EU on asettanut, mutta Iran ei kuulu EU:hun, joten ko. embargo ei koske heitä
Kyllä, mutta espanja kuuluu ja kyseinen tankkerihan löytyi espanjan aluevesiltä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
EU on asettanut, mutta Iran ei kuulu EU:hun, joten ko. embargo ei koske heitä
Kyllä, mutta espanja kuuluu ja kyseinen tankkerihan löytyi espanjan aluevesiltä.
Mitä muuten Iranista Syyriaan matkalla oleva tankkeri tekee Gibraltarilla?Kyllä, mutta espanja kuuluu ja kyseinen tankkerihan löytyi espanjan aluevesiltä.
Mitä muuten Iranista Syyriaan matkalla oleva tankkeri tekee Gibraltarilla?
Nopeasti veikaten. Ei mahtunut Suezin kanavan läpi. Tai vei osan lastista ensin muualle.
Mitä muuten Iranista Syyriaan matkalla oleva tankkeri tekee Gibraltarilla?
VLCC on liian leveä ja korkea suezin kanavaan. Suurin laiva on "suezmax".
Ohessa kevyt selvitys pääasiallisista bulkkilaivojen koosta.
Ship Sizes | Maritime-Connector.com
maritime-connector.com
Kaippa tänne sopii mikä vaan alus, joka onnistuu Ison-Beltin sillan alittamaan. Tosin vaativathan nuo jättiläislaivat jo aika paljon vettä alleen täyteen lastattuna. Suomen syvin väylä lienee Kilpilahteen vievä, joka on 15m. Eli tyhjänä pitäisi päästä Tanskan salmista läpi niin ettei savupiippu jää matkalle eikä täytenä saisi ottaa pohjakosketusta väylälläMielenkiintoinen sivu. Mikä mahtaa olla Itämerelle soveltuva kokoluokka? Tanskan salmet lienee rajoittava tekijä. Mahtaako Pohjanlahdelle tai Suomenlahdelle olla omaa ”max”-luokkaa? ”Finmax” kuulostaa hyvältä
Mielenkiintoinen sivu. Mikä mahtaa olla Itämerelle soveltuva kokoluokka? Tanskan salmet lienee rajoittava tekijä. Mahtaako Pohjanlahdelle tai Suomenlahdelle olla omaa ”max”-luokkaa? ”Finmax” kuulostaa hyvältä
Mielenkiintoinen sivu. Mikä mahtaa olla Itämerelle soveltuva kokoluokka? Tanskan salmet lienee rajoittava tekijä. Mahtaako Pohjanlahdelle tai Suomenlahdelle olla omaa ”max”-luokkaa? ”Finmax” kuulostaa hyvältä
Ei aivan noinkaan. Merellä tapahtuvaa sodankäyntiä säätelevät lait sallivat neutraalin vallan (Iranin) alusten haltuunoton (kansainvälisillä, kohdemaan tai Britannian tai Britannian liittolaisen vesillä), mikäli Britannia on asettanut laivan kohdemaan (Syyrian) merisaartoon öljyn osalta. Ja mikäli laivan miehistö olisi vastustanut tarkistusta ja haltuunottoa, olisi Britannialla ollut myös kaikki lailliset valtuudet käyttää aseellistä voimaa miehistöä vastaan.Brittien ongelma on siinä, että he joutuvat perustelemaan oikeudelle toimintansa muutaman viikon kuluessa. Kansainvälisen oikeuden mukaan tilanne näyttää pahasti siltä, että kyseessä on merirosvous. Briteillä ei ollut tankkerin valtaamiselle minkäänlaista kansainvälisoikeudellista perustetta.
No briteillä on täysi supertankkeri ja Iranilaisilla tyhjä minitankkeri. Brittien kannalta tilanne on ihan hyvä. Lisäksi länsimailla on täysi poliittinen tuki massiiviselle sotilasvoiman lisäämiselle salmessa.
Onko Britannia näin tehnyt?Ei aivan noinkaan. Merellä tapahtuvaa sodankäyntiä säätelevät lait sallivat neutraalin vallan (Iranin) alusten haltuunoton (kansainvälisillä, kohdemaan tai Britannian tai Britannian liittolaisen vesillä), mikäli Britannia on asettanut laivan kohdemaan (Syyrian) merisaartoon öljyn osalta.
Ei aivan noinkaan. Merellä tapahtuvaa sodankäyntiä säätelevät lait sallivat neutraalin vallan (Iranin) alusten haltuunoton (kansainvälisillä, kohdemaan tai Britannian tai Britannian liittolaisen vesillä), mikäli Britannia on asettanut laivan kohdemaan (Syyrian) merisaartoon öljyn osalta. Ja mikäli laivan miehistö olisi vastustanut tarkistusta ja haltuunottoa, olisi Britannialla ollut myös kaikki lailliset valtuudet käyttää aseellistä voimaa miehistöä vastaan.
Tässä siitä: https://ihl-databases.icrc.org/appl...6739003e636d/7694fe2016f347e1c125641f002d49ce
Totta, mutta kansainvälisen oikeuden mukaan aluksen kulkeminen normaalilla reitillä jonkun aluevesien läpi ei tee siitä aluksesta kyseisen maan sopimusten alaista.
Innocent passage - Wikipedia
en.wikipedia.org
Freedom of navigation - Wikipedia
en.wikipedia.org
Vain YK:n hyväksymä päätös antaisi tuollaisen oikeuden. Ja sellaista ei ole olemassa.
Käsität väärin. Talouspakotteet ja merisaarto ovat kaksi _täysin_ eri asiaa.Käsittääkseni syyria on saarrossa EU:n suuntaan
Käsität väärin. Talouspakotteet ja merisaarto ovat kaksi _täysin_ eri asiaa.
Kuinkas sitten tietyt hiekkamaat?Toinen on ihmisoikeuksia kunnioittava demokratia historiastaan huolimatta, toinen ei ole. Vähän jos kysyisit miksi Saksa on hyvä mutta Venäjä ei.
Pitääkö niitä joku "hyvinä"?Kuinkas sitten tietyt hiekkamaat?
Vai onko ne vain kivoja kavereita koska eivät uhkaa Yhdysvaltojen ykköspaikka.