Kärkipoliitikkojen vahtimisketju

Puhemies Maria Lohela: Media lietsoo ajatusta Suomesta takapajulana


http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/lohela media-41324


Eduskunnan puhemiehen mukaan hänelle ei ole kukaan koskaan sanonut mitään poikkipuolista Suomen toiminnasta.

Eduskunnan puhemies Maria Lohela (ps.) julkisti sunnuntaina Facebook-päivityksen. Kirjoituksessa ei mainita sen taustalla olevia tekijöitä eikä kohdetta. Helsingin Sanomat uutisoi sunnuntaina Suomen maineen kärsimisestä YK:ssa.

– Minusta tuntuu kurjalta, että mediassa toistuvasti lietsotaan ajatusta, että muualla maailmassa Suomea pidettäisiin jonakin erityisen ikävänä, takapajuisena paikkana. Annetaan ymmärtää, että sisäpoliittiset ratkaisumme ja valtion rahankäyttö jollakin tapaa yksiselitteisesti heijastuisivat kaikkeen toimintaamme maamme rajojemme ulkopuolella, Maria Lohela kirjoittaa samalla korostaen Suomen olevan pieni maa.

– Ilmeisesti Suomen maine menee joka kerta, kun Suomi ei toimi niin kuin Euroopan unionin isot jäsenmaat haluavat.

Lohela kirjoittaa matkustaneensa melko paljon.

– Minulle ei ole kukaan koskaan eikä missään yhteydessä lausunut mitään poikkipuolista tai kriittistä Suomen politiikasta tai toiminnasta kansainvälisissä yhteyksissä.

– Siis ei kukaan, ei koskaan, ei missään. Ei yksikään poliitikko, ei yksikään virkamies, ei yksikään tavallinen kansalainen.

Hänen mukaansa "on selvää, että jos kaksi esimerkiksi kehitysyhteistyön parissa uransa tekevää ja palkkansa ansaitsevaa henkilöä kohtaa, he puhuvat kehitysyhteistyöstä. He puhuvat siitä, miten paljon rahaa heillä on työnsä tekemiseen käytössään. Toinen kehuu sitä, kuinka paljon oman maan budjetista on irronnut kuluvana vuonna rahaa. Toinen vaikeroi kuinka omassa maassa säästetään juuri väärästä paikasta eli kehitysyhteistyörahoista. Toinen kauhistelee olevansa aivan samaa mieltä".

– Sama koskee valtion ja kansainvälisten järjestöjen virkamiehiä, jotka työskentelevät samoilla apajilla ja kilpailevat samoista tehtävistä. Jos maineella olisi jotain tekemistä tehtävien kanssa, voi kysyä miksi Saudi-Arabia on juuri valittu johtamaan yhtä YK:n alaista ihmisoikeuspaneelia, hän toteaa.

– Tavallisia kansalaisia, joita siis on ehdoton enemmistö kaikista maailman ihmisistä, ei Suomen sisäpolitiikka tai budjettileikkaukset heilauta mihinkään suuntaan. Heillä on aivan omat murheensa ja yhteiskunnalliset ilmiönsä mietittävänään ehtiäkseen käyttää aikaa Suomen kauhistelemiseen.

Suomesta tiedetään puhemiehen mukaan "ylipäätään hyvin vähän oli kyseessä poliitikko tai tavallinen kaduntallaaja".

– Suomessa on valtavasti asioita, joista voi ja kuuluu olla terveellä tavalla ylpeä. Täällä on huolehdittu köyhistä, kipeistä ja onnettomista, on koulutettu tytöt ja pojat, on tuettu kaikkien pääsyä täysvaltaisiksi yhteiskunnan jäseniksi. On tehty niin paljon asioita ihmisten hyvinvoinnin eteen, että valtion velkaa on kertynyt yli 100 miljardia.

– Maailma ympärillämme on muuttunut, eikä Suomi ole pysynyt muutoksessa mukana. Ei ole olemassa sellaista asiaa kuin taikaseinä, josta saa rahaa kaikkiin mahdollisiin mielitekoihin. Resurssit ovat rajalliset Suomessa aivan kuten ne ovat ihan kaikkialla muuallakin. Silloin on tehtävä valintoja ja politiikan suunnan muutoksia. Näin toimivat kaikki itsenäiseen päätöksentekoon oikeutetut kansallisvaltiot.

Maria Lohela sanoo, että hän jatkossakin edustaa Suomea selkä suorana.

– En häpeä maatamme, joka on yksi onnistuneimmista yhteiskunnista maailmassa.
 
Taidat olla landelta kotoisin kun vastustat ;)

Kyllä Stadin tarvitaan pisara! :D

Minä ainakin olen landelta, mutta kannatan, poikkeuksellisesti vaikka laskennallinen hyötysuhde on alle 1:n. Helsingin eteläkärki on aika täyteen ahdettu, ja autolla liikkuminen on p-stä, joku pisararadan tyyppinen parantaisi tilannetta ja antaisi jälleen vähän kasvumahdollisuuksia, niille/teille jotka siellä haluatte asua ;)

Disclaimerina - paitsi että asuin siellä paria vuotta vaille koko elämäni, olin myös töissä yrityksessä joka on erittäin merkittävä tunnelirakentaja, jostain syystä tätä oli luonteva kannattaa... :rolleyes:
 
IMHO: Lomarahojen poisto KAIKILTA olisi oikeudenmukaisin toimi tehdä

Olen taipuvainen ajattelemaan samoin, jopa puolitus tekisi suurimman osan 5% tavoitteesta, ainakin enemmän kuin nämä lisien nakertamiset.

Henkilökohtaisesti lomarahaan puuttuminen tekee hiton ison loven perheen ei muutenkaan massiivisiin nettotuloihin ja aiheuttaa tulevina vuosina palkankorotuspaineita, joten pitkällä tähtäimellä väitän ettei se mitään tuloeroja vähennä (ne joilla on rahkeita vaatia, vaativat lisää) mutta se olisi iso kustannusteholoikka juuri tähän saumaan. Enkä pidä huonona että heikon kannattavuuden aloilla jossa on helposti työvoimaa saatavilla saadaan palkkatasoa vähän alemmas tuomatta 200 tuhatta ihmistä sitä alentamaan... :D
 
Tavjaa on aina häirinnyt muiden mielipide. Varsinkin ne hänen mielipiteistään poikkeavat.
Väitän että Suomen maahanmuuttopolitiikasta löytyy mielipiteitä laidasta laitaan, mutta Tarjaa kiinnostaa vain vasemmiston mielipide.
 
poliitikkojen osaaminen ei vakuuta......ehkä hallitus on vain VM & EK:n marionetti?

En ota kantaa siihen onko hallitus EK:n marionetti.

Voisin kuitenkin kuvitella että kokoomuslaisista monikin on kiinnostunut tulemaan mukaan vastaanottokeskus-bisnekseen. Hommahan toimii sillä logiikalla, että mitä enemmän on maahantulijoita, sen enemmän voi tehdä bisnestä tarkoitukseen luovutettavilla liiketiloilla. Ruotsissakin sillä yhdellä miljonäärillä on jo 17 keskusta pyöritettävänä.
Kokoomuksen piirissä on varmasti monia toimijoita jotka ovat jo verkottuneet vastaanottokeskus-bisneksen tiimoilta. Stubbin ja Orpon aikaisemmat puheet siitä kuinka välttämätöntä on päästää Suomeen siirtolaisia saa mielestäni hieman oudon valon kun ajattelee herrojen edustaman puolueen vankkaa tukea erityisesti kaupallisessa piirissä.

En pitäisi ollenkaan mahdottomana - vaikka Suomessa ei korruptiota olekaan - niin jossain muodossa mainitut herrat voivat aikanaan saada palkkiota tahoilta jotka ovat kiitollisisa vastaanottokeskus-bisneksen käyntiin saattamisesta. Vaihtoehtonahan olisi ollut suomalaisten verorahojen turvaaminen ja vahinkojen minimoiminen rajat sulkemalla ajoissa, mutta siihen eivät kokoomusministerit antaneet käskyä.
Nyt Valtion hanat on pakko pitää auki ja verorahaa ohjautuu vastaanottokeskus-bisneksen toimijoille.

Minusta tämä ei mene oikein.



.
 
Viimeksi muokattu:
Minä ainakin olen landelta, mutta kannatan, poikkeuksellisesti vaikka laskennallinen hyötysuhde on alle 1:n. Helsingin eteläkärki on aika täyteen ahdettu, ja autolla liikkuminen on p-stä, joku pisararadan tyyppinen parantaisi tilannetta ja antaisi jälleen vähän kasvumahdollisuuksia, niille/teille jotka siellä haluatte asua ;)

Disclaimerina - paitsi että asuin siellä paria vuotta vaille koko elämäni, olin myös töissä yrityksessä joka on erittäin merkittävä tunnelirakentaja, jostain syystä tätä oli luonteva kannattaa... :rolleyes:

Minä en asu tuon pisararadan ympäristössä, saati sitten kehä-3:n sisällä ja pidän sitä ihan hyvänä ideana. Junalla saa siirrettyä väkeä tehokkaasti, joskin vain sen radan varrella, siitä eteenpäin voi sitten ottaa toisen kulkupelin ja oletan, että Helsingin seudulla tuo asia on hoidossa. Tietenkin sen radan toteutus voi pilata kaiken, mutta siitä asiasta minulla ei ole asiantuntemusta, enkä tiedä miten tuo hyötysuhde on laskettu, mutta tuo projekti silti kuulostaa siltä, että se on tehtävä tai sitten itkettävä ja tehtävä.
 
enkä tiedä miten tuo hyötysuhde on laskettu, mutta tuo projekti silti kuulostaa siltä, että se on tehtävä tai sitten itkettävä ja tehtävä.

Vähän sama fiilis. Muuten ollaan kohta tilanteessa missä riksat, skootterit ja autot risteilevät samaan tyyliin kuin jossain Mumbaissa.
 
Jos paikallisjunat saadaan maan alle niin onhan se loistava idea. Monesti ollut kaukojuna myöhässä koska lähijunassa vika ja näin olle rata tukossa kun ohi ei pääse.
 
Jos paikallisjunat saadaan maan alle niin onhan se loistava idea. Monesti ollut kaukojuna myöhässä koska lähijunassa vika ja näin olle rata tukossa kun ohi ei pääse.

Hyvähän se olisi, mutta onko se reilun miljardin arvoista? Varsinkin kun sekin miljardi otetaan velaksi..

Onhan tuollaisia miljardin tai parin hyviä hankkeita maa täynnä muutoinkin.
 
Hyvähän se olisi, mutta onko se reilun miljardin arvoista? Varsinkin kun sekin miljardi otetaan velaksi..

Onhan tuollaisia miljardin tai parin hyviä hankkeita maa täynnä muutoinkin.

Paljonko tuolla miljardilla saisi moottoritietä? Tai yleensäkin teitä, jotta saadaan ihmiset liikkumaan vastaavalla tavalla.

Velan otto on asia erikseen, mutta kaupungit vaativat tiettyjä investointeja infraan tai ne eivät toimi.
 
Jos paikallisjunat saadaan maan alle niin onhan se loistava idea. Monesti ollut kaukojuna myöhässä koska lähijunassa vika ja näin olle rata tukossa kun ohi ei pääse.

Kyllähän nämä pisara-rataa kulkevat junat kuormittavat edelleen pääradan liikennettä välillä Helsinki-Tikkurila - taitavat kyllä kulkea tämänkin osuuden eri radalla mitä ic:t ja pendolinot mutta ongelmatilanteissa lähijunat sumputtavat kyllä kaukoliikennettäkin. Lännen suuntautuvalla radalla Vantaalta tuleva lähijunien rata yhtyy sitten päärataan Huopalahden aseman eteläpuolella.

Mutta jo nyt on havaittu ongelmia pisara-radan junien kulussa, niillä on vaikeuksia pysyä aikataulussa (käytännössä liene mahdotonta normaalinopeuksin) ja junien kuskit ovat epäilleet, että ongelmat tulevat vain lisääntymään syksyllä (lehtiä ja kosteutta raiteilla) puhumattakaan sitten talvesta. Ja jokainen pääradan hidastus tuo sitten lisäongelmia pisara-radan junille, koska Tikkurilan ja Vantaankosken asemien välillä taitaa olla mahdotonta kiriä aikataulua kiinni, se on jo nyt niin tiukka etteivät kuljettajat pysty siihen kesällä, joten kuinka talvella?

Junien kulun kannalta parasta olisikin jos koko pisara-rata olisi tunnellissa (tai erillisellä muusta liikenteestä täysin erotetulla rataosuudella), jolloin liikenne Helsingin ja lentoaseman välillä olisi jouhevinta ja junat pysyisivät aikataulussa. (Kun menivät tekemään sen lupauksen, että junalla pääsee 30 minuutissa Helsingistä lentokentälle niin siihen aikataulut on sitten sopeutettu). Ja muutenkin päärata Helsingin ja Keravan* välillä kaipaisi lisää raidekapasiteettia, koska yksikin hidaste ja sen myötä koko liikenne takkuaa.

vlad.

*: käytännössä Hki-Järvenpää ja Hki-Haarajoki väleille kapasiteetin lisäys. Keravan jälkeen rata haarautuu Tre:lle ja Lahteen.
 
Muistetaan nyt vielä se, että ns pisararata on vielä suunnittelupöydällä, mutta kehärata on se joka jo toimii.
Kehäradan junat ajavat lenkkiä Helsinki-Tikkurila-Lentokenttä-Myyrmäki-Helsinki molempiin suuntiin.
 
Jep, sama visuaalisena :)

Kehärata

35934004.JPG


Pisara

8099566538_aab8e00508.jpg
 
Kehärata, länsimetro ja mahdollinen pisararata. Ihan hyvä tekemisen meininki.
 
Helsinki on ainoan tosiasiallisesti kehitettävän kaupunkiseudun asemassa Suomessa. Kaikki dynamiikkaa ja haluttavuutta lisäävä on todennäköisesti hyvä investointi, kunhan toteutustavassa ei kukaan pääse rakentamaan muistomerkkiä itselleen vaan tehdään kustannustehokkaasti. Oma infrarakentamisen ymmärrykseni ei riitä arvioimaan nykyisiä hankkeita siitä näkökulmasta, mutta omakohtainen havainnointi kertoo että muutaman viime vuosikymmenen aikana liikenteellisten ongelmien lisääntyminen on vaikuttanut kasvua ja kehitystä hankaloittavasti. Myös superlähiöiden elin-, erityisesti asumiskustannuksia laskeva vaikutus on laimentunut tämän vuoksi, jolloin parhaiten ansaitsevasta väestönosasta irtoaa turhan vähän pääomia markkinoille.
 
Back
Top