Suomi sairasti kekkosvallan lopulla
ALPO RUSI / Iltalehti Perjantai 22.5.2015
Kirjoittaja on valtiotieteen tohtori.
Urho Kekkosen valtakauden lopulla sairastivat niin presidentti kuin Suomen poliittinen järjestelmäkin - joka kärsii edelleen jälkitaudeista. Kylmän sodan aika kuvataan usein Suomelle menestystarinaksi, jonka penkominen on tarpeetonta. Toisaalta kavahdetaan arkistoja, joista paljastuisi suomettumisen luurankoja.
Ironiaa liittyy siihen, että kommunistit, jotka ajoivat neuvostointressejä Suomessa, ovat selvitelleet omia tekemisiään varsin avoimesti. Tietokirjailija
Jarmo Korhonen on teoksessaan
Valtataistelu - Mauno Koivisto murskaa Suomen porvarit hyödyntänyt aiemmin julkaisematonta aineistoa Orimattilan UKK-arkistosta.
Kirjassa on käyty läpi
Paavo Väyrysen 300
Urho Kekkoselle lähettämää kirjettä, mutta myös
Kalevi Sorsan kirjeitä sekä KGB-tapaamisista laadittuja muistioita ja puolueiden sekä ulkoministeriön arkistoja.
Kirja vahvistaa käsitystä, että lähihistoria tulee selvittää pohjamutia myöten. Korhonen keskittyy kirjassaan "maan tavan" arkeen ja käsittelee Kekkosen kauden viimeisiä vuosia ja siirtymää
Mauno Koiviston aikaan 1980-luvun alussa.
Virkaansa tarrautunut presidentti Kekkonen oli vuosia sairas, mutta sairauden tilassa oli myös poliittinen järjestelmä, eikä paraneminen tapahtunut ilman jälkitauteja, joista pahin on muistisairaus ja unohtaminen.
Katkoksia jo 1972
"Jos en tule valituksi presidentiksi, minusta tulee juoppohullu". Urho Kekkosen spontaani ärähdys avaa kunnianhimoisen poliitikon psyyken sisintä presidentinvaalin alla 1956. Tasavallan presidentti Kekkosen sairaskertomus alkaa silti vasta maaliskuulta 1970, jolloin hän saa lievän sydänkohtauksen vaaliyön ryyppäjäisissä. Vuonna 1972 alkavat muistikatkokset.
Viidennen kauden alkaessa 1978 myös näkö heikkenee ja kyky hoitaa presidentintehtäviä vaikeutuu ratkaisevasti. Presidentti haparoi yhä useammin virkatehtävissään.
Kekkonen pakenee kala- ja hiihtoreissuille ja Lappiin myös peitelläkseen terveyshaittojaan. Tärkeitä tapaamisia perutaan "koska hiihtämässä Porojärvellä". Henkilääkärit eivät puhalla peliä poikki. Kekkonen on kuitenkin viimeiset kolme vuotta 1978-81 lähes työkyvytön, mutta vasta 1981 sairaus nousee julkiseksi puheenaiheeksi - liian myöhään.
Kääriäiselle kehut
Valtataistelu kertoo karusti, miten "suomettuminen" konkretisoitui 1970-luvulla, kun lännen tiedusteluelimet saivat KGB-loikkareiden kautta ensikäden tietoja Suomen luisusta karhun syleilyyn.
KGB:n upseerit pääsivät Suomessa sisä- ja ulkopolitiikan ohjaimiin. Aidon parlamentarismin oli korvannut presidentin diktaatti, johon liittyi hallituksia muodostettaessa Neuvostoliiton (käytännössä KGB:n Helsingin asemapäällikön) kanssa etukäteen käydyt konsultaatiot. Tänään tällaista vaikuttamista nimitetään "hybridisodaksi".
KGB rengasti tarkasti yhteistyökumppanit, joita poimittiin neuvostoystävällisistä puolueista. Maaliskuussa 1981 ulkoministeri Väyrynen tapasi KGB:n Helsingin-residentin
Viktor Vladimirovin Lapissa.
"Neuvostovieraat olivat vakuuttaneet suhtautuvansa Väyryseen myönteisesti. Lisäksi he olivat esittäneet (
Seppo)
Kääriäisestä erittäin myönteiset kommentit", kirjoitti Väyrynen tapaamisesta presidentille.
Kääriäinen oli päässyt KGB:n suosioon, mutta miten? Ehkä keskustan avainpoliitikkona ja kovana Nato-jäsenyyden vastustajana vielä 2015 toimiva Kääriäinen voisi kertoa jotain KGB-yhteyksistään, aikanaan saavuttamansa KGB-suosion taustasta.
NL vaalirahoittajana
Neuvostoliitto puuttui peliin myös rahalla. Korhosen mukaan Suomen suurin vaali- ja puoluerahoituksen lähde oli Neuvostoliitto.
"Kommunistit saivat suoraan Moskovasta rahaa, kommunistien tukisummat olivat valtavia".
Todellakin vuosina 1971-89 jopa 160 miljoonaa. Korhosen mukaan Suojelupoliisi ja keskusrikospoliisi sulkivat silmänsä vaikka havaitsivat laittomuudet.
Puolueet turvautuivat myös Neuvostoliiton-kauppaa harjoittavien yritysten anteliaaseen käteen. Kostamus-projekti yksistään oli arvoltaan 26 miljardia markkaa, josta voittoa rakennusliikkeet saivat yli kuusi miljardia.
Korhosen mukaan Espoon ja Vantaan rakennusmaat siirtyivät rakennusliikkeille Kostamus-voitoilla. Myös puolueet hyötyivät näistä voitoista, kun pimeät tilit pullottivat rakennusliikkeiden tukirahoista. Ovatko vaalirahoitussotkut 2000-luvulla oireita kylmän sodan jälkitaudeista?
Valta virkamiehille
Presidenttivaltaisessa poliittisessa järjestelmässä presidentiksi presidentin paikalle nousivat tasavallan presidentin kanslian (TPK) kaksi avainvirkamiestä: ensin syksystä 1973 Kalevi Sorsan esityksestä ulkopoliittinen erityisavustaja
Jaakko Kalela (sd).
Kalelan nimitys liittyi Kekkosen ja SDP:n 1973 alkaneeseen yhteistyöhön. Tavallaan saman yhteistyön jatkeena TPK:n kansliapäälliköksi nimitettiin lokakuussa 1976 demarimielinen
Juhani Perttunen (kesk).
Hänet poimi tehtävään keskustan aitokekkoslaisen siiven, K-linjan pääideologi, agrologi
Eino Uusitalo, joka otti tohtori
Ahti Karjalaisen paikan viimeistään 1977 Kekkosen luottomiehenä keskustapuolueessa.
Perttunen ja Kalela mustamaalasivatkin heti alkuvuodesta 1977 Kekkoselle ulkoministeri
Keijo Korhosta. Mustamaalauksen sylttytehdas oli Neuvostoliiton suurlähettiläs
Viktor Stepanov, joka halusi leikata siivet Korhoselta, joka oli suivaantunut röyhkeän Stepanovin otteista.
Presidentti taipui ja nimitti toukokuussa 1977 keskustalaisen vähemmistöhallituksen tilalle Kalevi Sorsan II hallituksen, johon ulkoministeriksi nousi keskustapuolueen varapuheenjohtaja Väyrynen.
Perttunen oli kertonut Kekkoselle "Neuvostoliiton toivovan Väyrysen nimittämistä ulkoministeriksi". Todistetta tästä toivomuksesta ei tosin ole olemassa. Suomi sai 31-vuotiaan ulkoministerin, joka oli joutua eroamaan jo vuoden päästä aiheuttamiensa kriisien seurauksena. Väyrynen osasi luoda kriisejä tyhjästä ei vain omassa puolueessaan, vaan myös hallituksissa, joissa oli ministerinä.
Suurkeskustahanke
Tietokirjailija Korhonen osoittaa, että Kekkosen yhtenä motiivina demarien suosimiselle oli pelko, että keskustalaiset puolueet ja kokoomus yhdistyisivät ja nostaisivat presidentiksi 1974 vaaleissa ulkoministeri Karjalaisen.
Salaisesta "suurkeskustahankkeesta" kertoi SDP:n johdolle, ja Kekkoselle, ilmeisesti Kalela. Alkoholisoitunut Karjalainen oli kesästä 1973 sekä Tamminiemen että SDP:n, mutta myös tasavallan presidentin kansliasta johdetun suoranaisen vainon kohde.
"Maan tapaan" kuului myös perättömien juorujen levittely ei vain pahansuopien totuuksien kieliminen. Tästä maan tavasta ei ole päästy kokonaan eroon vielä 2015. Porvariyhteistyön pelko iski uudestaan vasta 1980-luvun puolivälissä, tällä kertaa demareiden piirissä, jonka seurauksena Sorsa käynnisti sinipunayhteistyön - ja selätti taas keskustan.
KGB vahvisti otettaan
Mutta Suomen perusongelma kylmässä sodassa oli Neuvostoliitto, joka halusi vetää rajanaapurinsa tiukemmin etupiiriinsä. Tässä keskeisiä keinoja oli YYA-sopimus, jonka toimeenpanoa valvoi salainen palvelu KGB ja sotilastiedustelu GRU.
Kekkosen sairaus oli Moskovan tiedossa, kun Suomeen saapui KGB:n päälliköksi kesällä 1977 kokenut Vladimirov.
Korhonen pystyy osoittamaan, miten Vladimirov puuttui sekä sisä- että ulkopolitiikkaan. Kärjistettynä: Vladimirov oli hallituksen neuvostoliittolainen ulkojäsen, mutta monissa asioissa vaikutusvaltaisempi kuin yksikään varsinainen hallituksen jäsen.
Vladimirov tapasi presidentin useammin kuin kukaan hallituksen ministereistä. Hän oli Kekkosen seuraajakysymyksen pääarkkitehti ja navigoi ystävänsä Mauno Koiviston Kekkosen seuraajaksi 1982.
Huvittavaa on, että Väyrynen sai yhdestä syyskuussa 1981 kirjoittamastaan kömpelöstä Vladimirov-kirjeestä maanpetturin maineen, mutta vt. presidenttinä Koivisto tapasi syksyllä 1981 joka viikko Vladimirovin. Näistä tapaamisista ei ole tosin käytettävissä muistiinpanoja, mutta eiköhän keskusteluissa hoidettu myös valtiollisia asioita.
Vladimirov piti luottamuksellista yhteyttä Koiviston ohella myös Sorsaan ja kokoomuksen
Harri Holkeriin yhtä lailla kuin talouselämän johtajiin, Perttuseen ja keskustan silmäätekeviin.
Orimattilan arkistojen valossa Sorsa ja Holkeri sen paremmin kuin Koivistokaan eivät Vladimirov-tapaamisistaan Kekkoselle kuitenkaan raportoineet.
Väyrysen vanki
Tietokirjailija Korhonen käy lopuksi parin sadan sivun verran läpi vuosia 1982-83, jolloin Väyrynen palasi takaisin ulkoministeriksi Sorsan IV hallitukseen. Puolueesta tuli Väyrysen vanki, mikä kostautui 1987, kun syntyi sinipunahallitus eikä Väyrysen sopimuksellisesti suunnittelema porvarikoalitio.
Keskusta ei ole kyennyt saamaan presidentiksi omaa miestä tai naista paljolti siksi, että ehdolla vielä 2012 vaalissa oli Väyrynen. Muutoin vallan ydin on siirtynyt lopullisesti pääministerin kansliaan 2000-luvulla.