Kieroa politiikan tekemistä
27.4.2016 09:58
Sirpa Abdallah
3 kommenttia
Jälleen sai
eilinen eduskuntakeskustelu“
Keskustelualoite veronkierron ja verovälttelyn kitkemisestä“ aiheen kirjoittaa tämä kirjoitus. Kirjoituksen aiheena on siis veroparatiisit ja veronkierrot sekä opposition esittämä väite ettei Sipilän hallitus ole tehnyt mitään toimia veronkierron estämiseksi, eikä veroparatiisien estämiseksi verojen välttämiseksi.
Jottei kirjoitus muodostuisi kovin pitkäksi, niin nostan esille vain kahden demariedustajan puheenvuoroista em. asiaan suoraan liittyvät sanomiset. Koko käyty keskustelu luettavissa päytäkirjasta.
Edustaja Timo Harakka (sdp) esitti;
“Hallitus tarjoili veronkiertäjien armahduslakia, jossa miljoonien eurojen verorikoksesta olisi saanut mitättömät rapsut. Lisäksi hallitus tarjoili suoran omistuksen piilottamista hallintarekistereihin, ja lisäksi kaksi hallituksen ministeriä oli hankkinut käytännön kokemusta veroparatiisista tai verosuunnittelusta.”
Edustaja Antti Rinne, sdp puheenjohtaja, esitti;
“Haluan myös todeta teille, valtiovarainministeri Stubb, että eduskunnassa aikanaan päätettiin, että tehokkaan katumisen mallia tai kaksinkertaisen rangaistuksen mallia tai sanktion mallia selvitetään valtioneuvoston toimesta. Sitä tehtiin, ja minä totesin valtiovarainministerinä, että en ole tuomassa tämmöistä esitystä eduskunnalle, tätä armahduslainsäädäntöä.”
Valtionvarainministeri Aleksander Stubb esitti vastauksena Rinteelle miten hän tuolloin vastaavana ministerinä ollessaan menttelikään esittämässään asiassa. Stubb vastasi;
“Arvoisa rouva puhemies! Palaan vielä tuohon tehokkaaseen katumiseen, johonka edustaja Rinne tuossa viittasi. Minulla on tässä nopean googlauksen pohjalta eduskunnan valtiovarainvaliokunnan verojaoston kirje silloiselle valtiovarainministeri Rinteelle 11. helmikuuta 2015, jossa valiokunta pitää tärkeänä, että valmistelussa edetään mahdollisimman nopeasti, ja olisi suotavaa, että lainmuutokset saataisiin voimaan jo tämän vuoden aikana — ymmärtääkseni yksimielinen päätös.
Sitten myös tuolta Demokraatti-lehdestä bongasin 7.6.2015 otsakkeen "Rinteen ajama ’aktiivinen katuminen’ viimein eteenpäin". Tästä artikkelista löytyy, jos se on oikein siteerattu: (Välihuutoja ) "Ei tämä helppo kysymys ole, mutta kokonaisuuden kannalta aktiivinen katuminen on järkevä tapa kerätä verotuloja." Ja samassa jutussa sanotaan vielä, että "Rinne yritti viedä aktiivisen katumisen ohjelmaa eteenpäin, mutta hänen mukaansa oikeusministeriössä ei ollut riittävästi resursseja viemään asiaa laiksi asti". Joten edelleen kysyn, edustaja Rinne, että mites tämän asian laita nyt oikein oli.”
Toisessa vastauspuheenvuorossaan ministeri Stubb vastasi oppositiosta esitettyihin puheisiin siihen ettei hallitus olisi tehnyt mitään veronkierron ja verovälttelyn estämiseksi;
“Sitten lyhyet vastaukset siihen, mitä me olemme tehneet, koska tämä on oikeasti vaikea ja monimutkainen kokonaisuus. Ensin harmaan talouden torjunta, mitkä ovat ne kokonaisuudet.
- Harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjumisen ohjelma.
- Sisäisen turvallisuuden määrärahoihin lisättiin 50 miljoonaa. Äsken keskustelin Tullin pääjohtajan kanssa, joka on lisännyt omalta puoleltaan sen 4 miljoonaa nimenomaan harmaan talouden vastaiseen torjuntaan. Samalla korostan tässä resurssikysymyksessä sitä, että kun meillä on automaattista tietojenvaihtoa, niin sehän tulee myös vähentämään henkilöresurssipuolta, mutta se on ikään kuin sivuhuomio ainoastaan.
- Viranomaisten yhteinen harmaan talouden ja talousrikollisuuden tilannekuvatoiminto.
- VM:n osalta meidän keskeisin harmaan talouden torjuntaan vaikuttava hankkeemme tällä hallituskaudella, kuten pääministeri tuossa totesi, on tulorekisterin perustaminen.
- Me tehostamme rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen torjuntaan liittyvää toimintaa. Tässä mennään neljännen rahanpesudirektiivin täytäntöönpanoon, ja Suomessa valmistelut ovat tässä jo pitkällä.
- Verotietojen automaattista kansainvälistä vaihtoa tiivistetään, Common Reporting Standard. Meillä on mukana 80 lainkäyttöaluetta.
Eli siinä on kuusi selkeää tointa harmaan talouden puolelta.
Sitten verojen välttämisen ja aggressiivisen verosuunnittelun estämisen puolelta kuusi kokonaisuutta.”
Nuo viimeksi mainitut verojen välttämiseksi ja agressiivisen verosuunnittelun estämistoimien hyväksi
tehdyt hallituksen toimet luettavissa pöytäkirjasta.
Omia havaintojani käydyistä sanavaihdoista edustajien ja ministerin välillä
Edustajat Harakka ja Rinne nostivat esille puheenvuoroissaan voimakkaasti esille veroparatiisit ja siihen liittyen veronkierrot sekä sen, ettei hallitus olisi tehnyt mitään tuon kitkemisen eteen. Lisäksi nostivat esiin hallintarekisterin ja hallituksen aiemmin tehneen esityksen tekokkaan katumisen lainsäädännöstä ja sen perumisesta.
Tuo viimeksi mainittu onkin mielenkiintoinen, sillä jo Rinteen ollessa ministerinä hän oli ajanut samaa lainsäädäntöä, mutta jättänyt sen tuomasta eduskuntaan, vaikka kokonaisuuden kannalta aktiivinen katuminen on hänen mukaansa järkevä tapa kerätä verotuloja. Nyt on sitten oppositiossa ääni kellossa muuttunut ja syytellään Sipilän hallitusta. Täydellinen takinkäännös vai miten se taas menikään?
Rinteen kehonkieli kertoi tv:ssä nähtynä kaiken mitä ministeri Stubbin vastaus sai aikaan. Stubb kertoi miten asian käsittelyn oikealaita olikaan Rinteen käsitellessä tätä asiaa ministerinä. Se ettei hän tuonut lakiesitystä eduskuntaan ei ole minkäänlainen puolustus, sillä hänen mukaansa tuo lakiesitys olisi kuitenkin ollut hyvin perusteltu. Miksi se nyt olikin Antti Rinne niin mahdottoman huono esitys Sipilän hallituksen tehdessä?
Oppositiopolitiikka näyttäytyy tällä eduskuntakaudella erityisen likaiselta. Syytteleminen perusteettomasti on nostanut jo useamman kerran päätään.
Tähän lopuksi mitä Antin ohjelma (Aate, liike ja tulevaisuus – sosialidemokraattisen yhteiskuntapolitiikan suunta 2020-luvulle) sisältää kannanottona;
“Taistelua veroparatiiseja vastaan on jatkettava tarmokkaasti. Veroparatiisien kautta tapahtuva verovälttely aiheuttaa huomattavan loven verotuottoihin kaikkialla maailmassa. Tätä verovuotoa on tukittava sekä sääntelyllä että varsinkin kansainvälisten suuryritysten avoimuuden ja läpinäkyvyyden lisäämisellä. Suomen on yksin vaikea saada kunnollisia tuloksia, joten Suomen on oltava aktiivinen veroparatiisien vastaisessa työssä erityisesti EU:ssa ja myös muussa kansainvälisessä yhteistyössä. Erityisesti kyseeseen tulee kansainvälisten yritysten maakohtaisen raportoinnin vaatiminen, automaattisen tietojenvaihdon kehittäminen ja yritysten omistusten avoimuuden vahvistaminen.”
Syyttely Sipilän hallitusta kohtaan tekemättömyydestä antaa demareiden ja ylipäänsä vasemmistopolitiikan tekemisestä kaksinaamaisen kuvan. Demaripuolue Rinteen mukaan on ohjelmajulistuksessaan sillä kannalla, että Suomen on vaikea yksin saada aikaan kunnollisia tuloksia. Miten on demarit, voisitteko ryhtyä tekemään totuuteen pohjaavaa politiikkaa ja jättää syyttelyn vähemmälle, kun itsekin olette samaa mieltä hallituksen kanssa loppupeleissä tässäkin kohdin?
Mihin muuten hävisivät kaikki opposition edustajat salista käsiteltäessä "
Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi rikoslain 10 luvun sekä pakkokeinolain 6 ja 7 luvun muuttamisesta", joka laki nimenomaan vaikuttaa veronkiertoon mitä suuremmassa määrin positiivisesti. Rikoksesta tuomittu joutuu todistamaan itse millä varoilla omaisuus on hankittu (käänteinen todistelu).
"Muutoksilla pantaisiin täytäntöön Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi rikoksentekovälineiden ja rikoshyödyn jäädyttämisestä ja menetetyksi tuomitsemisesta Euroopan unionissa. Ehdotetut muutokset laajentaisivat mahdollisuutta tuomita rikoksesta peräisin oleva omaisuus valtiolle menetetyksi. "
Tästä lakimuutoksesta keskustelemassa salissa oli vain kokoomuksen ja perussuomalaisten edustajia.
Oppositiota ei siis kiinnostanutkaan veronkiertoon hallituksen esityksestä aikaan saatu lakimuutos. Opposition käyttäytyminen on todettava kaksinaismoralistiseksi monessa mielessä.