Kärkipoliitikkojen vahtimisketju

Aika ylpeänä ja eloisana janari vielä kulkee. Jessus mitä touhua. Eroa Kaitsu jo. Sit voi kaarnaveneitä veistellä rikun ja tunnan kanssa, ja hoilottaa kumbayaa. Mä meen nyt parantelemaan äkillistä verensyöksyä päähän.
 
Mykkänen... Ai prkl et toi lapanen saa verenpaineet aina nousemaan. Helvetin pätevä kaveri ! Uusi inhokkini. Katainen pitkään titteliä piti mut onneksi häipyi maata enempää tuhoamasta, mut nii sieltä vaa aina nousee uusi idiootti tilalle. Eikö oikeasti pätevämpää kaveria tämän neidin tilalle olisi löytynyt?!
 
Monesta kohdasta samaa mieltä, mutta keitä tällä nokkimislistalla mielestäsi on?

Kansan walitsemista tahoista ainakin ministerit (16), pääministeri (1) ja presidentti (1). Virkamieskoneistosta supon oman toteamuksen mukaan tietosuojavaltuutettu, oikeusasiamies, oikeuskansleri, valtiotalouden tarkastusvirasto, SM:n poliisiosasto ja tuomioistuimet. Näistä ministerit toimivat ministerivastuulla, virkamiehet virkavastuulla ja vähintään perusmuotoisen turvaselvityksen pohjalta.

Tällöin turvaselvityksien tai painotettujen vastuiden ulkopuolelle jää presidentti, ja mahdollisesti vasemmistoliiton panttina asettama erillinen valiokunta jonka taustoja heidän vaatimuksestaan ei kukaan saisi tietää tai penkoa.
 
Viimeksi muokattu:
Kansan walitsemista tahoista ainakin ministerit (16), pääministeri (1) ja presidentti (1). Virkamieskoneistosta supon oman toteamuksen mukaan tietosuojavaltuutettu, oikeusasiamies, oikeuskansleri, valtiotalouden tarkastusvirasto, SM:n poliisiosasto ja tuomioistuimet. Näistä ministerit toimivat ministerivastuulla, virkamiehet virkavastuulla ja vähintään perusmuotoisen turvaselvityksen pohjalta.

Tällöin turvaselvityksien tai painotettujen vastuiden ulkopuolelle jää presidentti, ja mahdollisesti vasemmistoliiton panttina asettama erillinen valiokunta jonka taustoja heidän vaatimuksestaan ei kukaan saisi tietää tai penkoa.

Kansa ei Suomessa valitse ministereitä.

Virkamiehet eivät lähtökohtaisesti ole kansanedustajan edellä tai yläpuolella. Viraston ja virkamiehen asema on se mitä eduskunta laillisessa järjestyksessä säätää.
 
Kansa ei Suomessa valitse ministereitä.

Virkamiehet eivät lähtökohtaisesti ole kansanedustajan edellä tai yläpuolella. Viraston ja virkamiehen asema on se mitä eduskunta laillisessa järjestyksessä säätää.

Asia on niin kuin Rantojen mies sanoo.

Ja vielä toistan aikaisemman kantani. Tuon valiokunnan tekemä valvonta on todellisuudessa tasan yhtä merkityksetöntä kuin nykyistenkin "laillisuusvalvojien" puuhastelu joka perustuu puhtaasti valvottavan omaan ilmoitukseen omasta nuhteettomuudestaan:cool:.

Tiedusteluvaltuutettu on sitten asia erikseen jos tälle instanssille annetaan riittävät resurssit valvonnan tekemiseen. Alun perin näin ei aiottu tehdä, mutta jonkin verran aiheesta on nyt julkisuudessakin puhuttu joten ehkä jotain mahdollisuuksia olisi edes alkeelliseen laillisuusvalvontaan. Jää nähtäväksi.

PV:n osalta asia on hankalampi. Mielestäni näitä lakeja ei olisi saanut niputtaa koska niissä on kyse niin eri asioista mutta ymmärrän että tällä saatiin sisäisen valvonnan lait helpommin läpi joten virkakunnan näkökulmasta homma on mennyt hyvin.
 
Asia on niin kuin Rantojen mies sanoo.

Ja vielä toistan aikaisemman kantani. Tuon valiokunnan tekemä valvonta on todellisuudessa tasan yhtä merkityksetöntä kuin nykyistenkin "laillisuusvalvojien" puuhastelu joka perustuu puhtaasti valvottavan omaan ilmoitukseen omasta nuhteettomuudestaan:cool:.

Tiedusteluvaltuutettu on sitten asia erikseen jos tälle instanssille annetaan riittävät resurssit valvonnan tekemiseen. Alun perin näin ei aiottu tehdä, mutta jonkin verran aiheesta on nyt julkisuudessakin puhuttu joten ehkä jotain mahdollisuuksia olisi edes alkeelliseen laillisuusvalvontaan. Jää nähtäväksi.

PV:n osalta asia on hankalampi. Mielestäni näitä lakeja ei olisi saanut niputtaa koska niissä on kyse niin eri asioista mutta ymmärrän että tällä saatiin sisäisen valvonnan lait helpommin läpi joten virkakunnan näkökulmasta homma on mennyt hyvin.

Vastikään YLE uutisoi että SDP:lle ja vasemmistoliitolle ei kelpaa se, että supo tekisi turselit tiedusteluvaliokuntaan osoitetuista kansanedustajista. Nyt tiettävästi perustuslakivaliokunnassa yritetään hakea ratkaisua mikä kelpaisi kaikille. Yhtenä vaihtoehtona selvittelevät, että jos ministerivastuulakia sovellettaisiin myös tiedusteluvaliokunnan jäseniin. Eli laittomasti tietoa vuotava kansanedustaja saisikin ihan kunnon rangaistuksen lain edessä. Tämä ei tunnu sopivan vasemmistoliitolle. Minusta tuo voisi olla hyvä ratkaisu, varsinkin jos valiokunnan jäsenet pääsisivät käsiksi valtion turvallisuuden kannalta todella arkaluontoiseen tietoon. Vuotajalle pitäisi olla sitten luvassa tuntuva rangaistus.

https://yle.fi/uutiset/3-10528628
 
Vastikään YLE uutisoi että SDP:lle ja vasemmistoliitolle ei kelpaa se, että supo tekisi turselit tiedusteluvaliokuntaan osoitetuista kansanedustajista. Nyt tiettävästi perustuslakivaliokunnassa yritetään hakea ratkaisua mikä kelpaisi kaikille. Yhtenä vaihtoehtona selvittelevät, että jos ministerivastuulakia sovellettaisiin myös tiedusteluvaliokunnan jäseniin. Eli laittomasti tietoa vuotava kansanedustaja saisikin ihan kunnon rangaistuksen lain edessä. Tämä ei tunnu sopivan vasemmistoliitolle. Minusta tuo voisi olla hyvä ratkaisu, varsinkin jos valiokunnan jäsenet pääsisivät käsiksi valtion turvallisuuden kannalta todella arkaluontoiseen tietoon. Vuotajalle pitäisi olla sitten luvassa tuntuva rangaistus.

https://yle.fi/uutiset/3-10528628

Tuo olisi mielestäni hyvä idea. Valta ja vastuu. Hankaluutena tuossa on toki se, että ne mahdolliset rikkomukset voidaan myös tulkita salaisuuksiksi. Joten tuo täytyy määritellä siten, että valvontavelvollisuus ylittää aina salaustarpeen.

Mutta tuo kohta pois lukien tuo on hyvä lähtökohta. Täytyy myöntää, että en suuremmin ole koskaan arvostanut perustuslakivaliokuntaa mutta tässä asiassa (ja kahden viime vuoden aikana muutenkin) se on ollut kohtuullisen skarppina. Positiivista.
 
Tuo olisi mielestäni hyvä idea. Valta ja vastuu. Hankaluutena tuossa on toki se, että ne mahdolliset rikkomukset voidaan myös tulkita salaisuuksiksi. Joten tuo täytyy määritellä siten, että valvontavelvollisuus ylittää aina salaustarpeen.

Mutta tuo kohta pois lukien tuo on hyvä lähtökohta. Täytyy myöntää, että en suuremmin ole koskaan arvostanut perustuslakivaliokuntaa mutta tässä asiassa (ja kahden viime vuoden aikana muutenkin) se on ollut kohtuullisen skarppina. Positiivista.

Kyllä minä lähtisin siitä, että jos pääsevät näkemään ihan oikeita valtiosalaisuuksia (esim. supon läntiset yhteistyökuviot ja operatiiviset toimet = vastavakoilu / Venäjä), niin vallan myötä tulisi vastuuta. Ja auta armias jos joku Markus Mustajärvi olisi heti kielimässä kaiken Tehtaankadulle. Jotenkin en yhtään hämmästele kun ei kerran vasemmistoliitolle kelpaa missään muodossa.
 
Kansa ei Suomessa valitse ministereitä.

Kuinka sen nyt kukakin ottaa. Änkyröinhän sanoo ettei kansa voi vaikuttaa mihinkään kun rysselin herrat johtaa kaikkea rapakon takaa.

Virkamiehet eivät lähtökohtaisesti ole kansanedustajan edellä tai yläpuolella. Viraston ja virkamiehen asema on se mitä eduskunta laillisessa järjestyksessä säätää.

Kun katsotaan niitä tahoja jotka pääsevät suojelupoliisin toimintaa valvomaan niin tuossa ovat ne tahot listattuna. En nyt siinä kohtaa puhunut arvoasteikoista vaan kokonaisuutena kaikki tällä hetkellä heidän tietojansa valvovat tai niihin käsiksi pääsevät tahot ovat joko turvaselvitettyjä, ministerivastuulla, tai puolustusvoimien ylipäällikkönä. Ja vasemman laidan poliitikot haluavat päästä sinne mukaan ilman velvoitteita tai taustatarkistuksia koska olivat vaa'ankieliasemassa päättämässä meneekö laki läpi kiireellisenä vai ei samalla kun naapuri levittää joukkotuhoaseita britanniassa, sotii ukrainassa, vaikuttaa vaalitoimintaan ja vakoilee niin että toimijoita jää kiinni kerta kuussa.
 
Viimeksi muokattu:
Kuinka sen nyt kukakin ottaa. Änkyröinhän sanoo ettei kansa voi vaikuttaa mihinkään kun rysselin herrat johtaa kaikkea rapakon takaa.



Kun katsotaan niitä tahoja jotka pääsevät suojelupoliisin toimintaa valvomaan niin tuossa ovat ne tahot listattuna. En nyt siinä kohtaa puhunut arvoasteikoista vaan kokonaisuutena kaikki tällä hetkellä heidän tietojansa valvovat tai niihin käsiksi pääsevät tahot ovat joko turvaselvitettyjä, ministerivastuulla, tai puolustusvoimien ylipäällikkönä. Ja vasemman laidan poliitikot haluavat päästä sinne mukaan ilman velvoitteita tai taustatarkistuksia koska olivat vaa'ankieliasemassa päättämässä meneekö laki läpi kiireellisenä vai ei samalla kun naapuri levittää joukkotuhoaseita britanniassa, sotii ukrainassa, vaikuttaa vaalitoimintaan ja vakoilee niin että toimijoita jää kiinni kerta kuussa.

Niin no. Naapurin päämiehen CV sisältää pitkän palvelusjakson heidän "turvallisuuspalvelussaan".

Olisi kannattanut siellä olla poliitikkojen hereillä kun vielä pystyivät. Ei taida tietoa herua oli turselia tai ei.
 
Olihan se sanottu:"Jos Venäjään haluttaisiin vaikuttaa, se suljettaisiin kansainvälisten maksujärjestelmien ulkopuolelle, lopetettaisiin energiantuonti, ja annettaisiin kansainvälinen pidätysmääräys maan poliittisesta johdosta nimenomaan liittyen Krimiin."
Ok. Siis nämä ovat ne toimet joihin Halla-Aho ryhtyy jos hänestä tulee Suomen seuraava pääministeri.
Sallinet kuitenkin epäillä..
 
Niin no. Naapurin päämiehen CV sisältää pitkän palvelusjakson heidän "turvallisuuspalvelussaan".

Olisi kannattanut siellä olla poliitikkojen hereillä kun vielä pystyivät. Ei taida tietoa herua oli turselia tai ei.

En nyt suoraan lähtisi piirtämään yhtäsuuruusmerkkejä Suomen ja totalitäärisen sekä paranoidin Neuvostoliiton kanssa, enkä Pohjolan selvästi pienintä turvallisuusorganisaatiota rinnastamaan Neuvostoliiton tiedustelu/turvapalveluihin.

Mutta jos itse näet rinnastuksen relevantiksi, niin kerro toki miltä osin näet nykyisen Suojelupoliisin kansanvihollisena ja KGB:n rinnastettava uhkana maallemme
 
En nyt suoraan lähtisi piirtämään yhtäsuuruusmerkkejä Suomen ja totalitäärisen sekä paranoidin Neuvostoliiton kanssa, enkä Pohjolan selvästi pienintä turvallisuusorganisaatiota rinnastamaan Neuvostoliiton tiedustelu/turvapalveluihin.

Mutta jos itse näet rinnastuksen relevantiksi, niin kerro toki miltä osin näet nykyisen Suojelupoliisin kansanvihollisena ja KGB:n rinnastettava uhkana maallemme

Tuossa on se iso ero ajattelumme välillä. Sinä puhut "nykyisestä Suposta", minä "mahdollisesta suposta 10 vuoden kuluttua".

Supossa on sen historian aikana ollut johtajana mm. natsi (Anthoni), kommunisteja (Altonen, Brusiin, Kunnas) ja mahdollinen NL:n agentti (Pentti). Se on sotkeutunut laittomaan salakuunteluun (osan paljasti entinen työntekijä, toinen juttu paljastui sattumalta Sonera-tutkinnan yhteydessä. Luonnollisesti mitään ei seurannut.) ja mitä muuta. Vuoden 2001 jälkeen lännessä on annettu kaiken aikaa enemmän valtaa näille organisaatioille. Parhaimpana esimerkkinä USA, jonka tiedustelupalvelut ylläpitävät salaisia vankiloita, lähettävät vangittuja kidutettavaksi ja kiduttavat itse vankeja, massavalvovat omia kansalaisiaan ja vakoilevat jatkuvasti liittolaisiaan. Nämä tiedustelupalvelut ovat "tärkeitä liittolaisiamme" joille ollaan antamassa pääsy suomalaisten tietoihin Supon päällikön päätöksellä.

Kaiken tuon taustan huomioon ottaen, takaatko sinä tai joku muu, että Supo ei joskus vuosien kuluttua ole jotain muuta kuin mitä se nyt on? Enpä usko. Mutta kun ne valtuudet kerran on myönnetty, ne eivät mihinkään katoa, oli organisaatio millainen hyvänsä tai sen johtaja kuka tahansa. Tämän takia on mielestäni hyvä olla nyt tarkkana näiden asioiden kanssa.
 
Tuossa on se iso ero ajattelumme välillä. Sinä puhut "nykyisestä Suposta", minä "mahdollisesta suposta 10 vuoden kuluttua".

Supossa on sen historian aikana ollut johtajana mm. natsi (Anthoni), kommunisteja (Altonen, Brusiin, Kunnas) ja mahdollinen NL:n agentti (Pentti). Se on sotkeutunut laittomaan salakuunteluun (osan paljasti entinen työntekijä, toinen juttu paljastui sattumalta Sonera-tutkinnan yhteydessä. Luonnollisesti mitään ei seurannut.) ja mitä muuta. Vuoden 2001 jälkeen lännessä on annettu kaiken aikaa enemmän valtaa näille organisaatioille. Parhaimpana esimerkkinä USA, jonka tiedustelupalvelut ylläpitävät salaisia vankiloita, lähettävät vangittuja kidutettavaksi ja kiduttavat itse vankeja, massavalvovat omia kansalaisiaan ja vakoilevat jatkuvasti liittolaisiaan. Nämä tiedustelupalvelut ovat "tärkeitä liittolaisiamme" joille ollaan antamassa pääsy suomalaisten tietoihin Supon päällikön päätöksellä.

Kaiken tuon taustan huomioon ottaen, takaatko sinä tai joku muu, että Supo ei joskus vuosien kuluttua ole jotain muuta kuin mitä se nyt on? Enpä usko. Mutta kun ne valtuudet kerran on myönnetty, ne eivät mihinkään katoa, oli organisaatio millainen hyvänsä tai sen johtaja kuka tahansa. Tämän takia on mielestäni hyvä olla nyt tarkkana näiden asioiden kanssa.

Jäi nyt vielä perustelematta ne yhtäläisyysviivat suomen ja nl:n sekä supon ja KGB:n kohdilta. Toisaalta jos ollaan taas tilanteessa jossa Suomi on hävinnyt sodan ja kommunistinen puolue pääsee määrittämään Supon henkilöstön ja johdon, ei heidän ylilyöntejä todennäköisesti lainsäädäntö estä, kuten ei estänyt valpoa.
 
Back
Top