Kaksi tankkialusta hyökkäyksen kohteina Persianlahdella

EU on asettanut, mutta Iran ei kuulu EU:hun, joten ko. embargo ei koske heitä

Kyllä, mutta espanja kuuluu ja kyseinen tankkerihan löytyi espanjan aluevesiltä.
 
Oheinen referenssiksi. (Edit kyseessä siis 12nm aluevesiraja, eikä EEZ kalastusalue)
1564749598658.png
 
Viimeksi muokattu:
VLCC on liian leveä ja korkea suezin kanavaan. Suurin laiva on "suezmax".

Ohessa kevyt selvitys pääasiallisista bulkkilaivojen koosta.

Mielenkiintoinen sivu. Mikä mahtaa olla Itämerelle soveltuva kokoluokka? Tanskan salmet lienee rajoittava tekijä. Mahtaako Pohjanlahdelle tai Suomenlahdelle olla omaa ”max”-luokkaa? ”Finmax” kuulostaa hyvältä
 
Mielenkiintoinen sivu. Mikä mahtaa olla Itämerelle soveltuva kokoluokka? Tanskan salmet lienee rajoittava tekijä. Mahtaako Pohjanlahdelle tai Suomenlahdelle olla omaa ”max”-luokkaa? ”Finmax” kuulostaa hyvältä
Kaippa tänne sopii mikä vaan alus, joka onnistuu Ison-Beltin sillan alittamaan. Tosin vaativathan nuo jättiläislaivat jo aika paljon vettä alleen täyteen lastattuna. Suomen syvin väylä lienee Kilpilahteen vievä, joka on 15m. Eli tyhjänä pitäisi päästä Tanskan salmista läpi niin ettei savupiippu jää matkalle eikä täytenä saisi ottaa pohjakosketusta väylällä :)
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoinen sivu. Mikä mahtaa olla Itämerelle soveltuva kokoluokka? Tanskan salmet lienee rajoittava tekijä. Mahtaako Pohjanlahdelle tai Suomenlahdelle olla omaa ”max”-luokkaa? ”Finmax” kuulostaa hyvältä

No Baltimax tottakai. Kuljetusalan ihmiset on kovin taiteellisia näissä nimeämispuuhissaan.


"
Baltimax is a naval architecture term for the largest ship measurements capable of entering and leaving the Baltic Sea in a laden condition.
It is the Great Belt route that allows the largest ships. The limit is a draft of 15.4 metres and an air draft of 65 metres (limited by the clearance of the east bridge of the Great Belt Fixed Link). The length can be around 240 m and the width around 42 m. This gives a weight of around 100,000 metric ton.
Nevertheless, there are also certain larger ship types plying the Baltic Sea. Particularly the so-called B-Max crude oil tanker with more than 205,000 tons deadweight (68 m width, 325 m length)[1] and the Maersk Triple E class container ship, 400 m length and 165,000 metric tons deadweight."

 
Brittien ongelma on siinä, että he joutuvat perustelemaan oikeudelle toimintansa muutaman viikon kuluessa. Kansainvälisen oikeuden mukaan tilanne näyttää pahasti siltä, että kyseessä on merirosvous. Briteillä ei ollut tankkerin valtaamiselle minkäänlaista kansainvälisoikeudellista perustetta.
Ei aivan noinkaan. Merellä tapahtuvaa sodankäyntiä säätelevät lait sallivat neutraalin vallan (Iranin) alusten haltuunoton (kansainvälisillä, kohdemaan tai Britannian tai Britannian liittolaisen vesillä), mikäli Britannia on asettanut laivan kohdemaan (Syyrian) merisaartoon öljyn osalta. Ja mikäli laivan miehistö olisi vastustanut tarkistusta ja haltuunottoa, olisi Britannialla ollut myös kaikki lailliset valtuudet käyttää aseellistä voimaa miehistöä vastaan.

Tässä siitä: https://ihl-databases.icrc.org/appl...6739003e636d/7694fe2016f347e1c125641f002d49ce
 
Viimeksi muokattu:
No briteillä on täysi supertankkeri ja Iranilaisilla tyhjä minitankkeri. Brittien kannalta tilanne on ihan hyvä. Lisäksi länsimailla on täysi poliittinen tuki massiiviselle sotilasvoiman lisäämiselle salmessa.

Ja ruotsalaisethan sen minitankkerin omistavat... Ei hirveästi tappio purista brittejä..
 
Ei aivan noinkaan. Merellä tapahtuvaa sodankäyntiä säätelevät lait sallivat neutraalin vallan (Iranin) alusten haltuunoton (kansainvälisillä, kohdemaan tai Britannian tai Britannian liittolaisen vesillä), mikäli Britannia on asettanut laivan kohdemaan (Syyrian) merisaartoon öljyn osalta.
Onko Britannia näin tehnyt?
 
Ei aivan noinkaan. Merellä tapahtuvaa sodankäyntiä säätelevät lait sallivat neutraalin vallan (Iranin) alusten haltuunoton (kansainvälisillä, kohdemaan tai Britannian tai Britannian liittolaisen vesillä), mikäli Britannia on asettanut laivan kohdemaan (Syyrian) merisaartoon öljyn osalta. Ja mikäli laivan miehistö olisi vastustanut tarkistusta ja haltuunottoa, olisi Britannialla ollut myös kaikki lailliset valtuudet käyttää aseellistä voimaa miehistöä vastaan.

Tässä siitä: https://ihl-databases.icrc.org/appl...6739003e636d/7694fe2016f347e1c125641f002d49ce

Merisaarto on sotatoimi ja silloin tuo pätisi.

Tilanne vain on se, että kukaan ei ole julistanut sotaa Syyriaa vastaan. Ei UK ja vielä vähemmän EU. Joten nuo lait eivät päde.

Tässä on kyseessä vain kauppapakote joka ei voi koskea muita maita kuin siihen vapaaehtoisesti sitoutuneita osapuolia. Ulkopuolisten maiden pakottaminen omien pakotteiden noudattamiseen, saati heidän omaisuutensa haltuunotto sen perusteella on yksiselitteisesti kansainvälisen oikeuden vastaista.
 
Totta, mutta kansainvälisen oikeuden mukaan aluksen kulkeminen normaalilla reitillä jonkun aluevesien läpi ei tee siitä aluksesta kyseisen maan sopimusten alaista.



Vain YK:n hyväksymä päätös antaisi tuollaisen oikeuden. Ja sellaista ei ole olemassa.

Käsittääkseni syyria on saarrossa EU:n suuntaan ja EU saa saartoa kyllä valvoa omilla aluevesillään. YK:n päätöksillä ei EU:n (espanjan) aluevesillä ole mitään väliä. Britannia kuuluu vielä ainakin tässä vaiheessa EU:hun. Iranin öljy pysäytettiin Espanjan aluevesillä.

Lienetkö miettinyt asian ihan loppuun? Ainoa konflikti jonka tässä huomaan on gibraltarin transit erillissopimukset ja embargon voimasuhteet. Onko right to straight transit voimakkaampi kuin oikeus valvoa embargoa aluevesillään?
 
Viimeksi muokattu:
Käsität väärin. Talouspakotteet ja merisaarto ovat kaksi _täysin_ eri asiaa.

Käsittääkseni Syyria on EU:n suunnalta nimenomaan embargossa, eikä tuontipakotteiden kohteena (kuten venäjä). Toisekseen Iranilaisen öljyn liikkuminen EU:n alueella ydinsopimusrikkomuksen jälkeen taitaa olla hyvä syy haltuunotolle. Iranhan on ylittänyt sopimuksen uraanirajat.
 
Toinen on ihmisoikeuksia kunnioittava demokratia historiastaan huolimatta, toinen ei ole. Vähän jos kysyisit miksi Saksa on hyvä mutta Venäjä ei.
Kuinkas sitten tietyt hiekkamaat?
Vai onko ne vain kivoja kavereita koska eivät uhkaa Yhdysvaltojen ykköspaikka.
 
Back
Top