EVK
Alikersantti
Näiden videoiden perusteella ei kannata tehdä liian hätiköityjä päätelmiä lajista. Tuossa on meneillään 2 vs 1 taktiikkaharjoite, jossa harjoitellaan sijoittumista ja usein lähtötilanteessa myös vaarallisimman hyökkääjän priorisointia. Soveltavat harjoitteet, joissa hyökkääjät tulevat useilla hyökkäyksillä jatkuvasti päälle päättyvät lähes heti, jos tekee taktisesti vääriä valintoja. Olen tuon videon henkilön kanssa treenannut, eikä kyse ole todellakaan mistään pelkästä koreografista.Combat on todennäköisesti A. Kankaan vetämänä ammattimaisin sali Suomessa kaikkeen itsepuolustus-settiin... mutta tässä alla linkitetyssä videossa on se Krav Magan perusongelma; jos sillä aloitetaan, ilman että on mitään tappelutaustaa - niin noissa "tilanteissa" vastapuoli ei tee mitään... eihän tossa ole mitään etiikkaa edes, opettaa jengille että näillä pärjäätte, kun asia ei todellakaan ole niin.
Ehdottomasti alkeiskurssi tappelulajeissa ja jotain jatkoa joka sisältää sparrausta, ainakin muutaman vuoden harrastaneiden kanssa. Ja kunnon kolmen minuutin erät.
Silloin syntyy se käsitys mikä vitun hikijärvi edes selviytymiseen vaaditaan, voittamisesta nyt puhumattakaan.
Mainittu A. Kangas, joka muuten kävelee tuossa videolla tuolla takana, on myös potkunyrkkeilyn musta vyö ja korosti ohjaajakurssilla harjoittelun kovuuden merkitystä. On muuten ilmeisesti vaihtanut nimensä A. Vargmaniksi.
Siitä olen täysin samaa mieltä, että krav magan rinnalle kannattaa ottaa joku muu kamppailulaji. Ensisijaisesti suosittelen thai- ja potkunyrkkeilyä, jotta oppii hyökkäämään ja ottamaan iskuja, ja toissijaisesti painilajeja. Itse treenasin rinnalla ensin thaikkua kolmisen vuotta ja nykyisin lukkopainia ja BJJ:tä.
Terveisin Israelissa Expertin (musta) suorittanut.
Viimeksi muokattu: