Kärkipoliitikkojen vahtimisketju

Ykkösaamu tänään.
Enpä olisi arvannut aiemmin, että minua kiinnostaisi katsoa Halla-ahon haastattelua televisiosta. Mies on kuitenkin Nato-kevään myötä esiintynyt edukseen (mielestäni) niin vilkaisin ohjelmaa.

Ottamatta nyt kantaa itse toki hyvin rauhallisesti tuotua ulosantia ja asiasisältöä. Ja tuohon nieleskelyynkin on jo ns tottunut. Mutta kyllä minua vaivaisi haastatella henkilöä joka vain pakonomaisesti aika-ajoin vilkaisee haastattelijaansa silmiin ja muuten tuijottaa pöydän pintaa. Ihmettelen, ettei nämä Halla-ahon traumat väisty ja itsetunto siinä määrin nouse, että hän kykenisi normaaliin katsekontaktiin.

Edit: se tärkein kuitenkin, eli asiasisältö - siihen ei juuri poikkisanaa (mielestäni).
 
Viimeksi muokattu:
Ottamatta nyt kantaa itse toki hyvin rauhallisesti tuotua ulosantia ja asiasisältöä. Ja tuohon nieleskelyynkin on jo ns tottunut. Mutta kyllä minua vaivaisi haastatella henkilöä joka vain pakonomaisesti aika-ajoin vilkaisee haastattelijaansa silmiin ja muuten tuijottaa pöydän pintaa. Ihmettelen, ettei nämä Halla-ahon traumat väisty ja itsetunto siinä määrin nouse, että hän kykenisi normaaliin katsekontaktiin.
Se on persoonallisuuskysymys, ei välttämättä niinkään itsetuntoon tai traumoihin liittyvä kysymys. Riittävän introvertti ihminen ei katso silmiin tai päin, koska se ei ole persoonatyypille luontevaa ja siitä pois opetteleminen on aika työlästä (plus se, että kun puhuu ns. punnittuja sanoja niin taustalla oleva ajatustyö vie helposti huomion siten, että tuijottaa "pöydän pintaa" kun ei keskity niinkään esiintymiseen). Halla-ahon vahvuus on muualla, joten ei luultavasti koe tarpeellisesti alkaa kouluttautumaan pois tavastaan. Nyt sodan kuumettua Halla-aho on kyllä osoittanut vahvuutta ja hänellä on etuna laaja tuntemus sekä Ukrainasta että Venäjästä - vähän eri tavalla kuin wanhan koulukunnan idänkauppakekkoslovakiasuomettumis-tyypeillä.
 
En osaa introverttiä tältäosin analysoida tai määrittää mutta katsekontaktin välttely on yleisesti tulkittavissa siten, että henkilöllä on vaikeuksia tunteiden hallinnassa. Introvertteja puolestaan on hyvin monenlaisia ja kategoria on varsin hatara.

Henkilöllä jolla on vaikeuksia hallita tunteitaan voi olla vaikka mitä avuja ja älykkyyttä mutta myös ehdottomat ja joihinkin tehtäviin merkittävät puutteet. Kukapa meistä täydellinen on. Katse on kuitenkin työkalu - iso puute, jos sitä ei ole - etenkin tässä poliitikolla.

Katseen välttäminen ei kerro niinkään siitä, ettei halua katsoa vaan siitä, ettei halua tulla katsotuksi.

Psykoanalytiikan artikkelista:
Olen muuntanut Descartesin kuuluisan mietelauseen: ”Ajattelen, olen siis olemassa”, muotoon: ”Katson ja minut nähdään, olen siis olemassa”. Oikeanlainen peilaus on oman olemassaolon kokemuksen kannalta keskeisempää kuin ajattelun kautta saavutettu olemassaolon kokemus.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä sitten on "oikea" tapa keskustella. Toinen ääripää on moottoriturpa, joka tehostaa katsekontaktiaan kurkottamalla. Suusta tulee niin paljon tavaraa, että loppujen lopuksi ei tule enää mitään.

Asiasisällön pitäisi olla ratkaiseva, ja siinä kisassa harvakseltaan mutta harkitusti puhuva on ylivoimainen. Esiintymään voi oppia, viisautta ei.
 
Näitä oikeaoppisesti päin katsovia puhuvia päitä tässä on nähty vuosien varrella jo aika paljon lähinnä ryöväämässä rahat kansalaisilta ja puhumassa pehmoisia. Eikä se tunteiden hallitsemattomuuskaan nyt ihan hirveän suuri synti ole kunhan instasta ja mediasta löytyy tarpeeksi fanikuntaa...
 
Syksyn Octoberfestit yms lähestyy. Onko Marinilla laitettu antabus tms sitä silmällä pitäen. Ei olisi nyt valtion kannalta oikein aikaa viikon ränneihin.

Kuka sanoisi Marinille: Nyt. ei. ole. oikea. aika.lähteä. ryyppäämään.
 
En osaa introverttiä tältäosin analysoida tai määrittää mutta katsekontaktin välttely on yleisesti tulkittavissa siten, että henkilöllä on vaikeuksia tunteiden hallinnassa. Introvertteja puolestaan on hyvin monenlaisia ja kategoria on varsin hatara.

Henkilöllä jolla on vaikeuksia hallita tunteitaan voi olla vaikka mitä avuja ja älykkyyttä mutta myös ehdottomat ja joihinkin tehtäviin merkittävät puutteet. Kukapa meistä täydellinen on. Katse on kuitenkin työkalu - iso puute, jos sitä ei ole - etenkin tässä poliitikolla.

Katseen välttäminen ei kerro niinkään siitä, ettei halua katsoa vaan siitä, ettei halua tulla katsotuksi.

Psykoanalytiikan artikkelista:


Tämä on täysin sinun oma mielipiteesi. Nämä johtopäätöksesi psykologiasta tai innoverttiudesta ei kestä kyllä yhtään lähempää tarkastelua.
 
Tämä on täysin sinun oma mielipiteesi. Nämä johtopäätöksesi psykologiasta tai innoverttiudesta ei kestä kyllä yhtään lähempää tarkastelua.
Niin kuin psykolian suhteen yleensäkin on asian laita. Ja tuo edellä oli täysin sinun oma mielipiteesi. Tosin ei nuo moittimasi minun ajatuksiani olleet vaan ns asiantuntijoiden näkemyksiä - lainattuja.
 
Viimeksi muokattu:
Niin kuin psykolian suhteen yleensäkin on asian laita. Ja tuo edellä oli täysin sinun oma mielipiteesi. Tosin ei nuo moittimasi minun ajatuksiani olleet vaan ns asiantuntijoiden näkemyksiä - lainattuja.


Kyllä ne oli ihan sinun omia ajatuksiasi lukuunottamatta viimeistä lainaustasi.

". Ihmettelen, ettei nämä Halla-ahon traumat väisty ja itsetunto siinä määrin nouse, että hän kykenisi normaaliin katsekontaktiin."

Mitkä traumat ja missä mielessä Halla-aholla on huono itsetunto. Nämä on täysin omia ajatuksiasi.

"Katseen välttäminen ei kerro niinkään siitä, ettei halua katsoa vaan siitä, ettei halua tulla katsotuksi." "mutta katsekontaktin välttely on yleisesti tulkittavissa siten, että henkilöllä on vaikeuksia tunteiden hallinnassa. "

Niin. Nämä netistä poimimasi lauseet on kyllä joku asiantuntijaksikin tulkittava joskus sanonut, mutta silti menee kyökkipsykologian puolelle. Naistenlehdissa varsinkin viljellään tällaista. Tämä tulkinta lähinnä lähtenyt leviämään autismista. Autistisilla henkilöillä katsekontaktin välttely todella voi johtua tunteiden hallinnan vaikeuksista. Mutta autistisesta henkilöstä on miljoona kilometria innoverttiin saatikka Halla-ahoon. Halla-aho ei mielestäni edes ole innovertti vaan ambivertti tai sosiaalinen innovertti.

Oma tulkintani on, että Halla-aho ei säilytä katsekontaktia puhuessaa, koska on tottunut keskittymään näin paremmin puheensa sisältöön. Kun on oppinut jonkun tavan, siitä voi olla vaikea päästä eroon. On lisäksi selvä, että häntä ei kiinnosta esiintyminen, eikä halua olla huomion keskipisteenä. Uskon että hän kokee julkisen puhumisen jopa hieman vastenmielisenä. Tämä varmaan on yksi syy miksi vapaaehtoisesti halusi lähteä pois puheenjohtajan paikalta.
 
En osaa introverttiä tältäosin analysoida tai määrittää mutta katsekontaktin välttely on yleisesti tulkittavissa siten, että henkilöllä on vaikeuksia tunteiden hallinnassa. Introvertteja puolestaan on hyvin monenlaisia ja kategoria on varsin hatara.

Henkilöllä jolla on vaikeuksia hallita tunteitaan voi olla vaikka mitä avuja ja älykkyyttä mutta myös ehdottomat ja joihinkin tehtäviin merkittävät puutteet. Kukapa meistä täydellinen on. Katse on kuitenkin työkalu - iso puute, jos sitä ei ole - etenkin tässä poliitikolla.

Katseen välttäminen ei kerro niinkään siitä, ettei halua katsoa vaan siitä, ettei halua tulla katsotuksi.

Psykoanalytiikan artikkelista:
No just.......... Kun ei enää mitään muuta keksitä "vasta-argumentiksi"... Jonkinlaisen diagnoosin voisi tuonkin perusteella hätäisesti laatia 🤔
 
Asiasta puhuessani katson hyvin usein joko ylös tai alas, jotta kykenen keskittymään asiaan, josta puhun. Trauma lienee tämäkin ketjun psykologin mielestä.
 
Back
Top