Käytkö salilla ?

mulla meneillääm (vasta n.kk) läskien pudotus/ kunnon kohotus käsipainoilla ja omalla kehon painolla. Mutta, mutta... oon yrittänyt etsiä tietoa netistä ja kirjoista, mutta olen yhdestä asiasta pihalla kuin lumiukko: Pitääkö liikkeet tehdä hitaasti vai nopeesti vai siltä väliltä? Vaikuttaako tuo nopeus jotenkin eri tavalla? Kummin mun ois viisaampi tehdä jotta saisin suurimman hyödyn?

Perinteinen nyrkkisääntö on ollut että reippaasti ylös ja hitaasti alas, ni saa hyötyä molemmista vaiheista.
 
en ole koskaan harrastanut mitään oikeaa liikuntaa, mutta lihaksia on kertynyt hevoshommien ja muiden töiden avulla. Nyt en ole oikeastaan 5 vuoteen tehnyt mitään, jos nyt muutaman kerran kävelemässä koiran kanssa.työttömänä ollut. Ruokapuoli on hallinnassa. Kilpirauhasen vajaatoiminta kai saattaa jonkin verran hidastaa aineenvaihduntaa.
Käsipunteilla (5,2kg/puntti) kaikki mahdolliset liikkeet koko kropalle ja lisäksi vatsarutistuksia yms. Mutta jotain hassua noissa rutistusten suorittamisessa on, kun en ole saanut lihaksia sen kummemmin kipeeksi. Luultavasti ky. lihakset on surkastunut kokonaan, kun en pääse yhtään istumaannousua. Erillaisia kyykkyjä noiden punttien kanssa.
Pikkuhiljaa oon lisännyt uusia liikeitä, joten nyt ei enää tunti riitä, meneevielä puoli tuntia lisää aikaa, jos vain on jaksoa...
 
Käsipunteilla (5,2kg/puntti) kaikki mahdolliset liikkeet koko kropalle ja lisäksi vatsarutistuksia yms. Mutta jotain hassua noissa rutistusten suorittamisessa on, kun en ole saanut lihaksia sen kummemmin kipeeksi. Luultavasti ky. lihakset on surkastunut kokonaan, kun en pääse yhtään istumaannousua.

Jotta voisi käyttää kaikkia lihaksia tehokkaasti istumaannousussa, niin jaloille pitää saada joku tuki, vaikkapa laittamalla nilkat sohvan alle. Istumaannousussa tulevat mukaan alemmat vatsalihakset ja lonkankoukistajat, joita voi treenata mm. jalkojennostolla.

leg-lower.jpg


Omia suosikkeja kehonpainotreenissä ovat punnerrukset, lankku sekä yhden jalan kyykyt kuten bulgarialainen kyykky. Jos meinaa enempi reenata kotosalla niin suosittelen hommaamaan 2 kpl säädettäviä käsipainoja jotka mahdollistavat vastuksen säädön, sekä kapean treenipenkin (joko vaakasuora tai säädettävä selkänoja) joka monipuolistaa treeniä huomattavasti:

67983-5106089.jpg
 
Viimeksi muokattu:
käsipainoni on säädettävät, mutta aika hankalasti. Joten välttelen sitä.
Tuo kuva edellä: onko jokin suuri merkitys tuolla yläselän nostolla?
Toki pystyn tekemään istumaannousuja jalat jonkin alle tungettuna, mutta silloinkin saan alaselkäni kramppaamaan. En ilmeisemmin osaa nousta selkä pyöreänä. Lisäksi olen lukenut että noin tehtynä, jalat tuettuna, tulee liike tehtyä enemmänkin noilla lonkan koukistajilla ja tarkoitushan ois treenata niintä vatsalihaksia.?
Nyt sitten lopahti tekeminen kokonaan. Sain ilmeisesti kävelylenkeilläni jonkinlaisen tulehduksen toiseen akillesjänteeseen ja toisen jalan pottuvarpaan tyveen. Lisäksi nyt parilla viimeisellä punttitreenikerralla sain kamalan päänsäryn joka vain jatkuu aamusta iltaan jne. Ei tästäkään taia mittään tulla. Lisäksi vaaka on jumiuttunut...prkle!
 
käsipainoni on säädettävät, mutta aika hankalasti. Joten välttelen sitä.
Tuo kuva edellä: onko jokin suuri merkitys tuolla yläselän nostolla?
Toki pystyn tekemään istumaannousuja jalat jonkin alle tungettuna, mutta silloinkin saan alaselkäni kramppaamaan. En ilmeisemmin osaa nousta selkä pyöreänä. Lisäksi olen lukenut että noin tehtynä, jalat tuettuna, tulee liike tehtyä enemmänkin noilla lonkan koukistajilla ja tarkoitushan ois treenata niintä vatsalihaksia.?
Nyt sitten lopahti tekeminen kokonaan. Sain ilmeisesti kävelylenkeilläni jonkinlaisen tulehduksen toiseen akillesjänteeseen ja toisen jalan pottuvarpaan tyveen. Lisäksi nyt parilla viimeisellä punttitreenikerralla sain kamalan päänsäryn joka vain jatkuu aamusta iltaan jne. Ei tästäkään taia mittään tulla. Lisäksi vaaka on jumiuttunut...prkle!

Kuntoilun alussa saattaa tulla pieniä vammoja tai ainakin lihaskipuja, siksi on aloitettava varovasti, että lihakset, jänteet sun muut tottuvat.
ÄLÄ anna periksi!:)
 
Tuo kuva edellä: onko jokin suuri merkitys tuolla yläselän nostolla?
Toki pystyn tekemään istumaannousuja jalat jonkin alle tungettuna, mutta silloinkin saan alaselkäni kramppaamaan. En ilmeisemmin osaa nousta selkä pyöreänä. Lisäksi olen lukenut että noin tehtynä, jalat tuettuna, tulee liike tehtyä enemmänkin noilla lonkan koukistajilla ja tarkoitushan ois treenata niintä vatsalihaksia.?

Ei taida olla sen kummempaa merkitystä yläselän nostolla, paitsi että vähän aktivoi ylempiä vatsalihaksia rutistuksen tyyliin. Näkisin että istumaannousu on nimenomaan lonkankoukistajaliike jossa vatsalihakset ovat osallisina, rutistukset sitten enempi niitä puhtaita vatsalihaksia. Rutistuksiin saa lisävastusta pitämällä käsipainoja kattoa kohti ojennetuissa käsissä.

Päänsärky reenatessa voi johtua jumissa olevista niskalihaksista, kannattaa seurata miten kovaa jännittää niskoja ja ehkä jättää hetkeksi olkapääliikkeet väliin.
 
Päänsärky reenatessa voi johtua jumissa olevista niskalihaksista, kannattaa seurata miten kovaa jännittää niskoja ja ehkä jättää hetkeksi olkapääliikkeet väliin.[/QUOTE]

Varmasti mahdollista. Itselläni niskojen jännittäminen ja jumi aiheutti myös lievää huimausta.
 
selvisi tuo pääkivun syy ja ny nolottaa. Kerkesin syömään vajaa pari viikkoo kelp-merilevätabletteja. Päänsärky vissiin johtui liiasta jodista. Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja noita tabuja ei suositella tätä poteville.
Jätin eilisen tabun ottamatta ja jo illalla nukkumaan mennessä kipu helpotti. Mutta kyllä ne vähän piristikun ei tarvinnut ottaa päikkäreitä.
No, huomenna taas hurjemmin punttien kimppuun.
Mä oon huomannut maalatessa (öljyväreillä) jotain pikkutarkkaa työtä, ett pidätän hengitystä ja sitt silmissä alkaa sumenee...tyhmä ihminen.
Joku liikuntaohjelma mikä pyörii telkussa; siinä tehtiin veikeellä tavalla "vatsalihasliikkeitä". Porukka oli kodassa, heittivät porontaljan jalkojen alle, menivät lankkuun, kädet paljaalla lattialla . Siitä vetivät jalat koukkuun rinnan alle ja sit takasin lankkuun. Silleen sitt muutama kerta. Onks kukaan kokeillut tehoa?
 
Jaahas salilla tuli uusi penkkiennätys 162,5kg..nyt harrastettu reilu 2 vuotta salia ja massaa tullut kovasti. Kaikin puolin hauskaa hommaa.
 
Onnitelut uudesta ennätyksestä! Paljon oma paino ja millaista treeniohjelmaa käytät?
Paino jotain 125kg ja ohjelmana lähinnä 5X5 eli perusvoimaohjelma. Kerran tein ryssänohjelman, jolla tuli 10kg lisää ykköseen. Samalla salilla käy kojyn ja nordic power kavereita ja eräs valmentaja on useasti käskenyt ruveta tekemään pienempää sarjaa, jotta saataisiin ykköstä ylös.
Parhaat sarjat on 4x5x127,5kg+kapeapenkki " karhennuksen alusta" 10x127,5kg. Kalasen laskurin mukaan antais tuon 170kg ykkönen.
 
Joku liikuntaohjelma mikä pyörii telkussa; siinä tehtiin veikeellä tavalla "vatsalihasliikkeitä". Porukka oli kodassa, heittivät porontaljan jalkojen alle, menivät lankkuun, kädet paljaalla lattialla . Siitä vetivät jalat koukkuun rinnan alle ja sit takasin lankkuun. Silleen sitt muutama kerta. Onks kukaan kokeillut tehoa?
Jos selässä on kulumat/tyrä/skolioosi yms ja ristiselkä usein kipeä, vatsalihasliikeiden kanssa pitää olla varovainen. Itse saan taakulla selkä kipeäksi jos liioittelen niiden kanssa, näin on ollut varsinkin viime aikana. Joten Minulle käy vähän pilates tyyppinen voimistelu ja jos vatsalihaksia treenan niin lapaluiden pitää olla lattiassa kiinni ja jalat ylhällä, kyllä silloinkin tunnen niissä jäänitystä.

Mutta en minä ajakaa mitään teräslihaksia, vaan voima niihin, toki haluan ne nykyistä paljon kovemmiksi, varsinkin käsivarsissa, saavan erottuaki , mutta siihen minulla on kai vielä pitkää matka...

Salista sairastelun takia kuukauden taukko, joten taas aloitan nollasta. Kotona kyllä lattialla voimistelen melkein joka päivä.
 
Meikä veti loppusyksystä maaliskuun loppuun aika intensiivistä salitreeniä kamppailulajitreenien lisänä. Toki salilla on tullut käytyä enemmän tai vähemmän viimeiset 1½ vuotta mutta en ottanut hommaa niin vakavasti. Homma vissiin onnistui kun maastavetotuloksena 2x 200, takakyykky 5x160, sotilaspenkkiä satasella kolmonen, raaka rinnalleveto ja työntö satkulla. Nyt vähän rauhallisemmin salin kanssa ja kesällä tehdään urheilukentällä kahvakuulaa ja paaaaljon aerobista treeniä. Salilla tulee käytyä se 2½ kertaa viikossa ja kamppailutreenejä kolmesti viikossa. 135 kg ja 180 cm alkaa pikkuhiljaa liikkua ihan ripeästi vaikka itse sanonkin :)
 
Itsellä nyt alkoi pitkästä aikaa kyykyn aloittelu ihan nollasta, tuli nyt vaihteeksi innostus kokeilla mahdollisimman raskaita perusliikkeitä. Jostain syystä tuntuu että kyykyn kanssa on aina ollut huomattavia vaikeuksia, luulen että vartalon mittasuhteet + huono liikkuvuus osatekijöinä siinä. Mutta toisaalta, kyykky on kyykky vaikka suht pienillä painoilla tekisikin.

Jossakin tuli vastaan maininta että tyypillisesti salillakävijät tekevät liikkeitä tärkeysjärjestyksessä 1. punnerrusliikkeet 2. vetävät liikkeet 3. kyykky 4. maastaveto 5. taakankanto, kun oikeasti funktionaalisen voiman osalta pitäisi aloittaa juuri toisin päin, eli tärkein liike olisi farmarikävely ja muut painavien asioiden kantamiset ja vähiten tärkeä joku penkkipunnerrus.

Olen itse nyt kokeillut tuota farmarikävelyä pariin otteeseen ja kyllä huomaa että tuntuu jo 30 sekkaa kävely 15-20 kg / käsi varsinkin hartioissa ja forkuissa, kun eivät ole tottunut moiseen. Päästään taas siihen että esim. sotilaalle tuommoiset perusmallin funktionaaliset voimaharjoitukset ovat hyviä, kenttäoloissa kun tulee sitä painavien asioiden nostelua ja kantamista :)

farmerswalk.jpg
 
Jossakin tuli vastaan maininta että tyypillisesti salillakävijät tekevät liikkeitä tärkeysjärjestyksessä 1. punnerrusliikkeet 2. vetävät liikkeet 3. kyykky 4. maastaveto 5. taakankanto, kun oikeasti funktionaalisen voiman osalta pitäisi aloittaa juuri toisin päin, eli tärkein liike olisi farmarikävely ja muut painavien asioiden kantamiset ja vähiten tärkeä joku penkkipunnerrus.

Olen itse nyt kokeillut tuota farmarikävelyä pariin otteeseen ja kyllä huomaa että tuntuu jo 30 sekkaa kävely 15-20 kg / käsi varsinkin hartioissa ja forkuissa, kun eivät ole tottunut moiseen. Päästään taas siihen että esim. sotilaalle tuommoiset perusmallin funktionaaliset voimaharjoitukset ovat hyviä, kenttäoloissa kun tulee sitä painavien asioiden nostelua ja kantamista :)

No nyt olen kyllä samaa mieltä! Tuon lisäksi vielä pidempikestoista kävelyä taakan kanssa (siis täyspakkausmarssia) ja nopeaa juoksua niin pysyy etenemiskyky ja cooper kunnossa.

Parastahan olisi tehdä kehonhallinta harjoitteita lisäksi, siis voimistelua. Mutta eihän sitä ole raavaat miehet ilenneet voimistella sitten 50-luvun. Sääli. Mutta kyllä se vaan niin on, että en ilkeäis sanoa itseäni hyväkuntoiseksi jos ei oman ruhon nostot onnistu vaikkapa kaikkien esteiden läpi mitä on ramboradassa. Enkä sanokaan.

Tässä naapurin sammakkomiehet näyttää missä kunnossa kannattaisi olla. Minä ainakin haluaisin. Mielenkiintoisia liikkuvuusharjoitteita.

 
Tempausta ja raakaa rinnallevetoa tullut tehtyä lisää ja lisää. Nyt alkaa olemaan paketti kasasssa että pääsee kasvattamaan tempauksessa vähän rautoja suuremmaksi. Satanen jos menisi kesällä :) Rinnalta suorille käsille saksaten menee se 115-120 tällä hetkellä.
 
Ite kävin punttisalilla vielä viimekesänä about 4 kertaa viikossa. Sittenmin muut harrastukset veivät mielenkiinnon kokonaan pois. Nykyään käyn vain pari kertaa viikossa, motivaatio on täysin kuollut, eikä sitä jaksa jos ei ole mitään mikä motivoisi. Loppujen lopuksi, onhan se salilla veivaaminen aika tylsää puuhaa. Käyn kertapileteillä (vain 2,2e/käyntikerta) kunnan salilla, joka on klo 23:00 asti auki, sinällään aika hyvä ratkaisu meikäläisenkin kohdalla, kun salille ei aina jaksa lähteä ajoissa. Toisaalta, mitä myöhemmin käy, niin sitä vähemmän siellä jaksaa panostaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ite kävin punttisalilla vielä viimekesänä about 4 kertaa viikossa. Sittenmin muut harrastukset veivät mielenkiinnon kokonaan pois. Nykyään käyn vain pari kertaa viikossa, motivaatio on täysin kuollut, eikä sitä jaksa jos ei ole mitään mikä motivoisi. Loppujen lopuksi, onhan se salilla jumppaaminen aika tylsää puuhaa.

Onhan se jopa kävelylenkkiä tylsempää puuhaa. Nostan kyllä hattua kaikille jotka viitsivät, olivat motiivit sitten narsistiset peilikuvat omasta kropasta tahi salilla treenaavat misut tai jokin muu. Ei sillä, kyllä itsekin pitäisi, mutta on niin monta muutakin asiaa mitä pitäisi...eikä perheellisenä pysty keskittymään itseensä kun kersat menee tärkeysjärjestyksessä edelle.

Nuorena tuli kyllä vedettyä 20-30 min perustreeniä kotona omalla massalla ja rautatangonpätkällä ennen iltatoimia joka ilta ja uitua ja vaikka mitä. Kiitos sen, ei ole näin keski-ikäisenä selkävaivoja eikä mitään muutakaan fyysisiä harmeja ilmaantunut, luulen.

Mistään mitään tietämätön mielipiteeni on, että liika on liikaa kaikessa eikä yletön treenikään ole hyvästä. Kropasta jos ottaa kaiken irti niin jotain menee lopulta rikki ja vaivat tulevat sitten viimeistään vanhemmalla iällä. Yksi tuttavani juoksee maratoneja keskimäärin yhden per vko plus kympin päivälenkit. Käy kuten isällään että kaikki nivelet on loppu ja vaihdettu kun tullaan 6-7-8-kymppiseksi.

Kohtuus kaikessa.
 
Back
Top