Itse kyseenalaistin potkujen mielekkyyden vakavamielisemmässä nokkapokassa pitkälti siinä vaiheessa kun olin aikanaan viimeisiä virittelyjä tekemässä reilua viikkoa ennen tulevaa vapaaottelumatsia ja hommaa enempi-vähempi ammatikseen tekevä ope sanoi että "sovitaanko että nuo koivet ei nouse vyön yli matsissa kun lähinnä vaan siinä raamikkaampi kaveri polttaa kallista happeaan. Vetelet noita komeita yläpotkuja vaan täällä salilla sparrissa treenikamujen kiusaksi". Ja olin pari vuotta treenannut thaikkua vaparin rinnalla että olisi tuo puoli kunnossa. Siihen jos laitetaan kyytiin vielä plate carrieria, reisitelakka, paukkurautaa jyvineen yms mitä kullakin nyt sotakostyymissä niskassaan on niin en ainakaan itse parin oikean matsin ja useamman vuoden eri lajien harrastamisen pohjalta paljon potkuihin satsaisi aseettomassa taistelussa. Aikanaan edes portsarihommissa pelkällä liivillä + työkaluvyöllä & varsikengillä + reisitaskupöksyllä ei kengänheilutus olisi tuntunut kovinkaan luontevalta
Laittaisin roponi kuitenkin sen puolesta, että (kovan tilanteen kannalta relevantti) kehonkäyttö varusteiden kanssa on harjoittelukysymys. Ei kai kukaan kenen pitää oikeasti liikkua kanna reisitelakkaa, sopii vain näyttäytymiseen.
poislukien joku irtautuminen missä kantaa varpaille tai vähän polvella neuvoa-antavaa opponentille-tyyppisissä jutuissa.
Täsmälleen. On olemassa tilanteita, joista selviytymisessä potkut voivat auttaa merkittävästi. Tarpeeton pystyssä pysymisen riskeeraaminen on typerää.
Olen tosin rakenteeltani raskastekoinen joka omalta osaltaan tätä tukee vs sellaiset hoikat pitkäraajaiset kaverit.
Ok, mä en koskaan oikein miesten sarjaan päässyt. Silloin kun treenejä tuli se 7 viikkoon, kuivakoita kiloja oli 98.
Löysin Defendo Green -pätkän, jossa maastopukuinen suorittaja on käsittääkseni Petteri Kantola, "jonkinlainen" lähitaistelutietäjä PV:ssa.
Bongasin potkuja ainakin seuraavista kohdista
1sek: kaareva hyökkäys ylhäältä (kenttälapio, veitsi, keppityyppinen)
25sek: kaareva hyökkäys sivulta (kenttälapio, veitsi, keppityyppinen)
32sek: 4 kättä pitää kiinni sinun kivääristä