Stubbin haastava Lepomäki: ”Suomen pitää varautua ulkopuolelta tulevaan shokkiin”
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/194...pitaa-varautua-ulkopuolelta-tulevaan-shokkiin
Kokoomuksen puheenjohtajaksi Alexander Stubbin tilalle pyrkivä kansanedustaja Elina Lepomäki kertoi Uudelle Suomelle suorassa videolähetyksessä kantansa sotilasliitto Natoon ja suunnitelmistaan valtionvarainministeriksi sekä työn ja perheen yhdistämisestä. Varapuheenjohtajaksi Lepomäki ei ole valmis, eli hän on kisassa mukana ”kaikki tai ei mitään” -asenteella.
Lepomäki olisi valmis astumaan Stubbin paikalle valtiovarainministeriksi.
–Odotan innolla valtiovarainministerin haasteita. Suomi elää nyt hyvin poikkeuksellista aikaa. Ei ehkä ihan täällä eduskunnassakaan vielä käsitetä, kuinka syvällisen kriisin keskellä eletään, Lepomäki kertoi.
Hän korosti, että pitää tiedostaa ”riskit siitä, että tässä voi tapahtua vielä jotain sellaista yllättävää, mahdollisesti talouspoliittista ulkopuolelta tulevaa shokkia”, mikä johtaa siihen, että Suomessa joudutaan reagoimaan nopeasti kansallisesti.
–Ainakin itse toimisin ministerinä vahvasti sen puolesta, että meillä olisi paitsi vahva strategia miten kansantalous ja julkistalous saataisiin taas menestyksen uralle. Meillä pitäisi olla kattava riskienhallintasuunnitelma sen varalle, että tässä saattaa käydä meistä myös riippumattomista syistä huonosti. Me olemme kuitenkin pieni reunatalous Euroopan äärilaidalla, joten meidän pitää ottaa huomioon, mitä muualla maailmalla tapahtuu, Lepomäki kertoi.
Lepomäki toimi ajatuspaja Liberan tutkimusjohtajana ennen kansanedustajan uraansa. Hän oli tutkimusjohtajan ominaisuudessa julkaisemassa muiden muassa selvitystä Euron
Tulevaisuus – Suomen vaihtoehdot, jossa kerrotiin miten Suomi voisi erota eurosta.
Lepomäki kertoi tänään Uudelle Suomelle, että ei kannata välitöntä euroeroa, mutta hänen mielestään Suomen vaihtoehtoja pitäisi selvittää niin hyvin kuin mahdollista.
–On tärkeää, että me joustavoitetaan työmarkkinat ja uudistetaan meidän rakenteet sellaiseksi, että voidaan olla ikään kuin muiden rahapolitiikan armoilla, hän sanoi.
Natoon tänään vai vasta huomenna?
–Eilen, Lepomäki vastasi hymyillen.
–Aina on mahdollisuuksia ja toivoa. Kaikki on mahdollista ja pitääkin olla. Kun miettii meidän tilannetta taloudellisesti Euroopan reunalla ja myös turvallisuuspoliittisesti, niin kasvavalla epävarmuudella alkaa olla vaikutus myös meidän maariskiin, miten sijoittajat katsovat meitä. Pitää ottaa tämäkin huomioon ja olisin valmis liittymään Natoon, hän lisäsi.
Jos et pääse puheenjohtajaksi, olisitko valmis varapuheenjohtajasi?
–En ole käytettävissä varapuheenjohtajaksi, Lepomäki totesi.
Lepomäki julkaisi kampanjasivustollaan videon, jossa hänet nähdään poikkeuksellisessa roolissa kotona ja äitinä. Häntä kuvataan lukemassa iltasatua lapsilleen.
Onko tässä tapahtumassa joku imagon muutos, tai onko joku konsultti neuvonut, että tuodaan lapsia mukaan mainokseen?
–Siinä videossa ei itse asiassa näy lapsia, ja olen aika tarkka siitä, että haluan pitää perheen erillään tästä. Se video pohjaa itse asiassa jo yli vuoden takaisia eduskuntavaaleja. Siinä halutaan korostaa sitä tunnelmaa, että tätä työtä tehdään tulevaisuuden eteen, paitsi omien lasten eteen, ja tulevien sukupolvien eteen, Lepomäki vastasi.
Lepomäki on diblomi-insinööri, kauppatieteiden maisteri ja kahden lapsen äiti. 34-vuotias Lepomäki on työskennellyt investointipankkiirina Royal Bank of Scotlandissa sekä ajatuspaja Liberan tutkimusjohtajana ennen kansanedustajan uraansa.
Miten olet ehtinyt tehdä näin paljon?
–Ei elämä ole pelkästään sitä varten, että suorittaa. Itse asiassa tämän kaiken keskellä mulla on ollut myös todella hauskaa. Olen nauttinut elämästä, Lepomäki vastasi.
–Ne jotka muistaa mut TKK:lta muistaa kaikenmaailman fuksibileet ja muut missä on silloin pyöritty. No ihan vakavasti, olen vain äärimmäisen utelias. Haluan saada mahdollisimman paljon tietoa ja saada aikaan. Sellainen tietynlainen elämänhalu tässä on edelleen pinnassa, vaikka välillä itse näytänkin vähän myrtsiltä, mutta siinä painaa enemmänkin nämä talouspolitiikan huolet kuin henkilökohtaisen elämän huolet, hän lisäsi.
Kerroit pari kuukautta sitten, että teet myös tämän lisäksi hyväntekeväisyystyötä. Ehditkö edelleen pitää hauskaa jossain välissä?
–Elämä on kyllä muttunut aika oleellisesti sen jälkeen kun sain lapset, että se hauskanpito ja sen muodot muuttuvat. Mun mielestä hyväntekeväisyys, että jos välillä siirtää rahaa jonnekin, se ei paljon vaadi. Olen ollut mukana monissa tempauksissa, esimerkiksi keräämässä lastenvaatteita ensi- ja turvakoideille ja virolaisille lastenkodeille tässä viime aikoina, Lepomäki kertoi.
–Mun mielestä kyse on oikeastaan siitä, että mikä meillä on sydämessä, että jos itsellä on, tottakai auttaa myös muita. Tässä on mun yhteiskunnallisen ajattelun filosofa, että miten ihmeessä pystymme auttamaan sellaisia henkilöitä, jos meillä ei ole hyvinvoivaa vahvaa enemmistöä, vahvaa keskiluokkaa, joka kantaa. Siitä olen huolissani, hän lisäsi.
Naisilta usein kysytään, miten he yhdistävät perheen ja työn. Kysytäänkö sinulta tätä usein?
–Aika vähän. Se johtuu varmaan siitä, että en tietoisesti perhettä tuo asioihin, mutta on selvää, että se yhdistäminen on haaste. Tiedän tasan tarkkaan millaista se on kun aikataulutetaan viikkoja päiviä ja aamupäivät ja iltapäivät erikseen, että kuka hakee, kuka vie ja sitä ja tätä. Sitä se vanhemmuus, Lepomäki vastasi.
Lepomäki kertoo, että työnjako on ”hyvin jaettu” hänen miehensä kanssa, ja lisäksi on palkattua apua. Lepomäen mielestä olisi hyvä jos ihmiset hoitaisivat lapsia ja vanhuksia yhteisöllisellä tyylillä.