Hylkää huomautus
Liity mukaan keskusteluun!

Rekisteröityminen ei kestä kuin hetkosen ja pääset keskusteluun mukaan, tervetuloa!

>>> REKISTERÖIDY <<<

Kalustokirjo - vahvaa liioittelua vai vakava ongelma?

Viestiketju osiossa 'Muut huoltopalvelut' , aloittaja Huhta, 21.02.2016.

  1. Huhta

    Huhta Ylipäällikkö ELSO 2.0

    Liittynyt:
    20.07.2015
    Viestejä:
    4,404
    Tykkäykset:
    4,485
    Pisteet:
    1,286
    Luin hiljattain ketjua "Uutisia Virosta" ja silmääni pisti @Herman30 viesti, jonka mukaan Viro on ostamassa Norjasta osapuilleen 35 CV9030:n runkoa kranaatinheittimien, ambulanssien ym. alustoiksi. Koska noilla ex-norjalaisilla ja virolaisten aiemmin ostamilla ex-hollantilaisilla vaunuilla on sukupolvierosta johtuen suhteellisen vähän yhteistä, aloin pohtimaan kalustokirjoa ja sen mukanaan tuomia ongelmia.

    Vaikka Suomessakin on kokemusta asiasta, niin pienien resurssien Viro on mielestäni erinomainen esimerkki kaluston kirjavuudesta. Katsotaanpa maan viimeaikaisia hankintoja tela-kaluston osalta, se kun on yleensä huollon kannalta vaativinta kalustoa:

    -44 kpl CV90 MKIII (CV9035NL)
    -N. 35 kpl CV90 MKI (CV9030N-rungot)
    -6 kpl Leopard 1 -alustaisia erikoispanssarivaunuja (2 silta-, 2 raivaus- ja 2 hinauspanssarivaunua)

    Lähitulevaisuudessa lienee odotettavissa vielä panssarihaupitsihankintoja (määrästä ei ole tietoa, mutta uskoisin puhuttavan patteristosta, parhaassa tapauksessa kahdesta). Kaukaisemmassa tulevaisuudessa on odotettavissa taistelupanssarivaunujen hankinta, ja määrä liikkunee rynnäkköpanssarivaunujen määrää mukaillen n. 30-40 vaunun tietämillä.

    Eikö tällainen tilanne ole huollolle katastrofi? Mitä sanovat alan ammattilaiset? Miten suuri ongelma kaluston kirjavuus todella on huollon ja budjetin kannalta? Onko se niin suuri ongelma kuin yleisesti esitetään, vai onko kyseessä sairaalloinen synergian ihannointi?
     
    Honcho ja baikal tykkäsivät tästä.
  2. peelo

    peelo Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    18.04.2010
    Viestejä:
    3,800
    Tykkäykset:
    1,992
    Pisteet:
    1,286
    No käytettyjen markkinoilla ei voi aina valita vaan pitää hankkia sitä mitä on tarjolla.

    Ei tuo CV90 sukupolviero ole merkittävä ongelma, tornit sitten tekevät jo melkoisen eron. Huollon ammattilainen huoltaa kyllä molemmat tositilanteessa pienelläkin koulutuksella, mutta varaosien osalta joudutaan tietysti pitämään kaksinkertaista varastoa, joka tulee kalliiksi.

    Paras vaihtoehto on aina että sitä kalustokirjavuutta ei olisi, mutta tässäkin puhutaan kokonaisuudesta jossa vaikuttavat muutkin tekijät kuin logistiikka.
     
    kimmo.j tykkäsi tästä.
  3. Mainos



  4. OldSkool

    OldSkool Kapteeni Lahjoittaja

    Liittynyt:
    14.04.2010
    Viestejä:
    804
    Tykkäykset:
    308
    Pisteet:
    76
    Hyvä kysymys ja asiallista pohdintaa. Luulen kyllä että tässä näkyy itäisen naapurin pullisteluun vastaaminen, eli Viron on vaan parempi hankkia (tela-)kalustoa mistä alennuksella saa. Ja murehtia kunnossapidosta tai huollon kustannuksista myöhemmin.
    Perustelen tätä kahdella sanonnalla:
    "Määrä on laatua" (J. Stalin)
    "Lukua ne kylällä kysyy" (serkkumies, tosin tarkoitti kalastusiltapäivän saalista, mutta saman logiikan mukaan kaikesta maavoimien kalustosta puhutaan aina määrävahvuuksina. Vain ensilinjan hävittäjäkoneiden kanssa puhutaan - tälläkin foorumilla - siitä luvusta mikä on kunnossa suorittamaan tehtävää)
     
  5. Huhta

    Huhta Ylipäällikkö ELSO 2.0

    Liittynyt:
    20.07.2015
    Viestejä:
    4,404
    Tykkäykset:
    4,485
    Pisteet:
    1,286
    Kyllä minun täytyy nyt nostaa vanhaa aihetta ja todeta, että ei se iso kustannuslisä voi olla, vaikka otettaisiinkin uusi järjestelmä käyttöön.

    PV osti aiemmin tänä vuonna 16 kpl Leopard 1 -alustaisia vaunuja pioneerien käyttöön. Diili oli edullinen, kauppa maksoi vain kahdeksan miljoonaa euroa.

    http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/a...aa-erikoispanssarivaunuja-hollannista/6318464

     
    Fremen tykkäsi tästä.
  6. kimmo.j

    kimmo.j Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    01.05.2010
    Viestejä:
    4,571
    Tykkäykset:
    4,299
    Pisteet:
    1,286
    Hankintahinta oli edullinen, onko noiden vaunujen ylläpito edullista on toinen asia.
    Hyvä että saaatiin edes jotain tuollekin sektorille.
     
    Honcho ja Fremen tykkäsivät tästä.
  7. baikal

    baikal Ylipäällikkö Mod Lahjoittaja

    Liittynyt:
    11.04.2010
    Viestejä:
    18,205
    Tykkäykset:
    21,952
    Pisteet:
    1,286
    Kyllähän sitä huollon tarpeista ja kaluston virtaviivaistamisesta aina hotistaan ja puhutaan. Joku viitseliäs foorumilainen voisi koota mitä kaikkia ajoneuvoja Suomen armeijallakin pyörillä kulkee? Se on melko kirjava karavaani. Ja jos kenttäarmeija puhaltaa sotatorveen, niin vielä kirjavammaksi kalusto ja materiaali käy.

    Toinen asiansa on sitten se, että pienen sotavaltion rajallisien resurssien atvaloksi on hankittu helikopteripartti, joka imee ties minkä verran resurssia ja melko turvallisesti pääosa kalustosta pysyy kuitenkin maassa. :rolleyes: Eli aina ei tarvita edes kirjavaa materiaalia, kun huolto ja kunnossapito muuttuu raskaaksi ja kalliiksi.

    Sitten vielä haaveillaan sukellusveneistä ja ne jos mitkä ovat lähteiden mukaan kivoja ja halpoja puuhanpaikkoja. Eli yritetään vaan parhaamme mukaan virtaviivaistaa ajokalustoa, jotta voisimme puuhata suklareiden parissa. :rolleyes:
     
    Honcho, vastarannankiiski, Fremen ja nämä jäsenet tykkäsivät tästä.
  8. Hanski

    Hanski Eversti

    Liittynyt:
    29.05.2012
    Viestejä:
    1,590
    Tykkäykset:
    3,182
    Pisteet:
    316
    Aloin mielenkiinnosta miettiä, mitä kaikkea pyöräkalustoa pv:llä on ja lista on pitkä kuin nälkävuosi. Taitaa kuitenkin olla niin, että mitä siviilimpää ja läntisempää kalusto on, sitä vähemmän se kuormittaa huoltoa. Itäkalustohan on huollon osalta aivan legendaarista, mm. jokainen mäntä pitää sovittaa erikseen ja varaosapatterista löytyy kokoelma eri kokoisia mäntiä sopivin millimetrin osan välein.

    Ainakin tällaista pyöräkalustoa pv:llä on, varmaan unohdinkin ison osan:
    • Polaris 6*6 -mönkijät
    • Yamaha, KTM, yms. Enduropyörät
    • erilaiset maastomopot
    • Valtra- ja Valmet-traktorit
    • pyöräalustaiset työkoneet, mm. Lännen, Volvo ja Valmet
    • metsätraktorit, ainakin Valmet
    • siviilimalliset kuorma-autot ja rekat, ainakin seuraavia merkkejä ja niissä kussakin useita eri malleja: Scaniat, Mercedes-Benzit, Sisut, Volvot. Nämä ovat huollon kannalta varmaan helpoimmasta päästä, koska pv voi tukeutua suoraan siviilihuoltamoihin ja -korjaamoihin.
    • siviilimalliset pakettiautot, ainakin Volkswagen ja Mercedes-Benz
    • siviilimalliset avolava-autot, ainakin Toyota Hilux
    • siviilimalliset maastohenkilöautot, ainakin Mercedes-Benz G-sarja, Nissan Patrol, Toyota Land Cruiser, Land-Rover
    • läntiset maastokuorma-autot, merkkeinä ainakin Sisu (osa vanhoja), Mercedes-Benz, Unimog, Scania, Volvo, DAF. Jokaisesta merkistä löytyy useita eri malleja.
    • itäiset maastokuorma-autot, maastopakettiautot ja maastohenkilöautot: KrAZ, ZiL, UAZ, GAZ. Nämä varmasti alkavat olla jo aikamoinen painajainen huollolle. Viimeiset hankinnat on tehty 1990-luvulla, näiden ominaispiirteet osaava henkilöstö alkaa eläköityä ja kuinka paljon näiden varaosiin on enää nähty vaivaa panostaa?
    • sotilaskäyttöön suunnitellut kevyet ajoneuvot, ainakin RG-32M ja Mersun panssaroidut G-mallit
    • panssariajoneuvot: Sisu/Patria XA-180, 181, 185, 202, 203, 360, 361 jne.
    • erikoisajoneuvot, kuten paloautot, Raisu, Sisu 10*10 Leguan ja Pekka-pioneeriajoneuvo. Alustat on onneksi näissä kaikissa aika tuttuja: Sisu, Scania, M-B, Unimog
    • erilaiset vedettävät laitteet ja peräkärryt, näiden mallikirjo on varmasti huima!
     
    Honcho, Old Boy, Fremen ja nämä jäsenet tykkäsivät tästä.
  9. Talvela

    Talvela Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    22.02.2014
    Viestejä:
    7,606
    Tykkäykset:
    7,919
    Pisteet:
    1,286
    Minä en pidä koptereita turhina, halvemmalla olisi toki selvinnyt varmaan eri valmistajalta ostettuna.
    Erikoisjoukkoja on turha rakentaa ilman koptereita ja niillä on muutakin roolia valmiuden nostossa.
     
    Pihatonttu, Stagideus ja Tähystäjä tykkäsivät tästä.
  10. jan86

    jan86 Alikersantti BAN

    Liittynyt:
    01.06.2017
    Viestejä:
    94
    Tykkäykset:
    22
    Pisteet:
    6
    Helikopterit on tärkeitä, kun viedään nopeasti tarkka-ampujia, manpadeja ja kranaatinheittimiä ammuksineen kerrostalojen katoille. Ja haetaan niitä myös pois.

    Kaluston kirjavuus ei ole ehkä sodassa tärkeä, koska paljon kalustoa ehtii tuhoutua ennen kuin ensimmäinen huolto olisi tarpeen. Vaikkapa etulinjan ajoneuvot, esim tiedustelupartiot.

    Mutta jos kiinnitetään huomiota siihen, että huoltovälit on mahd. pitkiä, niin sekin vähentää kirjavuuden ongelmia, myös rauhan aikana. Esim 1000 tunnin huoltoväli jollekin värkille tarkoittaa sitä, että sen voi huoltaa vaikkapa ulkomailla tai missä vaan.
     
    Fremen tykkäsi tästä.
  11. baikal

    baikal Ylipäällikkö Mod Lahjoittaja

    Liittynyt:
    11.04.2010
    Viestejä:
    18,205
    Tykkäykset:
    21,952
    Pisteet:
    1,286
    En pidä minäkään. Tarkoitan sitä, että puolivalmiita värkkejä ei pidä mennä ostamaan armeijankaan. On mieluummin ilman kuin ostaa kaluja, joiden operatiivisesta käyttövalmiudesta ei ole oikeasti haisuakaan.
     
    Tähystäjä, Honcho ja AKE-ukki tykkäsivät tästä.
  12. Talvela

    Talvela Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    22.02.2014
    Viestejä:
    7,606
    Tykkäykset:
    7,919
    Pisteet:
    1,286
    Kyseessä oli EU politiikka.
     
  13. Talvela

    Talvela Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    22.02.2014
    Viestejä:
    7,606
    Tykkäykset:
    7,919
    Pisteet:
    1,286
    Voitko jo lopettaa trollailut kerrostaloista.
     
    Pihatonttu, peelo ja Fremen tykkäsivät tästä.
  14. Mainos



  15. baikal

    baikal Ylipäällikkö Mod Lahjoittaja

    Liittynyt:
    11.04.2010
    Viestejä:
    18,205
    Tykkäykset:
    21,952
    Pisteet:
    1,286
    Todennäköisesti kyllä, mutta se ei laske kustannuksia yhtään.
     
  16. jan86

    jan86 Alikersantti BAN

    Liittynyt:
    01.06.2017
    Viestejä:
    94
    Tykkäykset:
    22
    Pisteet:
    6
    Miksei kukaan heko vastustaja koskaan vaadi, että nykyisiä myytäisiin pois? Ostajia riittäisi kyllä.
     
  17. Talvela

    Talvela Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    22.02.2014
    Viestejä:
    7,606
    Tykkäykset:
    7,919
    Pisteet:
    1,286
    Tarkoitin vain että syy oli hallituksen ei PV:n.
     
  18. Talvela

    Talvela Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    22.02.2014
    Viestejä:
    7,606
    Tykkäykset:
    7,919
    Pisteet:
    1,286
    Tuskin moni vastustaa hekoja, vain noita kauppoja.
     
    Honcho tykkäsi tästä.
  19. Fremen

    Fremen Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    13.06.2014
    Viestejä:
    3,912
    Tykkäykset:
    7,786
    Pisteet:
    1,286
    Siinä on muuten kehotus jota ei ihan joka päivä tule nähtyä :)!
     
    Mustaruuti, ajs178 ja Talvela tykkäsivät tästä.
  20. Lepard

    Lepard Kapteeni

    Liittynyt:
    10.05.2014
    Viestejä:
    602
    Tykkäykset:
    1,854
    Pisteet:
    76
    Kyllä täytyy tunnustaa että NH-90 on ihan itse aiheutettu haava. Ei EU voi määrätä puolustusmateriaalihankinnoista, mutta Hägglundin aikaan "vain paras kelpasi". Piti saada uusinta uutta hinnalla millä hyvänsä. Maavoimat tiesi että olisi ollut turha esittää esim Black Hawkin hankintaa vaikka ne olisi saanut paljon nopeammin ja halvemmalla. Siksi päädyttiin NH-90:een.

    NH-90 on sinällään aivan erinomainen helikopteri, mutta hankittaessa vielä tosiaan puolivalmis ja kallis hankkia ja ylläpitää. Vähän vaatimattomamman suorituskyvyn olisi saanut paljon halvemmallakin muualta.

    Hekoja sinällään ei meillä tarvita joukkojen keskittämisiin, mutta erikoisjoukkojen suorituskyvyn nostajana ne ovat aivan välttämättömiä ja puoltavat paikkaansa.
     
    Stagideus, Rannari, Tähystäjä ja 2 muuta jäsentä tykkää tästä.
  21. Honcho

    Honcho SMLNKO M/83 Lahjoittaja

    Liittynyt:
    21.11.2014
    Viestejä:
    10,182
    Tykkäykset:
    24,948
    Pisteet:
    1,286
    Päätös tehtiin jo hyvissä ajoin Hägglundin kaudella?

    Oli tuota ajattelua vähän muuallakin, isäukko (ei ole poliitikko, joten ei tarvitse pyytää syntyperääni anteeksi) tapasi joskus 2000-luvun alkupuolella jossain tilaisuudessa Bjarne Kalliksen joka toimi tuolloin puolustusvaliokunnassa ja turvallisuus- ja puolustusjaostossa. Kallis oli jutellut isälle sotakalustohankinnoista ja sanoi jonain omana legendaarisena totuutenaan, että "näissä on parempi hankkia yksi hyvä kuin kymmenen huonoa". Kuulostaa pahasti siltä, että tuo on oikeammin että hankitaan mieluummin yksi tosi hyvä ja kallis kuin kymmenen ihan hyvää ja kohtuuhintaista, samalla kun joudutaan stenaamaan vanhoja rojuja 15kpl eli tarve olisi kyllä sotilaiden mielestä kymmenelle. NH:n tapauksessa tietysti oli hyvä, kallis ja vielä keskeneräinen.
     
  22. Talvela

    Talvela Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    22.02.2014
    Viestejä:
    7,606
    Tykkäykset:
    7,919
    Pisteet:
    1,286
     
    Honcho tykkäsi tästä.

Jaa tämä sivu