:Kertohan Matti Vanhasen puheet jo Seinäjoella mikä on Keskustan idänpolitiikan linja, esimmäinen kieltolistassa oli Ruotsin NATO jäsenyys kyllä näitä kieltolistoja sekä myötäilyjä vielä nähdään paljon.
Presidenttiehdokas Matti Vanhanen: ”Venäjä-vastaisuutta havaittavissa”
Julkaistu: 12.6. 12:33
POLITIIKKA
Keskustan presidenttiehdokkaaksi sunnuntaina valittu kansanedustaja Matti Vanhanen avasi tänään Seinäjoella linjojaan puoluekokoukselle ja medialle.
Keskeiseen osaan Vanhanen nosti ulkopolitiikan.
Sanoitte aiemmin tänään, että pitäisi tehdä töitä, jotta Ruotsi pysyisi Naton ulkopuolella. Eikö tämä ole ruotsalaisten oma asia?
– Ei. Meillä on täysi legitiimi oikeus pyrkiä vaikuttamaan ruotsalaiseen keskusteluun, jotta ymmärretään, että Pohjolan vakauden kannalta suurstrategisen asetelman säilyttäminen on varmin Suomen ja Ruotsin käsissä oleva tapa vaikuttaa siihen, ettei jännitys muuttuisi tai kiristyisi, Vanhanen sanoi Ilta-Sanomille.
Miten voisitte konkreettisesti vaikuttaa Ruotsiin tässä?
– Olen itse tavannut ennen muuta puoluetovereita Ruotsin keskustassa, ja ulkoasiainvaliokunnat tapaavat toisiaan säännöllisesti. Tämä on henkilöiden tasolla tapahtuvaa keskustelua.
Vanhanen kertoo jo tehneensä vaikutustyötä.
Tuore keskustan presidenttiehdokas arvioi, että Suomen poliittisessa johdossa ei ole täysin onnistuttu Venäjä-suhteiden hoidossa.
– Meillä syntyi silloin pakotepolitiikan alkaessa asetelma, että Suomi oli erittäin varovainen Venäjä-suhteissaan. Itse asiassa presidentti Sauli Niinistö oli ensimmäisenä valmis kontaktointiin presidentti Vladimir Putinin kanssa, mikä oli hyvä. Siinä oli välivaihe, joka oli selvästi odottava. Varsinkin hallituksen ja ministerien kohdalla sellaisia taukoja ei saisi syntyä.
Vanhasen mielestä yhteyttä voidaan pitää pakotteista huolimatta.
Onko mielestänne Suomessa ollut liian Venäjä-vastainen ilmapiiri?
– Se on aaltoillut, mikä on ehkä ominaista nykyaikaiselle some-yhteiskunnalle. Mielipiteet kärjistyvät yllättävän nopeasti. Tätä on ollut havaittavissa. Väittäisin kuitenkin, että viimeisten kuukausien aikana on tapahtunut selvää tasaantumista
Vanhasen mielestä Suomessa ei pitäisi intoutua ”reagoinnissa väärällä tavalla”.
Ovatko poliitikot syyllistyneet tähän?
– Sekä politiikan puolella, mutta ylipäätään mielipidevaikuttajat, jotka kantaa ottavat. Tämä ei ole ollut vain Venäjää vastaan. Myös Venäjän puolesta tuli trollausilmiö, johon suomalaiset ovat osallistuneet käsittämättömällä tavalla.
Vanhanen ei lähtenyt arvioimaan mahdollisuuksiaan päihittää presidentti Niinistö, jos tämä pyrkii vielä jatkokaudelle.
– Tämä on täysin riippumatonta hänen ehdokkuudestaan. Tavoitteeni on, että kierrän tässä ulkopoliittisten seminaarien avulla maata noin vuoden aikana ja palautan niiden 560 000 ihmisen mieliin kymmenen vuoden takaisen ehdokkuuden, jolloin he äänestivät minua.