Mikael Jungner: Puolueet vaikeuttavat ongelmien ratkaisua
Viesintätoimisto Kreabin toimitusjohtaja, entinen SDP:n puoluesihteeri Mikael Jungner lyö hynttyyt yhteen Harry Harkimon kanssa.
21.4.2018 klo 08:30
Mikael JungnerYle
Jari Korkki
Entinen SDP:n puoluesihteeri Mikael Jungner on jo syksystä lähtien puuhannut kokoomuksesta torstaina eronneen kansanedustaja Harry Harkimon kanssa Suomeen uutta poliittista liikettä.
Nykyisin viestintätoimistoa johtava Jungner on aiemmin ollut myös kansanedustaja ja pääministeri Paavo Lipposen (SDP) ykkösavustaja. Nyt SDP:stä jo aiemmin eronnut Jungner on saanut tarpeekseen puolueista.
Liike Nyt -nimellä kulkeva operaatio on tarkoitus julkistaa lauantaina aamupäivällä. Kansanedustaja Harkimo on Ylen TV1:n Ykkösaamun vieraana suorassa lähetyksessä klo 10.05.
Myös Jungneria haastatellaan ohjelmassa. Haastattelussa Jungner kertoo muun muassa miksi entinen sosiaalidemokraatti ja entinen kokoomuslainen löysivät toisensa.
– Meillä on tässä liikkeessä joitakin yleisiä arvoja, joita me kaikki kunnioitamme. Ilmastonmuutos, heikommassa asemassa olevista huolehtiminen, markkinatalous ja yrittäjyys, Jungner luettelee.
– Emme kuitenkaan tunnusta mitään väriä. Haluamme löytää uuden tavan tehdä politiikkaa. Nyt 99 prosenttia suomalaisista seuraa katsomosta tätä vanhanaikaista tapaa tehdä päätöksiä.
"Tämä ei ole mikään Harkimon ja Jungnerin show"
Mikael Jungner väittää, että hänelle riittäisi sekin, jos nykyiset puolueet muuttaisivat toimintaansa. Liike Nyt ei ole itsetarkoitus.
– Olisin itse aivan hemmetin onnellinen, jos kaikki nykyiset puolueet toimisivat vuoden päästä toisin kuin nyt. Silloin voisin sanoa, että olemme onnistuneet.
Jungner itse toivoo, että hänen ei tarvitsisi asettua ehdolle ensi vuoden eduskuntavaaleissa.
– Tässä halutaan nyt uudistaa politiikka eikä luoda mitään uutta poliittista uraa.
"Olen kannustaja"
Kysymykseen miten Jungner itse näkee roolinsa uudessa poliittisessa liikkeessä, Jungner vastaa vasta pienen miettimistauon jälkeen.
– Olisko tämmöinen kuin kannustaja. Joo. Kannustaja.
Mikael Jungnerin haastattelu nähdään Ylen TV1:n Ykkösaamussa, jossa päävieraana on kansanedustaja Harry Harkimo.
Ohjelma alkaa Ylen TV1:ssä ja
Yle Areenassa klo 10.05.