Kalustohankintojen(kin) "ohjailu"

Neme, mikä järjestelmä pystyy torjumaan mach 7 liikkuvan koneen?

Ongelma ohjustentorjunta (ohjus)järjestelmissä on, ettei niillä pystytä ilmeisesti torjumaan luotettavasti ballistisia ohjuksia. Risteily- ja meritorjuntaohjuksia kylläkin. Risteilyohjuksia NAMSAM käsittääkseni torjuu, siinä missä muutkin. Muutenkin näiden ohjustorjuntajärjestelmien suorituskyky on hiukan testaamaton. Mikä on markkinointia ja todellisuutta, vaikea sanoa.

Jokainen asejärjestelmä on enenmmän kuin helposti luettavat kantama/ulottuvuustiedot. NASAMS,in edut ovat ainakin julkisuudessa esitetyn mukaan muissa ominaisuuksissa. Siksi on vaikea jakaa pessimismisi järjestelmää kohtaan. Väittesi ovat vähän sama kuin jos väittäisin että 155mm tykki on parempi verrattuna 152mm, koska kaliberi on 3mm isompi. Voi olla mutta tuo numerotieto ei ole se oikea syy.
Laser ja yli Mach 10 lentävät alueilmatorjuntaohjukset ovat ihan hyvä lääke, kunhan ne on sopivasti hajasijoitettu. Mikäli päivitysten ja uusien versioiden jälkeen Nasams todella kykenee torjumaan 15km pystyyn ja 40-50km vaakaan, hyväksyn tuon ostoksen hyvänä. Mutta se tarvitsee tuekseen oikean alueilmatorjuntaohjuksen ja tähän sopii halpa israelilainen, jolla voidaan torjua ainakin teoriassa ballistisia. Se lienee suurimmassa testissä maailmassa. Esimerkiksi lentokentät Suomessa ovat täysin puolustuskyvyttömiä mm. Iskanderille. Hornetit tulee kalliista superkalliiksi, mikäli ne telotaan kentälle. Samoin jos vihollinen kykenee estottomasti tuhoamaan kaiken oleellisen infran ballistisilla halutessaan, niin miten pääministerimme perustelee kreikkatuet. Sori. Oli pakko vetäistä vyön alle ;)
 
Niin tuo saattaa olla tottakin. Joskin Britit väittivät Baen miehittämättömän kykenevän jo autonomisiin suorituksiin. Nythän esimerkiksi Ruotsissa ideana on vähän sama, kuin maavoimissa bottien kanssa, että esimerkiksi 1 gripen saa molemmille siiville droonit ja näin se saa lisää asekuormaa, suojaa ja määrää. Nythän Gripenit toimivat samalla lailla. Yhden tutka on päällä ja loput datalinkin välityksellä. Käytännössä kyse ei siis ole siitä, että UAV tarvitsisi kyetä toimimaan yhtä hyvin kuin miehitetty hävittävä, vaan se on taktinen ja strateginen lisä. Riittää, että siinä on Gripen ja UAVit ovat tukena.

Autonomiset suorituksethan eivät ole sinänsä kovin iso juttu, esimerkiksi maakohteita vastaan hyökkäämiseen lähtötasoksi riittää se mihin nykyiset risteilyohjukset kykenevät. Siitä on pitkä matka siihen mitä lentäjät kykenevät tekemään. Ja kaikissa tapauksissa kyse on protoista, joista on vielä matkaa tuotteisiin.
Ja toinen juttu on, että nykyiset UAV:t eivät edes teknisessä mielessä ole nykyisten hävittäjien tasolla. Jos niihin pultataan samanlaiset tutkat, moottorit, yms niin hintalappukin on aika äkkiä samoissa lukemissa. Valmistuskustannukset eivät tule siis olemaan se asia, joka puhuu UAV:iden puolesta.
Olennaisin pointtini on siis, että tulevan hävittäjähankinnan aikaan UAV:t eivät tule olemaan vaihtoehtona hävittäjille. Ehkä sitä seuraavan, jossain määrin.
 
Laser ja yli Mach 10 lentävät alueilmatorjuntaohjukset ovat ihan hyvä lääke, kunhan ne on sopivasti hajasijoitettu. Mikäli päivitysten ja uusien versioiden jälkeen Nasams todella kykenee torjumaan 15km pystyyn ja 40-50km vaakaan, hyväksyn tuon ostoksen hyvänä. Mutta se tarvitsee tuekseen oikean alueilmatorjuntaohjuksen ja tähän sopii halpa israelilainen, jolla voidaan torjua ainakin teoriassa ballistisia. Se lienee suurimmassa testissä maailmassa. Esimerkiksi lentokentät Suomessa ovat täysin puolustuskyvyttömiä mm. Iskanderille. Hornetit tulee kalliista superkalliiksi, mikäli ne telotaan kentälle. Samoin jos vihollinen kykenee estottomasti tuhoamaan kaiken oleellisen infran ballistisilla halutessaan, niin miten pääministerimme perustelee kreikkatuet. Sori. Oli pakko vetäistä vyön alle ;)

Ja tällainen tuotannossa oleva laser-järjestelmä, tai mach 10 lentävä alueilmatorjuntajärjestelmä on mikä?

Mikä on se Israelilainen järjestelmä johon viittaat? Millaista käyttökokemusta oikeista tilanteista (ballististen ohjusten torjunnasta) on kertynyt?
Eihän tuollaisia ole kellään, vaan ovat toistaiseksi vain märkiä unia.
 
Tuota mach 7 kone
Ja tällainen tuotannossa oleva laser-järjestelmä, tai mach 10 lentävä alueilmatorjuntajärjestelmä on mikä?

Mikä on se Israelilainen järjestelmä johon viittaat? Millaista käyttökokemusta oikeista tilanteista (ballististen ohjusten torjunnasta) on kertynyt?
Eihän tuollaisia ole kellään, vaan ovat toistaiseksi vain märkiä unia.

Meinasin itsekin mainita tuosta "halpa" kohdasta. Ei nimittäin ole olemassa.
 
Ja tällainen tuotannossa oleva laser-järjestelmä, tai mach 10 lentävä alueilmatorjuntajärjestelmä on mikä?

Mikä on se Israelilainen järjestelmä johon viittaat? Millaista käyttökokemusta oikeista tilanteista (ballististen ohjusten torjunnasta) on kertynyt?
Eihän tuollaisia ole kellään, vaan ovat toistaiseksi vain märkiä unia.
Iron Domen täydennysohjus ja vaatimusten osalta se on suunniteltu mm. iskanderin torjuntaan. Stunner on ensi vuonna tuotannossa ja israelilaisilla lienee eniten kokemusta ballististen torjunnasta. Mm. Baella on laseria myytävänä ja laser voidaan sijoittaa korkealle vaikkapa kuumailmapallolla. En nyt oleta että heti nyt pitäisi tilata. Jos vaikka 3 vuoden päästä? Lähinnä näkisin vuoden 2020 olevan Venäjän asevarustelun ensi vaiheen päättymisen takia tärkeä vuosiluku myöskin suomalaisille. Ensi vuosikymmenellä Venäjä kykenee haastamaan Natoa ihan eri tavalla ja samaan liittoon näyttää kuuluvan Kiina, Iran, Intia (?), Brasilia, Etelä-Afrikka (?) ja muutenkin Etelä-Amerikan valtiot ovat aika nyppiintyneitä länkkäreihin. Venäjän ja Kiinan alueilmatorjuntaohjukset lentävät yli mach 10.
 
Ongelma vaan on, että meillä ei ole, eikä meillä tule olemaan ikinä varaa ihan kaikkeen mitä vaan maailmalla on saatavilla, joten meidän on valittava, että mikä on tärkeintä ja lähteä siitä.
 
"Jenkeillä taas on tapana antaa nuo kantamat yms. aika alakanttiin"

Ei kai? Venäläinen laskentatapa, jolla Bukin kantamakin lienee laskettu, perustunee liikehtimiskykyisen hävittäjämaalin torjuntaetäisyyteen. Valmistaja antaa RVV-AE:n maaversiolle kantamaksi 12 km ja korkeusulottuvuudeksi 9 km, kun kantama ilmasta-ilmaan käytössä on 80 km.

http://eng.ktrv.ru/production_eng/323/503/505/

Maksimikantamaa ja maksimikorkeusulottuvuutta ei saavuteta yhtäaikaa, vaan allaolevan kuvien mukaisesti maksimikorkeusulottuvuus on noin puolessa välissä kantamaa ja maksimikantamalla korkeusulottuvuus on noin puolet maksimista. 9 km torjuntakorkeus 6 km etäisyydellä antaa viholliskoneelle aika paljon lisätilaa verrattuna mielikuvaan 9 km korkeudesta 24 km etäisyydellä. Jos sittenkin tulee ahdasta, ilmeinen keino on tehdä 180 asteen kaarto, jolloin yläkuvan oikeanpuoleinen tilanne muuttuu vasemmanpuoleiseksi.

samaltitude.gif


buk_51.gif


Nasamsin kutsuminen alueilmatorjuntaohjukseksi ei ole ainakaan alakanttiin. Edeltäjä Slamraam taisi olla prikaatitason ase. Venäjällä Nasams tuskin saisi arvonimeä "kompleks", ehkä ennemmin käyttäisivät sanaa "simpleks".
 
"Jenkeillä taas on tapana antaa nuo kantamat yms. aika alakanttiin"

Ahem! Leikkasit sitten kommentista sen merkityksellisimmän kohdan. Kommenttihan luki "Jenkeillä taas on tapana antaa nuo kantamat yms. aika alakanttiin, jos tietoa edes annetaan." Esim. AMRAAM:n A ja B -mallien kantama taitaa edelleen olla salainen ja julkisuudessa liikkuva kantama viittaa etäisyyteen, jolla ammuttiin kone alas entisen jugoslavian alueella.
 
Ongelma vaan on, että meillä ei ole, eikä meillä tule olemaan ikinä varaa ihan kaikkeen mitä vaan maailmalla on saatavilla, joten meidän on valittava, että mikä on tärkeintä ja lähteä siitä.
Ei tule olemaan... Suomi ei tule olemaan ensimmäisiä maita jotka ottaisivat käyttöön niinkin uutta teknologiaa kuin laser ilmatorjunnassa. Sen verta kallis kohtetorjunta järjestelmä se on.
 
C ja D mallin amraameistahan on vain ilmoittu myöskin että kantama paranee x%:a edelliseen sukupolveen nähde sekä joitan arvailuja. Tarkkaa kantamaa ei ole tiedossa tai ainakaan itse en ole sellaista onnistunut löytämään mistään sellaiselta sivulta jota voisi pitää luotettavan lähteenä. Nasamsin suhteen ei ole myöskään edelleekään oikein luotettavaa lähde tietoa että kuinka korkealle ja kauas se C7 puikko kantaa maasta ammuttuna. Ei edes AIM-9X:n suhteen.. ESSM:stä ei myöskään löydy oikein lähde tietoja joissa kantamia olisi mainittu mutta puikko on joka tapauksessa tarkoitettu maasta/mereltä laukaistavaksi (siis maasta) jolloin voisi ajatella että kantamat vastaavat keskipitkän matkan aluetorjunta järjestemän kantamia eli korkeus ulottuvuus 15-20km ja vaaka 30-50km.. Varmahan noista ei voi kuitenkaan olla vaikka tuollaisista kantamista verkossa onkin puhuttu... Sinänsä tuollaiset kantamat kuulostaisivat käyttöä ajatellen järkevältä koska noilla on alunperin ollut tarkoitus suojata laivoja ja laivasto osastoja... Jolloin voisi olettaa että uhkaa ei haluta päästää ihan lähitorjunnan piiriin...
 
Ongelma vaan on, että meillä ei ole, eikä meillä tule olemaan ikinä varaa ihan kaikkeen mitä vaan maailmalla on saatavilla, joten meidän on valittava, että mikä on tärkeintä ja lähteä siitä.
Stunner juuri on suunniteltu jo lähtökohtaisesti halvaksi ohjukseksi.
 
:D
Iron Domen muut osaset tukevat tavoitteita, joten ehkä siihen päästään ;)

Joo, mutta miten ne osat sitten tukisivat niitä tavoitteita mitä meillä olisi? Kiinnostaisi tietää, että miten perusohjus toimisi normaalia ilmamaalia vastaan. Eikä siis pelkkiä valmistajan sivuhuomautuksia.
 
Sait ensimmäiset tykkäykset, vaikka kirjoitat näin hyvää tekstiä? :) Toivottavasti jaksat keskustella. Ei tarvitse vääntää.

Tosiaan. Hornettien valinnan aikaan Gripen oli poissuljettu vaihtoehto ja muutenkaan vaihtoehtoja ei ollut kuten seuraavassa hävittäjävalinnassa. Mm. Etelä-Korealla, Japanilla, Intialla ja Ranskalla olisi pätevät hävittäjät tarjolla. F-35, Uuden häive Gripenin ja Eurofighterin ohessa. Käytännössä pöydälle voisi ottaa 10 erilaista hävittäjää ja näiden lisäksi mm. Neuron ja muut miehittämättömät täytyy huomioida. Minusta ei olisi ollenkaan hullumpaa hankkia 30 hävittäjää ja niiden rinnoille 60 vaikkapa Neuronia lentelemään ja avustamaan. Tähänhän mm. Ruotsissa ollaan menossa ja miehittämättömiä saa pari kappaletta varmasti yhden tuollaisen aiotun torjuntahävittäjän hinnalla.

Mutta uskotko sinä Risto, että Suomella on todellisia vaihtoehtoja F-35, Eurofighterin, Rafalen ja Gripen E/F hävittäjien lisäksi?

Kiitoksia, valitettavasti aika ei anna myöden kirjoitella enempiä.

UCAV-koneet eivät vielä pitkään aikaan (useaan vuosikymmeneen ainakaan) ole kelpoisia varsinaisiin sotatoimiin ja hinnat ovat tätä nykyä melkoisen huikeita kykyihin nähden. Enemmän kyse niissä on teknologioiden kehittämisestä, koska UCAV:t varmasti ovat enenevässä määrin tulevaisuuden järjestelmä. Vielä pitkään ne ovat kuitenkin ensisijassa tiedustelujärjestelmiä ja toissijaisesti ilmasta-maahan järjestelmiä. Ilmasta-ilmaan taisteluun ne eivät kykene vielä pitkään aikaan eikä kukaan ole sellaisia edes tosissaan kehittämässä. Nykyisten koneiden kyvyt riittävät erittäin rajoitettuihin ilmasta-maahan operaatioihin tilanteissa, joissa vastassa ei ole modernia ilmapuolustusta.

Vaihtoehtoja on Hornetien vaihtoaikaan (2025-2030) todella vähän. Eurofighterin ja Rafalen ongelma on että molempien pääkäyttäjät luopuvat niiden käytöstä joskus 2030-2050 välisenä aikana. Meillä taas koneiden tulisi olla käytössä vähintään jonnekin vuoteen 2060 asti ja todennäköisesti pidempäänkin. Gripenin ongelma on, että sen käyttäjäkunta on hyvin pieni ja sen tulevaisuus on erittäin epävarma. Kaikilla näillä vaihtoehdoilla siis ongelma on se, että olisimme mahdollisesti ainoa käyttäjä pari vuosikymmentä, mikä tulisi erittäin kalliiksi ja koneita tuskin kehitettäisiin kovinkaan paljon tuona aikana. Hintaan nähden ne eivät myöskään tuo juuri etuja muutenkaan verrattuna F-35:n ja ovat monessa suhteessa selvästi heikompia taistelukyvyltään.

Teoreettisesti mahdolliset vaihtoehdot F-35:lle ovat mainitsemiesi lisäksi Super Hornet (samat ongelmat kuin edellä olevilla), F-16V (ei todennäköisesti ole enää tuotannossa tuolloin, koska kiinnostus on nytkin ollut laimeaa). Venäjän tai Kiinan koneiden mahdollisuuksiin en usko ollenkaan. PAK-FA ja J-20 ovat aivan liian suuria ja todennäköisesti kalliita ja niidenkin tulevaisuus on erittäin epävarma. Ehkä joku J-31 tyyppinen kone voisi myös olla mahdollinen, mutta onko se todellisuudessa halvempi kuin todella sarjavalmisteinen F-35 ja onko se todelliselta suorituskyvyltään riittävä ja tuleeko se koskaan oikeasti edes markkinoille?
 
Kiitoksia, valitettavasti aika ei anna myöden kirjoitella enempiä.

UCAV-koneet eivät vielä pitkään aikaan (useaan vuosikymmeneen ainakaan) ole kelpoisia varsinaisiin sotatoimiin ja hinnat ovat tätä nykyä melkoisen huikeita kykyihin nähden. Enemmän kyse niissä on teknologioiden kehittämisestä, koska UCAV:t varmasti ovat enenevässä määrin tulevaisuuden järjestelmä. Vielä pitkään ne ovat kuitenkin ensisijassa tiedustelujärjestelmiä ja toissijaisesti ilmasta-maahan järjestelmiä. Ilmasta-ilmaan taisteluun ne eivät kykene vielä pitkään aikaan eikä kukaan ole sellaisia edes tosissaan kehittämässä. Nykyisten koneiden kyvyt riittävät erittäin rajoitettuihin ilmasta-maahan operaatioihin tilanteissa, joissa vastassa ei ole modernia ilmapuolustusta.

Vaihtoehtoja on Hornetien vaihtoaikaan (2025-2030) todella vähän. Eurofighterin ja Rafalen ongelma on että molempien pääkäyttäjät luopuvat niiden käytöstä joskus 2030-2050 välisenä aikana. Meillä taas koneiden tulisi olla käytössä vähintään jonnekin vuoteen 2060 asti ja todennäköisesti pidempäänkin. Gripenin ongelma on, että sen käyttäjäkunta on hyvin pieni ja sen tulevaisuus on erittäin epävarma. Kaikilla näillä vaihtoehdoilla siis ongelma on se, että olisimme mahdollisesti ainoa käyttäjä pari vuosikymmentä, mikä tulisi erittäin kalliiksi ja koneita tuskin kehitettäisiin kovinkaan paljon tuona aikana. Hintaan nähden ne eivät myöskään tuo juuri etuja muutenkaan verrattuna F-35:n ja ovat monessa suhteessa selvästi heikompia taistelukyvyltään.

Teoreettisesti mahdolliset vaihtoehdot F-35:lle ovat mainitsemiesi lisäksi Super Hornet (samat ongelmat kuin edellä olevilla), F-16V (ei todennäköisesti ole enää tuotannossa tuolloin, koska kiinnostus on nytkin ollut laimeaa). Venäjän tai Kiinan koneiden mahdollisuuksiin en usko ollenkaan. PAK-FA ja J-20 ovat aivan liian suuria ja todennäköisesti kalliita ja niidenkin tulevaisuus on erittäin epävarma. Ehkä joku J-31 tyyppinen kone voisi myös olla mahdollinen, mutta onko se todellisuudessa halvempi kuin todella sarjavalmisteinen F-35 ja onko se todelliselta suorituskyvyltään riittävä ja tuleeko se koskaan oikeasti edes markkinoille?

Jaksan uskaltaa olla eri mieltä UCAVeista. Käytännössä miehitetty hävittäjä voisi olla datalinkityksellä 2 UCAVin keskiössä, jolloin nämä hävittäjät toimisivat myöskin ilmasta ilmaan taistelussa aselavetteina, tutkina ja suojakoneina. Ei niitä kaartotaisteluun tarvita, vaikka g-kyvyt olisivatkin paremmat. Esimerkkinä 2 UCAV + miehitetty. Tässä toinen UCAVeista voisi pitää tutkaa päällä vuoron perään ja kantaa ohjuksia. Miehitetty hävittäjä olisi näin piilossa ja saisi saman datan käsiteltäväksi datalinkin kautta. Käytännössähän erilaiset hävittäjät ovat pohjimmiltaan vain aselavetteja. Ohjuksethan voitaisiin laukaista maastakin, mikäli ilmassa olisi kattava tiedustelujärjestelmä ja maalinosoitus/paikannus. Rauhan ajan tunnistustehtävät olisi kustannustehokkaampaa hoitaa UCAVeilla.

Toisessa variaatiossa, kun laser-aseet kykenevät suojaamaan esimerkiksi isoa matkustajakonetta ohjuksilta, voisi se muodostaa ohjauskeskuksen UCAVeille, jotka kantavat asejärjestelmiä ja/tai tutkia. Minusta oleellista ensi vuosikymmenelle tultaessa on jokatapauksessa saada tutkat korkealle ja niitä pitää olla paljon. Miehittämättömät tulevat hallitsemaan niin ilmaa, kuin mertakin jokatapauksessa. Venäjän viesti on ollut myöskin voimakas panostus miehittämättömiin. Väitteesi on voimakkaasti ristiriidassa alalla työskentelevien kanssa, että miehittämättömien aika olisi vasta useiden vuosikymmenien päässä. Kaikki rakentavat valtavia määriä rynnäköintiin ja tiedusteluun sopivia miehittämättömiä. Pelkästään siviilipuolelle syntyy miljoonien miehittämättömien markkinat. Kehitys on erittäin voimakasta ja tätä auttaa valotietokoneet, jotka ovat pian todellisuutta. Samoin nanotekniikka ja muistin varastoimisen uudet sovellukset, puhumattakaan 10 kertaistuvista akkujen kapasiteeteista ja esimerkiksi E-Cat tekniikan potentiaalista. Meren alla alkaa sukellusveneillä olla tukalaa, kun miehittämättömät 5-10 metriset kahden-neljän kevyt torpedon sukellusveneet ottavat ketterän komennon. Käytännössä vesitiedusteluun voidaan varustaa esimerkiksi E-Catin 1M voimalalla kulkeva tiedustelutorpedo, jolle pituutta kertyisi: Voimala 1,3m + moottori + tietokone, viestintälaitteet ja anturit. Hinta ehkä pari miljoonaa, joten jo miljardilla eurolla saisi 500 maalinetsijää veden alle.

Sinä Risto annat varmasti hienon vastineen. Minä haluan kuitenkin tarkastaa kaikki vaihtoehdot ohittaa F-35, joka on ominaisuuksiltaan todella kehno. Mikäli Laser ottaa valtaa ilmasodankäynnissä, tuohon ei välttämättä mahdu sellaista. Se on liian pieni tai kenties ei mahdu ohjuksia enää? Se on myöskin kaartotaisteluominaisuuksiltaan ja kyvyltään kantaa asejärjestelmiä kevyt. En sulje pois mahdollisuutta, että BAEn ja Generalin kehittämät raidetykit rahdattaisiin ilmaan. Lopulta niiden käyttöönoton ongelmat ovat olleet lähinnä kestää ehjinä laukausten jälkeen. Tämä ongelma on materiaaleista ja iskunvaimennustekniikoista kiinni. Nythän BAE ilmoitti oman 90mm raidetykkinsä olevan ensi vuonna valmis. Entä missä määrin ne ovat valmiita 10 vuoden päästä?

Toin nyt tahallaan sulle nämä laserit ja raidetykit robottihävittäjien lisäksi, että saadaan kunnon soppa aikaiseksi. Ne ovat kuitenkin vahvasti tapetilla ensi vuosikymmenen modernilla taistelukentällä. http://maanpuolustus.net/threads/tiede-ja-sodankäynti.2910/ tuonne kokoan pikku hiljaa tekniikan tulevaisuutta, joka liittyy teemaamme.

Mitä tulee esimerkiksi Patrian lennokkiin, jonka hinta pyörähtelee 100 000 - 200 000 välissä, puhutaan mielestäni aivan mahtavasta maalinosoituksen ja tiedustelun osasesta, jota jalkaväkikin voi käyttää. Lopultahan pelkän lennokin rakentaminen, jonka tehtävä on vain viedä jokin asejärjestelmä lähemmäksi tai kanniskella tutkaa, ei ole vaikea rakentaa, eikä sitä ole vaikeaa rakentaa edulliseksi. Patria voisi siis halutessaan rakenttaa lennokistaan vain hieman suuremman. Eihän miehittämättömän lennokin tarvitse edes olla etulinjassa kaikissa tapauksissa.

Aijai kun provosin nyt Ristoa :)
 
Joo, mutta miten ne osat sitten tukisivat niitä tavoitteita mitä meillä olisi? Kiinnostaisi tietää, että miten perusohjus toimisi normaalia ilmamaalia vastaan. Eikä siis pelkkiä valmistajan sivuhuomautuksia.
Hävittäjän nopeus on siinä 1-2 machin korvilla. Vastapalloon Stunner osuisi noin 8 machin nopeudella ja perämoottoriin vähintään 5 machin nopeudella. Kyllä se hävittäjä on kovilla osumasta. Ohjus on suunniteltu luotettavan ja kehittyneen ilmataisteluohjuksen pohjalta ja ohjautuu autonomisesti kohteeseen. Iron Domen perusohjuksen hinnaksi ilmoitetaan 25 000 - 40 000 dollaria ja patterin hinnaksi 50 miljoonaa dollaria. Stunner on varmasti hieman kalliimpi. Ohjus on suunniteltu torjumaan ballistisia ja matalalla lentäviä ohjuksia. Hävittäjä on suurikokoisempi.
 
Hävittäjän nopeus on siinä 1-2 machin korvilla. Vastapalloon Stunner osuisi noin 8 machin nopeudella ja perämoottoriin vähintään 5 machin nopeudella. Kyllä se hävittäjä on kovilla osumasta. Ohjus on suunniteltu luotettavan ja kehittyneen ilmataisteluohjuksen pohjalta ja ohjautuu autonomisesti kohteeseen. Iron Domen perusohjuksen hinnaksi ilmoitetaan 25 000 - 40 000 dollaria ja patterin hinnaksi 50 miljoonaa dollaria. Stunner on varmasti hieman kalliimpi. Ohjus on suunniteltu torjumaan ballistisia ja matalalla lentäviä ohjuksia. Hävittäjä on suurikokoisempi.

Joo, mutta ongelma on tuo osuminen. Jos näin tapahtuu, niin kaikki hyvin, mutta ongelma on se, että lentokoneet liikehtivät ihan toisella tavalla kuin joku heitimen kranaatti tai raketti.
 
Jaksan uskaltaa olla eri mieltä UCAVeista. Käytännössä miehitetty hävittäjä voisi olla datalinkityksellä 2 UCAVin keskiössä, jolloin nämä hävittäjät toimisivat myöskin ilmasta ilmaan taistelussa aselavetteina, tutkina ja suojakoneina. Ei niitä kaartotaisteluun tarvita, vaikka g-kyvyt olisivatkin paremmat. Esimerkkinä 2 UCAV + miehitetty. Tässä toinen UCAVeista voisi pitää tutkaa päällä vuoron perään ja kantaa ohjuksia. Miehitetty hävittäjä olisi näin piilossa ja saisi saman datan käsiteltäväksi datalinkin kautta. Käytännössähän erilaiset hävittäjät ovat pohjimmiltaan vain aselavetteja.

Paljon konditionaaleja, mutta tosiasia on, että nämä mahdollisuudet eivät tule realisoitumaan hävittäjähankintaan mennessä. Ja kuten mahdollisesti aiemmin sanoin, pilotin olemassaolo ei järin ratkaiseva tekijä laitteen valmistuskustannusten kannalta. Joten mitä näillä lentävillä aselaveteilla sitten voitettaisiin muuta kuin säästyneet koulutus- ja palkkakustannukset?

Väitteesi on voimakkaasti ristiriidassa alalla työskentelevien kanssa, että miehittämättömien aika olisi vasta useiden vuosikymmenien päässä. Kaikki rakentavat valtavia määriä rynnäköintiin ja tiedusteluun sopivia miehittämättömiä.

Näiden miehittämättömien toimintakyvystä oikeassa sodassa ei vaan ole minkäänlaisia kokemuksia. Nythän länsimaat sotivat pitkälti epäsymmetrisiä sotia, joissa miehittämättömien kaikki parhaat puolet pystytään hyödyntämään helpossa toimintaympäristössä.

Miehittämättömien laitteiden ympärillä pyörii nyt vähän samanlainen hype kuin ohjusten aikoinaan. Ne tulevat varmasti löytämään paikkansa taistelukentältä ja ajan myötä ne tulevat olemaan merkittäviä, mutta lähivuosikymmeninä ne eivät tule mullistamaan sodankäyntiä.
 
Joo, mutta ongelma on tuo osuminen. Jos näin tapahtuu, niin kaikki hyvin, mutta ongelma on se, että lentokoneet liikehtivät ihan toisella tavalla kuin joku heitimen kranaatti tai raketti.
Lukisitko uudelleen kirjoitukseni. Stunner on kehitetty nimenomaan ilmataisteluohjuksen pohjalta ja se on suunniteltu ballististen ohjusten, risteilyohjusten, lentokoneiden ja muiden ilmamaalien torjuntaan.
 
Back
Top