Kärkipoliitikkojen vahtimisketju

Kommentti: Pääministeri antoi uudelle puolustusvoimain komentajalle ainutlaatuisen julkisen ripityksen – ”sotilasvallankaappaustako” Rinne pelkää?

 
Toisaalta hävittäjiin käytettävät rahat tulevat valtion budjetin ulkopuolelta lainarahalla, eli niiden rahoittamisessa ei oteta pois miltään muulta hallinnon alalta.
 
Sellainen jos minä sanon, että "20 Gripeniä on meille paras ratkaisu", niin sinä sanot "kyllä, herra" maku tuossa kieltämättä on.

Tätä on ennakoitu HX-hankkeen rakenteessa. Jos poliitikoille ei kelpaa puolustusvoimien parhaaksi nimeämä ehdokas, niin silloin tod. näk. tarjouskilpailu aloitetaan alusta ja seuraava päätös onkin vasta 2023 vaalien jälkeen eri hallituksen tehtävänä. Nimenomaan on korostettu, että sijoja 2-5 ei jaeta näissä kisoissa.
 
Tätä on ennakoitu HX-hankkeen rakenteessa. Jos poliitikoille ei kelpaa puolustusvoimien parhaaksi nimeämä ehdokas, niin silloin tod. näk. tarjouskilpailu aloitetaan alusta ja seuraava päätös onkin vasta 2023 vaalien jälkeen eri hallituksen tehtävänä. Nimenomaan on korostettu, että sijoja 2-5 ei jaeta näissä kisoissa.
Eduskunta, eli hallitus, voi päättää ihan mitä haluavat. Vaikka että meille ostetaan 100 MiG:iä tai että koko ilmavoimat lakkautetaan.

Sitä maaperää Rinne nähdäkseni lausunnollaan pohjustaa.
 
Eduskunta, eli hallitus, voi päättää ihan mitä haluavat. Vaikka että meille ostetaan 100 MiG:iä tai että koko ilmavoimat lakkautetaan.

Sitä maaperää Rinne nähdäkseni lausunnollaan pohjustaa.

Mutta jonkun täytyy se ehdotus eduskunnalle viedä äänestettäväksi. Eli tässä tapauksessa Rinteen hallitus ehdottaa vaikkapa 100 x MiG-35 -hävittäjän hankkimista ja eduskunta äänestyksellä hyväksyy tämän päätöksen. Siinä kohtaa voi hyvin kyseenalaistaa kalliin HX-tarjouskilpailuprosessin kokonaisuudessaan, jos sen lopputulosta ei aiota kunnioittaa. Luulisi siinä vaiheessa presidentinkin ärähtävän, että tästä jo Kultarannassa sovittiin. Vaikea uskoa, että Keskusta lähtisi äänestämään hallituksen mukana tällaisesta päätöksestä? Tai mistä sen tietää, YYA sielläkin suunnalla on painolastina
 
Toisaalta hävittäjiin käytettävät rahat tulevat valtion budjetin ulkopuolelta lainarahalla, eli niiden rahoittamisessa ei oteta pois miltään muulta hallinnon alalta.
Pienentää se lainanottokykyä. Eli se laina voidaan jakaa muuallekin. Rinne kun ei mikään ekonomi ole niin velkaa se tietää nämä vappusataset.
 
Siinä kohtaa voi hyvin kyseenalaistaa kalliin HX-tarjouskilpailuprosessin kokonaisuudessaan, jos sen lopputulosta ei aiota kunnioittaa.
Ja samalla Suomen hallituksen voisi valmistajat viedä oikeuteen, jos käy ilmi, että koko prosessi on käyty läpi turhaan, jos politiikot menevät keppoisin syin PVn suositusten ylitse.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Mutta jonkun täytyy se ehdotus eduskunnalle viedä äänestettäväksi. Eli tässä tapauksessa Rinteen hallitus ehdottaa vaikkapa 100 x MiG-35 -hävittäjän hankkimista ja eduskunta äänestyksellä hyväksyy tämän päätöksen. Siinä kohtaa voi hyvin kyseenalaistaa kalliin HX-tarjouskilpailuprosessin kokonaisuudessaan, jos sen lopputulosta ei aiota kunnioittaa. Luulisi siinä vaiheessa presidentinkin ärähtävän, että tästä jo Kultarannassa sovittiin. Vaikea uskoa, että Keskusta lähtisi äänestämään hallituksen mukana tällaisesta päätöksestä? Tai mistä sen tietää, YYA sielläkin suunnalla on painolastina
Niin, eli juuri tätä Rinne pohjustaa. Hän (hallitus) päättää mitä päättää ja virkamiehen rooli on toteuttaa tehty päätös.

Presidentti ei voi kuin korkeintaan viivyttää päätöstä, ei estää sitä.

Tällainen on meidän nykyinen perustuslaki, jonka Rinne aivan sattumalta ottikin lausunnossaan esiin, ja sillä mennään.

Kerrankin olin Halosen kanssa täysin samaa mieltä, kun hän voimakkaasti kritisoi valmistelun aikan nyt voimassa olevaa perustuslakia. "Vallan kolmijako" Suomessa on sitä, äänestääkö hallituspuolueet omien esitystensä puolesta. Äänestäähän ne.
 
Päivän Keski-Uusimaa, rekisteröityneille käyttäjille:



Muilutuspaku nähty kaartavan nelostietä Mäntsälään.

Viiraako Rinteellä päänupissa ? PV:n uusi komentaja ei ole ensimmäisissä julkisissa esiintymisissään minun nähdäkseni astunut lainkaan poliitikkojen varpaille. Sotilaidenhan ei edes kuulu kommentoida poliitikoille kuuluvia asioita. Ja silti Rinteen piti vittuilla päin näköä. Sekaisin koko ukko sanon minä.
 
Helvetin typerä ulostulo poliittisessa mielessä. Puolustusvoimat kaikesta huolimatta nauttii Suomessa tietynlaista arvostusta ja kunnioitusta punavihreän kuplan ulkopuolella.

Antti antaa tässä taas kerran lyömäasetta poliittisille vastustajilleen. Äänestäjätkin saattavat muistaa. Kyllähän ne sotilaat paikkansa tietävät ja sen paikkansa jämäkästi ja korrektisti ovat aina hoitaneet, mutta nuo poliitikot ovat kyllä yhtä helvetin pelleporukkaa.
 
Viiraako Rinteellä päänupissa ? PV:n uusi komentaja ei ole ensimmäisissä julkisissa esiintymisissään minun nähdäkseni astunut lainkaan poliitikkojen varpaille. Sotilaidenhan ei edes kuulu kommentoida poliitikoille kuuluvia asioita. Ja silti Rinteen piti vittuilla päin näköä. Sekaisin koko ukko sanon minä.
Antti otti heti luulot pois.. ;)

Kuten olen jo useammin sanonut..Rinne saa kannatuksen laskuun..aina..
 
Mikäköhän olisi SDPn kannatus nyt, jos karismaattinen ja esiintymistaitoinen Jutta Urpilainen olisi vielä puheenjohtajana.
 
Back
Top