Tutkin
Häh. Kunniaa? Mitä ihmeen Kunniaa täällä on jaossa? Keskustelu, jossa arvotaan todella puutteellisilla tiedoilla asioita....ei siinä voi olla tarjolla Kunniaa tai Voittajia. Keskustelu on keskustelun itsensä takia arvokas asia, sen keksivät kreikkalaiset silloin kauan sitten. Keskustelu jalostaa asioita.
@Hallinkorva toi heti kärkeen esille linjoja, jotka olivat varsin sitä lajia, jotka kävivät mielessä ainakin minulla. Kavkas, kadyrovilaiset, kaakkois-eurooppa.....kyllä ne ovat EDELLEEN TÄYSIN mahdollisia lopputulemia. Nämä veljekset eivät ole käskijöitä vaan käskettäviä luonnoltaan ja todennäköisesti myös -asemaltaan- niissä kuvioissa, missä he pyörivät.
Minä nakkasin jollain sivulla arvauksen neonatsit. En luovu siitä vielä. Koska veljekset ovat -käskettäviä-. Heidän taustallaan voi olla melkein mitä vain. Tai sitten ei ole, mutta sitä en usko.
Tilaajat ovat vain heittoja, jotka tein siinä vaiheessa kun vielä etsittiin "partanaamoja". Äiti Teresa ei kumminkaan ollut. UB voisi olla, PVL voisi olla. Tietenkin voisi.
Tutkinta selvittää, oliko suunnitelmallisuutta.
Se miksi veikkasin ansaa (ja jos olen väärässä, myönnän sen heti) johtuu etupäässä siitä, mitä on tiedossa. Enkä puhu Expressenistä, vaikka joku sille kertoo myös tietoja, mitä ihmettelen.
Tutkinnanjohtaja Huhta-aho ei kommentoinut suoraan, oliko kyseessä poliisin käsityksen mukaan väijytys.
Tarkka muotoilu oli:
– Kaiken sen tietomassan kokonaisuuden valossa, mitä tässä on syntynyt päivän aikana, näiden yksityiskohtien perusteella voisi näin ajatella.
Hän ei kommentoinut, kuka soitti hätäkeskukseen tai tarkalleen mikä oli hälytystehtävän sisältö. Ei mitään, että "sivullinen" tai "lenkkeilijä". Soittaja oli vain "mielenkiintoinen".
Alkukäsitys on ollut, ja se on tietenkin voinut muuttua. Onhan sopassa selvitettävää.
Tästä se kantani alkoi syntyä. Alkukäsityksessä täytyy olla tuorein tieto loukkaantuneilta poliiseilta. Se on tarkin. Ennen kuin heitä on kuultu perusteellisesti, puuttuu myös paljon. Rosvot valehtelevat justiinsa niin paljon kuin ikinä siitä kuvittelevat saavansa jonkun edun. Laki sallii sen. Poliisi hankkii todisteet.
Alkutilanteesta tiedettiin, että poliisit eivät ehtineet käyttää aseitaan ja että ampuminen alkoi välittömästi. Saa nähdä, tuleeko tähän mitään muutosta.
Voi olla, että näyttöä ei saada, ja tilaaja pääsee kuin koira veräjästä. Voi olla että emme koskaan saa tietää.
Psykologiaa mietin. Miksi noinkin pienillä rikostaustoilla olevat lähtisivät yllätettynä tuolle tielle. Koska siinä ei ole järkeä, ainoa järki tulee rahasta. En usko lainkaan siihen, että olisivat olleet kahden kuukauden rullausturneella ja asuneet samassa motellissa. Pienellä Volvolla.
Toisaalta suunnitelmallisuutta vastaan on tuo virheiden määrä. Jotenkin haistan, että nämä tyypit eivät ole ruudinkeksijöitä. Jos on tilaus annettu, he ovat saaneet sen aika lopussa. Keihin ovat tutustuneet?
Mutta mitä tästä. Mielelläni minä väärässäkin olen. Se on kypsän ihmisen merkki.
Uskon, että sinä parhaiten ymmärrät, mistä eniten olen iloinen.
Siitä, että poliisit ovat elossa ja saavat palata perheittensä luokse. Se on tärkeää. Mikään nimimerkkien egotärkeily ei ole kuin kärpästen surinaa sen rinnalla.
Ja sekin on mukavaa, että rosvot ovat raudoissa. Perskeles, niin!