Kahta poliisia ammuttu Porvoossa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Carl
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ei tosiaan mitään tietoa, miten aikaavievää tai vaikeaa tuo paikantaminen on, mutta ei kai se oikeasti vie kahtakymmentä tuntia jos kerta heti tiedetään numero?

Sitä siis ajan takaa, että juttu ei ehkä ole niin simppeli kun lehdet antavat ymmärtää, eivätkä rikolliset ihan niin tyhmiä.
Sehän riippuu paikasta, tukiasemien määrästä sekä siitä paljonko tukiasemassa on ollut liikennettä. Loki tiedostohan siitä muodostuu jossa näkyy kellonajat ja puhelimen tunnistetiedot. Kellonaikoja perkaamalla ja sitte pois sulkemallahan tuo tapahtuu. Sitten kun on löydetty oikeat tunnistetiedot niin haku voitaneen suorittaa ympäri suomen ja sitä myöden näkyy aika hyvin missä on liikuttu ja missä päin liikutaan. Kaupunki alueella saadaan suhteellisen tarkka sijainti ja korvessa joidenkin neliökilometrien tarkkuudella.

Eli aikaa vievää on löytää se oikea luuri siitä massasta. Jos tiedetään numero niin sittenhän sekin löytyy helpohkosti niistä lokeista. Puhelinkin voi toki johdattaa väärille jäljille jos sen vaikka käy jollain huoltiksella teippailemassa rekan kyytiin.
 
Onko lupa "seuloa"? edit: on..

Televalvonnasta ja sijaintitietojen hankkimisesta päättäminen (30.12.2013/1146)

Tuomioistuin päättää 6 §:ssä, 7 §:n 1 momentin 1, 4 ja 5 kohdassa ja 2 momentissa tarkoitetusta televalvonnasta sekä 8 §:ssä tarkoitetusta sijaintitietojen hankkimisesta pidättämiseen oikeutetun virkamiehen vaatimuksesta. Jos asia ei siedä viivytystä, pidättämiseen oikeutettu virkamies saa päättää televalvonnasta ja sijaintitietojen hankkimisesta siihen asti, kunnes tuomioistuin on ratkaissut luvan myöntämistä koskevan vaatimuksen. Asia on saatettava tuomioistuimen ratkaistavaksi heti, kun se on mahdollista, kuitenkin viimeistään 24 tunnin kuluttua pakkokeinon käytön aloittamisesta. (30.12.2013/1146)

Pidättämiseen oikeutettu virkamies päättää 7 §:n 1 momentin 2 ja 3 kohdassa tarkoitetusta televalvonnasta.

Lupa voidaan antaa ja päätös tehdä enintään kuukaudeksi kerrallaan ja lupa tai päätös voi koskea myös luvan antamista tai päätöksen tekemistä edeltänyttä määrättyä aikaa, joka voi olla kuukautta pidempi. (30.12.2013/1146)

Televalvontaa koskevassa vaatimuksessa ja päätöksessä on mainittava:

1) epäilty rikos ja sen tekoaika;

2) rikoksesta epäilty;

3) tosiseikat, joihin epäiltyyn kohdistuva rikosepäily ja televalvonnan edellytykset perustuvat;

4) epäillyn, asianomistajan, todistajan tai muun henkilön suostumus, jos se on televalvonnan käytön edellytys;

5) luvan voimassaoloaika kellonajan tarkkuudella;

6) toimenpiteen kohteena oleva teleosoite tai telepäätelaite;

7) televalvonnan suorittamista johtava ja valvova pidättämiseen oikeutettu virkamies;

8) mahdolliset televalvonnan rajoitukset ja ehdot.

10 §
Tukiasematietojen hankkiminen ja sen edellytykset


Tukiasematietojen hankkimisella tarkoitetaan tiedon hankkimista tietyn tukiaseman kautta telejärjestelmään kirjautuneista tai kirjautuvista teleosoitteista ja telepäätelaitteista.

Esitutkintaviranomaiselle voidaan antaa lupa rikoksen oletettuna tapahtuma-aikana oletetun tekopaikan läheisyydessä sijaitsevan tukiaseman tietojen hankkimiseen, kun on syytä epäillä 6 §:n 2 momentissa tarkoitettua rikosta. Erityisestä syystä lupa voidaan myöntää koskemaan muutakin rikoksen selvittämisen kannalta merkityksellistä aikaa tai paikkaa.

11 §
Tukiasematietojen hankkimisesta päättäminen


Tuomioistuin päättää tukiasematietojen hankkimisesta pidättämiseen oikeutetun virkamiehen vaatimuksesta. Jos asia ei siedä viivytystä, pidättämiseen oikeutettu virkamies saa päättää tukiasematietojen hankkimisesta siihen asti, kunnes tuomioistuin on ratkaissut luvan myöntämistä koskevan vaatimuksen. Asia on saatettava tuomioistuimen ratkaistavaksi heti, kun se on mahdollista, kuitenkin viimeistään 24 tunnin kuluttua pakkokeinon käytön aloittamisesta.

Tukiasematietojen hankkimista koskevassa vaatimuksessa ja päätöksessä on mainittava:

1) epäilty rikos ja sen tekoaika;

2) tosiseikat, joihin tukiasematietojen hankkimisen edellytykset perustuvat;

3) ajanjakso, jota päätös koskee;

4) tukiasema, jota päätös koskee;

5) tukiasematietojen hankkimisen suorittamista johtava ja valvova pidättämiseen oikeutettu virkamies;

6) mahdolliset tukiasematietojen hankkimisen rajoitukset ja ehdot.

Jotenkin ajattelen, että tiedustelulait toivat tuohonkin jotain helpotusta.
 
Sehän riippuu paikasta, tukiasemien määrästä sekä siitä paljonko tukiasemassa on ollut liikennettä. Loki tiedostohan siitä muodostuu jossa näkyy kellonajat ja puhelimen tunnistetiedot. Kellonaikoja perkaamalla ja sitte pois sulkemallahan tuo tapahtuu. Sitten kun on löydetty oikeat tunnistetiedot niin haku voitaneen suorittaa ympäri suomen ja sitä myöden näkyy aika hyvin missä on liikuttu ja missä päin liikutaan. Kaupunki alueella saadaan suhteellisen tarkka sijainti ja korvessa joidenkin neliökilometrien tarkkuudella.

Eli aikaa vievää on löytää se oikea luuri siitä massasta. Jos tiedetään numero niin sittenhän sekin löytyy helpohkosti niistä lokeista. Puhelinkin voi toki johdattaa väärille jäljille jos sen vaikka käy jollain huoltiksella teippailemassa rekan kyytiin.
Kommenttini perustui siihen, että tekijät olisivat itse soittaneet hätäpuhelun. Silloin ei tarvitsisi perata.

Toki, on mahdollista, että soittivat toisen puhelimella, sulkivat sen, mutta sitten toinen kulki auki.

Sekin pitää kommentoida vielä, että ainoa lähde tälle puhelimella jäljitykselle on Expressen. Se voi pitää paikkansa, tai sitten ei. Voi olla, että puhelimet olivat kiinni ja jäljitys tapahtui kameroiden avulla.

Lukemani mukaan ei ole väliä, onko puhelin kiinni vai ei. En toki tiedä pitääkö paikkaansa.
 
Lukemani mukaan ei ole väliä, onko puhelin kiinni vai ei. En toki tiedä pitääkö paikkaansa.

Riippunee siitä, herääkö se sieltä pingaamaan verkkoa välillä. Olettaisin että ei.

Mutta varminta on irrottaa myös sim, ja akku mahdollisuuksien mukaan.
 
Kyllähän tämän osalta lait on olleet ihan ok kunnossa jo ennenkin..
Joo, Hansai on oikeassa. Yleisjohtajalla on tälläisissä tilanteissa kyllä päätösvaltaa.Käräjäoikeus sen sitten arvioi jälkikäteen, kun ei ole aikaa sunnuntaille käsittelyä järjestää.
 
Kommenttini perustui siihen, että tekijät olisivat itse soittaneet hätäpuhelun. Silloin ei tarvitsisi perata.



Lukemani mukaan ei ole väliä, onko puhelin kiinni vai ei. En toki tiedä pitääkö paikkaansa.
Ennen muinoin ilmeisesti "tarkkailussa" olleet saatiin selville.

Nykyään ilmeisesti pitäisi saada jokin "mato" sisään...
 
Joo, Hansai on oikeassa. Yleisjohtajalla on tälläisissä tilanteissa kyllä päätösvaltaa.Käräjäoikeus sen sitten arvioi jälkikäteen, kun ei ole aikaa sunnuntaille käsittelyä järjestää.
Ilmeisesti jokin muukin taho on menneisyydessä joutunut arvioimaan...

Tuolla hakutekstillä löytyy raportteja..

Sisäasiainministeriön kertomus poliisin tiedonhankinnasta ja valvonnasta vuodelta
 
Onhan tämä nyt kaikessa suhteessa aivan ainutlaatuisen harvinainen tapaus. Vaikka ei ruumiita tullut, niin isossa kuvassa törkeämpi kuin Helsingin poliisimurhat 1997. Silloin tilanne tuli yllätyksenä ryöstäjälle.

Eivät ne niskalaukaukset maahan makaamaan käskytettyihin poliiseihin kyllä enää tulleet Cristensenille enää "yllätyksenä". Poliisin kohtaaminen oli se yllätys.

Christensen olisi voinut viedä aseet. Lukittaa poliisit käsiraudoillaan toisiinsa ja rikkoa auton radion.. olisi saanut saman ajan poistua, kuin murhaamalla, ilman elinkautista.

Mutta heppu on kipeä. Oli panttivangin raiskaamista yms. jo aikaisemmissa rikoksissa taustalla.
 
Ymmärtääkseni koneet ovat korvanneet ihmiset..
Oikeassa olet, eihän se ole kuin yhteys operaattorilta viranomaiselle tai toisten päin. Tuossa esim kadonneen Kestin tytön aikaan täytyi kuitenkin tehdä operaattorin kanssa yhteistyötä, että katveet ja paikannukset tarkentuivat ja siltikin paikanmäärittelyyn jäi isot toleranssit. Siinä oli kuitenkin kyse jälkeen päin analysoinnista ei reaaliaikaisesta.
 
Professori Tolvasen mukaan pelkkiä murhan yrityksiä on niin paljon, että niistä voi tulla jopa 15 vuotta. Sitten on virkamiehen väkivaltaista vastustamista, vaaran aiheuttamista sivullisille ja törkeitä liikenneturvallisuuden vaarantamisia.

Varkaita siinä yllätettiin, täh?


Ovat Suomessa "ensikertalaisia", eli istuvat puolet.
 
Mulla on sellanen käsitys, että paikantaa saa päällystön luvilla ja kuunteluun tarvitaan tuomarin aamen. Ja se aamen on kyllä saatavissa päivystävältä käräjätuomarilta nopeestikkin.
 
Jos rikolliset eivät soittaneet itse kännykällä hätänumeroon, niin alueella on ilmeisesti aika paljon asutusta. Jos siellä on satoja / tuhansia mobiililaitteita tukiasemien alueella, niin meneehän niiden perkaamiseen varmaan hetki, vaikka olisikin esim. tietokoneohjelmia käytössä.

Oliko operaattoreillakaan parhaat datagurut keskellä yötä heti asiaa tekemässä?

Tämä viive voisi viitata siihen, etteivät soittaneet itse. Tai ainakin sitten puhelin suljettiin heti ampumisten jälkeen.

Yöllä teollisuusalueella ei taida olla kovin isoa määrää mobiililaitteita..
 
Omasta mielestäni tämä koko homma on paisunut kuin pullataikina. Miksi tämä nostettiin ylös kun ampuma tapahtumia on ollut menneisyydessä ja ne eivät ole saanut osakseen vastaavaa huomiota. Joten miksi tämä keissi nostettiin ylös?
Ehkä joku on ajatellut, että tämä kiinnostaa ihmisiä. Uskon, että se joku on ollut ihan oikeassa. Käsitykseni mukaan klikkauksia seurataan aika aktiivisesti, ja jos näitä uutisia ei klikkailtaisi auki niin varmaan keskityttäisiin johonkin muuhun, kiinnostavampaan.
 
Mulla on sellanen käsitys, että paikantaa saa päällystön luvilla ja kuunteluun tarvitaan tuomarin aamen. Ja se aamen on kyllä saatavissa päivystävältä käräjätuomarilta nopeestikkin.
Ei ole sellaista kuin päivystävä käräjätuomari. On vain pidättämiseen oikeutettu virkamies, eli komisario tilannekeskuksessa. Siksi lainsäätäjä on laittanut tuon kohdan "mikäli asia ei siedä viivästystä." Poliisin toiminnan kannalta tärkeä lisäys. Esim. Ruotsissa tilanne pakkokeinojen käytön suhteen huonompi ja se näkyy selvitysprosenteissa.
 
Back
Top