Kännitopiikki

Meikä vetää yleensä peruskaavalla:
"Oppilas X on Y-tavalla rikkonut koulun järjestyssääntöä. Rankaisen häntä yhden tunnin jälki-istunnolla, joka suoritetaan koulun yleisessä jälki-istunnossa ensi viikolla. Oppilasta on kuultu ja hän myöntää/kiistää teon.

EK"

Sitten jos tulee mussutuksia huoltajilta (kuten nyt lyhyelle aikaa yllättävän monta kertaa tuli vastaan:
"Rangaistus perustuu koulun yleiseen käytäntöön. Oppilas on tavattu itse teosta ja (sikäli mikäli) myöntää teon. Jokaisen oppilaan on noudatettava yhteisiä sääntöjä ja rangaistus on annettu säännön rikkomisesta. Tavoitteena on, että oppilas ei enää riko sääntöjä. Toivon, että kotona keskustellaan aiheesta.

Mikäli koette lapsenne kokeneen vääryyttä, voitte valittaa rangaistuksesta esimiehelleni, eli koulumme rehtorille.

EK"

Jatkossa viestejä ei yleensä tule. Jos tulee, en reagoi niihin.

Mitähän kaikkea olisi tullut vastaan:
- Oppilas repii oppikirjan. Oppilaan (huoltajan) on korvattava kirja. Huoltaja kieltäytyy, koska kuka tahansa on voinut repiä kirjan. Kun kerron, että repiminen tapahtui luokassa, täysin tahallaan ja tarkoituksella, vastaus on "Käytetty kirja, ei tarvitse maksaa." No, se lasku lähtee silti ja on ulosottokelpoinen.
- Oppilas potkaisee oven lasin rikki. "Ei ole ollut meidän poika." Oppilas on tunnustanut. "Alaikäisen tunnustus ei ole pätevä." Valvontakameran kuvakin löytyy. "Ei saa kuvata, ei kelpaa todisteeksi." Kerrotaan, että kelpaa. "Ei tartte maksaa." No taas se ulosottokelpoinen lasku lähtee.
- Oppilas on tupakalla välitunnilla. Saa jälki-istunnon. "Ei polttanut." Nähtiin ja tunnusti. "Ei ollut koulualueella, joten koululla ei ole rankaisuvaltaa." No siitä koulualueelta poistumisestakin saa sen jälki-istunnon. "No minä annan sille luvan olla pois koulualueelta!" Huoltajalla ei ole mahdollisuutta antaa kyseistä oikeutta oppilaalle.
- Oppilas on luvatta pois. Saa jälki-istunnon. "Oli pätevä syy." No ei ollut, koska kertoi jo itse nukkuneensa pommiin. Annan oman valvontaluokkani oppilaille jälki-istunnon luvattomista poissaoloista, nuhteiden kera ja minun luokillani ei ole ongelmia luvattomien poissaolojen kanssa - monella muulla on. "On kohtuutonta rankaista poissaolosta." Opiskelu- tai työpaikkahakemuksissa on viimeinen jättöpäivä, josta on pidettävä kiinni. Joissakin työpaikoissa riittää pari myöhästymistä kenkimiseen jne.

Mutta nämä on onneksi harvinaisia ja poikkeustapauksia.

Lapselleen valtavan karhunpalveluksen tekeviä nykyvanhempia. Lähtevät leikkimään jotain kriminaalijuristia yksinkertaisiin kouluhommiin. Lapsiparat.

Luulin, että joku "kasvatustieteen professori" tosissaan esittää opettajalle, että koululla ei ole oikeutta järjestyssääntöihinsä ja yksilön perusoikeuksien loukkaamiseen sanktioilla. Näinkin on joskus mennyt.
 
Kävelin juuri lähiön ostoskeskuksen läpi enkä nähnyt yhtään humalaista. Raittiuden henki pyyhkii koillisen yli.
 
Lapselleen valtavan karhunpalveluksen tekeviä nykyvanhempia. Lähtevät leikkimään jotain kriminaalijuristia yksinkertaisiin kouluhommiin. Lapsiparat.

Luulin, että joku "kasvatustieteen professori" tosissaan esittää opettajalle, että koululla ei ole oikeutta järjestyssääntöihinsä ja yksilön perusoikeuksien loukkaamiseen sanktioilla. Näinkin on joskus mennyt.
Täällä Norjassa on vaurailla alueilla katukylttejä paikallisiin Montessori- ja Steiner -kouluihin joka helvetin kuudennessa risteyksessä, niissä ilmeisesti toteutetaan tota protokollaa? Yhtään Steiner-lasta ei ole aikuisena ammatillisesti tullut vastaan ikinä, joten en enempää osaa sanoa mihin päätyvät.
 
Täällä Norjassa on vaurailla alueilla katukylttejä paikallisiin Montessori- ja Steiner -kouluihin joka helvetin kuudennessa risteyksessä, niissä ilmeisesti toteutetaan tota protokollaa? Yhtään Steiner-lasta ei ole aikuisena ammatillisesti tullut vastaan ikinä, joten en enempää osaa sanoa mihin päätyvät.

On niillä kouluilla ihan samat oikeudet ja velvollisuudet kuin muillakin, ainakin Suomessa. Kurinpitoakin on, puhuttelu, jälki-istunto jne. aina erottamiseen asti.
 
Mutu, jonka tiesimme muutenkin olevan totta, muuttuu tutkimustiedoksi. On löydetty vahva yhteys ilmasto-olojen, valon määrän ja alkoholinkäytön välillä.

Colder weather and fewer sunlight hours increase alcohol consumption and alcoholic cirrhosis worldwide

https://aasldpubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/hep.30315
Noh, ehkäpä tossa on jotain haplo-ryhmä N -asiaakin... meinaan ikinä en ole nähnyt sellaisia ryyppäjäisiä, toistuvasti, kuin Shanghaissa paikallisten toimesta.
Se on ihan armotonta menoa!

Tässäpä käypä kuva Pu-Xi:stä Pu-Dong:iin päin (dong=itä), metro menee joen ali siis. Siltojakin piisaa muttei kaikkialle sentään!

 
Meikä vetää yleensä peruskaavalla:

Mitähän kaikkea olisi tullut vastaan:

Mutta nämä on onneksi harvinaisia ja poikkeustapauksia.

Arvelinkin etten ole ollut ihan täysin yksinäinen poikkeustapaus yläasteella... joka vuonna minut erotettiin määräajaksi, parhaimpana vuonna kahdesti... joskus sain kaveritkin mukaan "lomalle" kun pyysivät ja kertoivat olleensa mukana. Välillä käytiin kamarilla juttelemassa poliisisedän kanssa syytekynnyksestä...

Taisi olla 8. luokan alku kun ehdin olla koulun pihassa 5 minuuttia ja olin kerennyt saamaan uudelta opettajalta siinä ajassa 2h jälkkäriä... no hän oppi muilta opettajilta ettei meille kannattanut jälki-istuntoa antaa, koska emme sinne koskaan tulleet. Myöhemmin samana vuotena oltiin röökillä ja opettaja antoi kaikille muille jälki-istuntoa paitsi meille.. "mut ku noikin röökaa.." "joo, niin ne tekee, menkääs vaikka tonne puistoon tupakalle", kuului väsynyt vastaus.. ei siihen meidän röökaamiseen enää puututtu.

Se etten joutunut tarkkikselle, johtui luokanvalvojan ja apulaisrehtorin mielipiteestä, joka oli että tämä poika menee lukioon. Ja oli siinä ehkä vähäsen tarkkailuluokan opettajan mielipidettäkin mukana, jonka mukaan "se ei vittu tänne tule, sen kaikki kaverit on jo täällä..."

Joo, sellainen mallilapsi tuli oltua.. jäiköhän jotain 200h istumatta 9. luokan lopussa. Uhkailivat etten saa päästötodistusta, mutta kun olin jo oppinut oikeuteni, niin tuli vain naurettua tyhjälle uhkaukselle... myöhemmällä iällä opin sitten mitä tarkoittaa velvollisuus...

Ilmeisesti toi jälkikasvu tuli pidettyä paremmassa kurissa ja nuhteessa, kun siitä ei meille kotiin valituksia kuulunut peruskoulun aikana...
 
Arvelinkin etten ole ollut ihan täysin yksinäinen poikkeustapaus yläasteella... joka vuonna minut erotettiin määräajaksi, parhaimpana vuonna kahdesti... joskus sain kaveritkin mukaan "lomalle" kun pyysivät ja kertoivat olleensa mukana. Välillä käytiin kamarilla juttelemassa poliisisedän kanssa syytekynnyksestä...

Taisi olla 8. luokan alku kun ehdin olla koulun pihassa 5 minuuttia ja olin kerennyt saamaan uudelta opettajalta siinä ajassa 2h jälkkäriä... no hän oppi muilta opettajilta ettei meille kannattanut jälki-istuntoa antaa, koska emme sinne koskaan tulleet. Myöhemmin samana vuotena oltiin röökillä ja opettaja antoi kaikille muille jälki-istuntoa paitsi meille.. "mut ku noikin röökaa.." "joo, niin ne tekee, menkääs vaikka tonne puistoon tupakalle", kuului väsynyt vastaus.. ei siihen meidän röökaamiseen enää puututtu.

Se etten joutunut tarkkikselle, johtui luokanvalvojan ja apulaisrehtorin mielipiteestä, joka oli että tämä poika menee lukioon. Ja oli siinä ehkä vähäsen tarkkailuluokan opettajan mielipidettäkin mukana, jonka mukaan "se ei vittu tänne tule, sen kaikki kaverit on jo täällä..."

Joo, sellainen mallilapsi tuli oltua.. jäiköhän jotain 200h istumatta 9. luokan lopussa. Uhkailivat etten saa päästötodistusta, mutta kun olin jo oppinut oikeuteni, niin tuli vain naurettua tyhjälle uhkaukselle... myöhemmällä iällä opin sitten mitä tarkoittaa velvollisuus...

Ilmeisesti toi jälkikasvu tuli pidettyä paremmassa kurissa ja nuhteessa, kun siitä ei meille kotiin valituksia kuulunut peruskoulun aikana...
Jälki-istunto on typerin mahdollinen rangaistus, mutta ns. normioppilaille riittävä pelote / muistutus. Yleensä niitä ei meilläkään anneta, vaan käytetään kasvatuskeskustelua. Koulualueelta poistuminen luvatta, toistuvat myöhästymiset, lunttaus ja muutamat harvat muut selkeät ja yksinkertaiset sääntörikkomukset istutaan.
Jatkuvasti uusijoita ei yleensä istuteta, koska sillä ei ole merkitystä. Keskustelut, ohjaus, sosiaaliviranomaiset, terveydenhuollon henkilökunta, poliisi ovat sitten näille oikeampia toimenpiteitä, tapauksesta ja tarpeesta riippuen. Pitää muistaa, että ns. ongelmakäyttäytyminen koulussa ei välttämättä ole merkki sen kummemmasta kuin nuoruudesta ja huimuudesta. Tosin sitten toisilla taustalla on vaikkapa huumausaineiden käyttöä, mielenterveyden ongelmia tai seksuaalista hyväksikäyttöä.
Vanhemmat tekevät mielestäni siinä vaiheessa karhunpalveluksen lapselleen, kun lähtevät selittämään mustaa valkoiseksi. Minut on uhattu haastaa oikeuteen, koska olen antanut lapselle mahdollisuuden lunttaamiseen. Lapsessa ja lunttaamisessa ei siis ollut mitään väärää.
Mutta nyt menee aika rankasti ot:ksi. Jatkan vasta korkattuani.
 
Jatkan vasta korkattuani.

Joo, pysytään aiheessa.

PIENI EPISODI

Monta päivää juotuaan
pessimisti tuskissaan mietti:
- Jo on jukoliste
saavutettu päätepiste.
Nuoranpätkä kourassaan
nurkkaan hiipi kuolemaan.
Löytyi poika nuorastaan
vainajana suorastaan.

Mutta toiset nähtyään
yhden poissa pöydästään,
sydämissään suuri hätä,
alkoivat etsiskellä tätä.

Mutta saatuansa hieman spriitä,
virkistyi hän jälleen siitä,
kohottaen lasiaan virkkoi:
- Veljet asiaan!

Heikki Asunta
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: EK
Ai runoutta. No sitten!
Isäimme pääkallot haudasta huutaa.
'Kostakaa hurmeemme!
Kuivaa jo suuta!'
Roistojen kanssa ei neuvotella saa!
 
Ai runoutta. No sitten!
Isäimme pääkallot haudasta huutaa.
'Kostakaa hurmeemme!
Kuivaa jo suuta!'
Roistojen kanssa ei neuvotella saa!

Kuivaa jo suuta!

Tästä tuli mieleeni runo, joka on julkaistu Amerikassa sosialististen kustannusliikkeiden kustantamassa kokoelmassa Murrosajan lauluja. En yhtään tiedä, kuka oli Ritolan Eljas. Veikko Huovinen kertoi, että kun hän oli aloitteleva kirjailija, eräässä kustantajan tilaisuudessa Iki-Kianto oli töttöröinyt myös ja tullut kähisemään hänen korvaansa, että "hae poika apurahoja".


Kiannolle

Sua suureks' ylistivät tosiaan,
kun runoratsus kiiti orhin lailla,
ja lauloit kansan valtaa maailmaan,
sen kansan, joka sit' on ollut vailla.

Suur-Suomen onnea sä huusit niin,
ef neuvostojen Pietarikin horjui.
Myös valko-Suomi yhtyi säveliin,
se käskystäsi punahirmun torjui.

Mutt' ajat muuttuvat, on totta tuo
jo vatsassasi tunnet suurta pulaa
nyt takana ja edessäs on suo,
ja vähä kamara sun altas sulaa.

Kai nyt jo opit läksyn viisahan,
kun kerran elänyt oot aikaan tähän:
— Ei luottaa kiitokseen voi maailman
ja ystäviin voi luottaa yhtä vähän.

Ritolan Eljas.
 
Kiantoa taitaa olla siteeraamani teksti. Ukki tapasi aina laususkella tuota pätkää.

Kianto oli siinä mielessä mielenkiintoinen linkki suomalaisten kirjailijoiden joukossa, että ehti kantamaan olkapäillään Sakari Topeliusta, raataamaan Huovisen kanssa ja haukkumaan Linnan.

Nyt nauttimani Jallu * (siis juoma) olisi varmaan Kiannollekin maistunut, mutta en olisi hänelle kyllä tarjonnut (tai ehkä 2 cl - säälistä).
 
Täällä Norjassa on vaurailla alueilla katukylttejä paikallisiin Montessori- ja Steiner -kouluihin joka helvetin kuudennessa risteyksessä, niissä ilmeisesti toteutetaan tota protokollaa? Yhtään Steiner-lasta ei ole aikuisena ammatillisesti tullut vastaan ikinä, joten en enempää osaa sanoa mihin päätyvät.
Meille tulee Steiner-lapsia välillä ja ne on aika hukassa. Matematiikan aloittaminen myöhemmin näkyy aika selvästi. Käsittääkseni YO-kirjoituksissa Steinerit pärjäävät perinteistä opinpolkua kulkeneita heikommin.

Omat kokemukseni Steiner-koulusta normi peruskouluun vaihtaneista on aika negatiivinen. Tosin tähän vaikuttaa varmaan se, että yleensä vaihtavat oppilaat eivät kuulu siihen kaikken menestykseimpään oppilaskategoriaan.
 
AAAH!

Kännitopikkiö

Minöjerö vaneoänk. ONREÄONERGION!






















ionernä............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
 
Kuivaa jo suuta!

Tästä tuli mieleeni runo, joka on julkaistu Amerikassa sosialististen kustannusliikkeiden kustantamassa kokoelmassa Murrosajan lauluja. En yhtään tiedä, kuka oli Ritolan Eljas. Veikko Huovinen kertoi, että kun hän oli aloitteleva kirjailija, eräässä kustantajan tilaisuudessa Iki-Kianto oli töttöröinyt myös ja tullut kähisemään hänen korvaansa, että "hae poika apurahoja".


Kiannolle

Sua suureks' ylistivät tosiaan,
kun runoratsus kiiti orhin lailla,
ja lauloit kansan valtaa maailmaan,
sen kansan, joka sit' on ollut vailla.

Suur-Suomen onnea sä huusit niin,
ef neuvostojen Pietarikin horjui.
Myös valko-Suomi yhtyi säveliin,
se käskystäsi punahirmun torjui.

Mutt' ajat muuttuvat, on totta tuo
jo vatsassasi tunnet suurta pulaa
nyt takana ja edessäs on suo,
ja vähä kamara sun altas sulaa.

Kai nyt jo opit läksyn viisahan,
kun kerran elänyt oot aikaan tähän:
— Ei luottaa kiitokseen voi maailman
ja ystäviin voi luottaa yhtä vähän.

Ritolan Eljas.

Lirputin
Lärpytin
Kusotin
Kosketin
Etutuki
Takatuki
Jaa kaks kappaletta liplap jousia.
Kuka lie keksinyt,mutta epäilen isosti kännillä olevan osuutta asiaan,tai totaalisen värkin puutteen:p
 
Ylistarosta lähdin ajamaan, päädyin kaverin luo Lahteen katsomaan Pelsujen peliä. Vitun Kärpät voitti, hyvän taistelun jälkeen. Satoja kilometriä hävityn pelin takia. Ja kannatan Turun palloseuraa. Mitä mies voi? No juodaan viinaa :cool:
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Back
Top