Kamppailulajit sotilastaitona ja reservin harrastuksena

Potkuttomuus on viisasta silloin kun kaverilla on Bodyamorit päällä ja varusteet niskassa niissä varusteissa on potkiminen Walker tyyliin hieman vaikeampaa, elokuvissa potkitaan näytöstyyliin mutta elokuvat on satua jonka oppeja soveltavat todellisuuteen vain tulevat vainajat.
Huomioistasi huokuu tietämys jonka taustalla on pakko olla pitkäaikainen realistinen treenikokemus.

Tässä treenisaliesimerkki (n. 10 sek. kohdalla) jalkaterään/sääreen vaikuttavasta stompista, myös minulle tulee näyttävyydestä Texas rangers mieleen.

Vielä parempi esimerkki, eka 25 sek mainospuhetta. Walker-tyyppisiä toimintamalleja esim. tilanteeseen jossa huomaat olevasi halattuna edestä/sivulta ja ase on jumissa sinun ja vihollisen välillä.
 
Jatka vaan potkimista jos siltä tuntuu:)
Jonkin verran on vänkääjän vikaa kun on riittävän varma asiastaan :). Piti kaivella USMC lähitaisteluohje netistä. Keskustelu kun lähti tämän joukon treenistä. En mene takuuseen onko tämä linkitetty versio virallinen USMC manuaali tai onko versio viimeisin.
http://www.combatical.com/p/4-strikes.html
Mm. polvipotkut ja stompit esitetty about puolivälissä dokumenttia. "Knee strikes are excellent weapons during the close range of close combat fighting."
 
Kuinka moni täällä harjoittelee kamppailutaitoja nimenomaan maanpuolustusta silmällä pitäen?
 
Jonkin verran on vänkääjän vikaa kun on riittävän varma asiastaan :). Piti kaivella USMC lähitaisteluohje netistä. Keskustelu kun lähti tämän joukon treenistä. En mene takuuseen onko tämä linkitetty versio virallinen USMC manuaali tai onko versio viimeisin.
http://www.combatical.com/p/4-strikes.html
Mm. polvipotkut ja stompit esitetty about puolivälissä dokumenttia. "Knee strikes are excellent weapons during the close range of close combat fighting."
Kuten varmasti havaitsit että potkut yms. on vain osa taistelijan arsenaalia vihollista vastaan kyse onkin oikean menetelmän valinnasta oikealla hetkellä siksi ja juuri siksi tuleekin harjoitella kaikkia väineitä jotka ovat käytettävissä eikä pelkästään potkuja, varusteet rajoittaa merkittävästi mitä menetelmää voi käyttää.
 
Itse kyseenalaistin potkujen mielekkyyden vakavamielisemmässä nokkapokassa pitkälti siinä vaiheessa kun olin aikanaan viimeisiä virittelyjä tekemässä reilua viikkoa ennen tulevaa vapaaottelumatsia ja hommaa enempi-vähempi ammatikseen tekevä ope sanoi että "sovitaanko että nuo koivet ei nouse vyön yli matsissa kun lähinnä vaan siinä raamikkaampi kaveri polttaa kallista happeaan. Vetelet noita komeita yläpotkuja vaan täällä salilla sparrissa treenikamujen kiusaksi". Ja olin pari vuotta treenannut thaikkua vaparin rinnalla että olisi tuo puoli kunnossa. Siihen jos laitetaan kyytiin vielä plate carrieria, reisitelakka, paukkurautaa jyvineen yms mitä kullakin nyt sotakostyymissä niskassaan on niin en ainakaan itse parin oikean matsin ja useamman vuoden eri lajien harrastamisen pohjalta paljon potkuihin satsaisi aseettomassa taistelussa. Aikanaan edes portsarihommissa pelkällä liivillä + työkaluvyöllä & varsikengillä + reisitaskupöksyllä ei kengänheilutus olisi tuntunut kovinkaan luontevalta, poislukien joku irtautuminen missä kantaa varpaille tai vähän polvella neuvoa-antavaa opponentille-tyyppisissä jutuissa. Olen tosin rakenteeltani raskastekoinen joka omalta osaltaan tätä tukee vs sellaiset hoikat pitkäraajaiset kaverit.
 
Ihan perus fysiikkaa, potkaistaeissa irroitetaan toinen tukipiste ja mitä korkeammalle potkaistaan, sitä korkeammalle nousee kehon painopiste. Kun tosi on kyseessä, pitää olla erittäin hyvät perusteet, jos asettaa itsensä niin haavoittuvaan asemaan.
 
Itse kyseenalaistin potkujen mielekkyyden vakavamielisemmässä nokkapokassa pitkälti siinä vaiheessa kun olin aikanaan viimeisiä virittelyjä tekemässä reilua viikkoa ennen tulevaa vapaaottelumatsia ja hommaa enempi-vähempi ammatikseen tekevä ope sanoi että "sovitaanko että nuo koivet ei nouse vyön yli matsissa kun lähinnä vaan siinä raamikkaampi kaveri polttaa kallista happeaan. Vetelet noita komeita yläpotkuja vaan täällä salilla sparrissa treenikamujen kiusaksi". Ja olin pari vuotta treenannut thaikkua vaparin rinnalla että olisi tuo puoli kunnossa. Siihen jos laitetaan kyytiin vielä plate carrieria, reisitelakka, paukkurautaa jyvineen yms mitä kullakin nyt sotakostyymissä niskassaan on niin en ainakaan itse parin oikean matsin ja useamman vuoden eri lajien harrastamisen pohjalta paljon potkuihin satsaisi aseettomassa taistelussa. Aikanaan edes portsarihommissa pelkällä liivillä + työkaluvyöllä & varsikengillä + reisitaskupöksyllä ei kengänheilutus olisi tuntunut kovinkaan luontevalta
Laittaisin roponi kuitenkin sen puolesta, että (kovan tilanteen kannalta relevantti) kehonkäyttö varusteiden kanssa on harjoittelukysymys. Ei kai kukaan kenen pitää oikeasti liikkua kanna reisitelakkaa, sopii vain näyttäytymiseen.
poislukien joku irtautuminen missä kantaa varpaille tai vähän polvella neuvoa-antavaa opponentille-tyyppisissä jutuissa.
Täsmälleen. On olemassa tilanteita, joista selviytymisessä potkut voivat auttaa merkittävästi. Tarpeeton pystyssä pysymisen riskeeraaminen on typerää.
Olen tosin rakenteeltani raskastekoinen joka omalta osaltaan tätä tukee vs sellaiset hoikat pitkäraajaiset kaverit.
Ok, mä en koskaan oikein miesten sarjaan päässyt. Silloin kun treenejä tuli se 7 viikkoon, kuivakoita kiloja oli 98.

Löysin Defendo Green -pätkän, jossa maastopukuinen suorittaja on käsittääkseni Petteri Kantola, "jonkinlainen" lähitaistelutietäjä PV:ssa.
Bongasin potkuja ainakin seuraavista kohdista
1sek: kaareva hyökkäys ylhäältä (kenttälapio, veitsi, keppityyppinen)
25sek: kaareva hyökkäys sivulta (kenttälapio, veitsi, keppityyppinen)
32sek: 4 kättä pitää kiinni sinun kivääristä
 
En oikein osaa pitää matalia potkuja ongelmallisena, kunhan huomioi tasapainon. Sotaroippeet päällä tehtävistä potkuista en sitten tiedä, kun en sellaista harrasta, mutta näyttää tosiaan Kantolalla sujuvan nuo matalat potkut.
 
Oli huomio, ei kannanotto.

Potkuttomuus haittaa vähemmän tuollaisissa harjoitteissa, jossa vastapuoli ei laita hanttiin eli päästään aina jouhevasti irti. Esimerkiksi aivan iholla oltaessa pitäisin potkuja (polvi nivusiin, kärkkäri sääreen, stomppi jalkaterään) varsin käyttökelpoisina elementteinä flow:ssa joka johtaa vihollisesta irti pääsemiseen ja tarvittaessa edelleen etäisyyden saamiselle tuliaseen käyttöön.


Potkujen käytön vastapaino vertailullisessa mielessä on kuitenkin tärkeä muistaa.

Elikkä ukolla on kivääri. Kiväärin piipulla / pistimelkä voi tökkiä silmiin

Samalla tavalla jos on merijalkaväen m16 kivääri. Siinä on vietnamin tyylin mukainen tukki siinä kiväärissä.

Nykyversiot ovat tehdyt aika kovakestoisesta muovista että sillä tukilla voi lyödä esim hämäyksen jälkeen.

Pointtina tietenkin että tukki isku ei vaikuta sinuun itseesi negatiivisesti.

Esim jos vetää sääripotkun niin ei pidä tehdä sitä potkua kuten Anderson Silva mma:ssa :rolleyes:

Tekniikka ei välttämättä toimi hyvin millään snaipperi kivääreillä joissa kivääreiden tukit ovat enemmänkin tarkk'ammuntaan muunneltuja härpäkkeitä.
 
Onko täällä systeman osaajia?
 
Millaista tämä Milfight on? Tuohon ei kovin useasti törmää. https://fi.wikipedia.org/wiki/MilFight
Käsitykseni mukaan MilFight on hyvin lähellä defendo-tyyppistä "no bullshit" tyyppistä tyylisuuntiin sitoutumatonta lähitaistelu/itsepuolustus näkökulmalla vedettyä touhua. Tämä perustuu pelkästään muutamaan maanpuolustusaiheisen lehden artikkeliin, kun ei ole pääkaupunkiseudulla osunut kurssia silmään missä pääsisi kokeilemaan käytännössä. En tiedä onko tämä enää ajantasaista tietoa mutta aiemmin tuo ainakin oli vahvasti Vaasan seudulle painottunutta tuon harrastaminen.
 
Käsitykseni mukaan MilFight on hyvin lähellä defendo-tyyppistä "no bullshit" tyyppistä tyylisuuntiin sitoutumatonta lähitaistelu/itsepuolustus näkökulmalla vedettyä touhua. Tämä perustuu pelkästään muutamaan maanpuolustusaiheisen lehden artikkeliin, kun ei ole pääkaupunkiseudulla osunut kurssia silmään missä pääsisi kokeilemaan käytännössä. En tiedä onko tämä enää ajantasaista tietoa mutta aiemmin tuo ainakin oli vahvasti Vaasan seudulle painottunutta tuon harrastaminen.
Miten tuo eroaa Defendo Greenistä?
 
Miten tuo eroaa Defendo Greenistä?
En tunne niin tarkkaan että osaisin vastata eksaktisti mutta sanoisin että suurimmat erot on että Defendoa treenataan Defendo kattojärjestön alla ja MilFight on lähinnä "MPK:n alainen" paikallinen ressulaji. Joku asiaa tuntevampi osannee varmentaa/kumota käsitykseni.
 
Jos miekan kanssa harjoittelu kiinostaa niin....

Osaako joku kertoa mistä juontuu selänkääntäminen vastustajalle...? Liittyy ilmeisesti Kendoon ja Japanialaiseen miekankäytön etiikkaan?

 
En tunne niin tarkkaan että osaisin vastata eksaktisti mutta sanoisin että suurimmat erot on että Defendoa treenataan Defendo kattojärjestön alla ja MilFight on lähinnä "MPK:n alainen" paikallinen ressulaji. Joku asiaa tuntevampi osannee varmentaa/kumota käsitykseni.
Okei. Ei sillä, että minua tuo Milfight erityisesti kiinnostaisi.

Fury vs Klitshko ei ollut kovin viihdyttävä ottelu, ja Klitshkosta jäi vähän haluton kuva. En tosin ole nyrkkeily"affisionaado".
 

 
Viimeksi muokattu:
Back
Top