Slammer
Kenraali
Jokinen ottaa tuossa varmasti jonkin verran enemmän kunniaa, kuin mitä asiaan kuuluisi. Yksimoottorinen länsihävittäjä on varmasti ollut kiikarissa ja tuo on periaatteessa sulkenutkin itäkoneet pois, koska sieltä ei moista olisi saanut. Itäkoneiden ongelmat ja kaksoisjärjestelmän kalleus tunnettiin, joten tuo yhden länsihävittäjän malli oli hyvin perusteltavissa myös taloudellisin perustein.
Kyllä, mutta mitkään perustelut eivät olisi ylittäneet ulkopoliittisia perusteluita. Virallisesti MiGien korvaamisesta ei ollut tehty mitään päätöstä, mutta käytännössä kaikille oli itsestään selvää, että korvaaja tulee Neuvostoliitosta. Paljon kertoo esimerkiksi se, että Ilmavoimien vuosikirjassa 1991 ensin todetaan, että vaatimuksena on yksimoottorisuus ja sitten että jos MiGien korvaaja tulee Neuvostoliitosta, MiG-29 on ainoa vaihtoehto. Siitä eteenpäin MiG-29:ää käsitellään kirjassa rinnan muiden ehdokkaiden kanssa. Tuolloinen ajatusmalli oli siis, että länsikoneista valitaan asetettujen vaatimusten perusteella korvaaja Drakenille ja MiG-29 on välttämätön paha MiG-21:n korvaajaksi. Lisäksi todetaan, että MiG-21BISin korvaamisesta ei vielä ole päätöstä mikä edelleen kertoo siitä, että länsi- ja itäkalustoa käsiteltiin erillisinä hankintoina.
Varmasti ilmavoimissa on jo tuolloin haaveiltu kokonaan länsikalustoon siirtymisestä, mutta silloisessa tilanteessa se olisi vaatinut pientä ihmettä. Sellaista valtaa ilmavoimilla ei ollut, että se olisi voinut sulkea neuvostovaihtoehdon pois millään yksimoottorisuusehdolla.
Haavelasku toteaa tämän suoremmin:
"Kauppapoliittisena lähtökohtaolettamuksena oli itäkaluston korvaaminen neuvostoliittolaisella koneella, ja ehdokkaana oli Mikojanin MiG-29."