Hallinkorva
Ylipäällikkö
Meikä vetää yleensä peruskaavalla:
"Oppilas X on Y-tavalla rikkonut koulun järjestyssääntöä. Rankaisen häntä yhden tunnin jälki-istunnolla, joka suoritetaan koulun yleisessä jälki-istunnossa ensi viikolla. Oppilasta on kuultu ja hän myöntää/kiistää teon.
EK"
Sitten jos tulee mussutuksia huoltajilta (kuten nyt lyhyelle aikaa yllättävän monta kertaa tuli vastaan:
"Rangaistus perustuu koulun yleiseen käytäntöön. Oppilas on tavattu itse teosta ja (sikäli mikäli) myöntää teon. Jokaisen oppilaan on noudatettava yhteisiä sääntöjä ja rangaistus on annettu säännön rikkomisesta. Tavoitteena on, että oppilas ei enää riko sääntöjä. Toivon, että kotona keskustellaan aiheesta.
Mikäli koette lapsenne kokeneen vääryyttä, voitte valittaa rangaistuksesta esimiehelleni, eli koulumme rehtorille.
EK"
Jatkossa viestejä ei yleensä tule. Jos tulee, en reagoi niihin.
Mitähän kaikkea olisi tullut vastaan:
- Oppilas repii oppikirjan. Oppilaan (huoltajan) on korvattava kirja. Huoltaja kieltäytyy, koska kuka tahansa on voinut repiä kirjan. Kun kerron, että repiminen tapahtui luokassa, täysin tahallaan ja tarkoituksella, vastaus on "Käytetty kirja, ei tarvitse maksaa." No, se lasku lähtee silti ja on ulosottokelpoinen.
- Oppilas potkaisee oven lasin rikki. "Ei ole ollut meidän poika." Oppilas on tunnustanut. "Alaikäisen tunnustus ei ole pätevä." Valvontakameran kuvakin löytyy. "Ei saa kuvata, ei kelpaa todisteeksi." Kerrotaan, että kelpaa. "Ei tartte maksaa." No taas se ulosottokelpoinen lasku lähtee.
- Oppilas on tupakalla välitunnilla. Saa jälki-istunnon. "Ei polttanut." Nähtiin ja tunnusti. "Ei ollut koulualueella, joten koululla ei ole rankaisuvaltaa." No siitä koulualueelta poistumisestakin saa sen jälki-istunnon. "No minä annan sille luvan olla pois koulualueelta!" Huoltajalla ei ole mahdollisuutta antaa kyseistä oikeutta oppilaalle.
- Oppilas on luvatta pois. Saa jälki-istunnon. "Oli pätevä syy." No ei ollut, koska kertoi jo itse nukkuneensa pommiin. Annan oman valvontaluokkani oppilaille jälki-istunnon luvattomista poissaoloista, nuhteiden kera ja minun luokillani ei ole ongelmia luvattomien poissaolojen kanssa - monella muulla on. "On kohtuutonta rankaista poissaolosta." Opiskelu- tai työpaikkahakemuksissa on viimeinen jättöpäivä, josta on pidettävä kiinni. Joissakin työpaikoissa riittää pari myöhästymistä kenkimiseen jne.
Mutta nämä on onneksi harvinaisia ja poikkeustapauksia.
Lapselleen valtavan karhunpalveluksen tekeviä nykyvanhempia. Lähtevät leikkimään jotain kriminaalijuristia yksinkertaisiin kouluhommiin. Lapsiparat.
Luulin, että joku "kasvatustieteen professori" tosissaan esittää opettajalle, että koululla ei ole oikeutta järjestyssääntöihinsä ja yksilön perusoikeuksien loukkaamiseen sanktioilla. Näinkin on joskus mennyt.