Kärkipoliitikkojen vahtimisketju

Epäilenpä etten pysty sinua auttamaan...

Unohtui viestistäni sana "pelkäksi". Aamukahvi vaiheessa. Toki Soini yrittää mediakritiikkia mutta tekee sen samalla dissaten omiaan leväperäisellä "maahanmuuttovihamielinen" leimakirveellä eli tehden juuri sitä mitä muka yritti kritisoida. Mistähän hän tuon 10% repäisi? JHa meni 80000 äänellä Brysseliin, Persut sai kevään vaaleissa puolisen miljoonaa ääntä. PS kannatus on sen jälkeen ollut vapaassa pudotuksessa.
 
Unohtui viestistäni sana "pelkäksi". Aamukahvi vaiheessa. Toki Soini yrittää mediakritiikkia mutta tekee sen samalla dissaten omiaan leväperäisellä "maahanmuuttovihamielinen" leimakirveellä eli tehden juuri sitä mitä muka yritti kritisoida. Mistähän hän tuon 10% repäisi? JHa meni 80000 äänellä Brysseliin, Persut sai kevään vaaleissa puolisen miljoonaa ääntä. PS kannatus on sen jälkeen ollut vapaassa pudotuksessa.

Osa väestä nyt vain on selkeän rasistisia mutta kaikki nykymallia arvostelevat eivät ole. Uskon hänen tavoitelleen sitä että koko puoluetta ei pidä tuomita rasistiseksi vaan toimimatonta järjestelmää pitää olla oikeus arvostellakin. Se ei ole olennaista onko 10% täsmälleen oikea siivu mutta se luo selkeästi kuvan siitä että kyseessä on vähemmistö. Miä Soini sitten lopulta tarkoitti? Sen tietää vain Soini itse. Jos hänkään.
 
Osa väestä nyt vain on selkeän rasistisia mutta kaikki nykymallia arvostelevat eivät ole. Uskon hänen tavoitelleen sitä että koko puoluetta ei pidä tuomita rasistiseksi vaan toimimatonta järjestelmää pitää olla oikeus arvostellakin. Se ei ole olennaista onko 10% täsmälleen oikea siivu mutta se luo selkeästi kuvan siitä että kyseessä on vähemmistö. Miä Soini sitten lopulta tarkoitti? Sen tietää vain Soini itse. Jos hänkään.

Rasismi ei ole sama asia kuin kategorinen maahanmuuttovihamielisyys. Viimeisestä lauseesta samaa mieltä. Soinismi alkavat mennä yhä hämärämmiksi.
 
Rasismi ei ole sama asia kuin kategorinen maahanmuuttovihamielisyys..

Minusta kategorinen maahanmuuttovihamielisyys on jo niin lähellä rasismia että eroa on vaikea tehdä. Kun valtavirta persuissakin käsittääkseni on valmis hyväksymään hädänalaisten auttamisen ja toisaalta vaikkapa valikoitujen kiintiöpakolaisten ottamisen niin puhutaan jo ihan eri asioista. JOS perusasetelman ymmätää noin niin Soinin puheissa on järkeä.
 
Minusta kategorinen maahanmuuttovihamielisyys on jo niin lähellä rasismia
Onko kategorinen maahanmuuttomyönteisyys sitten jo niin lähellä suvakkiutta jos vihahamielisyys on rasismia?
Tässä nähdään vielä sekin että Soini kääntää takkinsa ja julistautuu suvakiksi jotta pääsee Komissaariksi.
 
Minusta kategorinen maahanmuuttovihamielisyys on jo niin lähellä rasismia että eroa on vaikea tehdä. Kun valtavirta persuissakin käsittääkseni on valmis hyväksymään hädänalaisten auttamisen ja toisaalta vaikkapa valikoitujen kiintiöpakolaisten ottamisen niin puhutaan jo ihan eri asioista. JOS perusasetelman ymmätää noin niin Soinin puheissa on järkeä.

Vaan kun on todistamatta että 10% persujen jäsenistä olisi kategorisen maahanmuuttovihamielisiä.
 
Onko kategorinen maahanmuuttomyönteisyys sitten jo niin lähellä suvakkiutta jos vihahamielisyys on rasismia?
Tässä nähdään vielä sekin että Soini kääntää takkinsa ja julistautuu suvakiksi jotta pääsee Komissaariksi.

Jatketaan tuosta sitten ennemmin pakolais-ketjussa.
 
Itä-Suomen yliopiston yleislääketieteen professori Olli-Pekka Ryynästä ei syntynyt sote-ratkaisu tyydytä.

– Se ei vastaa asetettua tavoitetta. Suosikkini olisi ollut viisi aluetta. Silloin olisi säästetty miljardi enemmän vuodessa. Se on Sipilän 15/18 alueratkaisun hinta.

Ryynäsestä ratkaisun myötä maahan syntyy liikaa täydenpalvelun sairaaloita, vaikka väestöpohja ei riitä.

– Ellei valtio sitten aseta budjettikattoa, jolla määrittää rahan käytön.

Mikä antaa aiheen uskoa, että maakunnallisten keskussairaaloiden olisi jatkossa tarkoitus lähteä tekemään asioita, joita tehdään nyt yliopistollisissa keskussairaaloissa? Kuinka rahoituksen siirtyminen kuntayhtymiltä valtion rahoittamille maakunnallisille itsehallintoyksiköille voisi tähän johtaa? Eiköhän pelin henki ole jatkossakin se, että synnytyssairaalat vähenevät ja erikoisosaamista keskitetään valtakunnallisesti.
 
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/...-ratkaisun-hinta-on-miljardi-vuodessa/2167770

Professori tuomitsee: "Sipilän ratkaisun hinta on miljardi vuodessa"

Olli-Pekka Ryynänen
7.11.2015 21:17

Itä-Suomen yliopiston yleislääketieteen professori Olli-Pekka Ryynästä ei syntynyt sote-ratkaisu tyydytä.

– Se ei vastaa asetettua tavoitetta. Suosikkini olisi ollut viisi aluetta. Silloin olisi säästetty miljardi enemmän vuodessa. Se on Sipilän 15/18 alueratkaisun hinta.

Ryynäsestä ratkaisun myötä maahan syntyy liikaa täydenpalvelun sairaaloita, vaikka väestöpohja ei riitä.

– Ellei valtio sitten aseta budjettikattoa, jolla määrittää rahan käytön.

Ryynänen epäilee, että sote-ratkaisua joudutaan korjaamaan välittömästi, kun sitä viedään käytäntöön.

– En näe mitenkään, että tuo toimisi, mutta parempi tietysti, että edes jostakin aloitetaan.

Jos Ryynänen saisi päättää esimerkiksi koko Itä-Suomi olisi yksi sote-alue.

– Silloin ainoa täyden palvelun talo olisi vain Kuopiossa, ja seuraavaksi kattavimmat Joensuussa ja Mikkelissä.

Ryynänen ei usko myöskään täyteen valinnanvapauteen tippaakaan.

– Siinä on oltava jokin säätelymekanismi. Yksityinen sairaanhoito on sertifioitava. On edellytettävä, että kustannukset pysyvät hallinnassa.

Markkinavetoinen systeemi uhkaa Ryynäsestä rapauttaa täydenpalvelun erikoissairaalat.

– Se halvaannuttaa ne, jos lääkärit siirtyvät yksityisklinikoille leikkaamaan. Sitä ei voi sallia. Julkinen terveydenhuolto on turvattava.

Ryynänen uskoo, että valtio lopulta estää lääkäreiden vapauden toimia yhtä aikaa sekä yksityisellä että julkisella työantajalla.

Juuri Ryynänen teki vuonna 2005 eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan pyynnöstä kaksi mallia sote- uudistukseksi.

– Toinen oli täsmälleen sama, joka kaatui viime keväänä perustuslakivaliokunnassa. Toinen oli tämä täysin valtiorahoitteinen malli. Silloin se tyrmättiin, kun ei haluttu erottaa kuntarahoitusta.

Näin tämä menee..(ainakin)miljardi ylimääräistä tuhlataan Sotessa, pakolaisia otetaan lisää ja todennäköisesti siihenkin palaa veronmaksajien varoja vuosittain miljardi nykyistä enemmän. Hallitus on ollut vasta puolivuotta vallassa ja ainakin kahden miljardin edestä on saatu lisää kestävyysvajetta veronmaksajien niskaan..

Mutta onneksi asia on myös niin kuin professori Ryynänen toteaa.."sote-ratkaisua joudutaan korjaamaan välittömästi, kun sitä viedään käytäntöön."

Maakuntamalli on myös hieman samanlainen kuvio. Kun Suomen julkishallinto yhä vain velkaantuu lisää eikä verotuloja kyetä lisäämään, joudumme pakkotilanteeseen..
Silloin ratkaisuna on vain ja ainoastaan täydellinen remontti kuntarakenteeseen. Siinä yhteydessä lopetetaan kaikki nykyiset kunnat ja siirretään sekä hallinto että verotus (ent. kuntaverotus) kahdeksaantoista maakuntaan. Sillä saadaan karsittua hallintoa, tasapuolistettua kuntaverotusta (koko maahan sama kuntavero%), poistettua päällekkäisiä aluehallinnon rakenteita. Pitkässä juoksussa näin säästetään myös julkishallinnon kustannuksia muutamilla miljardeilla vuosittain.

Tällainen kuntauudistus olisi pitänyt tehdä jo aikoja sitten mutta se on niin iso poliittinen kiistan aihe että se voidaan toteuttaa vasta yhteiskunnallisen konkurssin jälkeen. Vasta silloin kun poliitikoilla ei ole enää muuta vaihtoehtoa käytettävissä.
 
Näin tämä menee..(ainakin)miljardi ylimääräistä tuhlataan Sotessa, pakolaisia otetaan lisää ja todennäköisesti siihenkin palaa veronmaksajien varoja vuosittain miljardi nykyistä enemmän. Hallitus on ollut vasta puolivuotta vallassa ja ainakin kahden miljardin edestä on saatu lisää kestävyysvajetta veronmaksajien niskaan..

Mutta onneksi asia on myös niin kuin professori Ryynänen toteaa.."sote-ratkaisua joudutaan korjaamaan välittömästi, kun sitä viedään käytäntöön."

Maakuntamalli on myös hieman samanlainen kuvio. Kun Suomen julkishallinto yhä vain velkaantuu lisää eikä verotuloja kyetä lisäämään joudumme pakkotilanteeseen..
Silloin ratkaisuna on vain ja ainoastaan täydellinen remontti kuntarakenteeseen. Siinä yhteydessä lopetetaan kaikki nykyiset kunnat ja siirretään sekä hallinto että verotus (ent. kuntaverotus) kahdeksaantoista maakuntaan. Sillä saadaan karsittua hallintoa, tasapuolistettua kuntaverotusta (koko maahan sama kuntavero%), poistettua päällekkäisiä aluehallinnon rakenteita. Pitkässä juoksussa näin säästetään myös julkishallinnon kustannuksia muutamilla miljardeilla vuosittain.

Tällainen kuntauudistus olisi pitänyt tehdä jo aikoja sitten mutta se on niin iso poliittinen kiistan aihe että se voidaan toteuttaa vasta yhteiskunnallisen konkurssin jälkeen. Vasta silloin kun poliitikoilla ei ole enää muuta vaihtoehtoa käytettävissä.

Maakuntamalli voisi ruuhka-Suomen ulkopuolella toimiakin mikäli kunnat lakkautetaan.
 
Mikä antaa aiheen uskoa, että maakunnallisten keskussairaaloiden olisi jatkossa tarkoitus lähteä tekemään asioita, joita tehdään nyt yliopistollisissa keskussairaaloissa? Kuinka rahoituksen siirtyminen kuntayhtymiltä valtion rahoittamille maakunnallisille itsehallintoyksiköille voisi tähän johtaa? Eiköhän pelin henki ole jatkossakin se, että synnytyssairaalat vähenevät ja erikoisosaamista keskitetään valtakunnallisesti.

Pitäisi varmaan sano, pelkään kun kuvaan ajatustani kysymällesi kehitykselle.
Lääkärit ja lääketiede on vastaus. Lääketiede kehittyy ja se vaatii jatkuvasti kehittymistä mukana. Toisaalta lääkärit ovat ihan perustellusti halukkaita hoitamaan potilaansa aina vain paremmin.
Karkeasti yleistäen, se mitä tänään tehdään vain yhdessä paikassa Suomessa, on viiden vuoden kuluttua arkea keskussairaalassa.

Synnytyssairaalat ovat edelleen siellä missä lapsia syntyy. Se että salomailla ei juuri synny lapsia on asia jota ei aina muisteta. Synnytyskapasiteettia ei kannata ylläpitää jos lapsia syntyy yks, tai alle päivässä.
Erikoisosaamisesta taas raha ei ole ainoa este, osaajatkin voivat olla vähissä.
 
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015110720629863_uu.shtml

Tehy pettyi sote-ratkaisuun

Lauantai 7.11.2015 klo 17.57

Ammattiliitto Tehy arvostelee, että sote ratkaistiin asiantuntijoita kuulematta ja aluehallinnon ehdoilla.

- Alueiden määrä jäi liian suureksi, jotta uudistuksen tavoitteet kansalaisten yhdenvertaisista laadukkaista palveluista, terveyserojen kaventamisesta ja kustannustehokkuudesta voitaisiin saavuttaa, sanoo puheenjohtaja Rauno Vesivalo Tehyn tiedotteessa.

Vähemmällä aluemäärällä olisi mm. saatu paremmin turvattua järkevä työnjako ja estettyä alueiden välistä kilpailua. Myös koordinointi olisi Tehyn mielestä ollut helpompaa.


http://stm.fi/sote-uudistus

Tämä sote ei ole alussakaan, se ei ole läpäissyt valmistelun kaikkia vaiheita. Jotenkin median erehdyttävästä uutisoinnista tulee sellainen tunnelma, että asia olisi jotenkin nuijittu läpi ja näin tehdään. Asioita ei pidä seurata kuin hyvin viitteellisesti sensaatiohakuisuutta jatkuvasti tavoittelevista ja vääristelevään sävyyn kirjoittelevista medioista, jotka esiintyy kuin ne olisi jotakin vallanpitäjiä ja kansalle saarnaajia vaikka ne on vaan pelkkiä toimittajia, joilla ei ole pätkääkään mitään valtiovaltaa tai poliittista valtaa tai mitään virkavaltaa vaikka nämä hanakasti sellaista esittää ja antaa kansalle ymmärtää. Ihan tosi TV-ohjelma Big Brother osoittaa hyvin miten media juoksuttaa kansaa vaikka se ei edes sellaisessa roolissa oikeasti ole. Kansa on niin kuin BB-talon asukkaat ja itse itsensä ylentäneet tiedotusvälineet on Big Brother ja kansa ei tajua olevansa median hyppyyttämiä pellejä siinä herran pelossaan. Ja niille mediassa toimiville itseään täynnä oleville toimituksille, joista selvästi näkee, että kansa on niille vain sketsi, että niille pitäisi maksaakin jotain siitä vedättävästä kusetuksesta.

Luulen, että tässä käy niin, että tämäkään sote ei toteudu vaan se revitään lausuntokierroksilla riekaleiksi ja sitten joudutaan aloittamaan uuden soten valmistelu. Ilmeisesti hallituksen alustava esitys aluejaosta lähtee maanantaina eli huomenna lausuntokierrokselle.

http://stm.fi/artikkeli/-/asset_publisher/aluejakolinjaus-lausunnoille-marraskuussa

"Hallitus linjaa lokakuun loppuun mennessä itsehallintoalueiden määrän, jota käytetään valmisteltaessa sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislakia ja itsehallintoaluelakia. Alustava aluejako lähtee laajalle lausuntokierrokselle marraskuussa. Tällöin kunnat voivat ottaa kantaa esitykseen.

Hallitus tekee lokakuun loppuun mennessä myös linjauksen siitä, minkä vaihtoehtojen pohjalta sote-uudistuksen rahoituksen jatkovalmistelua tehdään.

Linjaus ohjaa sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislain ja itsehallintoaluelain sekä niihin liittyvän rahoituslainsäädännön valmistelua.

Lokakuun aikana tehdään myös asiantuntijavalmistelua virkamiestyönä hallituksen päätöksentekoa varten. Valmistelussa tarkastellaan erilaisia alueiden määriä ja aluejaon perusteita koskevia vaihtoehtoja.

Tausta-aineistona käytetty asiantuntijatyö julkaistaan aluemääräpäätöksen jälkeen.

Järjestämis- ja itsehallintoaluelain luonnokset perusteluineen lähetetään lausunnoille huhtikuussa 2016. Lausuntokierroksen jälkeen hallitus päättää lakeja koskevasta yksityiskohtaisesta kannastaan. Hallituksen esitys annetaan eduskunnalle lokakuussa 2016. Eduskunta päättää itsehallintoalueiden määrästä ja aluejaon perusteista säätäessään itsehallintoaluelain ja siihen liittyvän lainsäädännön."
 
Viimeksi muokattu:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015110920636229_uu.shtml

Puolustusministeri Niinistö AL:lle: Asevelvollisuudessa huono kehityssuunta
Maanantai 9.11.2015 klo 05.15

Puolustusministeri Jussi Niinistö (ps) pitää entistä valikoivampaa asevelvollisuutta huonona kehityssuuntana.

Niinistö kommentoi asiaa Aamulehdelle.

Tällä hetkellä ikäluokasta noin 70 prosenttia suorittaa asepalveluksen. Moni nuori karsitaan muun muassa huonon kunnon tai ylipainon takia.

Niinistön mukaan monilla on kuitenkin muita taitoja, joita voidaan hyödyntää armeijassa. Esimerkiksi it-osaajille olisi Niinistön mukaan tehtäviä.

Niinistön mukaan koko ikäluokkaa ei ole haluttu ottaa asepalvelukseen taloudellisista syistä.

- Asepalveluksen yhteiskunnallinen merkitys on mielestäni rahaa suurempi. Jos haluamme säilyttää demokraattisen kansanarmeijan, niin kaikille halukkaille on syytä tarjota mahdollisuus suorittaa palvelus, Niinistö sanoo.

STT
 
Puolustusministeri Niinistö: Maavoimien helikoptereiden hankkiminen oli virhe
PEKKA LASSILA
Satellite

ndash; Ostos oli riski, kommentoi puolustusministeri Jussi Niinistö NH90-helikoptereiden hankintaa.

KOTIMAA | 9.11.2015 | 06:26 | PÄIVITETTY 06:3122
Anita Simola



Puolustusministeri Jussi Niinistö (ps) toteaa, että maavoimien helikopterihankinta oli virhe.

- Näillä tiedoilla, mitä meillä nyt on, niin NH90-kauppaa ei olisi tehty. Tietysti on helppo arvioida jälkikäteen.

Maavoimilla on 20 kopteria. Niistä viimeinen toimitettiin kesällä. Koptereiden tie on ollut alusta alkaen mutkaista teknisten ongelmien takia. Lentotunnit ovat kalliita. Lisäksi huoltojärjestelmä on raskas ja varaosiin liittyy puutteita.

- Koneiden järjestelmät ovat uudet. Niissä on sellaista teknologiaa, jota ei ole kokeiltu muualla. Ostos oli riski.

Niinistö huomauttaa, että Suomella ei ole varaa olla mukana tämäntyyppisissä kokeiluissa. Kopterikaupasta on otettu opiksi.

Sillä on merkitystä ilmavoimien hävittäjähankintaan.

- Emme voi ostaa keskeneräistä konetta.

Maavoimien koptereilla on alhainen käyttöaste ja korkeat kustannukset.

- Käyttöastetta on saatu nostettua, se on nyt yli 50 prosenttia. Taso ei ole tyydyttävä. Mutta muualla tilanne on vielä heikompi. Saksassa ja Ruotsissa samat kopterit eivät lennä senkään vertaa kuin Suomessa.


EDIT:Niinpä!
 
Paavo Väyrynen: Vaarallinen naapuri

Väyrysen mukaan vaarallinen naapuri on Ruotsi; taloudellisesti menee hyvin ja siinä suhteessa pitäisi seurata Ruotsin mallia (lue: euroero); maahanmuutossa taas Ruotsi on epäreilu eikä noudata sopmuksia vaan päästää kaikki maahan (Venäjä on reilu, vaikka voisi avata rajat itse); turvallisuuspolitiikassa Ruotsi on vaarallinen Nato-lähentymisen myötä; "Nato-mielinen trollipropaganda" on saanut pari puoluetta siirtymään Naton vastustajista kannattajiksi. Ja: "Jotkut katsovat, että Nato-jäsenyys antaisi meille turvaa Venäjää vastaan. Paras turva kuitenkin on, että Suomella ja Ruotsilla on itsenäinen puolustus, emmekä anna aluettamme käytettäväksi vihollisuuksiin Venäjää vastaan."
 
Mielenkiintoisia ovat uutispätkät keväältä 2014. Hallitus ja oppositio tiedottavat yhdessä historiallisesta päätöksestä, jossa perustetaan 5 sote-aluetta. Poikkeuksellista tilanteessa on myös oppositiojohtaja Sipilän mukaan se, että puolueiden omat edut on jätetty hetkeksi syrjään ja aidosti ajateltu yhdessä maan parasta.

En siis usko, että tämä oli tässä.

Ei olekaan. Miettikää, millä tavoin päätöksenteko Suomessa on jumissa? Se on sitä pelottavalla tavalla. Ei hyvä heilu.
 
Puolustusministeri Niinistö: Maavoimien helikoptereiden hankkiminen oli virhe
PEKKA LASSILA
Satellite

ndash; Ostos oli riski, kommentoi puolustusministeri Jussi Niinistö NH90-helikoptereiden hankintaa.

KOTIMAA | 9.11.2015 | 06:26 | PÄIVITETTY 06:3122
Anita Simola



Puolustusministeri Jussi Niinistö (ps) toteaa, että maavoimien helikopterihankinta oli virhe.

- Näillä tiedoilla, mitä meillä nyt on, niin NH90-kauppaa ei olisi tehty. Tietysti on helppo arvioida jälkikäteen.

Maavoimilla on 20 kopteria. Niistä viimeinen toimitettiin kesällä. Koptereiden tie on ollut alusta alkaen mutkaista teknisten ongelmien takia. Lentotunnit ovat kalliita. Lisäksi huoltojärjestelmä on raskas ja varaosiin liittyy puutteita.

- Koneiden järjestelmät ovat uudet. Niissä on sellaista teknologiaa, jota ei ole kokeiltu muualla. Ostos oli riski.

Niinistö huomauttaa, että Suomella ei ole varaa olla mukana tämäntyyppisissä kokeiluissa. Kopterikaupasta on otettu opiksi.

Sillä on merkitystä ilmavoimien hävittäjähankintaan.

- Emme voi ostaa keskeneräistä konetta.

Maavoimien koptereilla on alhainen käyttöaste ja korkeat kustannukset.

- Käyttöastetta on saatu nostettua, se on nyt yli 50 prosenttia. Taso ei ole tyydyttävä. Mutta muualla tilanne on vielä heikompi. Saksassa ja Ruotsissa samat kopterit eivät lennä senkään vertaa kuin Suomessa.


EDIT:Niinpä!

No, jos tästä casesta otettaisiin opiksi, niin hyvä. Mutta pahoin pelkään, että samoihin konkeloihin ajellaan tasaisin välein...riippuen vain siitä, paljonko rahaa on kulloinkin käytössä.

Niinistö voisi kuitenkin puolustusministerinä tehdä muutakin kuin mätvehtiä menneitä miinoja, rynkkyjä, koptereita tms. Toivoisin ministeriltä aitoa painamista hallinnonalallaan, positiivisia vetoja ja työtä sen eteen, ettei seuraava "uudistuskierros" tapa hoidettavaa lehmää aivan tyystin.
 
Back
Top