Huhta
Greatest Leader
Luin hiljattain ketjua "Uutisia Virosta" ja silmääni pisti @Herman30 viesti, jonka mukaan Viro on ostamassa Norjasta osapuilleen 35 CV9030:n runkoa kranaatinheittimien, ambulanssien ym. alustoiksi. Koska noilla ex-norjalaisilla ja virolaisten aiemmin ostamilla ex-hollantilaisilla vaunuilla on sukupolvierosta johtuen suhteellisen vähän yhteistä, aloin pohtimaan kalustokirjoa ja sen mukanaan tuomia ongelmia.
Vaikka Suomessakin on kokemusta asiasta, niin pienien resurssien Viro on mielestäni erinomainen esimerkki kaluston kirjavuudesta. Katsotaanpa maan viimeaikaisia hankintoja tela-kaluston osalta, se kun on yleensä huollon kannalta vaativinta kalustoa:
-44 kpl CV90 MKIII (CV9035NL)
-N. 35 kpl CV90 MKI (CV9030N-rungot)
-6 kpl Leopard 1 -alustaisia erikoispanssarivaunuja (2 silta-, 2 raivaus- ja 2 hinauspanssarivaunua)
Lähitulevaisuudessa lienee odotettavissa vielä panssarihaupitsihankintoja (määrästä ei ole tietoa, mutta uskoisin puhuttavan patteristosta, parhaassa tapauksessa kahdesta). Kaukaisemmassa tulevaisuudessa on odotettavissa taistelupanssarivaunujen hankinta, ja määrä liikkunee rynnäkköpanssarivaunujen määrää mukaillen n. 30-40 vaunun tietämillä.
Eikö tällainen tilanne ole huollolle katastrofi? Mitä sanovat alan ammattilaiset? Miten suuri ongelma kaluston kirjavuus todella on huollon ja budjetin kannalta? Onko se niin suuri ongelma kuin yleisesti esitetään, vai onko kyseessä sairaalloinen synergian ihannointi?
Vaikka Suomessakin on kokemusta asiasta, niin pienien resurssien Viro on mielestäni erinomainen esimerkki kaluston kirjavuudesta. Katsotaanpa maan viimeaikaisia hankintoja tela-kaluston osalta, se kun on yleensä huollon kannalta vaativinta kalustoa:
-44 kpl CV90 MKIII (CV9035NL)
-N. 35 kpl CV90 MKI (CV9030N-rungot)
-6 kpl Leopard 1 -alustaisia erikoispanssarivaunuja (2 silta-, 2 raivaus- ja 2 hinauspanssarivaunua)
Lähitulevaisuudessa lienee odotettavissa vielä panssarihaupitsihankintoja (määrästä ei ole tietoa, mutta uskoisin puhuttavan patteristosta, parhaassa tapauksessa kahdesta). Kaukaisemmassa tulevaisuudessa on odotettavissa taistelupanssarivaunujen hankinta, ja määrä liikkunee rynnäkköpanssarivaunujen määrää mukaillen n. 30-40 vaunun tietämillä.
Eikö tällainen tilanne ole huollolle katastrofi? Mitä sanovat alan ammattilaiset? Miten suuri ongelma kaluston kirjavuus todella on huollon ja budjetin kannalta? Onko se niin suuri ongelma kuin yleisesti esitetään, vai onko kyseessä sairaalloinen synergian ihannointi?