Kärkipoliitikkojen vahtimisketju

Laki on kaikille sama.

Kokoomuksen Turun kesäkuun puoluekokoukselle on tehty aloite islamilaisen oikeuskäytännön estämisestä Suomessa.

– Teljän Kokoomus Ry esittää, että sharia-laki, sen harjoittaminen ja sharia-tuomioistuimien, virallisten tai epävirallisten, toiminta Suomessa olisi erillisellä lainsäädännöllä kiellettävä ja oltava aina ehdottomasti rangaistava teko, aloitteessa todetaan.

Aloitteen perusteluissa todetaan, ettei voida sallia, että ”syntyy varjoissa toimiva, länsimaisten arvojen ja demokratian vastainen toissijainen oikeusjärjestelmä”.

– Myös epävirallisiin sharia-tuomioistuimiin tulee puuttua aikaisessa vaiheessa ja estää varjojärjestelmän syntyminen.

1526969541035.webp

https://www.verkkouutiset.fi/kokoomusaloite-sharia-laki-kiellettava-lailla/

Tai sitten ei.
 
Erityisosaajat eivät kuulu saatavuusharkinnan alle, mutta moniosaajat kuuluvat...ja Orpo ja Mykkänen haluaisivat juurikin moniosaajia..
Hallitusneuvos Olli Sorainen työ- ja elinkeinoministeriöstä selventää Uudelle Suomelle, mitä kätkeytyy viime päivien saatavuusharkintakeskustelun taustalle.

EU:n ulkopuolelta tulevien työntekijöiden osalta saatavuusharkinta koskee niitä, joita ei ole erikseen siirretty yksinkertaisempaan oleskelulupamenettelyyn. Käytännössä saatavuusharkinta siis koskee EU:n ulkopuolelta tulevia duunareita, eli esimerkiksi rakennusmiehiä, metallimiehiä, siivoojia, tarjoilijoita ja niin edelleen.

Kokoomus on jo pitkään ajanut saatavuusharkinnasta luopumista vedoten muun muassa hankalaan byrokratiaan ja osaajien houkuttelemiseen, josta Mykkänenkin blogissaan puhui. Halla-aho sanoi saatavuusharkintakantansa yhteydessä Ylelle, että osaajat on jo vapautettu harkinnasta.

Käytännössä osaajat, eli tarkemmin erityisosaajat kuuluvat yksinkertaisempaan oleskelulupamenettelyyn. Siihen nimittäin kuuluvat tehtävät, jotka edellyttävät korkeakoulututkintoa ja vähintään 3000 euron bruttokuukausipalkkaa. Toisin sanoen tällaisissa erityisosaajien tapauksissa oleskelulupa voidaan myöntää ilman tarveharkintaa.

EU:ssa työvoimalla on vapaa liikkuvuus, eli EU-maiden kansalaiset saavat vapaasti työskennellä kaikissa EU-maissa.

Käsitteet sekaisin, mutta ero pieni

Työministeri Jari Lindström (sin.) sanoi viime viikolla kyselytunnilla, että keskustelussa sekoitetaan usein aluelinjaukset ja lakisääteinen saatavuusharkinta. Sorainen kertoo, että ero näiden välillä on hyvin pieni.

Saatavuusharkinta perustuu ulkomaalaislakiin. Jos kyse ei ole erityisosaajista tai ammattiurheilijoista tai -taiteilijoista, saatavuusharkinta on suoritettava ulkomaalaislain nojalla.

Aluelinjauksissa taas kyse on siitä, että eri ely-keskusten alueilla työmarkkinatilanteet ovat hyvin erilaisia. Ely-keskusten neuvottelukunnat ohjeistavat alueensa tilanteen perusteella oleskelulupakäsittelijää, joka voi tilanteen mukaan myöntää luvan. Saatavuusharkinta on kuitenkin jollain tapaa aina tehtävä, koska se perustuu lakiin.

Suurempi ongelma kiinnostuneiden erityisosaajien puute

Hallitusohjelmaan on kirjattu, että saatavuusharkintaan ei kuluvalla hallituskaudella kosketa, joskin kokoomuksen puheenjohtaja, valtiovarainministeri Petteri Orpo on välillä toivonut asiasta sopimista kirjauksesta huolimatta. Saatavuusharkintaan ei kuitenkaan olla nyt tekemässä muutoksia suuntaan tai toiseen.

Sen sijaan saatavuusharkinnan viranomaisprosesseja kehitetään koko ajan, ja työntekijöiden ja erityisosaajien lupamenettelyjen pullonkauloista ollaan hankkimassa selvitystä kuluvan vuoden aikana.

– Suurempi ongelma erityisosaajien kanssa on se, että Suomeen ei hakeudu erityisosaajia. Suomi ei ole kansainvälisesti niin houkutteleva kohde kuin Keski-Euroopan suuret maat tai Ruotsi, Sorainen sanoo.

Sorainen huomauttaa, että houkuttelevuuden puutteeseen ei voida vaikuttaa lupamenettelyillä. Houkuttelevuuteen voi vaikuttaa esimerkiksi se, että erityisosaajien palkat eivät ole Suomessa niin korkeita kuin vaikkapa Saksassa, ja toisaalta Suomessa työtä verotetaan kovemmin kuin monessa EU-maassa.
 
Pääministeri Löfven perustelee HS:lle kriisioppaan jakamista: Ruotsalaiset ovat tuudittautuneet harhaluuloon, että yhteiskunta toimii aina
”On aika kiinnittää ihmisten huomio siihen, että näin ei ehkä aina ole”, Löfven sanoi. Suomen pääministerin Juha Sipilän mukaan Suomessa vastaavaan ei ole tarvetta, koska kokonaisturvallisuuden käsite on syvälle juurtunut suomalaisten mieliin.


Julkaistu: 22.5. 19:53

RUOTSIN UUSI ohjevihkonenkansalaisille sodan tai kriisin varalta on tarpeen, koska ruotsalaiset ovat tuudittautuneet siihen väärään käsitykseen, että yhteiskunta pystyy toimimaan normaalisti kaikissa olosuhteissa. Näin kommentoi Ruotsin pääministeri Stefan Löfven huomiota herättänyttä vihkosta, joka on määrä jakaa jokaiseen kotiin kuun vaihteessa.

”Emme normaalisti ajattele, mitä kriisin aikana tapahtuu. Otamme annettuna sen, että yhteiskunta toimii aina”, Löfven sanoi.

”On aika kiinnittää ihmisten huomio siihen, että näin ei ehkä aina ole. Päinvastoin, on todennäköisempää, että jotain tapahtuu.”

Löfven kommentoi opasvihkosta HS:lle Pohjoismaiden pääministerien epävirallisen kokouksen yhteydessä. Kokous järjestetään Ruotsissa Örnsköldvikissä ja Ulvön saarella sen edustalla.

SUOMEN pääministerin Juha Sipilän (kesk) mukaan Suomessa vastaavan oppaan laatimista ei ole harkittu.

”Suomessa on aika hyvä koulutus kansalaisille ja kokonaisturvallisuuden käsite on aika syvälle juurtunut suomalaisiin mieliin”, hän sanoi suomalaistoimittajille Ulvön laiturilla.

”Ei ole ainakaan suunnitelmissa mitään tällaista tehdä.”

Sipilä arvioi, että opasvihkosen lähettämisen taustalla saattavat olla myös Ruotsin lähestyvät vaalit. Ruotsissa järjestetään valtiopäivävaalit syyskuussa.

HS TUTUSTUI opasvihkoseen. Siinä puhutaan sotilaallisen uhan lisäksi luonnonkatastrofeista, elintarvikepulasta, sähkönjakelun häiriöistä, tahallisesta väärän informaation levittämisestä ja terrori-iskuista. Siinä listataan esimerkkejä, joiden tarkoituksena vaikuttaa olevan saada kansalaiset havaitsemaan, miten haavoittuvia yhteiskuntaa ylläpitävät järjestelmät ovat.

Täältä voit lukea perusteellisemman jutunvihkosen sisällöstä.

Ruotsi on elänyt 200 vuotta rauhan aikaa. Oppaassa kerrotaankin, että Ruotsissa ei ole pitkään aikaan varauduttu sodan uhkaan. Sen mukaan hallitus on kuitenkin nyt päättänyt vahvistaa myös varautumista mahdolliseen sotaan.

”Emme näe välitöntä uhkaa maallemme, mutta meidän on valmistauduttava muihinkin tilanteisiin kuin siihen että kaikki jatkuu täydellisenä”, Löfven selittää.

EDELLISEN KERRAN Ruotsissa julkaistiin vastaavat ohjeet kylmän sodan aikaan vuonna 1961.

Nytkin suurvaltasuhteet ovat kiristyneet. Uuden kylmän sodan paluusta puhuttiin viimeksi paljon kaksoisagentti Sergei Skripalin ja hänen Julija-tyttärensä myrkytysskandaalinyhteydessä.

Tarkoittaako tämä, että Ruotsin näkökulmasta maailman tilanne on nyt samankaltainen kuin kylmän sodan vuosina?

”Ei”, Löfven kiistää.

”Se tarkoittaa vain, että liian pitkä aika on kulunut siitä, kun tällainen opas viimeksi lähetettiin kansalaisille. Elämme siinä väärässä käsityksessä, että kaikki sujuu aina saumattomasti yhteiskunnassamme.”

RUOTSISSA järjestettävä Pohjoismaiden pääministerien epävirallinen kokous jatkuu vielä huomenna keskiviikkona.

Sen virallisella asialistalla ovat pohjoismaisen yhteistyön kehittäminen, ajankohtaiset EU-asiat sekä kansainväliset kysymykset, kuten Syyrian ja Pohjois-Korean tilanne.

Huomenna keskiviikkona pääministerit keskustelevat etenkin 5g-verkkoon liittyvistä mahdollisuuksista ja yhteistyöstä.

Kokouksen kevyempään antiin kuului tiistaina tutustuminen Ulvön paikalliseen ylpeyteen, hapansilakkaan.

SIPILÄ PITI tiistaina kollegoilleen alustuksen, jossa hän käsitteli Itämeren tilannetta ja sen piirissä kasvanutta jännitettä.

”Itämeri on eräänlainen lämpömittari siitä, mikä on idän ja lännen välinen suhde”, Sipilä sanoi. Hänen mukaansa lämpötila on kohonnut viiden viime vuoden aikana.

Huolimatta jännitteiden lisääntymisestä Sipilä korosti, että Venäjän kanssa halutaan tehdä käytännönläheistä yhteistyötä ja jatkaa dialogia.

Hän totesi, että Suomi on valmis järjestämään Arktisen neuvoston huippukokouksen, jossa aiheena olisi musta hiili eli noki, joka sulattaa arktisen alueen jäätiköitä. Suomi on parhaillaan Arktisen neuvoston puheenjohtaja, ja huippukokousideaa on pitänyt esillä myös presidentti Sauli Niinistö. Arktiseen neuvostoon kuuluvat myös Venäjä ja Yhdysvallat.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005690830.html
 
Mitä Japani teki vuosina 1972 ja 1984?
Nuo liittyvät valuutan arvon muutoksiin. Esim. 1984 jeni vapautettiin kansainvälisille markkinoille. Jos valitset kuvaajaksi otovoimakorjatun BKT:n ("PPP-dollars"), on nousukäyrä jatkuvasti kohtalaisen tasainen. Yksi selvähkö lommo, muttei sekään valtavan suuri, on Lehman-shokin jälkeen 2008 tienoilla.

Valtionvelka yhteensä (% BKT:sta)
Siellä on muutama vuosi ollut käynnissä velan kuoletus käytännössä rahaa painamalla (Japanin keskuspankki on ostanut velkakirjoja, keskuspankin osuus valtionvelasta on jo yli 40%), mutta inflaatio on silti pyörinyt lähellä nollaa. Tradingeconomicsin malli ennustaisi laskevaa trendiä. Saa nähdä, miten pidemmällä tähtäimellä käy.

japan-government-debt-to-gdp-forecast.png
 
Viimeksi muokattu:

Johtuisikohan myös poliittisen kulttuurin erilaisuudesta ? Ruotsissa vastaavanlaisia Om kriget kommer -kirjasia jaettiin kansalle jo toisen maailmansodan aikana. Ja vallan varsinkin kylmän sodan vuosina, jolloin kaikille ruotsalaisille oli selvää, että ainoa potentiaalinen maahantunkeutuja oli Neuvostoliitto. Ja meillä Suomessa kun oltiin neukkujen kanssa virallisesti ylimpiä ystäviä ja YYA-ihanuus oli voimassa, ei ollut tarvetta mokomille sodanlietsontaa ja neuvostovihamielisyyttä levittäville julkaisuille. Eli ei uskallettu painaa ja jakaa kansalaisille tuollaisia ohjeita.
 
Miksi tästä on lähes radiohiljaisuus?

Valtioneuvoston sivut ei tunnu vastaavan nyt...

Vuoden 2015 ja 2016 turvapaikanhakijoiden hallitsematon määrä EU:n alueella sekä meillä
Suomessa näkyy edelleen maahanmuuttohallinnossa. Yhteisen eurooppalaisen turvapaikkajärjestelmän
(CEAS) voimaansaattaminen on tällä hetkellä EU:ssa prioriteettilistan
kärjessä.
Neuvotteluita järjestelmästä käydään hyvin intensiivisesti ja Suomi tekee töitä
vaikuttaakseen asetusten ja direktiivien sisältöihin. EU:n yhteisen turvapaikkajärjestelmän
voimaansaaminen tarkoittaa merkittäviä muutoksia myös meidän ulkomaalaislakiimme.
 
Miksi tästä on lähes radiohiljaisuus?


Valtioneuvoston sivut ei tunnu vastaavan nyt...

Tuo on kyllä sellainen Moolokin kita että... Kunhan EU:n yhteinen turvapaikkajärjestelmä saadaan runnottua läpi, ei meillä enää ole mitään sanomista siihen ketä ja kuinka paljon tänne tulee. Määrät jyvitetään Brysselistä, ja jäsenmaat hyväksyvät ne tai itkevät ja hyväksyvät. No Visegrad- maat eivät hyväksy, mutta Suomi-neito rasvaa anuksensa ja valmistautuu ottamaan vastaan mitä tulee.

Joka tapauksessa kymmeniä tuhansia vuodessa meillekin. Joka vuosi.
 
Tuo on kyllä sellainen Moolokin kita että... Kunhan EU:n yhteinen turvapaikkajärjestelmä saadaan runnottua läpi, ei meillä enää ole mitään sanomista siihen ketä ja kuinka paljon tänne tulee. Määrät jyvitetään Brysselistä, ja jäsenmaat hyväksyvät ne tai itkevät ja hyväksyvät. No Visegrad- maat eivät hyväksy, mutta Suomi-neito rasvaa anuksensa ja valmistautuu ottamaan vastaan mitä tulee.

Joka tapauksessa kymmeniä tuhansia vuodessa meillekin. Joka vuosi.

Tässähän on takana pelko venäjän rajojen yli "vahingossa" alkavasta liikenteestä...jolloin suomi ei kuskaisi tulijoita haaparantaan...
 
Tuohon Halla-Ahon ylen haastatteluun. Kuulin radiosta enkä ehkä ihan kokonaan. Silti niin kahtiajakoinen kun H-A persoonana ja henkilönä onkin niin tuon haastattelun näkökannoista useimmista täytyi olla samaa mieltä. No ehkä näen EU lähinnä taloudellisena foorumina kun haastateltavalle tämä on jokin itsemääräämisoikeuden pelko mutta kaikkinensa muuten puhui ihan asiaa ja hyvin artikuloiden. Tällä kertaa - ja radiossa (ei siis kuvaa).
 
Tuohon Halla-Ahon ylen haastatteluun. Kuulin radiosta enkä ehkä ihan kokonaan. Silti niin kahtiajakoinen kun H-A persoonana ja henkilönä onkin niin tuon haastattelun näkökannoista useimmista täytyi olla samaa mieltä. No ehkä näen EU lähinnä taloudellisena foorumina kun haastateltavalle tämä on jokin itsemääräämisoikeuden pelko mutta kaikkinensa muuten puhui ihan asiaa ja hyvin artikuloiden. Tällä kertaa - ja radiossa (ei siis kuvaa).

Oliko tämä?
13-1-4406221.jpg

Minkälaista on Suomen EU-politiikka, minkälaista on pakolaispolitiikka EU:ssa ja miltä vaikuttaa EU:n tulevaisuus. Siitä puhuu Perussuomalaisten puheenjohtaja ja europarlamentaarikko Jussi Halla-Aho. Haastattelijana on Maija Elonheimo
https://areena.yle.fi/1-4406221
 
Suomi-neito rasvaa anuksensa ja valmistautuu ottamaan vastaan mitä tulee.
Jokainen joka seuraavissa vaaleissa antaa äänensä puolueelle joka kannattaa siirtolaisten lisäämistä (suoraan tai EU mekanismien kautta) käytännössä osallistuu Suomi neidon anuksen rasvaamiseen.
Miettikää sitä ennen vaalikoppiin menoa.

.
 
Mielenkiintoinen juttu, kun poistaa henkilöt ja puolueen...ja keskittyy asiaan eli kansalaisuuden myöntämis kriteerien tiukennukseen.
Ei näyttäisi kiinnostavan juurikaan ketään..:unsure:

lrhhhtsssrr.jpg

Laura Huhtasaari. Eduskunnan verkkolähetys
Laura Huhtasaari: Suomessa on kaksipuoluejärjestelmä
JUHA-PEKKA TIKKA | 24.05.2018 | 07:30- päivitetty23.05.2018 | 23:27
Perussuomalaisten kansanedustajan mukaan ’meillä on perussuomalaiset ja sitten on muut’.

PS:n Laura Huhtasaari puhui keskiviikkona eduskunnassa puolueensa edustajien lakialoitteesta kansalaisuuden saamisen aikarajan nostamiseksi.

Perussuomalaisia kismitti, että he olivat ainoat istuntosalissa asiasta puhuneet edustajat.

– Paikaltani kuuntelin ja ihan liikutuin, kun (PS:n) edustajat (Ville) Tavio, (Jani) Mäkelä ja (Olli) Immonen puhuivat suomalaisuudesta. Siitä heijastui se, kuinka paljon he arvostavat tätä maata, niitä ihmisiä, jotka ovat rakentaneet tämän maan, ja se ilmenee sillä tavalla, että arvostaa sitä, että on suomalainen ja Suomen kansalainen.

Arvopohja on niin kunnossa.

Kiitos, perussuomalaiset, Laura Huhtasaari sanoi puhujakorokkeelta.

Hän sanoi katsoneensa puhujalistasta, että muut kuin perussuomalaiset eivät olleet pyytäneet puheenvuoroja.

– Eli nyt on tullut jälleen todistetuksi se, että meillä on perussuomalaiset ja sitten on muut. Meillä on Suomessa myös kaksipuoluejärjestelmä, mitä tulee poliittisiin mielipiteisiin, Huhtasaari linjasi.

– ”Kansalaisuus on palkinto.”

Perussuomalaiset lähti vaaleihin tällä teemalla. Kansalaisuus on palkinto, suomalaisuus on hieno asia. …Olemme niin samanmielisiä, koska meillä tämä isänmaallinen arvopohjamme on lähellä sydäntä, hän totesi.
https://www.verkkouutiset.fi/laura-huhtasaari-suomessa-on-kaksipuoluejarjestelma/
 
Demarit huolissaan. Uusi tiedustelulaki uhkaa merkittävästi kaventaa Tuomiojan kaltaisten desanttien toimintaympäristöä.



Onko Sdp:llä siis tulevaisuutta. Ammattiliittojen valtakunnallinen ote on vaihtumassa paikalliseksi sopimiseksi ja nyt poliitikkojenkin pitäisi palvella vain yhtä isänmaata.

Tiedustelulait lähellä nopeaa voimaantuloa
Näyttää ilahduttavasti siltä, että hallitus saa hyväksytettyä uudet tiedustelulait eduskunnassa nopeutetussa järjestyksessä, kuten lisävaltuuksia kipeästi tarvitsevat Puolustusvoimat ja Suojelupoliisi ovat vaatineet ja presidentti Sauli Niinistökin toivonut.

Ratkaisevan oloinen käänne tapahtui puolustusvaliokunnassa, joka eduskunnassa parhaillaan vallitsevan sote-melskeen varjossa julkisti tiistaina lausuntonsa koko laajasta tiedustelulakipaketista. Myös hallituspuolueiden edustajat yhtyivät suurimman oppositiopuolueen SDP:n vaatimukseen, jonka mukaan Suojelupoliisi on saatettava kokonaisuudessaan parlamentaarisen valvonnan piiriin.

Hallitus on esittänyt, että vain Supon tiedustelutoimintaa alettaisiin valvoa parlamentaarisesti, uuden tiedusteluvalvontavaliokunnan voimin. Lakiesitys on kuitenkin tuomassa Supolle ja sen päällikölle niin paljon uusia toimivaltuuksia eritoten kansainvälisessä yhteistyössä, että kattava parlamentaarinen valvonta on demareista tarpeen.

Samaa mieltä ovat tiettävästi olleet puolustusvaliokunnan kuulemisissa myös eduskunnan oikeusasiamies ja oikeuskansleri, ja nyt näkemyksestä muovautui koko valiokunnan yhteinen kannanotto.

Uudet tiedustelulait edellyttävät muutosta perustuslakiin, koska niissä rajoitetaan kansalaisten yksityisyyden suojaa. Jotta lait saataisiin voimaan jo tällä vaalikaudella, eduskunnan pitää hyväksyä ne viiden kuudesosan enemmistöllä.

Riittävän suurta enemmistöä ei saada kokoon ilman SDP:tä. Valiokunnan yhteisymmärrys parlamentaarisen valvonnan tarpeellisuudesta on merkittävä askel, koska se täyttää demareiden keskeisen ehdon lakien nopeutetulle säätämiselle. Toki poliittiselle pelaamiselle jää edelleen tilaa lakien myöhemmissä käsittelyvaiheissa.

Supon täydellistä parlamentaarista valvontaa on helppo perustella paitsi uusilla toimivaltuuksilla, myös historialla. Suomessa on menneiltä ajoilta ikäviä kokemuksia poliittisesti niin oikealle kuin vasemmalle suuntautuneesta salaisesta poliisista. Eduskunnan valvonnalla pyritään varmistamaan, että Suojelupoliisi pysyttelee puolueettomana riippumatta kulloinkin vallitsevista poliittista suhdanteista.

Parlamentaarisessa valvonnassa on silti myös riskinsä, kun valvottavana on viranomainen, joka käsittelee salaisia ja kansalliselle turvallisuudelle elintärkeitä tietoja.
Ikävä tosiasia on, että eduskunnalla on tapana vuotaa kuin seula, vaikka kyse olisi salassa pidettävistä asioista.

Suomettuneisuuden vuosilta löytyy myös surullisia esimerkkejä siitä, että kansanedustaja voi olla kuuliainen muillekin kuin omalle isänmaalleen. Siksi on ymmärrettävää, miksi lakiesityksessä edellytetään, että tiedusteluvaliokunnan jäsenten tulee läpäistä laaja turvallisuusselvitys ennen nimitystään.

Turvallisuusselvityksen tarve on herättänyt keskustelua, koska normaalisti kansanedustajiiedn ei edellytetä nauttivan muiden kuin äänestäjien luottamusta. Kritiikkiä on noussut myös siitä, että selvityksen laatisi valvonnan kohteeksi joutuva Suojelupoliisi.

On silti vaikea keksiä, mistä löytyisi Supoa pätevämpi viranomainen arvioimaan, voiko joku kansanedustaja olla vaaraksi kansalliselle turvallisuudellemme päästessään salatun tiedon äärelle valiokunnan jäsenenä.
https://www.ess.fi/Mielipide/paakirjoitukset/art2460388
 

Tämä:

Suomettuneisuuden vuosilta löytyy myös surullisia esimerkkejä siitä, että kansanedustaja voi olla kuuliainen muillekin kuin omalle isänmaalleen. Siksi on ymmärrettävää, miksi lakiesityksessä edellytetään, että tiedusteluvaliokunnan jäsenten tulee läpäistä laaja turvallisuusselvitys ennen nimitystään.


Ei tarvitse kuin heittää ilmoille esim. nimi Jaakko Laakso. Annetaan Suomen turvallisuus- ja tiedusteluorganisaatiot poliitikkojen haltuun, jotka ihan varmasti osaavat pitää suunsa kiinni. Mikä voisi mennä pieleen ? :unsure:
 
Back
Top