Kärkipoliitikkojen vahtimisketju

Turvapaikkoja ilman hallitsematonta rajanylitystä?
20.6.2018 14:55 Kai Mykkänen
38 kommenttia



Huoneessa on elefantti, jonka hengityksen kaikki tuntevat, mutta johon ei uskalleta puuttua. Näin kuvailisin tunnelmia EU:n sisäministerien neuvostossa.

Paitsi että nyt ärtymys elefanttia kohtaan tuntuu nousevan. Tahto sen haastamiseen oli kesäkuun alun kokouksessamme ainoita eri leirejä yhdistäviä asioita.

Elefantilla tarkoitan turvapaikkajärjestelmän ytimessä olevaa paradoksia. Pakotamme turvan hakijan ensin laittomaksi rajanylittäjäksi, joka joutuu tulemaan Eurooppaan rikollisen salakuljettajan avulla. Vain siten pääsee käyttämään laillista oikeuttaan hakea turvapaikkaa.
En syytä turvan hakijaa, vaan järjestelmää. Salakuljettajien on arvioitu tienanneen noin 4 miljardia euroa yksistään vuonna 2015. Salakuljettajien rooli tekee koko ilmiöstä vaikeasti hallittavan ja johtaa tuhansien ihmisten hukkumiseen Välimerellä.

Ongelma on elefantissa, mutta on helpompi ampua sen viereen. Viimeksi eilen Ranskan ja Saksan hallitusten yhteiskokouksen jälkeen kummankin maan johtajat korostivat kymmenen tuhannen hengen lisäystä yhteiseen ulkorajavalvontaan eli Frontexiin. Minulla ei ole mitään Frontexia vastaan, päinvastoin. Mutta siihen panostaminen ei estä laitonta maahantuloa, jos ei muuteta turvapaikan hakemisen sääntöjä.
Pahimmillaan ruokitaan lähinnä salakuljettajien katetta. Turvan hakijat suostuvat heikompiin ja täydempiin veneisiin, kun tiedetään Frontexin pelastavan mereltä ja vievät Eurooppaan. Ja tietenkin pitääkin pelastaa, jos on ajettu ihmiset siihen tilanteeseen, että he siellä meressä ovat.

Elefantti vai Merkel?
Saksan hallituskriisi ja Italian uuden hallituksen rajut toimet ovat yllättäen kärjistäneet Euroopan turvapaikkakeskustelun.

Taitaa olla käsillä EU:n yhteisen maahanmuuttopolitiikan kohtalon kesä. Jos Eurooppa-neuvosto ei löydä suuntaviivoja ensi viikolla, Angela Merkelin 13 vuoden kausi Saksan liittokanslerina uhkaa katketa heinäkuun alussa. Pitkällä aikavälillä merkittävämpää on, että samalla todennäköisesti päättyy sisärajattoman EU:n aikakausi - ainakin nykymuodossa.

Jäsenmaiden sooloratkaisut johtavat siihen, että ulkorajavaltiot ovat rajajärjestelyissään jatkuvasti naapureiden painostuksen ja kiskonnan kohteina: Kreikka Turkin, Italia Tunisian ja Libyan, Espanja Marokon, Suomi Venäjän, Puola Valko-Venäjän sekä Unkari Serbian ja Ukrainan. Suosittelen miettimään tätä strategisesti kunkin mainitun EU-maan pääkaupungeissa. Todellakin tarvitsemme EU:n yhteisen ratkaisun.

Komission vastaus huutoon on ollut seitsemänosainen lainsäädäntöpaketti Euroopan yhteisestä turvapaikkajärjestelmästä, jota sisäministereiden neuvostossa puimme. Sen kuuma pihvi on toisaalta vahventaa ensimmäisen vastaanottajavaltion vastuuta estää vapaa kulku eteenpäin Euroopassa ja toisaalta luoda automatiikka, jolla suuren vyöryn kohdalla ensimmäistä vastaanottajavaltiota autetaan, mukaan lukien automaattiset jälleensijoitukset muihin maihin viimeisenä keinona.

Käsittelyssä olevat ehdotukset kannattaa paranneltuina hyväksyä. Ne eivät kuitenkaan anna riittäviä eväitä Euroopan johtajille päästä ensi viikolla yksimielisyyteen. Ainoa tie ratkaisuun voi olla hakea pakettiin ihan uutta liimaa, joka yhdistäisi eri leirejä, jotka ovat eri syistä tyytymättömiä komission ja puheenjohtajamaan pöydällä olevaan kompromissiin. Minusta liima voisi löytyä siitä, että tartutaan elefanttiin ja kesytetään se sellaiseksi, joka tuottaa suunnilleen nykyiseen tapaan turvapaikkoja, mutta enemmän inhimillisyyttä haavoittuvimmille ja vähemmän kaaosta.

Enemmän turvaa, vähemmän kaaosta
Tosiasioiden tunnustaminen on kaiken viisauden alku. Hyvän turvapaikkajärjestelmän on vastattava seuraaviin lähtökohtiin:
  1. Turvaa tulee antaa niille, joita uhkaa henkilökohtainen vaino ja jotka ovat erityisen haavoittuvassa asemassa.
  2. Suuret elintasoerot, korkea asumisperusteinen sosiaaliturva ja vapaa maahantulo eivät voi olla voimassa yhtä aikaa. Euroopan ulkorajoilla vallitsevat elämänlaadun jyrkät erot ovat kehitysyhteistyöstä huolimatta pitkäaikainen tosiasia.
  3. Rajanylittäjien määrä suhteessa vastaanottavan maan kokoon muodostuu väistämättä tavoitemuuttujaksi, jos turvapaikanhakijoiden määrä kasvaa.
Ensimmäinen periaate lienee laajasti hyväksytty. Henkilökohtaisen vainon logiikka on myös nykyisen turvapaikkalainsäädännön terve ydin. Turvan kohdentaminen erityisesti haavoittuvimmassa asemassa oleville ei nykyisin onnistu kovin hyvin. Rajan yli turvaa hakeva tarvitsee varoja salakuljettajille maksamiseen ja fyysistä kuntoa vaikeaan matkaan.

Myös toinen periaate myönnetään yleensä oikeaksi keskustelukumppanista riippumatta. Tästäkään ei pidä syyttää maahanmuuttajia. On täysin ymmärrettävää tavoitella parempaa elämää. Jos kaikki saisivat oleskeluluvan, Eurooppaan saattaisi muuttaa satoja miljoonia ihmisiä.

Käytännössä heidän kotouttamisensa laillisille työmarkkinoille riittävän nopeasti olisi mahdotonta. Suoraan työsuhteeseen tulijat ainakin minä toivotan aina tervetulleiksi. Siihen on työperäisen oleskeluluvan menettely.

Kolmas periaate on tosiasia, jota ei saisi sanoa ääneen. Käytännössä jokainen Euroopan maa on kuitenkin huolissaan suurista rajan yli turvapaikkaa hakevien virroista ja pyrkii sopimaan naapuriensa kanssa niiden rajoittamisesta. Silloin puhutaan laittoman maahantulon estämisestä. Käytännössä samalla estetään tulijoita käyttämästä laillista oikeuttaan turvapaikan hakemiseen.

Yhteiskuntien pelästyminen suurten turvapaikanhakijavirtojen ilmestyessä on viimeisen kolmen vuoden aikana yhdistänyt hyvin erilaisia demokratioita aina Italiasta Ruotsiin ja Hollannista Unkariin.

Nykyinen rajan yli tapahtuvan turvapaikanhaun malli on mainittujen kolmen periaatteen valossa aika huono kaikille osapuolille. Köyhimmät ja haavoittuvimmassa asemassa olevat vainotut eivät yleensä pääse Eurooppaan. Salakuljettajat tienaavat ja tuhansia ihmisiä kuolee matkalla. Laittoman rajanylityksen ja rikollisten salakuljettajien osuus tekee prosessista hallitsemattoman tuntuisen. Seurauksena Eurooppa on valmis ottamaan suojiinsa pienemmän määrän hädänalaisia kuin se tekisi jos turvan haun mekanismi synnyttäisi vähemmän pelkoa.

Suoraan leireiltä
Järjellä ajatellen olisi kaikkien kannalta parempi siirtää painopiste suoraan pakolaisleireiltä otettaviin pakolaisiin rajan yli tapahtuvan turvapaikanhaun sijaan. Joissain maissa EU:n ulkopuolelle puuhataan järjestelykeskuksia, toisissa puhutaan pelastuskeskuksista. Välttämättä ei tarvittaisi mitään aivan uutta mekanismia. Meillähän on jo kiintiöpakolaiset. Esimerkiksi Suomi ottaa tänä vuonna 750 kiintiöpakolaista ja Ruotsi 5000. Yhteensä EU ottaa nykyisin noin 25 000 kiintiöpakolaista.

Mitäpä jos kymmenkertaistaisimme EU:n yhteisen kiintiöpakolaisten määrän ja rajoittaisimme turvapaikan hakemisen rajan yli poikkeustapauksiin? Tämä noin neljännesmiljoonan kiintiöpakolaisen taso vastaisi turvapaikanhakijoiden vuosittaista virtaa 2010-luvun alussa. Se olisi alle neljäsosa vuonna 2015 tulleiden turvapaikanhakijoiden määrästä, mutta suoraan leireiltä valikoitaessa kaikki saisivat turvapaikan, kun vuonna 2015 tulleista noin puolet näyttää saavan kielteisen päätöksen.

Oleellista olisi, että tulovirta ei tuottaisi hallitsemattomuutta eikä syntyisi kielteisen päätöksen saaneiden palauttamisongelmaa.
Pakettiin voisi kuulua siirtyminen EU:n yhteiseen pakolaiskiintiöön ja sen rahoittamiseen ainakin osin yhdessä. Tästä ei tietenkään päästä sopuun ilman, että samalla rajoitetaan tuntuvasti rajan yli tapahtuvaa turvapaikanhakua.
Turvapaikkajärjestelmä perustuu YK:n pakolaisyleissopimukseen vuodelta 1951. Sitä tarkentaa esimerkiksi Euroopan ihmisoikeussopimus ja Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytäntö. Olen kuullut eriäviä väitteitä siitä rikkoisiko rajan yli tapahtuvan turvapaikanhaun korvaaminen pakolaisleireiltä otettavilla hakijoilla kansainvälisiä sopimuksia tai niiden tulkintaa. En lähde tuomaroimaan, mutta ihmisethän näitä sopimuksia kirjoittavat ja tulkitsevat.

Vuoden 1951 sopimuksen taustalla oli toisen maailmansodan pakolaiskriisin sääntöperäinen hoitaminen ja erityisesti suhtautuminen puna-armeijan miehittämillä alueilla vainottujen kohtaloon.

Järjestelmää ei suunniteltu laajamittaiseen turvan hakuun Euroopan ulkopuolelta. Jos 2000-luvun tilanteessa olisi kaikille parempi, että Eurooppa ilmoittaa kymmenkertaistavansa kiintiöpakolaisten määrän ja rajoittavansa rajan yli hakemisen poikkeustapauksiin, meidän ihmisten pitäisi kyllä löytää oikeasuhtaiset keinot sen tekemiseen.

Kai Mykkänen
Sisäministeri
http://kaimykknen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/257205-turvapaikkoja-ilman-hallitsematonta-rajanylitysta


pasi majuri
20.6.2018 15:28

Koko turvapaikanhakujärjestelmä pitää siirtää EU:n ulkopuolelle ja kaikenlainen maahantulo ilman asianmukaista lupaa tulee estää ja maahantulijat käännyttää rajalta. Jos jotain kiintiösysteemejä halutaan rinnalle, se jätetään jäsenmaiden itsensä päätettäväksi.

Jos EU:n ulkopuolelle voidaan perustaa hakijoille säilytyskeskuksia, myös turvapaikanhaun tulee kokonaisuudessaan tapahtua alusta loppuun EU:n ulkopuolelle sijoitettavissa käsittelykeskuksissa. Jos EU-alueelle edelleen yritetään tulla, tulijat joko käännytetään samantien tai turvapaikkatapauksissa kuljetetaan suoraan em. käsittelykeskuksiin. EU voi myös tiedottaa siitä että EU ei enää jatkossa ota yhtään tulijaa vastaan ja turvapaikkakäsittelyä voi hakea vain sille varatuissa keskuksissa. Tämä käytännössä lopettaisi vaaralliset matkat, vähentäisi rikollisten voittoja ja suuntaisi maahantulovirrat muualle kuin vain joihinkin tiettyihin jäsenvaltioihin.

Turvapaikanhakija ei myöskään voi valita valtiota johon haluaa vaan sijoituksesta päätetään käsittelykeskuksissa. Jos järjestely ei miellytä turvapaikanhakijaa, hän ei tosiasiassa tarvitse turvapaikkaa. Turvapaikan tarkoitus on turvata, ei taata hakijalle tiettyä maata ja korkeaa elintasoa ja lomaoikeuksia ja -matkoja kotimaahansa.
 
Viimeksi muokattu:

Joitakin hyviä ajatuksia Mykkäsellä. Ongelmallisiakin kohtia on:

1) Mitä ovat ne ”poikkeustapaukset”, jotka saavat tässä uudessakin järjestelmässä silti edelleen hakea turvapaikkaa maan rajalta? Kriteerit poikkeustapauksen täyttymiseen on määritettävä selkeästi ja objektiivisesti mitattavasti. Jos sanotaan esim: ”Poikkeustapauksen muodostaa yllättäen EU:n lähellä syntyvä sotilallinen tai humanitäärinen kriisi”, niin ollaan samassa liemessä kuin nyt, kun esim. Syyrian sota täyttäisi tämän kriteerin. Samoin poikkeustapauksille pitäisi asettaa absoluuttinen katto, esim. Suomen tapauksessa max 500 kpl vuodessa.

2) Mykkänen ei kerro, miten rajalla tapahtuva turvapaikanhaku lopetetaan. Käännytetäänkö pelastuslaivat jatkossa poikkeuksetta Libyaan? Perustaako EU pakolaisleirejä jonnekin EU:n ulkopuolelle, jonne maarajoille kävelleet siirretään odottamaan suoraan leiriltä valintaa? Mitä tehdään, jos ko. turvapaikanhakija ei halua, että hänet siirretään esim. Kreikan rajalta jonnekin suljetulle leirille? Siirretäänkö hänet väkisin? Miksi Mykkänen ei kerro meille, miten tämä hänen uusi systeeminsä toimii käytännössä?
 
Vielä kun kertoisi, että mitä Suomi on velkaa näille, että pitää sallia maahan tunkeutuminen.
 
Mitä helvettiä sisäministeri Mykkänen tuhlaa energiaansa meille suomalaisille kirjoitteluun??! Täysin tarpeetonta selittelyä.
Keskittyisi vaan sulkemaan rajapuomia siirtolaisnuorilta ja viestimään maahantulijoiden suuntaan että "not welcome" muuta reittiä kuin haettuna pakolaisleireiltä.

Veronmaksajana haluan että rahani suunnataan muuhun avustamiseen kuin siirtolaiset. Esim suomalaisten vanhusten hoito olisi sopiva kohde.

.
 

Mitähän tuo Heikki Lintalakin oikein twiittailee? "Vain rajojen sulkeminen ilmatiiviisti kaikelta laittomalta liikenteeltä toimii. Kuten oli ennen eu:ta".

Miehellä joko valikoiva muisti tai muuten vaan sotkee asioita. Ensimmäinen virke on totta, mutta toinen on silkkaa potaskaa. Mitenkäs maamme somalipopulaatio tänne alkujaan oikein saapuikaan?

Aivan, Leningradista junalla tulivat aivan yllättäen ja pyytämättä. Vaikka Neuvostoliiton rajan piti olla hermeettisesti suljettu. EU:sta ei tiedetty silloin vielä yhtään mitään.
 
En tunne mutta ehkä tuollainen valikoiva muisti ja asioiden sotkeminen on tarttunut poliitikoilta tai toimittajilta.

Rajojen ylihän piti tulla pakolaisia mutta kuten kaikki tietävät niin se oli silkkaa potaskaa.
Monikulttuurisuus on rikkaus mutta jota se ei ole muille kuin Luonalle, rikollisille ja salakuljettajille.
"Korkeasti koulutetut" tutkijat sanoivat että tulijoiden seassa ei ole terroristeja vaan
faktat ovat punahilkkatarinoita. Europarlamentaarikot väittävät että Balkanilla vaeltaa korkeakoulutettujen joukko, ovat tulevia "Akavan jäseniä". Täyttä potaskaa.

Miksipä eivät sitten muutkin. Ei tätä tavallinen kansa aloittanut.

Voi olla että nyt on poliitikkojen vuoro venyä. Ei käy Mykkäsen pahastuminen
- eikä ainakaan pidä "trollautua" sillä edeltäjät ovat tehneet virheitä.

Erityisesti peukalo -perseessä - Petteri. Ministeri joka oli sitä mieltä että maahantulijoiden motiiveja ei saa kyseenalaistaa ja jonka kotikaupungissa leikellään kauloja juuri niiden toimesta joita maahan ei olisi saanut päästää. Monessa muussa maassa tuollainen ministeri ei olisi enää porvaripuolueen johdossa.
 
Viimeksi muokattu:
Mitähän tuo Heikki Lintalakin oikein twiittailee? "Vain rajojen sulkeminen ilmatiiviisti kaikelta laittomalta liikenteeltä toimii. Kuten oli ennen eu:ta".

Miehellä joko valikoiva muisti tai muuten vaan sotkee asioita. Ensimmäinen virke on totta, mutta toinen on silkkaa potaskaa. Mitenkäs maamme somalipopulaatio tänne alkujaan oikein saapuikaan?

Aivan, Leningradista junalla tulivat aivan yllättäen ja pyytämättä. Vaikka Neuvostoliiton rajan piti olla hermeettisesti suljettu. EU:sta ei tiedetty silloin vielä yhtään mitään.

Ennemminkin pitäisi kysyä, mitä ihmettä tuo sisäministeri Mykkänen tweettaa...:eek:
Siten, että rajan yli tulemalla ei enää pääsääntöisesti saisi turvapaikkahakemusta vireille ja vastaanottopalveluihin
Mikä tämän lausunnon painoarvo Arwo Pohjassa, veikkaisin lähinnä painoton..

Lisäksi, miten tämä kovasti paljon julistettu oikeus hakea rajalla turvapaikkaa olisi nyt mahdollista lopettaa? Onko kansainväliset sopimukset purkautuneet?
VMP!
 
Viimeksi muokattu:
Persujen propellipäät taas vauhdissa.

Rikoksista tuomitun Teuvo Hakkaraisen fanit pommittavat uhria törkyviesteillä, saimme viestit haltuumme – Eduskunnan turvallisuusjohtaja: Täysin poikkeuksellista
Perussuomalaisten kansanedustajan Teuvo Hakkaraisen maanantaina Helsingin käräjäoikeudesta saama rikostuomio poiki törky- ja vihapostitulvan uhrille. Hakkaraisen pahoinpitelyn ja seksuaalisen ahdistelun uhriksi joutuneelle kansanedustaja Veera Ruoholle (kok.) tulvii henkilöön käyviä halventavia viestejä.

Toimituksemme haltuunsa saamat viestit sisältävät muun muassa Ruohon ulkonäön pilkkaamista, syyllistämistä, halveksimista ja jopa uhkaamista. Eduskunnan turvallisuusyksikkö pitää viestitulvan sisältöä ja sävyä täysin poikkeuksellisena.

–Ne käyvät suoraan henkilöön. Tähän saakka edustajien palautepostissa on ollut enimmäkseen kyse asioista, ja vaikka sisältö on toisinaan ollut typerää, viesteissä on harvoin menty rikoksen puolelle, eduskunnan turvallisuusjohtaja Jukka Savolakommentoi asiaa.

Ruohon saamat viestit on toimitettu eduskunnan turvallisuusyksikköön. Kansanedustajien turvatoimiin liittyvät yksityiskohdat ovat salaisia, mutta eduskunnan turvallisuusyksikkö toimii tiiviissä yhteistyössä poliisin kanssa.

–Rikosepäilyt siirtyvät viranomaisille, jotka myös hoitavat näiden asioiden tutkinnan, Savola toteaa.
https://www.aamulehti.fi/uutiset/ri...uusjohtaja-taysin-poikkeuksellista-201030714/
 
Persujen propellipäät taas vauhdissa.

Rikoksista tuomitun Teuvo Hakkaraisen fanit pommittavat uhria törkyviesteillä, saimme viestit haltuumme – Eduskunnan turvallisuusjohtaja: Täysin poikkeuksellista

https://www.aamulehti.fi/uutiset/ri...uusjohtaja-taysin-poikkeuksellista-201030714/
Tuossa on oivallinen tilanne vihervassareilla esittää persuja ja lähetellä tuollaista törkyä. Tuhannen taalan paikka. Persujen kannattajat työssä miehiä keillä ei aikaa jonninjoutavuuksiin. Viher pellehermannit taas maleksivat kotona ja heillä jos jollain aikaa ja motivaatiota keksiä tuollaista paskaa.
 
Tuossa on oivallinen tilanne vihervassareilla esittää persuja ja lähetellä tuollaista törkyä. Tuhannen taalan paikka. Persujen kannattajat työssä miehiä keillä ei aikaa jonninjoutavuuksiin. Viher pellehermannit taas maleksivat kotona ja heillä jos jollain aikaa ja motivaatiota keksiä tuollaista paskaa.
Aika näyttää kuka joutuu käräjille

----------

Sillä aikaa ilokseni Paavo keskittyy olennaisuuksiin, mikä on hyvä koska jää vähemmän aikaa sählätä politiikan parissa

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005727587.html

Väyrysen ja kansalaispuolueen raju riita jatkuu – Vastapuolelta tutkintapyyntö poliisille: ”Paavo valehtelee”

Julkaistu: 20.6. 15:26

Väyrynen ja kansalaispuolue kiistelevät monesta asiasta: Kumpi leiri on oikea kansalaispuolue, miten rahaliikenne Väyrysen ja puolueen välillä on mennyt – ja oliko Väyrysellä oikeus käydä hakemassa PRH:lta nimenkirjoitusoikeutta itselleen.

KANSANEDUSTAJA Paavo Väyrysen ja kansalaispuolueen riitelyssä on avattu nyt kolmas polku.

Väyrynen ja kansalaispuolue ovat eri mieltä siitä, kenelle kuuluu puolueen nimenkirjoitusoikeus. Väyrysen kansalaispuolueelle vai Sami Kilpeläisen johtamalle kansalaispuolueelle?

Nimenkirjoitusoikeus on valtuus toimia yhdistyksen nimissä.

Väyrynen kertoi eilen, että hän on tehnyt kesäkuun alussa Patentti- ja rekisterihallitukselle (PRH) ilmoituksen kansalaispuolueen puheenjohtajan vaihtumisesta.

Väyrysen mukaan hänen johtamansa kokous maaliskuun 3. päivä on todettu lainvoimaiseksi. Väyrysen kokouksen lainmukaisuutta ei kolmeen kuukauteen moitittu, ja Väyrynen marssi seuraavana päivänä, kesäkuun 4. päivä, PRH:hon ja teki ilmoituksen kansalaispuolueen nimenkirjoittajan vaihtumisesta.

Kansalaispuolueen nimenkirjoitusoikeus on ollut Kilpeläisellä, ja Väyrynen siis haki PRH:lta nimenkirjoitusoikeutta itselleen.

– Kilpeläiselle on annettu tähän päivään saakka toimittaa käräjäoikeuden päätös täytäntöönpanokiellosta, koskien meidän kokousta 3. maaliskuuta. Tähän hetkeen tällaista päätöstä ei ole toimitettu PRH:hon. Nimenkirjoittajan vaihdos toteutetaan, ellei tällaista käräjäoikeuden päätöstä ole toimitettu, Väyrynen kertoi eilen IS:lle.


Paavo Väyrynen ja Sami Kilpeläinen. Väyrysellä ja kansalaispuolueella on meneillään ainakin kolme kiistaa. (KUVA: Emmi Korhonen)
KILPELÄINEN kuitenkin ehti eilen ilmoittaa hakevansa jatkoaikaa 29. kesäkuuta asti. Kilpeläinen on jättänyt PRH:lle ilmoituksen olevansa puolueen nimenkirjoittaja.

– Emme voineet nostaa kannetta sellaista kokousta vastaan, jota ei ole olemassa. Paavo valehtelee medialle. Ei ole ollut mitään kokousta. Käytän termiä EU-varoin maksettu fanitapaaminen, Kilpeläinen kertoi.

– Väyrynen viittaa omaan kokoukseensa ja Aluehallintoviraston (Avi) lausuntoon. Siinä Avin lausunnossa todetaan, että Väyrysen ”kello 11.30 pidetyn kokouksen lainmukaisuus on epävarma. Kyseisen kokouksen voi perustellusti väittää olevan mitätön tai jopa olematon”, Kilpeläinen luki Avin päätöstä paperista.

Kansalaispuolueen nimenkirjoittaja Kilpeläinen ei katsellut hyvällä, kun Väyrynen oli mennyt PRH:hon ja teki ilmoituksen kansalaispuolueen nimenkirjoittajan vaihtumisesta.

Kilpeläinen on tehnyt tutkintapyynnön Helsingin poliisille Väyrysen toimista PRH:ssa.

– Nyt olemme laittaneet poliisin selvittämään tätä asiaa. He selvittävät, onko Väyrynen syyllistynyt rikokseen.

– Kansalaispuolueella ei ole kuin yksi hallitus olemassa. Sinne PRH:hon on jätetty laiton rekisteri-ilmoitus, ja poliisi selvittää tätä epäilyä. Suomessa on satoja tuhansia yhdistyksiä, ja jos tällaiseen toimintaan ei puututa, kuka tahansa voisi ilmoittautua ties minkä järjestön nimenkirjoittajaksi. Tämä on härskiä ja röyhkeää toimintaa, Kilpeläinen totesi.

VÄYRYNEN lähetti tänä aamuna tiedotteen ilmoituksestaan kansalaispuolueen nimenkirjoittajan vaihtumisesta.

Väyrynen otaksuu, että tämä PRH-kiista nimenkirjoittajasta ratkeaisi 29. kesäkuuta.

Väyrynen on varautunut siihen, että Kilpeläinen saa käräjäoikeudelta toimeenpanokiellon. Väyrynen kertoo järjestävänsä tällöin kansalaispuolueen ylimääräisen kokouksen ja vaihtavansa hallituksen.

– Jos Kilpeläinen saa käräjäoikeudelta hakemansa täytäntöönpanokiellon ja hänen nimensä säilyy puolueen nimenkirjoittajana, voin Avilta saamani valtuutuksen nojalla järjestää yhdistyksen ylimääräisen kokouksen, jossa hallitus vaihdetaan, Väyrynen kirjoitti tiedotteessaan.

Väyrynen myös vihjaa muista toimista, jos PRH-kiistassa tulee tappio.

– Jos kiista ei ratkea minun johtamani hallituksen eduksi PRH:n antaman uuden aikataulun puitteissa tämän kuun lopussa, joudun harkitsemaan eri vaihtoehtoja sen turvaamiseksi, että voin johtaa kannattajani voitokkaaseen vaalitaisteluun ensi kevään eduskuntavaaleissa ja Euroopan parlamentin vaaleissa, Väyrynen totesi tiedotteessaan.

NIMENKIRJOITUSKIISTA on vain yksi kolmesta kiistasta Väyrysen ja kansalaispuolueen välillä.

Ensimmäinen riita koskee sitä, kumman leiri – Väyrysen vai Kilpeläisen – on oikea kansalaispuolue.

Väyrynen oli hakenut täytäntöönpanokieltoa Kilpeläisen johtamista kansalaispuolueen kolmesta kokouksesta ja yleisestä kokouksesta maaliskuun 3. päivä.

Tämän viikon maanantaina käräjäoikeus kumosi Väyrysen hakemuksen, ja Kilpeläisen kansalaispuolue voi taas alkaa toimia.

Väyrysen ja Kilpeläisen leirien kiista – kumpi on kansalaispuolue – ratkeaa käräjäoikeudessa elokuun puolivälissä.

Toinen kiista on epäselvyyksiä rahaliikenteessä Väyrysen ja kansalaispuolueen välillä.
Mika Lehto
 
Ehdotan että noudatamme yk:n suositusta ja kaikilla rajoillamme voisi hakea turvapaikkaa.
Hakemus otettaisiin vastaan ja käsiteltäisin nopeasti, jopa muutamassa viikossa. Mutta hakijaa ei kuitenkaan päästettäisi rajojen sisäpuolelle odottamaan päätöstä.
Tämä on hyvä kompromissi, johon kaikki voivat olla tyytyväisiä. Noudatamme yk:n suosituksia ja hakemukset käsitellään nopeasti. Rajojen sisäpuolella ei olisi ongelmia, jotka aiheutuvat ylipitkistä käsittelyajoista ja turhautuneista hakijoista.
 
Persujen kannattajat työssä miehiä keillä ei aikaa jonninjoutavuuksiin.

https://yle.fi/uutiset/3-9528779
Perussuomalaiset erottuu tutkimuksessa jäsenten suhteellisen alhaisella keski-iällä ja miesvaltaisuudella. Puolueen jäsenten keski-ikä (54 vuotta) on toiseksi matalin kuudesta suurimmasta puolueesta. Ja miehiä puolueessa piisaa. Tutkimuksen mukaan noin 75 prosenttia perussuomalaisten jäsenistä on miehiä.

Puolueen jäsenistö jakaantuu tutkimuksen mukaan suhteellisen tasaisesti eri puolille maata.

Jäsenistä työssäkäyviä on noin puolet, ja eläkeläisiä joukossa on noin kolmasosa. Työttömien osuus on perussuomalaisten jäsenistössä (11 prosenttia) suurin.
 
Tuossa on oivallinen tilanne vihervassareilla esittää persuja ja lähetellä tuollaista törkyä. Tuhannen taalan paikka. Persujen kannattajat työssä miehiä keillä ei aikaa jonninjoutavuuksiin. Viher pellehermannit taas maleksivat kotona ja heillä jos jollain aikaa ja motivaatiota keksiä tuollaista paskaa.
Tämäkin on mahdollista mutta uskon silti että perus-persujen somesiipi on tässä taustalla kaljapäissään. Eikä nekään kaikki työssä käy..
 
No joo, voisi olla vaikea lain puolesta perustella mutta Suomen tulisi ottaa vastaan kriisialueilta vain naisia ja lapsia (jotka sodassa jalkoihin jäävätkin). Aikuisia miehiä sitten jos dna todistaa että ovat lastensa kanssa. Yksittäiset miehet voi lähettää takaisin pitämään äideistä ja sisarista tai vaimosta huolta.
 
Jos jättää vaimon ja lapset sotaa käyvään maahan ja itse luikkii karkuun...

Heitteillepano
on Suomen rikoslain 21 luvun 14 §:n tarkoittama henkeen tai terveyteen kohdistuva rikos.
Joka saattaa toisen avuttomaan tilaan tai jättää sellaiseen tilaan henkilön, josta hän on velvollinen huolehtimaan, ja siten aiheuttaa vaaraa tämän hengelle tai terveydelle, on tuomittava heitteillepanosta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.[1]
 
Paavi varoitti Lähi-idän kristittyjen katoamisesta


Paavi Fransiscus tapasi perjantaina 22.6. katolisen kirkon Lähi-idässä toimivia hyväntekeväisyysjärjestöjä. Hän kommentoi Lähi-idän vaikeaa tilannetta. Asiasta uutisoi Vatican News.

Paavin mukaan ongelmien taustalla on sotilaallinen vallan tavoittelu. Uhreja ovat siviilit.

Hän suomi myös suurvaltoja, jotka eivät vallanhimossaan huomioi paikallisia kulttuureja.

Paavi mainitsi myös huolensa kristitittyjen asemasta. Hän sanoi, etttä kristityt vähemmistöt ovat vaarassa kadota tietyiltä alueilta Lähi-idässä.

Mikään yksittäinen ryhmä ei hänen mukaansa ole syynä kristittyjen heikentyneeseen asemaan.

Tilaisuuden lopuksi hän myös peräsi kristittyjen omaa roolia. Hän kehoitti kristittyjä tiedostamaan tilanteensa konfliktialuiellla.
https://www.suomenuutiset.fi/paavi-varoitti-lahi-idan-kristittyjen-katoamisesta/
 

Semmosta, koko aluehan Irakista Egyptiin oli pääosin kristitty ja juutalainen ennen arabien invaasiota Arabian niemimaalta, kuin myös Pohjois-Afrikka, samoin Anatolia ennen turkkilaisia.
Tässä on tällainen kaava ja todellisuus jota ei haluta kohdata, islam on tuhonnut alkuperäiset kulttuurit näillä kaikilla alueilla ja sama on uhannut Eurooppaa monta kertaa.

Pohjoista Eurooppaa on kohdannut näistä uskonnoista historiallisesti vain kristinuskon miekkalähetys mutta näissä maissa on parhaiten Euroopassa säilynyt alkuperäisväestön kulttuuri josta marxilaiset ovat aina niin huolissaan.
 
Back
Top