Kärkipoliitikkojen vahtimisketju

Kuinkahan nopeasti Stubb tämän torppaa.

VM kaavailee rajua uudistusta – yritysten taustavoimat julki
Yrittäminen

2015114207595.jpg

Valtiovarainministeriön työryhmä ehdottaa uutta julkista rekisteriä, johon koottaisiin tarkat tiedot yritysten omistajista, taustavoimista ja tosiasiallisista edunsaajista.



Rekisterissä olisi tietoja paitsi omistajista myös tosiasiallisista edunsaajista eli henkilöistä, joilla on oikeus nimittää tai erottaa yhtiön ylin johto tai jotka muutoin käyttävät määräysvaltaa yhtiössä.

Julkisissa rekisteritiedoissa näkyisi omistajan ja tosiasiallisen edunsaajan nimi, syntymäkuukausi ja -vuosi, kansalaisuus, asuinvaltio sekä tosiasiallisen edunsaajan aseman luonne ja laajuus. Viranomaiset näkisivät lisäksi henkilötunnuksen ja kotiosoitteen.

VM:n mukaan rekisteristä näkisi omistajat, joilla on yli 25 prosentin omistus tai äänivalta yhtiössä.

Uusi rekisteri perustettaisiin Patentti- ja rekisterihallitukseen kaupparekisterin yhteyteen. Tietoja rekisteriin toimittaisivat yritykset, yhdistykset ja säätiöt, eikä yhteisömuoto vaikuttaisi asiaan.

Viranomaiset voisivat määrätä seuraamuksia puutteellisista tiedoista. Hallinnolliseksi seuraamukseksi ehotetaan rikemaksua, julkista varoitusta tai seuraamusmaksua.

Uusi rekisteri perustettaisiin Patentti- ja rekisterihallitukseen kaupparekisterin yhteyteen. Tietoja rekisteriin toimittaisivat yritykset, yhdistykset ja säätiöt, eikä yhteisömuoto vaikuttaisi asiaan.

Ehdotettavan lainsäädännön tavoitteena on estää rahanpesua ja terrorismin rahoittamista.

Valtiovarainministeriö lähetti työryhmän ehdotukset lausuntokierrokselle torstaina 12. marraskuuta. Lausuntoaika päättyy 22. tammikuuta.
 
Kuinkahan nopeasti Stubb tämän torppaa.

VM kaavailee rajua uudistusta – yritysten taustavoimat julki
Yrittäminen

2015114207595.jpg

Valtiovarainministeriön työryhmä ehdottaa uutta julkista rekisteriä, johon koottaisiin tarkat tiedot yritysten omistajista, taustavoimista ja tosiasiallisista edunsaajista.



Rekisterissä olisi tietoja paitsi omistajista myös tosiasiallisista edunsaajista eli henkilöistä, joilla on oikeus nimittää tai erottaa yhtiön ylin johto tai jotka muutoin käyttävät määräysvaltaa yhtiössä.

Julkisissa rekisteritiedoissa näkyisi omistajan ja tosiasiallisen edunsaajan nimi, syntymäkuukausi ja -vuosi, kansalaisuus, asuinvaltio sekä tosiasiallisen edunsaajan aseman luonne ja laajuus. Viranomaiset näkisivät lisäksi henkilötunnuksen ja kotiosoitteen.

VM:n mukaan rekisteristä näkisi omistajat, joilla on yli 25 prosentin omistus tai äänivalta yhtiössä.

Uusi rekisteri perustettaisiin Patentti- ja rekisterihallitukseen kaupparekisterin yhteyteen. Tietoja rekisteriin toimittaisivat yritykset, yhdistykset ja säätiöt, eikä yhteisömuoto vaikuttaisi asiaan.

Viranomaiset voisivat määrätä seuraamuksia puutteellisista tiedoista. Hallinnolliseksi seuraamukseksi ehotetaan rikemaksua, julkista varoitusta tai seuraamusmaksua.

Uusi rekisteri perustettaisiin Patentti- ja rekisterihallitukseen kaupparekisterin yhteyteen. Tietoja rekisteriin toimittaisivat yritykset, yhdistykset ja säätiöt, eikä yhteisömuoto vaikuttaisi asiaan.

Ehdotettavan lainsäädännön tavoitteena on estää rahanpesua ja terrorismin rahoittamista.

Valtiovarainministeriö lähetti työryhmän ehdotukset lausuntokierrokselle torstaina 12. marraskuuta. Lausuntoaika päättyy 22. tammikuuta.



Dodiin.....Hallituksen kärkipoliitikkojen jämäkät toimenpiteet ja päätökset "hyväveli järjestelmän" ja säätleyn purkamiseksi/ vähentämiseksi / harmaan talouden torjumiseksi ovat mittavat ja tuottavat tulosta...?


http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/137...ta-istua-kolmella-pallilla-ja-netota-palkkiot

Totta se on: Yksi poliitikko voi kohta istua kolmella pallilla – ja netota palkkiot

Suomalainen poliitikko voi jatkossa toimia päättäjänä kolmella tasolla: kunnallisella, itsehallintoalueella ja eduskunnassa tai vaihtoehtoisesti europarlamentissa. Kaikkien tehtävien hoitamisesta maksettaisiin hänelle palkkiota.

– Kyllä. Näin asia on, jos äänestäjät niin päättävät, vahvistaa Uudelle Suomelle oikeusministeriön vaalijohtaja Arto Jääskeläinen.

Sote-uudistuksen yhteyteen Suomeen perustetaan 18 uutta, maakunnallista itsehallintoaluetta, joille aletaan siirtää tehtäviä kunnilta ja esimerkiksi nykyisiltä ELY-keskuksilta. Itsehallintoalueiden yhteyteen perustetaan vaaleilla valittavat valtuustot ja nykyiset poliitikot voisivat pyrkiä vapaasti valtuustoihin kuten muissakin vaaleissa. Tehtävä ei olisi kokopäiväinen, eikä siten estäisi kansanedustajana tai europarlamentaarikkona toimimista.

– Epäilemättä tehtävästä maksettaisiin myös palkkiota. Luulen, että palkkion suuruus jäisi hyvin pitkälle itsehallintoalueen omaan harkintaan samaan tapaan kuin nykyisin kunnat voivat päättää itse valtuustojen kokouspalkkioista, Jääskeläinen sanoo.

Kuntaliiton viime vuonna julkaiseman raportin mukaan vuonna 2013 kunnanvaltuutetuille maksettiin keskimäärin 70 euroa kokouspalkkiota. Summa kasvaa suuremmaksi sitä mukaa, mitä suurempi kunta tai kaupunki on. Helsinkiläisille valtuutetuille maksettiin 355 euroa kokouspalkkiota vuonna 2013. Kaupungin- tai kunnanhallituksen kokouksista maksetaan myös palkkiota ja puheenjohtajat saavat korotettua palkkiota.

Uudet itsehallintoalueet aloittavat toimintansa vuonna 2019. Sitä ennen itsehallintoalueiden valtuustovaalit pitää toimittaa, mutta Jääskeläisen mukaan ensimmäisiä vaaleja ei ehditä pitää vielä vuoden 2017 kuntavaalien yhteydessä.

– Tässä on oikeastaan kaksi vaihtoehtoa näköpiirissä. Joko pidetään erillisvaalit syksyllä 2017 tai sitten itsehallintoalueiden valtuustot valitaan vuoden 2018 presidentinvaalien yhteydessä.

Suomessa laki ei rajaa poliitikkojen osallistumista eri päättävissä elimissä toimimista. Perustuslaki estää ainoastaan saman henkilön toimimisen eduskunnassa ja europarlamentissa. Jääskeläisen mukaan taustalla on EU:n vaalisäädös, jossa todetaan, että tehtävät ovat yhteensopimattomia. Joitakin, hyvin täsmällisiä rajoitteita vaalikelpoisuuteen tehdään. Niillä halutaan estää luottamus- ja virka-aseman väärinkäyttö.

– Kuntalaissa todetaan, että vaalikelpoinen kunnanvaltuustoon ei ole esimerkiksi valtion virkamies, joka hoitaa välittömästi kunnallishallintoa koskevia valvontatehtäviä tai kunnan palveluksessa oleva henkilö, joka toimii kunnanhallituksen tehtäväalueella johtavassa tehtävässä. Saman tyyppiset sääntelyt tulisivat todennäköisesti jatkossa myös itsehallintoalueille, Jääskeläinen toteaa.

Aika ajoin julkiseen keskusteluun on noussut kysymys, voiko poliitikko luotettavasti hoitaa vaativia tehtäviä eduskunnassa ja kunnanvaltuustossa yhtäaikaisesti.

– Se jää äänestäjän mietittäväksi. Ja toivottavasti äänestäjät sitä miettivät, koska nykytilanne on se, että monet kansanedustajat ovat kuntavaaleissa ehdokkaina ja tulevat usein valituksikin. Tämä olisi sitten vielä kolmas tehtävä, jossa voi toimia. Kyllä äänestäjä voi sitä ihan vakavasti miettiä, tuleeko poliitikon aika riittämään. Sitä en tietysti osaa sanoa, riittääkö poliitikon aika tai tarmo kaikkien tehtävien hoitamiseen, Jääskeläinen toteaa.
 
Tämä poliitikkojen hyvävelisysteemi on paisunut jo toisen sodan jälkeen koko ajan, eikä kukaan ole tehnyt asialle mitään.
Hyvissä veljissä on poliisista poliitikkoihin, kansallisella tasolla ja kuntasektorilla, eli koko poppoo tulisi tutkia tarkoin ja sitten julkaista tulokset näistä viroissa ja toimissa olevien henkilöiden osalta täysin!

Jokainen poliitikko, virkamies, poliisi, yms. suibaaja, joka on tekemässä muuta kuin sitä tehtävää, johon hänellä on lupa ja lupa on aito, niin samantein kenkää ja elinikäinen kielto tehdä mitään työtä/tehtävää valtiolla/kuntasektorilla.
Vain näin suomen korruptio, eh, siis parhaat veljet saadaan kuriin.
 
Tämä poliitikkojen hyvävelisysteemi on paisunut jo toisen sodan jälkeen koko ajan, eikä kukaan ole tehnyt asialle mitään.
Hyvissä veljissä on poliisista poliitikkoihin, kansallisella tasolla ja kuntasektorilla, eli koko poppoo tulisi tutkia tarkoin ja sitten julkaista tulokset näistä viroissa ja toimissa olevien henkilöiden osalta täysin!

Jokainen poliitikko, virkamies, poliisi, yms. suibaaja, joka on tekemässä muuta kuin sitä tehtävää, johon hänellä on lupa ja lupa on aito, niin samantein kenkää ja elinikäinen kielto tehdä mitään työtä/tehtävää valtiolla/kuntasektorilla.
Vain näin suomen korruptio, eh, siis parhaat veljet saadaan kuriin.


Stalinhan yritti "juuria" Venäjän mafian mutta epäonnistui siinä?...ja jos ei Stalin siihen pystynyt niin miten "lahjomattoman" Suomen viranomaiset oman "hyväveli-verkostonsa" pystyisi kitkemään koneistostaan..?
 
Stalinhan yritti "juuria" Venäjän mafian mutta epäonnistui siinä?...ja jos ei Stalin siihen pystynyt niin miten "lahjomattoman" Suomen viranomaiset oman "hyväveli-verkostonsa" pystyisi kitkemään koneistostaan..?
Julkisuus. Kasvot ja nimet lehtiin ja nettiin, sekä kaikille palkkauskielto :)
Silloin "instant karma" hoitanee tehtävän... Kadunmies muistaa kyllä :)
 
....."hyväveli järjestelmän" ......Suomalainen poliitikko voi jatkossa toimia päättäjänä kolmella tasolla: kunnallisella, itsehallintoalueella ja eduskunnassa tai vaihtoehtoisesti europarlamentissa. Kaikkien tehtävien hoitamisesta maksettaisiin hänelle palkkiota.


Kuten kirjoituksessa sanotaan, aivan avainroolihan tässä on tavallisella kansalaisella:
" Se jää äänestäjän mietittäväksi. Ja toivottavasti äänestäjät sitä miettivät, koska nykytilanne on se, että monet kansanedustajat ovat kuntavaaleissa ehdokkaina ja tulevat usein valituksikin. Kyllä äänestäjä voi sitä ihan vakavasti miettiä, tuleeko poliitikon aika riittämään. "

Elikkäs jos tavallinen kansalainen on niin toope että äänestää sellaisen "hyvä veli" -verkottuneen, niin sitten lopputuloksesta voi vain syyttää itseään. Tämähän on mahdollista tapahtua juurikin sen takia koska tavallinen kansalainen on niin hämmästyttävän vähän kiinnostunut politiikasta. Äänestää vaan helpommalla tavalla tuttua naamaa kuten ennenkin.
Siis olisihan tuollainen kolmen pallin työpaikka mahdollinen kenelle meistä tahansa, mutta se vaan vaatii pitkällistä poliittista suuntautumista itseltä ja ennenkaikkea kiinnostusta politiikkaan.
Mutta kuten sanottua, kansalaisen kiinnostus politiikkaan on vähäistä, joten sitten se varmaan onkin ihan ok, että ne samat naamat istuu useilla palleilla ja vuodesta toiseen kuittaa hyvät rahat. Varmaan se sitten onkin ok ?!

.
 
Italian poliisi on pidättänyt terroristiverkoston jäseniä, Suomessakin yksi pidätetty..

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1447298985047.html

– Hän oli suunnitellut vihamielisiä tekoja. Puhe oli hyökkäyksistä norjalaisia diplomaatteja ja poliitikkoja vastaan, kertoi Italian terrorismin vastaisen poliisin johtaja Giuseppe Governale La Repubblica -lehden mukaan torstaina Roomassa.

Mullah Krekar, oikealta nimeltään Najmuddin Faraj Ahmad, on Irakin kurdi, joka saapui pakolaisena Norjaan 90-luvun alussa. Hänet pidätettiin ensimmäisen kerran Norjassa vuonna 2003 epäiltynä terrorijärjestön johtamisesta. Krekarin syyllisyyttä ei pystytty todistamaan eikä häntä kyetty karkottamaan maasta Irakin huonon turvallisuustilanteen vuoksi.

Nämä ovat mielenkiintoisia uutisia..Tästä ääri-islamistien levittäytymisestä on toki myös varoitettu jo aikaisemmin. Ehkä jossain vaiheessa myös Suomessa poliitikot ymmärtävät ettei terrorismin huoli ole meilläkään aivan turhaa. Järkeä alkaa usein löytyä siinä vaiheessa kun poliitikkojen oma turvallisuus on uhattuna. Norjassakin oli viime kesänä kuukausien mittainen tehostettu rajavalvonta. Puhuttiin että terroristi-isku uhkaa norjalaiskoteja. Totuus taisi ollakin että eniten poliitikot pelkäsivät iskuja itseään kohtaan..

Hieman ns. raadollista, mutta näinhän asiat ovat. Vasta sitten kun uhkat kohdistuvat omaan turvallisuuteen ryhdytään toimiin ja jopa ripeästi. Kansalaisten turvallisuudesta ei loppuviimeksi ole niin väliä..
 
Italian poliisi on pidättänyt terroristiverkoston jäseniä, Suomessakin yksi pidätetty..

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1447298985047.html



Nämä ovat mielenkiintoisia uutisia..Tästä ääri-islamistien levittäytymisestä on toki myös varoitettu jo aikaisemmin. Ehkä jossain vaiheessa myös Suomessa poliitikot ymmärtävät ettei terrorismin huoli ole meilläkään aivan turhaa. Järkeä alkaa usein löytyä siinä vaiheessa kun poliitikkojen oma turvallisuus on uhattuna. Norjassakin oli viime kesänä kuukausien mittainen tehostettu rajavalvonta. Puhuttiin että terroristi-isku uhkaa norjalaiskoteja. Totuus taisi ollakin että eniten poliitikot pelkäsivät iskuja itseään kohtaan..

Hieman ns. raadollista, mutta näinhän asiat ovat. Vasta sitten kun uhkat kohdistuvat omaan turvallisuuteen ryhdytään toimiin ja jopa ripeästi. Kansalaisten turvallisuudesta ei loppuviimeksi ole niin väliä..


Eihän näitä suomessa nyt pitäny olla...? Pääse varmaan aika pian vapaaksi (koska ihmisoikeudet) jatkamaan uskonnollista missiotaan/ hengellistä ilosanomaa levittämään jota lähetystyöksi kutsutaan...
 
Onpa todella moderni ja eteenpäin katsova porukka. Oikein ässäryhmä. Kyllä nyt on turpo hyvissä käsissä.
Vai voisiko tässä olla jotain siihen suuntaan, että halutaan syleillä vaarattomaksi nuo vanhat herrat. Toivottavasti tuo jäsenyys jotenkin rajoittaa heidän vapautta kommentoida turpo-asiaa julkisuudessa. Varsinaiset päätökset kuitenkin tehdään muualla.
 
Lisää vanhan kaartin näkemysten ruodintaa.
Ulkopoliittisia uumoiluja uudesta sekä itään että länteen


Euroedustaja Paavo Väyrysen syytökset trollitehtaista ovat samaan aikaan sekä mielikuvituksellisia että Venäjän agendan mukaisia. Jos hänellä on näistä oikeasti tietoa, se olisi saatava esiin pikaisesti.

Tämä ei ole kylmä sota, mutta samanlaisia temppuja nyt tehdään kuin kylmässä sodassa. Ne kohdistuvat myös meihin.

http://www.hs.fi/blogi/korkeajannitys/a1306001358404?ref=suositeltu-aihe
 
Halla-ahon jakama linkki " Jaahas! Perus-homma taas kovassa nousussa"
http://www.viisykkonen.fi/uutiset/sprlle-töihin-−-pekka-m-sinisalo-vastaanottokeskuksen-johtajaksi

Kirkkonummelainen kunnallispoliitikko Pekka M. Sinisalo (ps.) on aloittanut perjantaina Evitskogin vastaanottokeskuksen johtajana. Samalla keskus siirtyi SPR:n hoitoon.

Perussuomalaisten Uudenmaan piirin puheenjohtajana toimiva Sinisalo kertoo olleensa Kirkkonummen Aavarannan vastaanottokeskuksessa jo kuukauden ohjaajana.

− Olen ollut 17 vuotta opettajana, töissä ulkomailla ja syksyllä kävin Libanonissa tutustumassa pakolaisleireihin Maanpuolustuksen suunnittelukunnan jäsenenä, Sinisalo kertoo päätöksestään hakea SPR:lle töihin.

− Poliitikkona sanon, että emmehän me perusuomalaiset ole turvapaikanhakijoita tänne tilanneet. Suomi on kuitenkin oikeusvaltio, ja tämä asia pitää nyt hoitaa kunnolla.

Evitskogin keskuksessa on tällä hetkellä 300 turvapaikanhakijaa. Sinisalon mukaan niin Evitskogissa kuin koko maassa turvapaikanhakijoiden vastaanotto on hallinnassa, mutta keskusten toiminta on vielä vakiintumatonta.

− Henkilökuntaa voisi olla lisää. Meidän pitäisi saada nämä kaverit nykyistä paremmin tutustumaan suomalaiseen yhteiskuntaa. Heille pitäisi saada jotain tekemistä, aika käy muuten pitkäksi, Sinisalo linjaa kokemuksiaan ensimmäisenä päivänä johtajana Evitskogin keskuksessa, jossa on vain miehiä.

Evitskogissa Sinisalo aikoo pyrkiä lähentämään kyläläisiä ja vastaanottokeskuksen asukkaita toisiinsa.

- Esimerkiksi talkooapua olisi täältä tarjolla vaikkapa lehtien haravointiin. Turvapaikanhakjoiden vakuutuksetkin ovat kunnossa, joten heitä voi huoletta pyytää auttamaan joissakin töissä, Sinisalo toteaa.

Sinisalo on Kirkkonummen kunnanhallituksen toinen varapuheenjohtaja.

Evitskogin vastaanottokeskus avattiin kovalla kiireellä elokuun alussa. Keskusta on pyörittänyt Helsingin kaupungin vastaanottokeskus, mutta nyt keskuksen toiminta on siirtynyt SPR:n Helsingin ja Uudenmaan piirille.

Toimintaa oli laittamassa käyntiin eläkkeellä oleva sisäministeriön virkamies Veikko Pyykkönen, joka lähtee nyt takaisin eläkkeelle.
 
Stalinhan yritti "juuria" Venäjän mafian mutta epäonnistui siinä?...ja jos ei Stalin siihen pystynyt niin miten "lahjomattoman" Suomen viranomaiset oman "hyväveli-verkostonsa" pystyisi kitkemään koneistostaan..?

:) Just.

Paremminkin Stalin loi Neuvostoliittoon omat mafiansa (puolue, turvallisuuspalvelu, puna-armeija), joita sitten kilpailutti keskenään parhaassa "hajoita ja hallitse" -hengessä. Nykyinen Venäjän mafia periytyykin sitten tuosta.
 
Lisää vanhan kaartin näkemysten ruodintaa.
Ulkopoliittisia uumoiluja uudesta sekä itään että länteen


Euroedustaja Paavo Väyrysen syytökset trollitehtaista ovat samaan aikaan sekä mielikuvituksellisia että Venäjän agendan mukaisia. Jos hänellä on näistä oikeasti tietoa, se olisi saatava esiin pikaisesti.

Tämä ei ole kylmä sota, mutta samanlaisia temppuja nyt tehdään kuin kylmässä sodassa. Ne kohdistuvat myös meihin.

http://www.hs.fi/blogi/korkeajannitys/a1306001358404?ref=suositeltu-aihe




Ja sitten Paavo Väyrynen!!!!!!!

SUOMEN PÄÄSSÄ

tilannetta ei kuitenkaan haluttu tunnustaa. Poliitikoille clearing edusti valtakytköstä Moskovaan, yrittäjät vuolivat vähällä vaivalla rahaa.

Esimerkiksi vielä vuonna 1989 ministerit Ilkka Suominen ja Konstantin Katushevkirjoittivat kynänkään värähtämättä uuden viisivuotisen runkosopimuksen. Tämä sopimus olisi yltänyt aina vuoden 1996 alkuun.

Idänkauppa ulottui valtakysymyksenä aina ylimpiin valintoihin saakka. Muutama vuosi sitten kohuttiin siitä, että silloinen keskustajohtaja Paavo Väyrynen ja KGB-kenraali Viktor Vladimirov hautoivat 1980-luvun alussa suunnitelmaa, jonka mukaan idänkauppa ajetaan vaikeuksiin vuoden 1982 presidentinvaalien alla. Ongelmien ratkaisijaksi olisi sitten nostettu keskustapuolueen presidenttiehdokas, tohtori Ahti Karjalainen.

VUONNA 1990 LYÖTIIN

naulat clearingin arkkuun. Toukokuussa sovittiin, että kaupassa siirrytään osin vaihdettaviin valuuttoihin. Kesäkuussa tuli jo virallisia vihjeitä siitä, että vaihtokauppa loppuu.

Samaan aikaan yrittäjät tyynen rauhallisesti valmistivat sovittuja itätilauksia lähivuosille. Varastot täyttyivät toppatakeista ja kumisaappaista. Kaikki "tiesivät", että eihän tämä clearing nyt näin voi loppua, jatkuuhan se toki.

Njet, sanoi Sitarjan.

Siinä seisoi suomalainen yrittäjä, kädet levällään ja halli täynnä neuvostodesign-toppatakkeja.
 
Viimeksi muokattu:
Teksti on mennyt useaan kertaan sekaisin. Voitko muokata?

Poliittista kauppaa käytiin 46 vuotta

Rautio Paavo. HS

Päätöstä oli jo osattu pelätä. Mutta sittenkin se tuli yllätyksenä - ja kaiken lisäksi itsenäisyyspäivänä. Vuoden 1990 itsenäisyyspäivää juhlistettiin Suomen Moskovan-suurlähetystössä ja päävieras oli Neuvostoliiton varapääministeri Stepan Sitarjan .

Yllättäen Sitarjan pyysi suurlähettiläs Heikki Talvitien hieman sivummalle. Sitarjan kertoi, että clearing-kauppa päättyy kolmen viikon päästä, eikä pehmentäviä siirtymäkausia tule.

JA NIIN KÄVI

kuin luvattiin.

Vuoden vaihteessa päättyi 46 vuotta kestänyt poliittinen kauppa ja kaupallinen politiikka Suomen ja Neuvostoliiton väliltä. Samalla katkesi viimeinen clearing-järjestely, joka Neuvostoliitolla oli läntisen valtion kanssa - vastaava vaihtokauppa Itävallan kanssa pantiin poikki 1971 ja Ruotsin clearing-vaihto Neuvostoliittoon loppui jo 1966.

CLEARINGIN JUURET

ulottuvat aikaan ennen sotia.

1920- ja 1930-luvuilla Suomen vienti itään alkoi näivettyä. Taustalla olivat muun muassa naapurimaiden huonot keskinäiset suhteet.

Kaupallisia suhteita ehdotettiin korjattavaksi vaihtokauppajärjestelyllä, clearingilla. Ehdotus jäi sodan jalkoihin.

Asia nousi uudelleen esille, kun Suomi aloitti sotakorvausten maksun; idänkauppa nousi aivan uudelle tasolle.


Päätöstä oli jo osattu pelätä. Mutta sittenkin se tuli yllätyksenä - ja kaiken lisäksi itsenäisyyspäivänä. Vuoden 1990 itsenäisyyspäivää juhlistettiin Suomen Moskovan-suurlähetystössä ja päävieras oli Neuvostoliiton varapääministeri Stepan Sitarjan .

Yllättäen Sitarjan pyysi suurlähettiläs Heikki Talvitien hieman sivummalle. Sitarjan kertoi, että clearing-kauppa päättyy kolmen viikon päästä, eikä pehmentäviä siirtymäkausia tule.

JA NIIN KÄVI

kuin luvattiin.

Vuoden vaihteessa päättyi 46 vuotta kestänyt poliittinen kauppa ja kaupallinen politiikka Suomen ja Neuvostoliiton väliltä. Samalla katkesi viimeinen clearing-järjestely, joka Neuvostoliitolla oli läntisen valtion kanssa - vastaava vaihtokauppa Itävallan kanssa pantiin poikki 1971 ja Ruotsin clearing-vaihto Neuvostoliittoon loppui jo 1966.

CLEARINGIN JUURET

ulottuvat aikaan ennen sotia.

1920- ja 1930-luvuilla Suomen vienti itään alkoi näivettyä. Taustalla olivat muun muassa naapurimaiden huonot keskinäiset suhteet.

Kaupallisia suhteita ehdotettiin korjattavaksi vaihtokauppajärjestelyllä, clearingilla. Ehdotus jäi sodan jalkoihin.

Asia nousi uudelleen esille, kun Suomi aloitti sotakorvausten maksun; idänkauppa nousi aivan uudelle tasolle.

Vaihtokauppa alkoi vuonna 1945, mutta ensimmäinen viisivuotinen clearing-runkosopimus maiden välisestä kaupasta tehtiin vuosille 1951-1955.

Runkosopimuksia tehtiin tämän jälkeen kahdeksan, eli 40 vuodelle.

Kiitos clearingin, kauppa Neuvostoliiton kanssa oli vuonna 1982 jo 26 prosenttia Suomen kaikesta ulkomaankaupasta.

Ja vienti veti. Öljyä tuli ja paperia, vaatteita sekä metallituotteita meni. Vielä vuonna 1990 vientiä oli noin 13 miljardin markan arvosta.

CLEARINGIN TENHO ALKOI

murentua 1980-luvun lopulla.

Kun perestroikan aika alkoi hapertaa Neuvostoliiton keskusjohtoisuutta, kapitalistiset hyveet nostivat päätään. Neuvostoliittolaiset Suomen-kauppaa käyvät alkoivat nurista; "Kak, miksi vaihtaa puinen maatuska suomalaiseen kumisaappaaseen? Me haluamme vaihdettavaa valuuttaa. Clearing-kauppa, hudoi kauppa!" Samalla ulkomaankauppa alkoi muuttua Neuvostoliitossa epäpoliittisemmaksi ja selkeämmin itse asiaan - kauppaan - keskittyväksi.

Vihjeitä tulevista ongelmista oli tullut myös kaupan tasapainon horjumisen kautta. Suomalainen tuote kyllä kelpasi neuvostoliittolaisille , mutta suomalaista oli yhä vaikeampi suostutella istumaan Ladan rattiin.

1980-luvun puolivälissä tilanne kärjistyi sen vuoksi, että öljyn hinta laski; Neuvostoliiton tuonnin arvo putosi, mutta Suomen viennin arvo nousi koko ajan. Esimerkiksi 1986 tavaraa tuotiin Neuvostoliitosta neljänneksen vähemmän kuin suomalaistuotteita vietiin sinne.

Veli-venäläinen ei suhtautunut valituksiin rakentavasti: "Vot, suomalainen ostaa meiltä enemmän, tilit sitten harashoo." Resepti ei ollut harashoo: 1980-luvun puolivälissä tilanne oli se, että kun öljyn hinta putosi yhden dollarin barrelilta, clearingiin syntynyt kolo olisi vaatinut täyttyäkseen neuvostoliittolaisten autojen myynnin kaksinkertaistamista Suomessa. Ja se ei onnistunut, koska kaksi Ladaa menee kaksi kertaa huonommin kaupaksi kuin yksi Lada.

SUOMEN PÄÄSSÄ

tilannetta ei kuitenkaan haluttu tunnustaa. Poliitikoille clearing edusti valtakytköstä Moskovaan, yrittäjät vuolivat vähällä vaivalla rahaa.

Esimerkiksi vielä vuonna 1989 ministerit Ilkka Suominen ja Konstantin Katushevkirjoittivat kynänkään värähtämättä uuden viisivuotisen runkosopimuksen. Tämä sopimus olisi yltänyt aina vuoden 1996 alkuun.

Idänkauppa ulottui valtakysymyksenä aina ylimpiin valintoihin saakka. Muutama vuosi sitten kohuttiin siitä, että silloinen keskustajohtaja Paavo Väyrynen ja KGB-kenraali Viktor Vladimirov hautoivat 1980-luvun alussa suunnitelmaa, jonka mukaan idänkauppa ajetaan vaikeuksiin vuoden 1982 presidentinvaalien alla. Ongelmien ratkaisijaksi olisi sitten nostettu keskustapuolueen presidenttiehdokas, tohtori Ahti Karjalainen.

VUONNA 1990 LYÖTIIN

naulat clearingin arkkuun. Toukokuussa sovittiin, että kaupassa siirrytään osin vaihdettaviin valuuttoihin. Kesäkuussa tuli jo virallisia vihjeitä siitä, että vaihtokauppa loppuu.

Samaan aikaan yrittäjät tyynen rauhallisesti valmistivat sovittuja itätilauksia lähivuosille. Varastot täyttyivät toppatakeista ja kumisaappaista. Kaikki "tiesivät", että eihän tämä clearing nyt näin voi loppua, jatkuuhan se toki.

Njet, sanoi Sitarjan.

Siinä seisoi suomalainen yrittäjä, kädet levällään ja halli täynnä neuvostodesign-toppatakkeja.

1980-luvun puolivälissä tilanne kärjistyi sen vuoksi, että öljyn hinta laski; Neuvostoliiton tuonnin arvo putosi, mutta Suomen viennin arvo nousi koko ajan. Esimerkiksi 1986 tavaraa tuotiin Neuvostoliitosta neljänneksen vähemmän kuin suomalaistuotteita vietiin sinne.

Veli-venäläinen ei suhtautunut valituksiin rakentavasti: "Vot, suomalainen ostaa meiltä enemmän, tilit sitten harashoo." Resepti ei ollut harashoo: 1980-luvun puolivälissä tilanne oli se, että kun öljyn hinta putosi yhden dollarin barrelilta, clearingiin syntynyt kolo olisi vaatinut täyttyäkseen neuvostoliittolaisten autojen myynnin kaksinkertaistamista Suomessa. Ja se ei onnistunut, koska kaksi Ladaa menee kaksi kertaa huonommin kaupaksi kuin yksi Lada.



Ja sitten Paavo Väyrynen!!!!!!!

SUOMEN PÄÄSSÄ

tilannetta ei kuitenkaan haluttu tunnustaa. Poliitikoille clearing edusti valtakytköstä Moskovaan, yrittäjät vuolivat vähällä vaivalla rahaa.

Esimerkiksi vielä vuonna 1989 ministerit Ilkka Suominen ja Konstantin Katushevkirjoittivat kynänkään värähtämättä uuden viisivuotisen runkosopimuksen. Tämä sopimus olisi yltänyt aina vuoden 1996 alkuun.

Idänkauppa ulottui valtakysymyksenä aina ylimpiin valintoihin saakka. Muutama vuosi sitten kohuttiin siitä, että silloinen keskustajohtaja Paavo Väyrynen ja KGB-kenraali Viktor Vladimirov hautoivat 1980-luvun alussa suunnitelmaa, jonka mukaan idänkauppa ajetaan vaikeuksiin vuoden 1982 presidentinvaalien alla. Ongelmien ratkaisijaksi olisi sitten nostettu keskustapuolueen presidenttiehdokas, tohtori Ahti Karjalainen.

VUONNA 1990 LYÖTIIN

naulat clearingin arkkuun. Toukokuussa sovittiin, että kaupassa siirrytään osin vaihdettaviin valuuttoihin. Kesäkuussa tuli jo virallisia vihjeitä siitä, että vaihtokauppa loppuu.

Samaan aikaan yrittäjät tyynen rauhallisesti valmistivat sovittuja itätilauksia lähivuosille. Varastot täyttyivät toppatakeista ja kumisaappaista. Kaikki "tiesivät", että eihän tämä clearing nyt näin voi loppua, jatkuuhan se toki.

Njet, sanoi Sitarjan.

Siinä seisoi suomalainen yrittäjä, kädet levällään ja halli täynnä neuvostodesign-toppatakkeja.
 
Idänkauppa ulottui valtakysymyksenä aina ylimpiin valintoihin saakka. Muutama vuosi sitten kohuttiin siitä, että silloinen keskustajohtaja Paavo Väyrynen ja KGB-kenraali Viktor Vladimirov hautoivat 1980-luvun alussa suunnitelmaa, jonka mukaan idänkauppa ajetaan vaikeuksiin vuoden 1982 presidentinvaalien alla. Ongelmien ratkaisijaksi olisi sitten nostettu keskustapuolueen presidenttiehdokas, tohtori Ahti Karjalainen.
Jos silloin oltiin KGB miesten talutusnuorassa, mailmahan on senverran muuttunut että Venäjän Presidenttinä on entinen KGB mies mutta vanhat metkut on käytössä onkohan niin että FSB`llä on nykyään Paavon pallit tiukassa otteessa?
 
Back
Top