lukkarinapulainen
Majuri
Snellmanin koottujen kautta Danten Jumalaisen näytelmän Helvettiin... Piru perkele ja jessusmaaria.
Viimeksi muokattu:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Alkoholijuomien kokonaiskulutus Suomessa 3,5-kertaistui 1960-luvun alusta vuoteen 2007. Tuolloin alkoholinkulutus oli suurimmillaan eli 12,7 litraa jokaista 15 vuotta täyttänyttä kohti. Tämän jälkeen alkoholinkulutus on vähentynyt lähes viidenneksellä.
Alkoholin riskikäyttö on kuitenkin edelleen yleistä: Juomatapatutkimuksen mukaan vähintään 13 prosenttia väestöstä käyttää alkoholia siinä määrin, että heillä on kohonnut pitkäaikaisten terveyshaittojen riski. Tämä vastaa yli 560 000:ta suomalaista. Riskirajaksi on määritelty naisilla 7 annosta tai enemmän, miehillä 14 annosta tai enemmän viikossa.
https://thl.fi/fi/-/suomalaisten-alkoholinkulutus-on-vahentynyt-mutta-edelleen-yli-puoli-miljoonaa-juo-yli-riskirajojen?redirect=https%3A%2F%2Fthl.fi%2Ffi%2Fajankohtaista%3Fp_p_id%3D101_INSTANCE_m8s4MMkgtyYg%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3Dcolumn-2-1-2-1%26p_p_col_count%3D1
Varotoimenpiteitä ei selvästikään suoritettu: motukka piiloon, matkapuhelin pakastimeen. Vainoharhataso: kirjeaihiot uuniin ja mustepullon tyhjennys.Se tarkoittaa legendaarisia kalsarikännejä. Ei huono.
Ei ole tullut vuosiin harrastettua tällaista, syystä tai toisesta. Mutta nyt se tapahtui, emäntä toisella paikkakunnalla ja kaikki kaverit kiinni jossain. Se tarkoittaa legendaarisia kalsarikännejä. Ei huono.
'Pekka Puska tässä terve'...Toinen jo menossa, tuntuu että vielä tässä iltapäivän ollessa nuori pitää hakea täydennystä.
Olen ollut The Bahrainissa samanlaisella litteralla, jumankauta mitä meininkiä... saudit tulee maasiltaa pitkin maastureilla sinne, hetken aikaa tultiin jopa toimeen.Meikäläinen lennähtää mukuloiden syysloman tiimoilta huomenna to buy-maahan emiirikuntaan. Kiinnostaisi tavallaan pätkääkään, sikäläinen touhu on jo nähty. Mutta jostain ne juustot ja makkarat täytyy hakea. Hotellin klubihuoneistoon kuuluu parin tunnin all inclusive happy hour loungessa joka ehtoo joten harjoitellaan nyt sitten muutamalla...
Nyt vois vaikka irrotella kalsaroinnin merkeissä, mutta huomenna pitäisi kuulema teurastaa 2-3 lammasta. Se taas ei oikein ole krapulapäivän hommia.
Siinä vaiheessa, kun kolmannen kerran tulee samalla viikolla "Minun lapseni ei tarvitse noudattaa koulun sääntöjä, joten häntä ei saa rankaista niiden rikkomisesta!" -viesti ja oma lapsi kertoo kolmannen kerran samalla viikolla tulleensa kiusatuksi omassa koulussaan, alkaa ohimolohkossa paine kasvaa.
Meikä vetää yleensä peruskaavalla:Tätä ei kannata kirjoittaa ihan tällaisena luonnoksiin, koska pienen konjakin jälkeen se lähtee, mutta ehkä kappaleet 1 ja 3 poistettuina tästä voisi olla hyötyä taistelijaveljelleni.
Hyvä Pässi.
Narsistinen nykyvanhemmuus nostaa päätään. Mielelläni antaisin anarkian vallata, mutta meille on vielä toistaiseksi lainsäätäjä ja opetuksen järjestäjä sälyttänyt vastuun toimista koulussa, jossa XXX määrä ihmisiä, ei siis vain kupeittenne hedelmä ja ainutlaatuinen projektionne kohde, päivittäin työskentelee.
Järjestyssääntöjen tehtävänä on luoda perusta koulutyön kasvatuksellisen ja opetuksellisten tavoitteiden saavuttamiselle, kouluyhteisön turvallisuudelle ja viihtyisyydelle. Järjestyssäännöt ohjaavat jokaista kouluyhteisön jäsentä vastuuseen päivittäisestä työskentelystä ja kasvattavat osaltaan oppilasta tulevaa elämää varten.
Meillä on myös työrauhavelvoite. Lisäksi toimintaa sitovat lakiin perustuvat tasa-arvo ja yhdenvertaisuusohjeet.
Suuri Neronne, joka mielestänne lienee sääntöjä tuoreella ja raikkaalla tavalla kyseenalaistava Linus Torvalds ja tuleva Einstein, eikä suinkaan huonosti kasvatettu tai moraalisesti heitteille jätetty, joutuu toimimaan joukossa lakiperusteisesti. Toinen mahdollisuus on se, että hän ei toimi tässä joukossa, vaan käy kotiperuskoulua ja sairaalakoulua tms. Tästä voinette sopia opetusviranomaisten kanssa erikseen.
Opetuksen järjestäjä ei pelkästään hyväksy järjestyssääntöjä koululle, vaan on velvollinen jo turvallisuussyistä huolehtimaan siitä, että siellä sellaiset on. Kurinpitokeinoja, turvaamistoimenpiteitä ja muita seuraamuksia koskevat säännökset löytyvät perusopetuslain 35 - 36i §:stä, lukiolain 26 - 26g §:stä ja ammatillisesta peruskoulutuksesta annetun lain 34a - 35g §:stä.
Järjestyssäännöissä siis annetaan lakiin perustuen kouluyhteisön turvallisuuden ja viihtyisyyden kannalta tarpeellisia määräyksiä käytännön järjestelyistä ja asianmukaisesta käyttäytymisestä sekä tarkempia määräyksiä kielletyistä esineistä tai aineista sekä niiden käytöstä ja säilytyksestä. Lisäksi määräyksiä voidaan antaa koulun omaisuuden käsittelystä, koulun tilojen siisteydestä huolehtimisesta sekä oleskelusta ja liikkumisesta koulurakennuksissa ja koulun alueella.
Perusopetuslaissa kirjattuja oppilaan oikeuksia ovat esimerkiksi 30 § oikeus saada opetusta, 31 § opetuksen maksuttomuus, 29 § oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön, 32 § koulumatkaetu, 33 § majoitusetu, 34 § tapaturman hoito ja terveydenhuolto, 31 § ruokailuetu, koulunkäynnin ja oppimisen tuki (16 § tukiopetus ja osa-aikainen erityisopetus, 16 a § tehostettu tuki, 17 § erityinen tuki ja 17a § henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma) sekä 31a § oppilashuolto.
Perusopetuslain 7 luvusta löytyvät säännökset oppivelvollisuudesta sekä oppilaan oikeuksista ja velvollisuuksista http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980628. Lukiolain 5 luvusta löytyvät säännökset opiskelijan oikeuksista ja velvollisuuksista http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980629.
Ammatillisesta peruskoulutuksesta annetun lain 5 luvusta löytyvät säännökset opiskelijan oikeuksista ja velvollisuuksista https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980630.
Tupakkalain (693/1976) 12 §:n mukaan tupakointi on kielletty perusopetusta, ammatillista koulutusta ja lukio-opetusta antavien oppilaitosten sisätiloissa ja oppilasasuntoloissa sekä niiden käytössä olevilla ulkoalueilla. Ks. apulaisoikeuskanslerin ratkaisu (OKV/427/1/2011).
Ojentamis- ja rangaistusrangaistuskäytänteistä ja opettajan velvollisuuksista tavallisimmat lakiperusteiset ovat seuraavia:
Yleisimmät ojentamiskeinot (Opetushallitus, OAJ)
• Kotitehtävien suorittaminen koulun jälkeen (PO)
• Kasvatuskeskustelu (PO puuttumiskeino)
• Liatun tai epäjärjestykseen saatetun koulun omaisuuden tai tilan puhdistaminen tai uudelleen järjestäminen (kasvatuksellinen toimi, PO)
• Jälki-istunto (hiljaa istuminen/kasvatusta, opetusta ja kehitystä tukevat kirjalliset, suulliset tai muut tehtävät, PO)
• Luokasta/opetustilasta poistumaan määrääminen
• Esineiden ja aineiden poisotto-oikeus
• Tavaroiden, säilytystilojen tai vaatteiden (päällisin puolin) tarkastaminen (turvaamistoimi)
• Opiskeluoikeuden epääminen (turvaamistoimi)
• Kirjallinen varoitus (kurinpitorangaistus–valitusoikeus)
• Määräaikainen erottaminen (kurinpitorangaistus–valitusoikeus)
Vahingonkorvaus ja sotkujen siivoaminen
• Vahinkoon sovelletaan vahingonkorvauslakia.
PERUSOPETUKSESSA
• vahingoista ja siivoamisesta ilmoitettava huoltajalle
• koulun opettaja tai rehtori voi kasvatuksellisista syistä määrätä
oppilaan siivoamaan sotkun, jonka hän on tahallaan tai
huolimattomuuttaan liannut tai saattanut epäjärjestykseen
• Valvottava, kesto enintään 2 tuntia.
• Tehtävä ei saa olla iän ja kehitystason huomioon ottaen oppilaalle
vaarallinen tai raskas.
• Ei saa jäädä pois opetuksesta.
• Otettava huomioon jos määrätään rangaistus tai vahingonkorvaus.
Vaaralliset esineet ja aineet
Kielletään tuomasta tai hallussa pitämästä
1. Laissa kiellettyjä esineitä tai aineita: ‒ alaikäiseltä kielletty alkoholilain sekä tupakkalain mukaiset tuotteet ‒ kaikilta kielletty vahingoittamiseen tai lyömiseen soveltuvat esineet tai aineet, syövyttävät sekä lamauttamiseen soveltuvat aineet, ampumiseen soveltuvat esineet.
2. Omaa tai toisen turvallisuutta vaarantavia tai erityisesti omaisuuden vahingoittamiseen soveltuvia esineitä tai aineita, ellei hallussapidolle ole hyväksyttävää syytä. Näistä sekä niiden säilytyksestä koulupäivän aikana voidaan määrätä koulun järjestyssäännöissä.
Lisäksi em. tapauksissa on poisotto-, voimankäyttö- ja tarkastusoikeus.
Kännykän käytöstä Avi toteaa, että perusopetuksessa voidaan esine tai aine ottaa haltuun yksittäiseltä oppilaalta silloin kun tämä määrätyssä yksittäisessä tapauksessa käyttää hallussaan olevaa esinettä tai ainetta häiriön tuottamiseen ja haltuunottoa voidaan lisäksi pitää välttämättömänä toimenpiteenä.
http://oajvs.fi/sites/default/files/materiaalit/opettajan_oikeudet_ja_velvollisuudet.pdf