Kamppailulajit sotilastaitona ja reservin harrastuksena

Taekwondossakin edustusta. Suomella ei liene taekwondostakaan olympiamitaleita?

Suvi oli omassa sarjassaan viides Lontoon olympialaisissa. Taitaa olla tällä hetkellä maailman rankingissa jossain 5-10 välillä. Taaekwondosta ei ole olympiamitaleita, tuo Suvin 5.sija on paras ( itse asiassa ainoa TKD tulos olympian kisoista ). Joitain MM- ja EM-mitaleita on, mutta ei yhtään mestaruutta ottelusta. Liikesarjoissa ( Poomse ) Frans Salmella on nuorten MM-kulta ja tältä vuodelta EM-kulta ensimmäisistä aikuisten kisoistaan. Liikesarjoissa vaan ei kilpailla olympialaisissa.
Mikkosen valmentaja on espanjalainen ja hän harjoittelee ( ja asuu ) Espanjassa, joten ulkomaisin avuin päässyt pinnalle.
 
No joo. Oli äkkiä selvitetty. Emiliaa ei otettu edes katsastukseen. Rioon judopuolelta lähtee ehkä kaksi seuraavista:

52 kg: Jaana Sundberg

Miehet
-60 kg: Juho Reinvall
-73 kg: Eetu Laamanen
-81 kg: Antti Virta
-90 kg: Samuli Viitanen

Heistä kiteeläislähtöinen Laamanen tuli seitsemänneksi EM-tasolla.
 
Mitä kilpailemiseen tulee niin enää ei mitallit eikä menestys ect ole ne asiat joiden vuoksi kilpailen (lähinnä ampumaurheilu) vaan ihan oman itseni vuoksi ja voittaakseni itseni joka kerta kun kilpailen.. Se antaa mulle suurimman ilon ja tyydytyksen.
 
Mikäli ranking ei putoa, niin Suvi Mikkonen on varma Rioon lähtijä. Muita potentiaalisia ei tällä hetkellä Taekwondossa ole.
 
Tae Kwon Do:n lisäksi tätä (linkki) kamppailulajia voin suositella lämpimästi kaikille (kuten kaikkia muitakin lajeja)

Vain näistä kahdesta että Judosta on "jonkin verran" kokemusta......hitsi muistin yht äkkiä Combat Krav Maga:n jota myös tuli aikonaan jonkin verran treenattua "viranomaispiireissä"



http://www.ekjt.net
 
Viimeksi muokattu:
Joo, näitä kokeilijoita tulee aina. Periaatteessa alkeiskurssilaisista pysyy mukana tuo mainitsemasi 90%. Ja mitä pitemmälle vyöarvoissa mennään, sitä vähemmän sitä porukkaa on jäljellä. Minä esim. olen oman alkeiskurssini ainoa, joka vielä jatkaa. Meitä oli silloin karkeasti noin 30. Tuo mun esimerkkini karateka oli maajoukkuetason kaveri, jo pitkään harrastanut... Kuten sanoin, en itse koskaan nähnyt noita tapauksia, mutta juttuja hänestä liikkui aikanaan paljonkin. Voivat toki olla väritettyjä ja/tai keksittyjä, mutta valitettavasti niitä "mätiä" yksilöitä eksyy aian silloin tällöin mukaan... Valtaosa ( eli lähes kaikki ) yleensä karsiutuvat pois jo melko varhaisessa vaiheessa, mutta mutta...

Ai juu, taidan tietää kenestä puhut.
 
="Bushmaster, post: 240826, member: 1639"
Itseasiassa olen havainnut lukiessani kirjoituksiasi tämän tapahtuneen myös sinulle..olenko väärässä? :)

Et lainkaan. Harjoituksista etsin kuntoilua enemmän lähinnä mielenrauhaa ja tyyneyttä. Nyt heinäkuussa sali on kiinni. Pari päivää sitten otin bokkenin ja menin ulos yksinäiseen paikkaan. Vedin liikesarjoja ja käännöksiä ja lopulta tein kaikenlaisia kombinaatioita, jotka tulivat mielikuvien mukaan eikä niille ole nimeä.

Tuossa ukella bokken. Ensimmäinen ja kolmas tori käyttää atemi-iskua rintakehän herkkään pisteeseen salpaamaan uken liikkeen juuri siksi hetkeksi sekunnin osaksi, mitä hän haluaa varmistaakseen shiho-nagen täydellisenä. Toinen puolustaja tekee suoraan vedon.

 
Harjoituksista etsin kuntoilua enemmän lähinnä mielenrauhaa ja tyyneyttä.

tuo kertoo kaiken :)

Mitä tulee tuohon videoon:

Kaunista, kaunista liikumista kertakaikkiaan kaunista. Olen aina ihaillut Aikidon
liikkumista ja vartalon käyttöä.... mutta minusta tuo isku menee sapen/haiman alueelle kuin rintakehälle bokken ukeen......jos nyt ollaan samassa "iskussa" mitä meinaat?

Olen itse haikallut bokkenin "opiskelua" kuin myös poikanikin (emme koskaan ole sitä vielä tehneet/aloittaneet) mutta mulla olisi kysyttävää asiasta ihan privatisti ..liittyen omaan kuntooni ja raajassa olevaan ongelmaan joka mielestäni saattaa estää haaveni bokkenin suhteen...
 
Viimeksi muokattu:
>> Perinteisista sotilaslajeista haluaisin lisata tahan Muay Thai:n. Tekniikat toteutetaan hyvin suoraviivaisina ja 'yksinkertaistettuina', tavoitteena aina matala painopiste ja hyva kehonhallinta. Kehon 'kovien osien' kayttoon panostetaan (kyynarpaalyonnit paahan, polvipotkut vartaloon ja paahan jos/ kun vastustaja saadaan taitettua nurin. Siita lisaa polvia paahan tai joku Guillotine choke jos on aikaa).
Kaytossa on tehokkaat, harjoitellut alapotkut (ml. saariluun luutuminen) seka tietysti sotilaskaytossa erittain hyodyllinen pysayttava etupotku jolla saadaan etaisyytta asetekniikoiden kayttamiseen seka vastustaja pois tasapainosta hetkessa - potku lahtee suoraan etujalalla, alapalleaan ja kovaa. Muuten sen saa kiinni liian helposti.

Kovat polvet, alapotkut ja etupotkut alavatsaan onnistuvat vaikka olisi liivi-/ ase ja muuta kamaa paalla. Ja paketti pysyy kasassa aika hyvin kun ikina ei kaanneta selkaa viholliselle ('no spinning-shit' ...shout-out to Nick Diaz Yo!) eika menna maahan (thai-kulttuurin historiallisia "vaatimuksia" sankarilliselle/hyvalle taistelulle).

Kansallisurheilu Thaimaassa, kuten Taekwondo Koreassa. Respect.

ps. Suomessa Mustosen veljekset, Ari Kangas, Vuorisen Jussi, Jomhod Kiatadisak, ja monet muut paakaupungin ulkopuolella ovat nostaneet tason erittain korkealle, kansainvalisia mitaleita on Suomessa seka amatooreissa etta ammattilaisissa vaestopohjaan nahden kasittamaton maara!
 
Itse en ole koskaan näitä veitsi/miekka/puukko lajeja "oikeesti" treenannut mutta tässä yksi pätkä noin niiku "malliksi"

Philippine, US Marines conduct close quarters combat / martial arts
 
>>Bushmaster, tormasin 90-luvun puolivalissa naihin Kali-escrima -heppuihin Helsingissa, vaikuttavaa sitoutumista lajiin oli jo silloin. Leirien kulminaatio sunnuntaisin oli latkahanskat, aikakausilehdet+jenkkiteippi kasivarsiin ja habaan ja kyynarpaa-suojat.. morat kadessa, ns. kova tilanne.
Lajille tyypillisesti viilletaan eika pisteta, ilmeisesti joku verikoston perinne siella Filppareillakin aikoinaan eli murha ei ollut kenenkaan edun mukaista, vuorostaan arvet varmasti nostivat sosiaalista statusta muillakin kuin Otto Skorzenyilla!
Nopeat kadet saa olla ja aika helkkarin hyva pohja etta osaa peilata/ ennakoida kaverin/ vastustajan liikkeita. Omasta kokemuksesta voin sanoa etta ilman kokemusta noille hepuille havisi tossa hommassa 60-0. Se aggressio ja liikkeen nopeus oli jotain ihailtavaa ihan kumipuukoillakin, plus lahinna seurasi vaaraa osaa hyokkaajan liikkeesta kokoajan, ja oma liike ja (hengittaminen)/ rytmi unohtui ihan taysin. Ei montaa sekuntia kesta todellakaan noi yhteenotot, voi unohtaa Marlon Brandon ja elokuvien kaantoveitsikiertelyt ihan samantien.
Tassa asiassa Krav maga on kasittaakseni maailman huippua, mita tehda jos sulla ei ole veista ja arabi-palikalla on, aikaa 1 sekunti... toimikaa!
 
Olen itse haikallut bokkenin "opiskelua" kuin myös poikanikin (emme koskaan ole sitä vielä tehneet/aloittaneet) mutta mulla olisi kysyttävää asiasta ihan privatisti ..liittyen omaan kuntooni ja raajassa olevaan ongelmaan joka mielestäni saattaa estää haaveni bokkenin suhteen...

Laita PM inboxiin.
 
Lajien vertailu itsepuolustusmeielessä, kuntoiluna, viihteenä tai sotilaslajina on sikäli hedelmätöntä, että emme koskaan saa tuntumaa kaikkiin syvällisesti. Krav Maga on ihan jees, mutta jossain Hokutoryu-tyylisuunnan kaltaisessa jujutsussa pitkälle edennyt on kyllä vastuksena aikamoinen.

Onhan näitä testattu. Amerikan Ultimate Fighting -kisoissa saa kuka vain tulla ja kokeilla ja tapella. Ei hanskoja, ei sääntöjä. Kuka finaaliin asti pääsee. Kaikki katutappelijat, gangsterit, karatekat ja kravmagalaiset ovat kokeilleet saada sitä "isoa pottia" kotiin. Eipä heitä loppupuolella näy. Royce Gracie (jujutsu) voitti kolme ensimmäistä ja hänen oppilaansa ovat jatkaneet perinnettä.

Tuossa on Royce Gracien ensimmäinen finaali. Realistinen tappelu ei ole kaunista. Se, jolla on enemmän niksejä ja luonnetta, pärjää.

Kaikki Gracien finaalivastustajat ovat olleet vahvemoia, mutta tekniikaltaan hävinneet.

 
Wanha homo täällä vaan terve.

Pääasiassa ketjussa on keskustelua budo-lajeista joka on sikäli sääli että puhutaan kuitenkin sotilastoiminnasta ja parempiakin löytyisi kuin aseettomat olympialajit.

Tässä on viimeisen vuoden ajan tullut tutkisteltua HEMAa eli Historical European Martial Arts. Kyseessä on kattotermi joka käsittää kaiken painista, aseettomasta pystyottelusta, tikariin, miekkaan, sauvoihin, keihäisiin ja salkoaseisiin, sekä haarniskassa että ilman. Sekä toki jousiammuntaan ja hevostaitoihin. Tämä kaikki muinaisilta ajoilta (pankration) aina 1900-luvun alkuun asti. Se mikä tämän oppisuunnan erottaa budolajeista että kyseessä on ns. Kuollut laji, jonka yksi vahvuus on se että sen tekniikoita ei ole modernioistu (kuten Kendo, olympialainen "miekkailu", nyrkkeily yms) vaan ne välittyvät suoraa ajalta joilloin välit selviteltiin puhtaasti kamppaillen.

Tuntuvat ehkä etäisille mutta huomataan että sotilaalla yleensä on käytössä kivääri, jota voidaan käsitellä jo kohtuudella esim pitkän miekan tai keihään käsittelytaidoilla. Olipa siinä pistintä kiinni tai ei (pitää muistaa että kivääri on vääntövarsi pystypainiin siinä missä lyömäasekin). Veitsitaistelu taas tapahtuu kohtuu hyvin suojattuna tilanteessa jossa armoa ei anneta.

Tuossa oli puhetta puukonkäytöstä. Onhan se puukon käsittelijä nopea kun "markkeerataan" tussilla viivoja käsiin (tai mitä ikinä tehdäänkään), mutta pitää muistaa pari juttua. Ensinnäkin normaalisti sotilas on pukeutunut ainakin kahteen jopa kolmeen vaatekertaan. Voitte koittaa viiltää esim sitä sianraatoa tuollaisen haarniskan läpi (koska sitä se käytännössä on!). On tuota tullut mm pitkällä miekalla koitettua ja mm täysimaitopurkki ei enää mene siisitisti poikka jos välissä on teepaita. Siksipä sotilastoiminnassa pistot ovat helvetin tärkeitä, ja kuten edellä sanottiin niin viiltely on mm suomessa ollut suosittua siksi että ei ole haluttu linnaan taposta tai murhasta. Ja jos puhutaan mm suojaliiveista tai talvivaatteista niin pisto ei ole onnetton singer-sohaisu vaan siinä pitää olla jo lyönnin verran voimaa takana, eli hyökkäyksen täytyy ottaa koko kroppa mukaan. Huomattavasti helpompi puolustaa. Toki eihän se ideaalitilanne ole.

Toinen juttu on että puukkotappelu harvemmin päättyy parissa sekunnissa. Kyseessä on epätoivoinen selvitytymistaistelu ja kaveriin saattaa upota kymmeniä pistoja tämän edelleen pistäessä hanttiin. Varmaan yleisin moka veitsitaistelussa on juuri se että osumasta peli poikki...

Sääli vain että HEMA seuroja on aika vähän, Etelä-Suomessa paremmin mutta täällä pohjoisemmassa löytyy yksi Oulusta.

Pistetääs pari videota:

Miten vaikeaa pelkkä kangas kerros on läpäistä:


Miten "tehokas" se viilto oikein on:


Vähän demonstraatiota ase-pohjaisista tekniikoista 1000 vuoden takaa, muuntamattomina kuten ne on kiltojen yms opetusjärjestöjen ohjeisiin tallennettu:


Vähän hätäinen viesti ja linkkien videoista ensimmäiset on pitkiä, mutta valaisee asiaa kantilta jota harva edes ajattelee.

Ei sillä että budolajeja mitenkään väheksyisin, mutta minusta vaan tuntuu että näissä on muoto (urheilullistaminen) ottanut liikaa realismia pois eikä asioita paljoa välttämättä käytännön kannalta mietitä. Esim tuon Vongan aikidovideon miekkailu on aika... No, amatoorimäistä. Toki ymmärrän että kyseessä on demonstraatiota jossa näytetään mitä voidaan tehdä.

Ei muuten nyt kilpaurheilun kiimassa maanpuolustus kiinnosta (ja ylipäätään koko foorumi on mennyt minun mielestä vitulleen, rasistis-poliittista-venäjävihamielistä paskaa), mutta kun tuntuu että aiheelle on jotakin annettavaa vähän valistuneemmasta näkökulmasta niin arvelin nyt isämmaam puolesta uhrautua.

Ennen kuin modet bännää niin voisin vielä tuonne veitsi puolelle avata vähän taisteluveitsien suunnittelua.

EDIT: Juu. BJJ on kyllä osoittanut tehokkuutensa kaksinkamppailussa. Mutta itsepuolustusmuotona sikäli kyseenalainen että se opettaa menemään maahan. Kuitenkin itsepuolustus tilanteessa ensimmäisiä sääntöjä on pysytellä pystössä jotta kykenee pakenemaan tai puolustamaan toista hyökkääjää vastaan tai ylipäätään havainnoimaan ympäristöä. Toki kyky toimia maassa on kyllä helvetin tärkeä, ja siksipä jokaiset itsepuolustukseen tai sotilastoimintaan liittyvän hommelin pitäisi sisältää toimintaan maassa.
 
Viimeksi muokattu:
Royce Gracie on brassijujutsuka (BJJ). Oli muuten juuri pari viikkoa sitten Brasiliassa eräs brassijujutsuka yrittänyt estää asteellista ryöstöä. Ilmeisesti oli ottanut RNC-kuristuksen, mikä toki on brassijujutsukalle luontevaa, muttei ollut kontrolloinut asetta tai asekättä. Harvemmimpa sitä brasilialaisessa jujutsussa tulee aseita vastaan. Huonoahan siitä seurasi ja tuloksena luoti päähän. http://www.bloodyelbow.com/2015/6/2...ing-news?_ga=1.248330627.507379909.1420389058

(Ei sillä, että itse asetta vastaan olisin sen parempi. Siksi kyseisessä tilanteessa luopuisin omaisuudestani mieluummin)
 
Omana taustana seuraavat lajit:

- Jujutsu kolmena versiona (Hokuto Ruy, Hontai Yoshin Ruy, Daito Ryu Aikijujutsu)
- Savate
- Krav Maga

Ei kaikenlaista on ehtinyt kokeilla. :D
 
Back
Top