on lopultakin uumoiltu, mutta minä pysyn edelleen oletuksessani, että nuo komppaniat pystyvät muodostamaan tarvittaessa runkoja pataljoonille ja koulutusvoima niissä on omasta takaa. 30 pataljoonaa ei olekaan enää "vain"....ja jos se on saatu koulutettua tehtäviinsä ja avaintehtävät ovat harjaantuneiden jässiköiden käsissä, niin mikä mättää? Jos johtajistoon saadaan vielä ujutettua evp-upseereja niin eikun paranee.
Jättäisivät nuo nimileikit nyt vaan jo pois, minä en jaksa kohta totisena katsella, jos jossain koulutuksessa läväytetään taululle taas joku uusi organisaatio, joka vilkkuu jotain uusia lyhenteitä....
Minusta on aivan okei se linja, että valtiovallan äärimmäinen väkivaltakoneisto on pv:n hallussa, 100-prosenttisesti. Minäkään en halua mitään muuta ratkaisua.
Olen yrittänyt miettiä yhtä juttua: jos joudumme äärimmäiseen turvallisuustilanteeseen ja uhkaan vastaaminen on pv:n vastuulla, niin eikö AINOA TOIMIVA tapa ole silloin, että pv myös "omistaa" alkujaan koko kapasiteetin villoineen karvoineen jo Rauhan aikana?
Vaikka miten vääntelen tätä asiaa, niin näen parhaana ja ainoana vaihtoehtona sen, että KAIKKI MUU TOIMINTA PARHAIMMILLAAN tukee pv:a ja sen suorituskykyä ja HUOMIO SITEN, että pv rauhan aikana raamittaa ja ohjaa toimintaa siten, kun se katsoo tarvittavan. Ei pv maanpuolustustilanteessa tee mitään organisaatiolla, jota se ei tunne, jota se ei ole itse ollut kehittämässä ja jonka suorituskyky on täysi kysymysmerkki! Opettelun aika on rauhan aika ja suorituskykyä on pystyttävä mittaamaan...muuten minun ymmärtääkseni koko vohinalla ei ole mitään tekoa niiden vaatimusten kanssa, jotka sota asettaa.
En vaipuisi kuitenkaan murheenalhoon sen takia, että maakuntakomppanioita on "vain" se 30 pauttiarallaa. En tiedä mitä tehtäviä niille on lopultakin uumoiltu, mutta minä pysyn edelleen oletuksessani, että nuo komppaniat pystyvät muodostamaan tarvittaessa runkoja pataljoonille ja koulutusvoima niissä on omasta takaa. 30 pataljoonaa ei olekaan enää "vain"....ja jos se on saatu koulutettua tehtäviinsä ja avaintehtävät ovat harjaantuneiden jässiköiden käsissä, niin mikä mättää? Jos johtajistoon saadaan vielä ujutettua evp-upseereja niin eikun paranee.
Jättäisivät nuo nimileikit nyt vaan jo pois, minä en jaksa kohta totisena katsella, jos jossain koulutuksessa läväytetään taululle taas joku uusi organisaatio, joka vilkkuu jotain uusia lyhenteitä....