No niin, ei yllätä yhtään. Siinä yksi Tehtaankadun mies.
Kai tämä kaveri oli yhtä aktiivinen venäläisten ilmatilaloukkausten kanssa? Ne kai vasemmistonkin mielestä ovat niin sanottuja ei-kutsuttuja vierailuita...
Täytyypä muuten huvikseen lähestyä kaveria sähköpostilla.
Puolustusvaliokunnan jäsen väittää: Yhdysvallat kutsui itse itsensä taisteluharjoitukseen
Markus Mustajärvi kertoo selvittäneensä itse, kuka esitti kutsun. Amerikkalaishävittäjät ovat tulossa toukokuussa Kuopion liepeille harjoitukseen.
Markus Mustajärvi Kuva: Yle
Laivueellinen amerikkalaishävittäjiä lentää toukokuussa taisteluharjoitukseen Karjalan lennostoon Rissalaan. Kyseessä on kerrottu olevan ensimmäinen kerta, kun amerikkalaishävittäjät harjoittelevat suomalaisten kanssa suomalaisesta tukikohdasta näin laajasti.
Eduskunnan puolustusvaliokunnan jäsen Markus Mustajärvi (vas.) on tehnyt eduskuntakyselyn siitä, kenen aloitteesta ja milloin hävittäjien tulosta päätettiin. Valiokunnan varapuheenjohtaja Mika Kari (sd.) on liittynyt Mustajärven kysymykseen.
Mustajärvi kertoi tänään perjantaina Ylen Politiikan avokonttori -verkkolähetyksessä tehneensä asiasta omia selvityksiä.
– Minulla on kohtuu varma tieto, että Yhdysvallat kutsui itse itsensä, Mustajärvi sanoi Avokonttori-lähetyksessä.
Hän kuvailee, että tilanne on kireä Euroopassa.
– Parasta olisi, jos sotilaskoneita ei vierailisi Euroopassa vähään aikaan ollenkaan, Mustajärvi sanoo.
Eduskunnan puolustusvaliokunta on paheksunut, ettei sille kerrottu asiasta etukäteen. Valiokunta on saamassa puolustusministeri Jussi Niinistöltä (ps). selvityksen asiasta ensi viikolla. Mustajärvi tiedusteli asiasta myös eilen torstaina eduskunnan kyselytunnilla. Tuolloin puolustusministeri Niinistö ei ollut paikalla vastaamassa kysymykseen. Ulkoministeri Timo Soini (ps.) perusteli asian edenneen normaalisti. Soinin mukaan harjoituksella ei ole mitään tekemistä sotilasliitto Naton kanssa:
– Suomi ei ole hakemassa jäsenyyttä, eikä sitä olla lentokoneella tuomassa, Soini vastasi eilen kyselytunnilla.
Entinen puolustusministeri, kansanedustaja Carl Haglund (r.) ihmetteli kyselytunnilla, miksi yhteisistä harjoituksista tehdään iso kysymys säännöllisesti. Hän muistutti, että Yhdysvallat on Suomen tärkein kumppani ilmavoimien osalta.
Kansanedustaja Ilkka Kanerva (kok.) puolestaan kannusti kertomaan vastauksen Mustajärven kysymykseen.
– On saatava vastaus, kumpi teki aloitteen. Siten hälvennetään epäluuloja, joita nousee, hän kommentoi kyselytunnilla eilen.
http://yle.fi/uutiset/puolustusvali...ui_itse_itsensa_taisteluharjoitukseen/8668583