Kännitopiikki

Minulle taas on niin että työviikon jälkeen ensimmäinen olut on taivaallinen, toinen on jo niin ja näin. Kolmas alkaisi jo tökkiä jotn sen takia jää kahteen. En näe mitään pointtia juoda vain jotta tulisi humalaan. Ne ajat ovat jo 20 vuotta takanapäin.
 
Minulle taas on niin että työviikon jälkeen ensimmäinen olut on taivaallinen, toinen on jo niin ja näin. Kolmas alkaisi jo tökkiä jotn sen takia jää kahteen. En näe mitään pointtia juoda vain jotta tulisi humalaan. Ne ajat ovat jo 20 vuotta takanapäin.
Vähän samaa täällä. Tragediani on se, että pidän hyvistä juomista, mutta en kännissä olemisesta.
 
PV:ssä on sanonta. Nämä on ihan hyviä hommia. Absolutistina tulin ja alkoholistina läksin.
Toisaalta, jos ihmisiltä kiellettäisiin kaikki ei sopiva... ei tästä tulisi vitt****
Mutta homma pitää pysyä hanskassa, kuppi saa maistua, mutta ei vaikutta työhön tai perheeseen. Se onkin se vaikeampi homma.
Eräs ylilutn. päättii pistää perheelle kesäloman jälkeen ekan työruoron aluksi laittaa kaurapuurot, kahvit yms tippumaan. Sen jälkeen otti haulikon ja käveli ulos ja PUM.
Se alkoholin suurkulutus 20v on biletystä, 30v vanhojen muistelua, 40v vitutusta menetetystä mitä olisi voinut olla, 50v... kunhan tämä loppuisi.
 
Itsekkin tässä (taas) keskarihumalassa. Alkoholin käyttö on okei. Itellä tuntuu aika-ajoin homma lähtevän siinämielessä käsistä että tulee otettua perjantaista sunnuntaihin, sunnuntaina ei toki mitään humalaa mutta krapulakaljoja kuluu. Ja sitten ollaan töissä maanantaina väsyneempiä kuin perjantaina kun töistä lähettiin. Itellä ei alkoholin liikakäyttö ole koskaan vaikuttanut duuniin, yhden ihmissuhteen olen kyllä kaljapöhössä tissutellut sen myönnän. Nyt tosiaan humalaa otan ja olen tyytyväinen jos/kun jää tähän, maanantaina aamuvuoro niin ei voi edes loivennella. Krapula laittaa mielen matalaksi ja tuntuu että on ihan maanmatonen, puhumattakaan siitä, että olet tissutellut pari kolme päivää. Vittu että vihaan niitä olotiloja. Mutta hyvä että jotkut osaa käyttää alkoholia asiallisesti, ei mustakaan mitään rettelöitsijää tule kotona otan kuuntelen musiikkia ja erävideoita youtubesta. Mutta se henkinen vitutus mikä taas huomenna oottaa....
 
Kaikille kaltaisilleni.

Nenä pystyyn. Vaikka koukkukännin jälkitilat masentavat, sekin menee ohi. Sitten voi itse päättää, ottaako sen ensimmäisen taas joskus. Se nyt on ihan sama, onko se viinilasi, keskarilasi vai kiskaiseeko samantien kosanderipullosta pitkän siivun. Nimittäin samaanhan se kuitenkin johtaa.
 
Eka viestini tähän ketjuun.

Mutta vaikka tämä onkin ehkä tarkoitettu ns. kännissä ja läpällä -hassutteluille, joudun vakavoitumaan.

Alkoholia en ole kokenut ongelmaksi juuri koskaan, mutta tänä kesänä on mopo lähtenyt kuin vaivihkaa käsistä. Pieni lomatissuttelu on muuttunut lähes päivittäiseksi. Illat yksin tv:n ääressä ja siiä samalla lipittää helposti viiniä hanapakkaukseta niin, että aamulla taas v-käyrä tapissaan.

Loiventavaa ei tule heti otettua, mutta Kympln Uutisten aikaan sitä huomaa taas hakevansa uutta nousua. Viski on myös kavala aine. Ah, niin aromikasta ja joskus colalla lantraten pirun hyvää. Mutta kun pitäisi osata lopettaa, vaikka hyvin tietää että sitä jomottavaa kankkusta pukkaa taas seuraavana päivänä.

Työt ja ihmissuhteet eivät ole juuri rakoilleet (vielä) ja talouskin on kohtalaisessa jamassa. Mutta tämä pahuksen koukuttava "tärpätti" on silti tekemässä temppujaan aivokemialleni.

Siispä arvon aseveljet: Tarvitsen apua! En vielä ole valmis ammattiapuun, mutta kannustava vertaistuki ja hyvät neuvot edes näin netitse voisivat olla alku parempaan huomiseen.

Olen puhunut. Jatkakaa.
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Eka viestini tähän ketjuun.

Mutta vaikka tämä onkin ehkä tarkoitettu ns. kännissä ja läpällä -hassutteluille, joudun vakavoitumaan.

Alkoholia en ole kokenut ongelmaksi juuri koskaan, mutta tänä kesänä on mopo lähtenyt kuin vaivihkaa käsistä. Pieni lomatissuttelu on muuttunut lähes päivittäiseksi. Illat yksin tv:n ääressä ja siiä samalla lipittää helposti viiniä hanapakkaukseta niin, että aamulla taas v-käyrä tapissaan.

Loiventavaa ei tule heti otettua, mutta Kympln Uutisten aikaan sitä huomaa taas hakevansa uutta nousua. Viski on myös kavala aine. Ah, niin aromikasta ja joskus colalla lantraten pirun hyvää. Mutta kun pitäisi osata lopettaa, vaikka hyvin tietää että sitä jomottavaa kankkusta pukkaa taas seuraavana päivänä.

Työt ja ihmissuhteet eivät ole juuri rakoilleet (vielä) ja talouskin on kohtalaisessa jamassa. Mutta tämä pahuksen koukuttava "tärpätti" on silti tekemässä temppujaan aivokemialleni.

Siispä arvon aseveljet: Tarvitsen apua! En vielä ole valmis ammattiapuun, mutta kannustava vertaistuki ja hyvät neuvot edes näin netitse voisivat olla alku parempaan huomiseen.

Olen puhunut. Jatkakaa.



Liika on liikaa, mutta kohtuus on liian vähän. Joitakin rajoja alkoholin kohtuukäytölle on kuitenkin asetettu.

Alkoholinkäytön rajat

Naisten kohtuullista käyttöä on korkeintaan 7 annosta viikossa tai 1 annos päivässä. Miehillä kohtuullista käyttöä on 14 annosta viikossa tai 2 annosta päivässä.

Riskiraja naisilla on yli 5 annosta päivässä tai 12–16 annosta viikossa.

Riskiraja miehillä on 7 annosta päivässä tai 23–24 annosta viikossa.

Yli 65-vuotiaiden riskiraja on korkeintaan 2 annosta päivässä tai 7 viikossa.

1 annos alkoholia on:
0,33 l olutta tai
12 cl viiniä tai
4 cl väkeviä
+ Yhdessä alkoholiannoksessa on noin 100 kilokaloria.

Työikäisten juominen
Naisista...
riippuvaisia on 2 %
suurkuluttajia on 10 %
kohtuukäyttäjiä on 78 %
raittiita on 10 %

Miehistä...
riippuvaisia on 6 %
suurkuluttajia on 20 %
kohtuukäyttäjiä on 64 %
raittiita on 10 %

https://www.etlehti.fi/artikkeli/terveys/suomalaisten-alkoholinkaytto-lukuina-tarkista-kohtuukayton-rajat

Tapariippuvuus on tuttu juttu.

Jos itse pystyy määräämään tahdin, voi päättää etukäteen, montako illalla ottaa. Pari tänään, kuiva ilta huomenna, kolme ylihuomenna, neljä perjantaina ja sunnuntaina lepopäivä. Tai tasaiseen tahtiin 1-2 joka ilta. "Sosiaalinen juominen" ryyppyremmin mukana vie Turmiolan Tommin tielle.

Jos käy vaikeaksi pysyä päätöksessä, ladataan jää- tai baarikaappiin vain minimiannos. Yleensä kynnys lähteä baariin tai pitkäripaiseen on sen verran korkea, että juominen loppuu, kun juoma loppuu. Seuraavana päivänä voi sitten taas käydä ostamassa ne kaksi kaljapulloa lähikaupasta.

Helpointa on kuitenkin pysyä kokonaan ilman alkoholia mahdollisimman pitkään – tai ainakin niin kauan, että maksa on taas toipunut. ALAT-arvot alas. Sitten kelpaa taas ottaa.
 
Eka viestini tähän ketjuun.

Mutta vaikka tämä onkin ehkä tarkoitettu ns. kännissä ja läpällä -hassutteluille, joudun vakavoitumaan.

Alkoholia en ole kokenut ongelmaksi juuri koskaan, mutta tänä kesänä on mopo lähtenyt kuin vaivihkaa käsistä. Pieni lomatissuttelu on muuttunut lähes päivittäiseksi. Illat yksin tv:n ääressä ja siiä samalla lipittää helposti viiniä hanapakkaukseta niin, että aamulla taas v-käyrä tapissaan.

Loiventavaa ei tule heti otettua, mutta Kympln Uutisten aikaan sitä huomaa taas hakevansa uutta nousua. Viski on myös kavala aine. Ah, niin aromikasta ja joskus colalla lantraten pirun hyvää. Mutta kun pitäisi osata lopettaa, vaikka hyvin tietää että sitä jomottavaa kankkusta pukkaa taas seuraavana päivänä.

Työt ja ihmissuhteet eivät ole juuri rakoilleet (vielä) ja talouskin on kohtalaisessa jamassa. Mutta tämä pahuksen koukuttava "tärpätti" on silti tekemässä temppujaan aivokemialleni.

Siispä arvon aseveljet: Tarvitsen apua! En vielä ole valmis ammattiapuun, mutta kannustava vertaistuki ja hyvät neuvot edes näin netitse voisivat olla alku parempaan huomiseen.

Olen puhunut. Jatkakaa.

Vaikea sanoa, itsellä on aina pysynyt kontrolli ja pystynyt lopettamaan silloin kun tahtoo. Paras ohje on:älä osta lisää ja keksi illoille jotain aktiviteettiä, muuta kuin kämpillä istuminen.
Mutta ei se ole häpeä jos käyttää ammattiapua, parempi pysähtyä ajoissa kuin antaa mennä pohjille.
 
No joo piti käydä tsekkaamassa pari tuttua, että ovatko vielä hengissä. Tilanne on sellainen, että ovat pitäneet jo leiriä jonkin aikaa ja tosiaan näytti siltä, että se on siinä ja siinä, kannattaisiko lähteä sairaalan kautta katkolle. Toinen oli hereillä ja sanoi, kun tulin kämppään, että nyt herätetään läski-Pena. Kaveri oli siis nukkumassa makkarissa. "Pena, tuu tsiigaan!" hän mylvi. No Pentti paarusti paikalle ja meni heti jääkaapille ja joi kossupullon muutamalla huikalla. Ennen kuin ehdimme mitään hän teki pienet jo toisestakin pullosta. Sitten hän lähti vessaan.

Se pamaus siellä huusissa herätti taas asunnon omistajan, joka meni katsomaan ja alkoi huutaa, että nyt se saatana paskansi kattoon. Ja voi taivahan ihme, niin oli. Pena oli sammahtanut pytyllä ja räjäyttänyt suolen täydeltä menemään ja kura oli noussut seinää pitkin kattoon asti. No aika siivoaminen tuli, mutta lähtihän se tuore paska tietysti vedellä.

No joo, lähdin sieltä ja ajattelin, miten onnellinen olen tänään tässä kahvilinjalla. Pitää mennä joku päivä taas katsomaan, joko pojilla silmät alkavat olla keltaisena.

Siispä arvon aseveljet: Tarvitsen apua! En vielä ole valmis ammattiapuun, mutta kannustava vertaistuki ja hyvät neuvot edes näin netitse voisivat olla alku parempaan huomiseen.
.

Ehkäpä osaat pysähtyä ajoissa. Valvo hiukan juomistasi ja katso, meneekö hyvin. Jos sitten toistuvasti juot enemmän kuin itse olet etukäteen päättänyt, olet alkoholisoitumassa ja silloin loppujen lopuksi vain nollalinja toimii. Niin se vain menee ja on aina mennyt.
 
Minun "kännääminen" menee siinä että tässä nettiä selaillessa tyhjentelen 4 tölkkiä olutta. Ettei sen kummempaa.
 
Eka viestini tähän ketjuun.

Mutta vaikka tämä onkin ehkä tarkoitettu ns. kännissä ja läpällä -hassutteluille, joudun vakavoitumaan.

Alkoholia en ole kokenut ongelmaksi juuri koskaan, mutta tänä kesänä on mopo lähtenyt kuin vaivihkaa käsistä. Pieni lomatissuttelu on muuttunut lähes päivittäiseksi. Illat yksin tv:n ääressä ja siiä samalla lipittää helposti viiniä hanapakkaukseta niin, että aamulla taas v-käyrä tapissaan.

Loiventavaa ei tule heti otettua, mutta Kympln Uutisten aikaan sitä huomaa taas hakevansa uutta nousua. Viski on myös kavala aine. Ah, niin aromikasta ja joskus colalla lantraten pirun hyvää. Mutta kun pitäisi osata lopettaa, vaikka hyvin tietää että sitä jomottavaa kankkusta pukkaa taas seuraavana päivänä.

Työt ja ihmissuhteet eivät ole juuri rakoilleet (vielä) ja talouskin on kohtalaisessa jamassa. Mutta tämä pahuksen koukuttava "tärpätti" on silti tekemässä temppujaan aivokemialleni.

Siispä arvon aseveljet: Tarvitsen apua! En vielä ole valmis ammattiapuun, mutta kannustava vertaistuki ja hyvät neuvot edes näin netitse voisivat olla alku parempaan huomiseen.

Olen puhunut. Jatkakaa.
Mutta eihän tätä suinkaan pelkästään hassutteluun ole tarkoitettu.

Neuvoja alkoholistilta:
1. Jos tuntuu ongelmalta, pidä taukoa. Oikeasti, eli ei edes yhtä kaljaa tai viinilasillista. Määritä tauko etukäteen, eli viikko, kaksi tai kuukausi. Jos tauko ei onnistu, olet kusessa. Tai no joo, jos tulee joku ainutkertainen tapahtuma, kuten kaverista tulee isä, kaveri eroaa tai kuolemantapaus lähipiirissä, voi ottaa yhden päivän, mutta sitten breikki uusiksi.
2. Laimenna. Jos on "pakko" ottaa, ota mietoja. Kalja on hyvä. Mutta juo hitaasti. Samoin hyvin laimea kossu-votka. Muista, että 32% on parempi kuin 38% tai 40%. Ja max. puolipulloa päivässä. 4cl 0,5l vissytuopissa on hyvä suhde.
3. Emmie jaksa, kun oon niin kännissä...

Yritä sinnitellä. Niin me muutkin.
 
Olen Mengele Joseph. ja alkoholisti. Kulissit on kunnossa hyvä tyä ja harrastuksia, oma kämppä Kyllä mä silti näen olevani alkoholisti ja haluisin tän paskan käyttämisestä luopua kokonaan. Koen itse että alkoholin nauttiminen on ongelma. Vedän aina tappiin saakka.
 
Viimeksi muokattu:
Rakastan olutta. Erityisesti noin 5% vahvuisia joissa on yleensä jo makua.
Yksi sellainen illassa ja olen hyvin tyytyväinen. Viinit on jääneet pois, viskiäkään en ole ostanut kuin viimeksi vajaa vuosi sitten.
Tämä on oodi oluelle - illalla taas tavataan.

Sori että kirjoitan väärään lirpakkeeseen, mutta tää nyt vain sattui kohdalle. Ilman känniä kai ei sais……..

.
 
Pe-la meni sitten firman seminaarissa. Hotellissa. Nuoret mölysivät aamuneljään. Eräs tyyppi otti tyynyn ja meni autoonsa nukkumaan, kun toveri oli tuonut huoneeseen 30 muuta jatkoille. Lauantaina kuunneltiin konsulttia, joka puhui tulevaisuudesta, roboteista ja digitalisaatiosta.

Ihan vitun lystiä.
 
Kun tulet illalla pellolta, ja löydät kaverisi hieman harmistuneen oloisena. Pani toisen kaverin äitipuolta illanvieton päätteeksi, kummatkin umpihumalassa. En osannut sanoa siihen suoritukseen yhtään mitään :D
 
"Mikään ei tuo huomista niin lähemmäksi kun vodkapullo"
demotivatorium_ru_nichto_tak_ne_priblijaet_zavtra_kak_butilka_vodki_121322.jpg


:cool:
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Otaniemeen tulee ensimmäisen kerran Alko.

Teekkarit käyvät vastaiskuun. "Polyteknikkojen raittiusseura" aikoo juoda sen tyhjäksi heti, kun se avaa ovensa. "Pahin vihollinen tuli Otaniemeen", julistivat teekkarit kieli poskessa ja kutsuivat somen kautta väkeä talkoisiin uuden Alkon tyhjentämiseksi. He uskovat onnistuvansa tempauksessaan.
 
Back
Top