Kärkipoliitikkojen vahtimisketju

Tässä nähdään Suomalainen toimintamalli selkeimmilään, ongelma tiedostetaan muttei siihen voida suoraa puuttua vaan puuttuminen ja asian esille ottaminen tehdään ulkomaalaisten kautta kun kyse on politiikoista joilla on tässäkin asiassa sormet pelissä.
Viron turvallisuuspoliisi: Korruptio on uhka valtion turvallisuudelle
Minna Passi

HELSINGIN SANOMAT



1469846774155

Kuuntele
VIRON tuvallisuuspoliisin Kapon pääkonttoria ympäröi metallinen aita. Ystävällinen ääni videopuhelimen takaa toivottaa tervetulleeksi turvatarkastukseen.

Odotushuoneessa vartija seisoo koko ajan lähistöllä. Jonkun askeleet kaikuvat käytävässä. Muuten on hiljaista.

Ero Suomen suojelupoliisiin Supon päämajaan on melkoinen. Eroa on tietysti myös toimintaympäristössä.

Tuoreessa muistissa on vielä, kun Viro vaihtoi viime vuonna Venäjän turvallisuuspalvelun FSB:n sieppaaman virolaispoliisin maanpetoksesta tuomittuun turvallisuuspoliisiin.

Supon ja Kapon välillä on muitakin eroavaisuuksia. Suomen kannalta kiusallisen ajankohtainen ero liittyy korruption ehkäisyyn ja tutkintaan.

Suomessa korruptiokysymykset tulevat olemaan pinnalla koko ensi syksyn. Huumepoliisin entisen päällikön Jari Aarnion huumejutusta odotetaan käräjäoikeuden tuomiota ja talousrikosjutusta hovioikeuden tuomiota.

Syksyllä alkaa myös Vantaan entisen kaupunginjohtajan Jukka Peltomäenlahjusjutun sekä Helsingin kaupungin rakennusvirastoon liittyvän petosjutun oikeudenkäynnit.

TOISIN kuin Suomessa Virossa korruptiota ei nähdä ainoastaan rikoksena vaan myös uhkana kansalliselle turvallisuudelle.

Vakavimpien korruptiotapausten ehkäisy ja tutkinta onkin siitä syystä määrätty Kapon vastuulle. Jos korruptioepäily kohdistuu esimerkiksi kansanedustajaan, korkeaan virkamieheen, johtotehtävissä olevaan poliisiin tai valtionyhtiöihin, vastassa on tavallisen poliisin sijasta Kapo.

Kapon toimintaa ohjaa turvallisuuspalvelua koskeva erityinen laki ja se antaa Kapolle muuta poliisia laajempia valtuuksia.

Vakavien korruptiotapausten paljastamiseen on Virossa käytössä samat salaiset pakkokeinot kuin terrorismin, vakoilun ja muun valtion vastaisen toiminnan paljastamiseen. Suomessa pakkokeinovalikoima on korruption osalta suppeampi.

KAPO voi oikeuden päätöksellä esimerkiksi käydä salaa korkean virkamiehen tilitiedot läpi jo ennen varsinaista rikostutkintaa, jos korruptiosta on epäilyjä. Käytössä on myös esimerkiksi puhelinkuuntelu.

”Nämä keinot ovat äärimmäisen tehokkaita”, kertoo Kapon apulaispäällikkö Eerik Heldna HS:n haastattelussa.

Viime vuosina Kapo on tutkinut alle seitsemän korruptiotapausta vuodessa. Sen lisäksi taustalla tehdään salaista tiedustelua, jonka laajuudesta Heldna ei halua kertoa julkisuuteen.

Heldnan mukaan Kapon tavoite on, että korruptioon pystytään puuttumaan jo ennen kuin asiat etenevät rikoksen asteelle.

”Korruptoituneet ihmiset voivat tehdä yhteiskunnan kannalta todella vahingollisia päätöksiä. Pienessä valtiossa myös hyvä veli -verkoston jälki voi olla ikävää. Etukäteen pitäisi olla niin paljon tietoa, ettei uhka toteudu”, Heldna sanoo.

Heldnan mukaan Kapo onkin pystynyt estämään useita Viron kannalta vahingollisia päätöksiä.

HELDNA kertoo, että Kapon erityisessä tarkkailussa ovat it-ala, energiateollisuus, infrastruktuurin kannalta tärkeät yritykset sekä puolustusvoimat.

”Puolustusvoimien hankinnoissa liikkuu isot rahat ja korruptoitunut upseeri on lahja vieraalle valtiolle”, Heldna sanoo.

Kapolle on erittäin tärkeää tutkia korruptioepäilyjä myös oikeusjärjestelmässä. Suuria poliisiin liittyviä skandaaleja Virossa ei ole aivan viime vuosina ollut.

Jos Aarnion tapaus olisi sattunut Virossa, se olisi Heldnan mukaan ollut ilman muuta Kapon tutkinnassa.

”Tämän tason epäily olisi nähty uhkana kansalliselle turvallisuudelle. Tuon tason poliisilla on pääsy salaiseen tietoon”, Heldna sanoo.

Heldna huomauttaa, että kansalliset turvallisuusuhat muuttuvat ajan mittaan.

Virossa järjestäytynyt rikollisuus nähtiin 1990-luvulla vielä uhkana kansalliselle turvallisuudelle, joten sen torjunta ja tutkinta oli osin Kapon vastuulla. Nyt tilanne on muuttunut ja keskusrikospoliisi hoitaa noin 99 prosenttia jutuista.

”Viime kädessä kyse on poliittisesta päätöksestä, että mitkä asiat nähdään uhkana kansalliselle turvallisuudelle. Se on taktinen kysymys. Ei ole vain yhtä oikeanlaista tapaa.”

HELDNA painottaa, että Virossa korruptiota ei tarkastella ainoastaan rikostutkinnan keinoin. Kapo seuraa laajemmin vaikuttimia strategisten päätösten taustalla ja myös pitkällä aikavälillä. Heldna arvioi, että Suomessa ja Virossa suhtaudutaan korruptioon eri tavoin luultavasti siksi, että maiden historiat eroavat toisistaan.

”Suomessa ei ole koskaan ollut päivittäistä korruptiota toisin kuin Virossa. Virolla oli 1990-luvulla vain yksi mahdollisuus ja se oli laittaa asiat kuntoon”, Heldna sanoo.

”Virossa oli vaikea poliittinen tilanne, mutta silti yhteiskunnassa oli yksimielisyys ja muutos oli mahdollinen”, hän lisää.

VAIKKA Suomen ja Viron historiat ovat erilaiset Heldna muistuttaa, että korruption osalta mailla on yhteinen suuri haaste.

”Korruptio on Venäjän suurin vientituote. Venäläisen rahan kanssa pitää olla varovainen. Hiirenloukku on ainoa paikka, missä juusto on ilmaista. Jos investointi tuntuu liian hyvältä ollakseen totta, jotakin on taustalla”, Heldna sanoo.

Asiantuntijat: Rakenteellista korruptiota ei tunnisteta
Poliisiylijohtaja Seppo Kolehmainen, Poliisihallitus

RIO GANDARA / HS
1469846778843

Seppo Kolehmainen.
Korruption torjunta ja tutkinta on tehostunut Suomessa viime vuosina, arvioi Seppo Kolehmainen. Kolehmaisen mukaan keskeisessä roolissa korruption torjunnan kehittämisessä on viranomaisten korruptionvastainen verkosto.

Lisäksi poliisilla on myös oma yhteistyöverkostonsa, johon osallistuu korruptiojuttuja tutkivia poliiseja.

Kolehmainen ei näe korruptiota erityisenä uhkana kansalliselle turvallisuudelle, mutta muistuttaa, ettei ilmiön kanssa saa myöskään olla sinisilmäinen, eikä sitä tule vähätellä.

Etenkin rakenteellista korruptiota tunnistetaan Suomessa huonosti. Kolehmaisen mukaan kokonaistilannetta parantaisi vaikutusvallan väärinkäytön kriminalisointi. Lisäksi ilmiantajien suojelua pitäisi kehittää.

Hän huomauttaa myös, että näyttökynnys on viritetty korruptiojutuissa Suomessa todella korkealle.

”On tapauksia, joissa kansainvälisessä jutussa toinen osapuoli on tuomittu lahjusrikoksesta, mutta Suomessa on katsottu, ettei rikosta ole tapahtunut.”

Kolehmaisen mukaan keskeisessä roolissa ovat viranomaisten lisäksi myös aktiivinen lehdistö ja kansalaiset, jotka nostavat ongelmia esiin.

Päällikkö Robin Lardot, keskusrikospoliisi

JUKKA GRÖNDAHL / HS
1469846783539

Robin Lardot.
Robin Lardotin mukaan Suomessa paljastuu jonkin verran enemmän korruptiorikoksia kuin tilastoista voisi päätellä.

Se johtuu siitä, että osa korruptiosta on sanktioitu lahjusrikosten sijaan esimerkiksi virkarikoksina. Suomessa vakavimpien korruptiotapausten tutkintavastuu on krp:llä.

Osaan tapauksista on vaikeaa päästä kiinni. ”Perinteinen lahjoma on kohtalaisen helppoa tutkia ja selvittää varsinkin, jos raha liikkuu. Vaikeaa on paljastaa sen tyyppistä korruptiota, jossa joku tekee palveluksen toiselle ja jossain vaiheessa osat vaihtuvat”, Lardot sanoo.

Lardotin mukaan tietosuojasäädökset estävät osin sen, että poliisi voisi varoittaa muita viranomaisia ja yksityisiä toimijoita siitä, jos nämä ovat ryhtymässä yhteistyöhön mahdollisesti epäilyttävän tahon kanssa. Lardot pohtiikin, pitäisikö poliisilla olla paremmat mahdollisuudet välittää sopimusosapuolille myös tiedustelutietoa.

”Pitäisikö olla voimakkaampi ja vahvempi ennakkokontrolli ja mikä viranomainen se sitten olisi”, hän pohtii.

Lardotin mukaan Kapon vahvuus piileekin juuri siinä, että sillä on laajemmat keinot tarkastella asioita kuin puhtaasti lainvalvontaviranomaisella.

Apulaisvaltakunnansyyttäjä Raija Toiviainen, Valtakunnansyyttäjänvirasto


1469846788235

Raija Toiviainen.
Raija Toiviaisen mielestä korruptiolainsäädäntö on Suomessa pääosin kunnossa ja vastaa kansainvälisiä velvoitteita.

Tilanne paranee entisestään, jos vaikutusvallan väärinkäyttö lisätään rikoslakiin suunnitelmien mukaisesti.

Toiviaisen mukaan korruptio ei ole Suomessa niin laaja ongelma, että siitä olisi uhkaa kansalliselle turvallisuudelle. Siihen ei kuitenkaan voi tuudittautua, etteikö korruptiota olisi lainkaan.

”Kun ilmiö on harvinainen, siinä piilee erittäin suuri vaara, että me emme tunnista sitä. Viranomaisten tietoisuutta korruptiosta pitää lisätä.”

Toiviaisen mukaan viranomaisten ja yritysten pitäisikin olla asian kanssa jatkuvasti valppaina.

Toiviaisen mielestä olisi hyvä pohtia myös sitä, pitäisikö lainsäädäntöä tarkistaa, kun julkisia tehtäviä siirtyy entistä enemmän yksityisten yritysten hoidettavaksi.

Tällä hetkellä viranomaistoiminnalla ja elinkeinotoiminnalla on rikoslaissa omat lahjuspykälänsä.

”Olisi hyvä arvioida, miten pykälät soveltuvat uuteen tilanteeseen, jossa monia asioita ei enää tehdä virkavastuulla”, Toiviainen sanoo.

Neuvotteleva virkamies Catharina Groop, oikeusministeriö


1469846792925

Catharina Groop.
Suomessa on pitkään ajateltu, ettei korruptio ole täällä ongelma ja siksi siihen ei ole kiinnitetty juuri edes huomiota, kertoo Catharina Groop.

Groopin mukaan yksi syy ovat kansainväliset korruptiomittarit, joissa Suomi on menestynyt perinteisesti hyvin.

Mittarit eivät kuitenkaan anna täydellistä kuvaa maan tilanteesta ja mittaavat pääasiassa julkisella sektorilla tapahtuvaa lahjontaa, mikä ei ole Suomessa tyypillinen korruption muoto.

Groopin mukaan korruptiosta pitäisikin puhua enemmän, jotta ilmiötä myös tunnettaisiin paremmin. ”Suomessa ei välttämättä tiedetä, mitä korruptiolla tarkoitetaan, eikä sitä välttämättä tunnisteta, vaikka se tulisi nenän alle.”

Groopin mukaan tilanne on kuitenkin viime vuosina parantunut. Viranomaisten yhteistyöverkosto valmistelee korruptionvastaista strategiaa ja toimintaohjelmaa. Lisäksi lainsäädännön kehittämistä pohditaan.

Kaiken keskiössä on kuitenkin se, että korruptiota tunnistettaisiin paremmin ja siitä myös uskallettaisiin ilmoittaa. Mietinnässä onkin erillinen ilmoitusjärjestelmä, jossa korruptioepäilyistä voisi kertoa anonyymisti.

Professori Ari Salminen, Vaasan yliopisto


1469846797620

Ari Salminen.
Korruptiota ja etiikkaa tutkineen Ari Salmisen mielestä Suomea voidaan perustellusti pitää matalan korruption maana. Suomi pärjää vuodesta toiseen Transparencyn korruptiomittauksissa erinomaisesti ja vakavia korruptioskandaaleja paljastuu harvoin.

Se ei Salmisen mukaan kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö korruptiota olisi ja etteikö korruption paljastamista pitäisi kehittää.

Salmisen näkemyksen mukaan myös lainsäädännössä olisi kehittämisen varaa, mutta päähuomio pitäisi laittaa hyvien, eettisten toimintatapojen luomiseen ja koulutukseen.

”On korruption muotoja, joista ei tehdä poliisille mitään ilmoituksia. Ne ovat siinä mielessä piilokorruptiota, että ne toimivat laillisissa rakenteissa ja ovat muodostuneet maantavoiksi. Jos tarkemmin katsotaan, niissä on kuitenkin vähintään epäeettisiä piirteitä.”

Salminen huomauttaa myös, ettei mikään osa poliittisesta tai taloudellisesta toiminnasta saisi jäädä valvonnan ulkopuolelle. Silloin on vaarana, että altistutaan käytännöille, jotka ovat epäeettisiä, moitittavia tai pahimmassa tapauksessa jopa laittomia.

Sama riski piilee, jos viranomaistoiminta on valvomatonta.
 
Jep. Ja yleensä homma menee aivan putkeen. Jos joku menee pieleen, olisi se mennyt todennäköisesti niin itselläkin. Tietyssä vaiheessa pitää olla ymmärrystä antaa itselleen jo vähän löysää. Tee työtä elääksesi, älä elä tehdäksesi työtä. Ilmaisia neuvoja kun aina jakelen, pyytämättäkin, niin sanoisin, että älä laajenna tms. vaan tyydy siihen, että firma toimii, säilytä velka nelinumeroisena. Velaton mies hengittää yleensä paremmin kuin tappiin asti velkainen kaverinsa.

Yleisesti liiallinen ahneus on kaatanut monta pienyrittäjää. Koetetaan laajentaa aivan liikaa ja homma lähtee täysin käsistä. Tietysti, onhan niitä menestystarinoitakin, muta epäilisin, että paljon enemmän aika surullista juttua.

Ja sitten on näitä poliiseja rynkyllä ampuneita tms....jos nyt otetaan äärimmäinen esimerkki miten velat kaatavat ihmisen. Kun pitää asiat yhden tai kahden käden sormin laskettavissa, niin asiat ovat hanskassa. Vanha johtamisen viisaushan on, että ihminen pystyy johtamaan 100% vain kolmea alaista.
 
Tässä nähdään Suomalainen toimintamalli selkeimmilään, ongelma tiedostetaan muttei siihen voida suoraa puuttua vaan puuttuminen ja asian esille ottaminen tehdään ulkomaalaisten kautta kun kyse on politiikoista joilla on tässäkin asiassa sormet pelissä.
Viron turvallisuuspoliisi: Korruptio on uhka valtion turvallisuudelle
Minna Passi

HELSINGIN SANOMAT



1469846774155

Kuuntele
VIRON tuvallisuuspoliisin Kapon pääkonttoria ympäröi metallinen aita. Ystävällinen ääni videopuhelimen takaa toivottaa tervetulleeksi turvatarkastukseen.

Odotushuoneessa vartija seisoo koko ajan lähistöllä. Jonkun askeleet kaikuvat käytävässä. Muuten on hiljaista.

Ero Suomen suojelupoliisiin Supon päämajaan on melkoinen. Eroa on tietysti myös toimintaympäristössä.

Tuoreessa muistissa on vielä, kun Viro vaihtoi viime vuonna Venäjän turvallisuuspalvelun FSB:n sieppaaman virolaispoliisin maanpetoksesta tuomittuun turvallisuuspoliisiin.

Supon ja Kapon välillä on muitakin eroavaisuuksia. Suomen kannalta kiusallisen ajankohtainen ero liittyy korruption ehkäisyyn ja tutkintaan.

Suomessa korruptiokysymykset tulevat olemaan pinnalla koko ensi syksyn. Huumepoliisin entisen päällikön Jari Aarnion huumejutusta odotetaan käräjäoikeuden tuomiota ja talousrikosjutusta hovioikeuden tuomiota.

Syksyllä alkaa myös Vantaan entisen kaupunginjohtajan Jukka Peltomäenlahjusjutun sekä Helsingin kaupungin rakennusvirastoon liittyvän petosjutun oikeudenkäynnit.

TOISIN kuin Suomessa Virossa korruptiota ei nähdä ainoastaan rikoksena vaan myös uhkana kansalliselle turvallisuudelle.

Vakavimpien korruptiotapausten ehkäisy ja tutkinta onkin siitä syystä määrätty Kapon vastuulle. Jos korruptioepäily kohdistuu esimerkiksi kansanedustajaan, korkeaan virkamieheen, johtotehtävissä olevaan poliisiin tai valtionyhtiöihin, vastassa on tavallisen poliisin sijasta Kapo.

Kapon toimintaa ohjaa turvallisuuspalvelua koskeva erityinen laki ja se antaa Kapolle muuta poliisia laajempia valtuuksia.

Vakavien korruptiotapausten paljastamiseen on Virossa käytössä samat salaiset pakkokeinot kuin terrorismin, vakoilun ja muun valtion vastaisen toiminnan paljastamiseen. Suomessa pakkokeinovalikoima on korruption osalta suppeampi.

KAPO voi oikeuden päätöksellä esimerkiksi käydä salaa korkean virkamiehen tilitiedot läpi jo ennen varsinaista rikostutkintaa, jos korruptiosta on epäilyjä. Käytössä on myös esimerkiksi puhelinkuuntelu.

”Nämä keinot ovat äärimmäisen tehokkaita”, kertoo Kapon apulaispäällikkö Eerik Heldna HS:n haastattelussa.

Viime vuosina Kapo on tutkinut alle seitsemän korruptiotapausta vuodessa. Sen lisäksi taustalla tehdään salaista tiedustelua, jonka laajuudesta Heldna ei halua kertoa julkisuuteen.

Heldnan mukaan Kapon tavoite on, että korruptioon pystytään puuttumaan jo ennen kuin asiat etenevät rikoksen asteelle.

”Korruptoituneet ihmiset voivat tehdä yhteiskunnan kannalta todella vahingollisia päätöksiä. Pienessä valtiossa myös hyvä veli -verkoston jälki voi olla ikävää. Etukäteen pitäisi olla niin paljon tietoa, ettei uhka toteudu”, Heldna sanoo.

Heldnan mukaan Kapo onkin pystynyt estämään useita Viron kannalta vahingollisia päätöksiä.

HELDNA kertoo, että Kapon erityisessä tarkkailussa ovat it-ala, energiateollisuus, infrastruktuurin kannalta tärkeät yritykset sekä puolustusvoimat.

”Puolustusvoimien hankinnoissa liikkuu isot rahat ja korruptoitunut upseeri on lahja vieraalle valtiolle”, Heldna sanoo.

Kapolle on erittäin tärkeää tutkia korruptioepäilyjä myös oikeusjärjestelmässä. Suuria poliisiin liittyviä skandaaleja Virossa ei ole aivan viime vuosina ollut.

Jos Aarnion tapaus olisi sattunut Virossa, se olisi Heldnan mukaan ollut ilman muuta Kapon tutkinnassa.

”Tämän tason epäily olisi nähty uhkana kansalliselle turvallisuudelle. Tuon tason poliisilla on pääsy salaiseen tietoon”, Heldna sanoo.

Heldna huomauttaa, että kansalliset turvallisuusuhat muuttuvat ajan mittaan.

Virossa järjestäytynyt rikollisuus nähtiin 1990-luvulla vielä uhkana kansalliselle turvallisuudelle, joten sen torjunta ja tutkinta oli osin Kapon vastuulla. Nyt tilanne on muuttunut ja keskusrikospoliisi hoitaa noin 99 prosenttia jutuista.

”Viime kädessä kyse on poliittisesta päätöksestä, että mitkä asiat nähdään uhkana kansalliselle turvallisuudelle. Se on taktinen kysymys. Ei ole vain yhtä oikeanlaista tapaa.”

HELDNA painottaa, että Virossa korruptiota ei tarkastella ainoastaan rikostutkinnan keinoin. Kapo seuraa laajemmin vaikuttimia strategisten päätösten taustalla ja myös pitkällä aikavälillä. Heldna arvioi, että Suomessa ja Virossa suhtaudutaan korruptioon eri tavoin luultavasti siksi, että maiden historiat eroavat toisistaan.

”Suomessa ei ole koskaan ollut päivittäistä korruptiota toisin kuin Virossa. Virolla oli 1990-luvulla vain yksi mahdollisuus ja se oli laittaa asiat kuntoon”, Heldna sanoo.

”Virossa oli vaikea poliittinen tilanne, mutta silti yhteiskunnassa oli yksimielisyys ja muutos oli mahdollinen”, hän lisää.

VAIKKA Suomen ja Viron historiat ovat erilaiset Heldna muistuttaa, että korruption osalta mailla on yhteinen suuri haaste.

”Korruptio on Venäjän suurin vientituote. Venäläisen rahan kanssa pitää olla varovainen. Hiirenloukku on ainoa paikka, missä juusto on ilmaista. Jos investointi tuntuu liian hyvältä ollakseen totta, jotakin on taustalla”, Heldna sanoo.

Asiantuntijat: Rakenteellista korruptiota ei tunnisteta
Poliisiylijohtaja Seppo Kolehmainen, Poliisihallitus

RIO GANDARA / HS
1469846778843

Seppo Kolehmainen.
Korruption torjunta ja tutkinta on tehostunut Suomessa viime vuosina, arvioi Seppo Kolehmainen. Kolehmaisen mukaan keskeisessä roolissa korruption torjunnan kehittämisessä on viranomaisten korruptionvastainen verkosto.

Lisäksi poliisilla on myös oma yhteistyöverkostonsa, johon osallistuu korruptiojuttuja tutkivia poliiseja.

Kolehmainen ei näe korruptiota erityisenä uhkana kansalliselle turvallisuudelle, mutta muistuttaa, ettei ilmiön kanssa saa myöskään olla sinisilmäinen, eikä sitä tule vähätellä.

Etenkin rakenteellista korruptiota tunnistetaan Suomessa huonosti. Kolehmaisen mukaan kokonaistilannetta parantaisi vaikutusvallan väärinkäytön kriminalisointi. Lisäksi ilmiantajien suojelua pitäisi kehittää.

Hän huomauttaa myös, että näyttökynnys on viritetty korruptiojutuissa Suomessa todella korkealle.

”On tapauksia, joissa kansainvälisessä jutussa toinen osapuoli on tuomittu lahjusrikoksesta, mutta Suomessa on katsottu, ettei rikosta ole tapahtunut.”

Kolehmaisen mukaan keskeisessä roolissa ovat viranomaisten lisäksi myös aktiivinen lehdistö ja kansalaiset, jotka nostavat ongelmia esiin.

Päällikkö Robin Lardot, keskusrikospoliisi

JUKKA GRÖNDAHL / HS
1469846783539

Robin Lardot.
Robin Lardotin mukaan Suomessa paljastuu jonkin verran enemmän korruptiorikoksia kuin tilastoista voisi päätellä.

Se johtuu siitä, että osa korruptiosta on sanktioitu lahjusrikosten sijaan esimerkiksi virkarikoksina. Suomessa vakavimpien korruptiotapausten tutkintavastuu on krp:llä.

Osaan tapauksista on vaikeaa päästä kiinni. ”Perinteinen lahjoma on kohtalaisen helppoa tutkia ja selvittää varsinkin, jos raha liikkuu. Vaikeaa on paljastaa sen tyyppistä korruptiota, jossa joku tekee palveluksen toiselle ja jossain vaiheessa osat vaihtuvat”, Lardot sanoo.

Lardotin mukaan tietosuojasäädökset estävät osin sen, että poliisi voisi varoittaa muita viranomaisia ja yksityisiä toimijoita siitä, jos nämä ovat ryhtymässä yhteistyöhön mahdollisesti epäilyttävän tahon kanssa. Lardot pohtiikin, pitäisikö poliisilla olla paremmat mahdollisuudet välittää sopimusosapuolille myös tiedustelutietoa.

”Pitäisikö olla voimakkaampi ja vahvempi ennakkokontrolli ja mikä viranomainen se sitten olisi”, hän pohtii.

Lardotin mukaan Kapon vahvuus piileekin juuri siinä, että sillä on laajemmat keinot tarkastella asioita kuin puhtaasti lainvalvontaviranomaisella.

Apulaisvaltakunnansyyttäjä Raija Toiviainen, Valtakunnansyyttäjänvirasto


1469846788235

Raija Toiviainen.
Raija Toiviaisen mielestä korruptiolainsäädäntö on Suomessa pääosin kunnossa ja vastaa kansainvälisiä velvoitteita.

Tilanne paranee entisestään, jos vaikutusvallan väärinkäyttö lisätään rikoslakiin suunnitelmien mukaisesti.

Toiviaisen mukaan korruptio ei ole Suomessa niin laaja ongelma, että siitä olisi uhkaa kansalliselle turvallisuudelle. Siihen ei kuitenkaan voi tuudittautua, etteikö korruptiota olisi lainkaan.

”Kun ilmiö on harvinainen, siinä piilee erittäin suuri vaara, että me emme tunnista sitä. Viranomaisten tietoisuutta korruptiosta pitää lisätä.”

Toiviaisen mukaan viranomaisten ja yritysten pitäisikin olla asian kanssa jatkuvasti valppaina.

Toiviaisen mielestä olisi hyvä pohtia myös sitä, pitäisikö lainsäädäntöä tarkistaa, kun julkisia tehtäviä siirtyy entistä enemmän yksityisten yritysten hoidettavaksi.

Tällä hetkellä viranomaistoiminnalla ja elinkeinotoiminnalla on rikoslaissa omat lahjuspykälänsä.

”Olisi hyvä arvioida, miten pykälät soveltuvat uuteen tilanteeseen, jossa monia asioita ei enää tehdä virkavastuulla”, Toiviainen sanoo.

Neuvotteleva virkamies Catharina Groop, oikeusministeriö


1469846792925

Catharina Groop.
Suomessa on pitkään ajateltu, ettei korruptio ole täällä ongelma ja siksi siihen ei ole kiinnitetty juuri edes huomiota, kertoo Catharina Groop.

Groopin mukaan yksi syy ovat kansainväliset korruptiomittarit, joissa Suomi on menestynyt perinteisesti hyvin.

Mittarit eivät kuitenkaan anna täydellistä kuvaa maan tilanteesta ja mittaavat pääasiassa julkisella sektorilla tapahtuvaa lahjontaa, mikä ei ole Suomessa tyypillinen korruption muoto.

Groopin mukaan korruptiosta pitäisikin puhua enemmän, jotta ilmiötä myös tunnettaisiin paremmin. ”Suomessa ei välttämättä tiedetä, mitä korruptiolla tarkoitetaan, eikä sitä välttämättä tunnisteta, vaikka se tulisi nenän alle.”

Groopin mukaan tilanne on kuitenkin viime vuosina parantunut. Viranomaisten yhteistyöverkosto valmistelee korruptionvastaista strategiaa ja toimintaohjelmaa. Lisäksi lainsäädännön kehittämistä pohditaan.

Kaiken keskiössä on kuitenkin se, että korruptiota tunnistettaisiin paremmin ja siitä myös uskallettaisiin ilmoittaa. Mietinnässä onkin erillinen ilmoitusjärjestelmä, jossa korruptioepäilyistä voisi kertoa anonyymisti.

Professori Ari Salminen, Vaasan yliopisto


1469846797620

Ari Salminen.
Korruptiota ja etiikkaa tutkineen Ari Salmisen mielestä Suomea voidaan perustellusti pitää matalan korruption maana. Suomi pärjää vuodesta toiseen Transparencyn korruptiomittauksissa erinomaisesti ja vakavia korruptioskandaaleja paljastuu harvoin.

Se ei Salmisen mukaan kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö korruptiota olisi ja etteikö korruption paljastamista pitäisi kehittää.

Salmisen näkemyksen mukaan myös lainsäädännössä olisi kehittämisen varaa, mutta päähuomio pitäisi laittaa hyvien, eettisten toimintatapojen luomiseen ja koulutukseen.

”On korruption muotoja, joista ei tehdä poliisille mitään ilmoituksia. Ne ovat siinä mielessä piilokorruptiota, että ne toimivat laillisissa rakenteissa ja ovat muodostuneet maantavoiksi. Jos tarkemmin katsotaan, niissä on kuitenkin vähintään epäeettisiä piirteitä.”

Salminen huomauttaa myös, ettei mikään osa poliittisesta tai taloudellisesta toiminnasta saisi jäädä valvonnan ulkopuolelle. Silloin on vaarana, että altistutaan käytännöille, jotka ovat epäeettisiä, moitittavia tai pahimmassa tapauksessa jopa laittomia.

Sama riski piilee, jos viranomaistoiminta on valvomatonta.

Ja taas kerran suomen johtavat viranomaiset tyrmäävät Virolaisten vastaavien viranomaisten huolen siitä miten korruptio on varteenotettava uhka ja vaarantaa sisäisen turvallisuuden?...:confused:

Ei siis koske tämäkään suomea mitenkään mutta muissa maissa ongelma ja uhka on tiedostettu. Kyllä on suomi kummallinen maa...? :rolleyes:
 
Ja taas kerran suomen johtavat viranomaiset tyrmäävät Virolaisten vastaavien viranomaisten huolen siitä miten korruptio on varteenotettava uhka ja vaarantaa sisäisen turvallisuuden?...:confused:

Ei siis koske tämäkään suomea mitenkään mutta muissa maissa ongelma ja uhka on tiedostettu. Kyllä on suomi kummallinen maa...? :rolleyes:

Ei vaan kyseessä on "post-sovjeettisesta traumasta". josta Virolaiset vielä kärsivät kun pyrkivät tosissaan eroon sosialismiin ja vasemmistolaisuuteen oleellisesti liittyvästä korruptiosta.

Suomessa nyt vasta on herätty vallanvaihdon tapahduttua että on elämää myöskin Tuomiojan-Halosen kauden jälkeen joten tervehtyminen voi täälläkin tapahtua.
 
Ei vaan kyseessä on "post-sovjeettisesta traumasta". josta Virolaiset vielä kärsivät kun pyrkivät tosissaan eroon sosialismiin ja vasemmistolaisuuteen oleellisesti liittyvästä korruptiosta.

Suomessa nyt vasta on herätty vallanvaihdon tapahduttua että on elämää myöskin Tuomiojan-Halosen kauden jälkeen joten tervehtyminen voi täälläkin tapahtua.

Taitaa "tervehtyminen" olla kovin hidasta kun "hoitoja" jaruttellaan nelinkontin ja kynsin sekä hampain vastaan....voi viedä muutamia sukupolvia ennenkuin menneisyyden kirot on suomesta kadonneet..? :rolleyes:
 
Tämä Jantusen haastattelun ydin koskee juurkin nykyisiä ja entisiä "kärkipoliitikkoja" jotka toimivat "asiantuntoina" ja lausunto automaatteina asioista, jotka koskevat niin Venäjä-Suomi suhteita kuin maamme turvallisuupolitiikkan liittyviin keskusteluihinkin suhteessa Naton, Britannian kuin Ruostinkin sotilalliseen yhteistyöhön...

Tutkija näkee Suomessa kylmän sodan ajan asenteita: ”Arvostellaan yksipuolisuudesta ja jopa provokaatioista”

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/200...n-asenteita-arvostellaan-yksipuolisuudesta-ja



  • Sotatieteiden tohtori Saara Jantusen mukaan Venäjän ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan kriittisesti suhtautuvia moititaan Suomessa puolueellisiksi. Arkistokuva Venäjän sotilasparaatista Moskovassa.

Puolustusvoimien tutkimuslaitoksen informaatiosodankäynnin asiantuntija, sotatieteiden tohtori Saara Jantunen näkee suomalaisessa keskustelussa viitteitä kylmän sodan ajan asennoitumisesta Venäjään.

–On ollut useita tapahtumia informaation alueella Suomessa ja Suomen ympärillä, jotka yksinkertaisesti eivät ole normaaleja tai hyväksyttäviä. Suomi ja suomalainen yhteiskunta ovat toistuvasti olleet Venäjän disinformaation kohteena, hän kirjoittaa blogissaan.

Jantunen nostaa esiin myös Venäjään kriittisesti suhtautuviin kohdistuvan arvostelun.

–Kun toimittaja, tutkija tai asiantuntija keskustelee Venäjän ulko- ja turvallisuuspolitikasta kriittisesti, heitä arvostellaan yksipuolisuudesta ja jopa provokaatioista.

Jantunen mainitsee esimerkkeinä entisen ulkoministerin, kansanedustaja Erkki Tuomiojan (sd.) ja Matti Vanhasen hallituksen valtiosihteerin Risto Volasen kannanotot. Tuomioja arvosteli aikaisemmin tässä kuussa Ylen haastattelussa muun muassa suomalaisen median Venäjä-uutisointia. Myös Volanen on arvostellut Ylen ja Helsingin Sanomien uutisointia.

Jantusen mukaan tällainen on huolestuttavaa.

–On olemassa poliittisia toimijoita, jotka avoimesti käyttävät ”kritiikkiä” poliittiseen ohjaukseen, joka ei kohdistu vain toimittajiin, vaan myös asiantuntijoihin ja tutkijoihin, joita media kutsuu analysoimaan Venäjän (sotilaallisia) toimia, hän sanoo.

Jantunen kertoo Tuomiojan arvostelleen myös hänen näkemyksiään puolueellisiksi.

–Syytökset puolueellisuudesta ovat diplomaattinen tapa ilmaista, että jos arvostelee Venäjää, pitää arvostella yhtä paljon myös muita valtioita, hän kommentoi.

Jantunen huomauttaa bloginsa lopuksia, että tutkimus ei ole diplomatiaa eivätkä asiantuntijat ole poliitikkoja.

–Tutkimuksen tehtävä ei ole esittää poliittisesti tasapuolisia johtopäätöksiä. Tutkimuksen ainoa velvollisuus on tuottaa lisää ja levittää informaatiota, havaintoja ja analyysejä, tutkimuksella ei ole minkäänlaisia poliittisia velvollisuuksia, hän päättää.
[EUOTE]
 
Kyllähän Risto Ryti oli valtiomies sen parhaassa merkityksessä.
 
Kyllähän Risto Ryti oli valtiomies sen parhaassa merkityksessä.

Mannerheim, Ryti, Tanner....lujia jätkiä ja onneksi kansakunnalla oli heidät panna peliin kohtalonhetkillä. Huomatkaa, sotilas, pankkimies, osuustoimintajyrä......eivät olleet poliittisia broilereita, olivat hankkineet kannuksensa ihan muin teoin. Jotain kai kertoo se, että Kremlissä Rytiä ja Tanneria vihattiin melko lujaa. Ja vielä -60-luvulla NL saattoi kompromettoida suomalaisen sosialistin arvioimalla tämän tannerilaiseksi. :rolleyes:
 
Kyllä ja kun tuo Rytin sanoman suhteuttaa nykytilaamme niin mitään uutta auringonalla tapahdu kun kyseessä on ihmiset ja varsinkin poliitikot...o_O

Olemme tästä täysin samaa mieltä. Kun on tottunut siihen, että esim. Israelissa "asioista puhutaan niiden oikeilla nimillä", niin kyllä Suomen touhu tuntuu usein aika erikoiselta.
 
Täällä kovasti kritisoitu "Kopteri-Kustaa" on ehken ainoa kenraali, jolla on ollut munaa suoraan sanoa "Täällä ne saavat turpaan".

Kustaa myös oli ehken kovin UNIFIL:n päällikkö jota israelilaiset myös kunnioittivat. PLO tms. otti jonkin YK:n aseman ja Kustaa määräsi ottamaan sen takaisin. Nepalilaisten päällikkö kysyi, että kuinka paljon tappiot saavat olla.....vastaus oli, että "ei enempää kuin 100%.." :D

Israelissa kun sanotaan, että "ei kannata kokeilla" ja jos kokeillaan...niin seuraukset ovat vakavia. Kaikki ymmärtävät sen.
 
Täällä kovasti kritisoitu "Kopteri-Kustaa" on ehken ainoa kenraali, jolla on ollut munaa suoraan sanoa "Täällä ne saavat turpaan".

Kustaa myös oli ehken kovin UNIFIL:n päällikkö jota israelilaiset myös kunnioittivat. PLO tms. otti jonkin YK:n aseman ja Kustaa määräsi ottamaan sen takaisin. Nepalilaisten päällikkö kysyi, että kuinka paljon tappiot saavat olla.....vastaus oli, että "ei enempää kuin 100%.." :D

Israelissa kun sanotaan, että "ei kannata kokeilla" ja jos kokeillaan...niin seuraukset ovat vakavia. Kaikki ymmärtävät sen.

Juurikin niin! :)
Meillä vanha vääpeli kun kuuli, että hänen vanhassa yksikössään palvelee suomalainen, oli vaan todennut, että toivottavasti upseerit ovat lukeneet historiaa, muuten voi tippua hampaita. :D
Oli vallan mukava ukko, suomi fani omalla tavallaan. Ei aina ihan auennut ne vanhan miehen muistelot
 
Ja taustalta löytyy myös toiminta Ihmisoikeusliitossa yms punavihreyttä jolloin asia ei aiheuta toimenpiteitä, tosin joissakin länsimaissa eroaminen edes tutkinnan ajaksi olisi selviö.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016080121983838_uu.shtml
Poliisi tutkii laillisuusvalvojan tonttikaupat

Maanantai 1.8.2016 klo 06.07



Eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen Maija Sakslinin vuonna 2008 tekemästä tonttikaupasta on tehty tutkintapyyntö.
 
Ja taustalta löytyy myös toiminta Ihmisoikeusliitossa yms punavihreyttä jolloin asia ei aiheuta toimenpiteitä, tosin joissakin länsimaissa eroaminen edes tutkinnan ajaksi olisi selviö.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016080121983838_uu.shtml
Poliisi tutkii laillisuusvalvojan tonttikaupat

Maanantai 1.8.2016 klo 06.07



Eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen Maija Sakslinin vuonna 2008 tekemästä tonttikaupasta on tehty tutkintapyyntö.

Tyypillinen a-kansalainen tama Sakslin puolisoineen...
 
Tyypillinen a-kansalainen tama Sakslin puolisoineen...

Meidät on totutettu siihen että kun lehdistö julkaisee jonkun politiikon/päättäjän/virkamiehen toilailusta jotakin, niin Persujen taustat ja yhteydet paljastetaan mutta kun kyse on punavireiden toilailuista nniin korkeintaan paljatetaan nimi joskus ei edes sitäkään.

Kun näin ei lehdistö tee niin silloin kansalaisten tehtävä onkin paljastaa nämä piiloon jäävät taustat SOMEssa tai vaikkapa kavereiden kanssa jutustellessa.

On myös turhaa luulla ettei punavihreät ole tästä SOME paljastuksista ja taustojen esiintuonnista hyvin selvillä ja silloin ei ole mikään ihme että joillakin on vahva agenda kieltää sanoja ja puheen aiheita ja hämmentää keskustelua jatkuvilla kysymyksillä jollin voivat suunnata keskustelun haluamaansa suuntaan, joukossamme on innokkaita keskustelun ohjaajia, tosin kyllä on aikas kökköö yrittää olla wannabii- interneetti poliisi.
 
Poliisi tutkii laillisuusvalvojan tonttikaupat


Oikea rehellisyyden perikuva... eroaako itse vai erotetaan?

1000 euroa ja ruohonleikkuuta – poliisi tutkii eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen tonttikaupat
KOTIMAA JULKAISTU 01.08.2016 18:02
22

Poliisi kertoo selvittävänsä, onko asiassa syytä epäillä rikosta. Sakslin kertoo Iltalehdessä, että kommentoi asiaa poliisin selvityksen jälkeen.Lehtikuva

Eduskunnan apulaisoikeusasiamies Maija Sakslinin tonttikaupoista on tehty tutkintapyyntö poliisille.

Asiasta ensin uutisoineen Iltalehden mukaan Sakslin oli ostanut tontin miehensä kanssa Sipoon saaristosta vuonna 2008. He olivat maksaneet lehden mukaan 4000 neliömetrin tontista 1000 euroa.

Tontin myyneen 92-vuotiaan vanhuksen sukulainen kertoo lehdelle, että rahakorvauksen lisäksi ostajat lupasivat leikata ruohon sukutilan päärakennuksen ympäriltä, kunnes vanhus luopuisi tilasta.

Poliisi kertoo selvittävänsä, onko asiassa syytä epäillä rikosta. Sakslin kertoo Iltalehdessä, että kommentoi asiaa poliisin selvityksen jälkeen.

Oikeusasiamies valvoo apulaisoikeusasiamiesten kanssa, että tuomioistuimet ja muut viranomaiset ja virkamiehet noudattavat lakia ja täyttävät velvollisuutensa.

http://m.mtv.fi/uutiset/kotimaa/art...-apulaisoikeusasiamiehen-tonttikaupat/6011484
 
Oikea rehellisyyden perikuva... eroaako itse vai erotetaan?

1000 euroa ja ruohonleikkuuta – poliisi tutkii eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen tonttikaupat
KOTIMAA JULKAISTU 01.08.2016 18:02
22

Poliisi kertoo selvittävänsä, onko asiassa syytä epäillä rikosta. Sakslin kertoo Iltalehdessä, että kommentoi asiaa poliisin selvityksen jälkeen.Lehtikuva

Tuskin eroaa tehtävistään, koska ei ole tehnyt mielestään mitään väärää.
Todennäköisesti ei myöskään ylitä syytekynnystä, koska henkilö on mukana oikeusjärjestelmässä.
Tulemme taas näkemään sellaisen "perinteisen maan tapaan" kuuluvan julkisuusrangaistuksen, jossa poliisi ja syyttäjänvirasto moittii tontin myyneen vanhuksen siitä, että on velvoittanut "ostajaa" leikkaamaan ruohikon, jota voidaan katsoa jatketuksi veropetokseksi. Verottajan tarkastaja ottaa sitten vanhuksen "tähtäimeen" ja vaatii jatketusta veropetoksesta hallinto-oikeudessa sitten papalta korotettuna veroja suoritettavaksi tontin "myynnistä" alkaen, vanhus joutuu ulosottokierteeseen ja menettää loputkin omaisuudestaan ennen kuolemaansa.

Apulaisoikeusasiamies saa kunniamaininnan, kun ei ole auttanut tontin myyneen vanhuksen veropetoksen syntymekanismissa enempää, kuin on nyt tehnyt ja vastaanottaa erityispalkkion vuodenlopussa erityisen selkärankaisesta valtionjohdosta kaikilta puolueiden johtajilta.

Tällai tää mennee?? Vai mitä olette mieltä?
 
Tällai tää mennee?? Vai mitä olette mieltä?

Jos tämä pitää yhtään paikkaansa niin puhdas puhallus tuossa on ollut ja sietää kyllä käydä oikeudessa setvimässä tuota. Raskauttavana tekijänä ammatti.


Tuhannen euron tonttikauppa paljastui vanhuksen sukulaisille vasta tämän vuoden huhtikuussa, kun vanhus kertoi tulleensa huijatuksi.

Kyse oli noin 3 500 neliömetrin kokoisesta rantatontista, jonka vanhus myi Sakslinin lähisukulaiselle viime kesänä. Kauppahinnaksi sovittiin 90 000 euroa.

Sukulaisen mukaan Sakslinin lähisukulainen oli toimittanut vanhukselle "kaikenlaisia papereita", muun muassa käsin piirretyn kartan, josta ei saanut selvää.

- Kun sain kauppakirjan käsiini, menin itse mittaamaan tontin rajat. He ovat vieneet päätalon edestä melkein koko rannan ja takapihankin, sukulainen kertoo.

Karttapiirros, jonka perusteella vanhus suostui kauppoihin, poikkeaa huomattavasti karttakuvasta, joka on liitetty julkisen notaarin vahvistamaan kauppakirjaan.

- He olivat menneet pihalle ja hänelle oli näytetty käsimerkein, missä tontin rajat suurin piirtein menevät, sukulainen päivittelee.
 
Back
Top