Kansalliskaarti Suomeen - miksi ei?

Voisiko olla niin, että infra on se mikä Kremliä kiinnostaa. Harmaassa vaiheessa Kreml voi yrittää miehittää Suomen infran ja sitten vain neuvotellaan saadaanko me se infra ehjänä takaisin. Toisaalta, jos Kremliä ei kiinnostakaan infra vaan se vain räjäyttää sen, ykshailee, niin siinä meni ne kansalliskaartit, joiden tehtävä oli miehittää se infra. Voitaisiin varmaan tehdä niin, että kaapataan Venäjältä muutama tuhat ryssää ja kytketään ne käsiraudoilla Suomen infraan niin ei varmaan pommita sitten. Tai eihän ne mitään jenkkejä ole, joiden kanssa voisi toimiakin, kun niiden pressa lentäisi pihalle, jos se pommittaisi omia.
 
Viimeksi muokattu:
Vaaleanpunainen kaarti? :D

Sillanp%C3%A4%C3%A4-Jari-Twinkkarit.jpg


Edit: Sillä me ainakin erotuttaisiin Putlerin jengistä...
 
Jaa-a. Kukahan noita perustaisi, rahoittaisi, valitsisi jäsenet jne? Tuntuu kovasti siltä, että valkokaarti/suojeluskunta -linjalle tuo ajautusi ja Suomesta tulisi taas valkoisen hämärän maa. Monessa asiassa alkaisimme muistuttaa Putinstania.
Tässähän ollaan taas valkokaarti /punakaarti jutuissa tulikos mieleen että tuosta ajasta on kohta satavuotta kukaan sen ajan konkareista ei ole hengissä ja nekin miehet ja naiset pystyivät yhdessä puolustamaan Suomea kahdessa sodassa Talvi ja Jatkosodassa, ehkäpä tämän päivän Suomalaisten pitäisi jo päästä ylitse niistä ajoista, toisaalta vain vasemmisto on vielä niissä bunkkereissa ja niistäkin vain se setsemmänkymmenlukulaiset ja niiden mukulat kaikki muut on jo jättänyt sen ajan taakseen.
 
Ettei vaan kohta taas mopo karkaa käsistä...

Tuskin. ;)
Tuollaiset itse itseään täydentävät suljetut kaartit ovat heikko kohta missä tahansa yhteiskunnassa. Niitä syntyy kun keskusvalta/valtio on hajaannuksessa (kuten Ukrainassa oli/on). Kaartien pyrkimyksistä ja lojaliteeteista ei ota pirukaan selvää ja aseistettuina ne tekevät mitä mieleen juolahtaa tilanteen mukaan. Yksi kaarti tarvitsee vastavoimaksi toisen ja toinen kolmannen. Siitä heittoni työväen järjestyskaartista.

Jollakulla voi olla osin ruusuinenkin ajatus korporatiivisesta ja kaikkien kannattamasta ja hellimästä VALTIOsta, jota suojelemaan ryntäävät kaikki yhtenä miehenä yhden lipun ja yhden järjestön (kaartin) alle. Tämä on kuitenkin pohjaltaan italialainen fascistinen ideaali. Ei toimi moniarvoisessa ja vapaassa yhteiskunnassa.
 
Joku ruutiukkojen kansalliskaarti johon voidaan ottaa porukkaa joka ei oikein käy enää Maakuntajoukkoihin voitaisiin perustaa. Esimerkiksi voisivat istuttaa pajupuita näkösuojaksi ja harjoittaa muuta naamiointia, suojata kiinteitä kohteita, ylläpitää ja käyttää valemaaleja, miehittää jo perustettuja kaukovalvonta-asemia, jne.

Voisiko olla niin, että infra on se mikä Kremliä kiinnostaa. Harmaassa vaiheessa Kreml voi yrittää miehittää Suomen infran ja sitten vain neuvotellaan saadaanko me se infra ehjänä takaisin. Toisaalta, jos Kremliä ei kiinnostakaan infra vaan se vain räjäyttää sen, ykshailee, niin siinä meni ne kansalliskaartit, joiden tehtävä oli miehittää se infra. Voitaisiin varmaan tehdä niin, että kaapataan Venäjältä muutama tuhat ryssää ja kytketään ne käsiraudoilla Suomen infraan niin ei varmaan pommita sitten. Tai eihän ne mitään jenkkejä ole, joiden kanssa voisi toimiakin, kun niiden pressa lentäisi pihalle, jos se pommittaisi omia.
Jos vihollinen valtaa infraa se vallataan takaisin tai ylipäätänsä pyritään estämään infran valtaus.
 
Ennemminkin kehittäisin jo olemassa olevaa organisaatiota, eli Maakuntajoukkoja enkä lähtisi rakentamaan kokonaan uutta organisaatiota PV:n ulkopuolelle. Maakuntajoukot (v2.0) olisivat täysin Puolustusministeriön ja Puolustusvoimien hallinnan alaisia ja rahoittamia. Ei minkään "historian mörköjen" tai vainoharhaisuuden johdosta, vaan ihan laadunvalvonnan ja saumattomasti toimivan kommunikaation takia.

Maakuntajoukkojen (v2.0) kouluttajat olisivat Puolustusvoimien kantahenkilökuntaa ja PV:n sertifioimia hommansa oikeasti osaavia reserviläisiä.

Maakuntajoukkoihin (v2.0) liittyminen olisi täysin vapaaehtoista ja niihin kuulumalla saisi esimerkiksi verohelpotuksen. Verohelpotus (tulovero) voisi olla vaikka yhdestä (1) prosentista kymmeneen (10) prosenttiin nousten keräämällä pisteitä.

Pisteitä saisi esimerkiksi:
- Cooper ja lihaskuntotestien tulosten perusteella.
- Ampuma-harrastuksesta ja muista urheiluharrastuksista ja niissä menestymisen perusteella.
- Kertausharjoituksista ja muista kursseista (taktinen aseenkäyttö, taisteluensiapu jne.)
- PV:n teettämien kirjallisten kokeiden ja harjoitteiden hyväksytystä suorittamisesta ja omatoimisesta opiskelusta esim. PVMoodlessa.
- Kriisinhallintaoperaatioista.

Verohelpotusprosentti laskisi mikäli reserviläinen ei pysy aktiivisena.

Maakuntajoukkojen kokoa tulisi kasvattaa ja ne toimisivat sotilaallisen kriisin aikana ensisijaisesti oman maakunnan alueella (erinomaisen paikallistuntemuksen johdosta) vartio, virka-apu ja taistelutehtävissä.
 
Viimeksi muokattu:
Vaaleanpunainen kaarti? :D

Sillanp%C3%A4%C3%A4-Jari-Twinkkarit.jpg

Minulla on jo munat rasvattu ja sininen nappi heitetty hetulaan sekä pistin tanassa. Milloin palvelukseen?

No mutta aiheeseen:

Ei enää mitään hirvikomppaniakaartia enää MAAKin rinnalle. MAAK:a voisi kehittää jos halukkaita selkeästi olisi enemmän kuin MAAK tarjoaa. Jota kyllä epäilen. Jos yhtään vanhat tiedot pitää paikkaansa niin johtajamateriaalia olisi tulossa rulliin enemmän kun sitä voidaan ottaa sisään mutta miehistöä ei. Ehkä MAAK:in organisaatiota voisi kehittää niin että rauhan ajan MAAK toimisi vain koulutusorganisaationa sodan ajan MAAK:ien runkohenkilöstölle, eli johtajille ja niille harvoille vapaaehtoisille miehistön jäsenille joita touhu kiinnostaa. Sodan ajan MAAK koostuisi sitten käsketystä miehistöstä joita kouluttaa/johtaa tämä runkohenkilöstö. Toki valmius kärsii siitä mitä varten MAAK:it alunperin on luotu ja mikä niillä nyt on.

Ehkä noita @Hulabi n ehdotuksia voisi hyödyntää kun koitetaan saada vapaaehtosille porkkanaa jos tuntuu että kansakunnan selkä se kestää. Ja miksei kestäisi, nämä on vaan arvokysymyksiä.

btw. Mikä on nykyään tuo reserviläis kouluttajien tilanne, siis jotka on nimenomaan sertifioitu PV:n toimesta asiantunteviksi kouluttajiksi? Virallinen nimitys ei tule mieleen (joku koulutus systeemi), tuo oli aika lupaavan oloinen organisaatio jonka tarkoitus oli tuottaa asiaa tuntevia reserviläiskouluttajia PV:n, MPK:n ja MAAK:in käyttöön. Siitä ei vaan ole kuulunut oikein mitään. Itse pidin tuota jopa tärkeämpänä asiana kuin MAAK:ja, koska nuo kaverit olivat nimenomaan kouluttajia joiden osaamisesta olisi hyötynyt koko SA-organisaatio. Mikä nyt ehkä on hivenen vääristynyt näkemys.
 
PV voisi pakottaa joukkoihin liittyvät ostamaan niitä J. Niinistön Kiinarynkkyjä räpsäkkään ylihintaan, PV saisi käyttää rahat sitten joukkojen kärjen varustamiseen esim. telatykistöllä.
muutoin aivan v*tun hyvä idea ... mutta koska Pv. , niin päätökset aina poliittisia ja ministeriöistä. Moskova ei tule antamaan lupaa aseistaa minkäänlaista maakkia/kaartia/suojeluskuntaa tai mitään muutakaan ressuryhmää, järeillä ja tulivoimaisilla sotilasasehyökkäyskivääreillä.
 
Minusta näyttää siltä, että menneisyyden peikko on yhä liian vahva tässä asiassa.
Tosin jos homman rakentaisi PV:n johdolla ja joukot olisivat PV:n joukkoja, olisi siitä peikosta vähän helpompi päästä yli.
No, se on sitten kokonaan toinen kysymys olisiko "kansalliskaarti" se nopeimmin reagoiva joukko vai mikä sen rooli olisi.
Minusta se nopea reagointi ja siihen tarkoitetut joukot pitää hoitaa toisella tavalla. Se ei kuitenkaan poista sitä, etteikö jonkinlaisella "kansalliskaartilla" olisi kasvavaa kysyntää. PV:n pitää siihen kysyntään vastaamaan jotenkin muuten kuin "jyrkkä ei'.

Itse olen sanonut jo jonkin aikaa kansalliskaartien ja suojeluskuntien kaipaajille seuraavaa.

Maakuntakomppaniat ja paikallispataljoonien vartio- tms. komppaniat.

Sitoutuminen esim. 3 vuodeksi ja siitä sitten vuosi kerrallaan.

Sitoutuminen muuttaa sodanajan sijoituksen esim. Pohjois-Karjalan paikallispataljoonan sissikomppaniaan.

Sissikomppanialle on sovittu 5 kpl. viikonloppuharjoitusta per vuosi. Ja kun olet käynyt kaikki 15 harjoitusta niin metallinen maanpuolustusmitalli odottaa.

Kertaava porukka on aina sama. Eli tulee kavereita jne. Mitä normi harrastuksessa.

Jos intoa riittää niin sitten lisäkursseilla sitten ammunnanjohtajaksi, kouluttajaksi.

Ja nousujohteisuutta saisi mukaan lisäkursseilla jotka mahollistaisi sotilasarvon nousun jne.

Varusteet aseita lukuun ottamatta kotiin. Aseet voi säilyttää vaikka paikallisen vartiointiliikkeen takapihalla
 
Pisteitä saisi esimerkiksi:
- Cooper ja lihaskuntotestien tulosten perusteella.
- Ampuma-harrastuksesta ja muista urheiluharrastuksista ja niissä menestymisen perusteella.
- Kertausharjoituksista ja muista kursseista (taktinen aseenkäyttö, taisteluensiapu jne.)
- PV:n teettämien kirjallisten kokeiden ja harjoitteiden hyväksytystä suorittamisesta ja omatoimisesta opiskelusta esim. PVMoodlessa.
- Kriisinhallintaoperaatioista.

Verohelpotusprosentti laskisi mikäli reserviläinen ei pysy aktiivisena.

Mä koitan osaanko tiivistää tuon 10%:n "aktiivisuuden" yhteen lauseeseen:

Ex-sinibarettina MPK-kouluttajana toimien omatoimisen kokopäiväisen kirjallisten kokeiden ja tenttien suorittamisien ohella kestävyysurheilu-ammattilaisena huippusuorituksia tekevä IPSC:n maailmanmestari tai vähintään SRA:n Suomen mestari.
 
Mä koitan osaanko tiivistää tuon 10%:n "aktiivisuuden" yhteen lauseeseen:

Ex-sinibarettina MPK-kouluttajana toimien omatoimisen kokopäiväisen kirjallisten kokeiden ja tenttien suorittamisien ohella kestävyysurheilu-ammattilaisena huippusuorituksia tekevä IPSC:n maailmanmestari tai vähintään SRA:n Suomen mestari.
Kyllä se 10% täyttyy nykykomennossa kun osallistuu maanpuolustus golffiin ressujen pomojen kanssa, samalla hoituu ylennyksetkin nopeutetussa aikataulussa eikä muuten mitallisateesta voi välttyä.
 
Maailman helpoin juttu:
Annetaan mahdollisuus suorittaa peruskoulutuskauden jälkeinen varusmiespalvelus osallistumalla MAAK:n käskettyihin harjoituksiin.
 
Näissä pohdinnoissa pitäisi olla vankka siemen tietoa siitä, mihin tehtäviin ko. joukoilla voidaan lähteä? Ensin pitää olla tiedossa tehtävä ja tarpeet, sitten funtsitaan joukko, varusteet, koulutustarpeet jne. Joukko ei tee kesää, jos tehtävä ylittää joukon osaamisen, varustamisen ja vaikkapa lukumääräisen voiman, saatika sitten hlöstön fysiikka tai ikä.

Ei suojeluskuntamaakkikansalliskaartitms. autuaaksi tee, jos eteen tulevat tehtävät ylittävät heittäen tappiinkaan vedetyn suorituskyvyn. Liha ei tänään enää jarruta, korkeintaan hidastaa. Lisäksi länsimaiseen käsitykseen sopii hyvin huonosti malli, jossa joukkoja syötetään tuleen ajanvoittamiseksi. Tai jotain muuta sellaista.

Pohdinta pitäisi alkaa esim. näin: on tarve suojata alueen varalentotukikohta, polttoainevarikko, kaksi tienristeystä, kolme isoa siltaa ja kaksi esikuntaa ja tuottaa palveluja jäljellä olevalle siviilisektorille ja lopun viimein on turvattava moderni it-yksikkö ja tykistö ml. raketinheittimet. Hoituuko homma kansalliskaartilla sillä panostuksella, jonka valtio haluaa touhuun jyvittää? Vastaan itse: ei. Ei hoidu. Armeija voi saada tarpeeksi rahaa ja varusteita ja tarpeeksi hyvää henkilöstöä hommaan, mutta mikään vapaaehtoisuuteen perustuva viritys ei saa. Ei se sitä saa edes amerikoissa. Kyllä se armeija on SE ydin, jonka ympärille liha kootaan...joka paikassa. Se, että Virossa on sitä ja tätä, se taas lähtee siitä, että miljoonan asukkaan keskiköyhä eurooppalainen valtio ei pysty jytäämään sellaista panosta peliin, jotta se olisi kuunaan itse ase kourassa mahtava erityisesti suhteessa Itään.
 
Itsekkin lähtisin kehittämään noita maakuntajoukkoja.
Siellä on potenttiaalia sekä ne ovat hyvin integroitu PV:n hallintaan
 
Näissä pohdinnoissa pitäisi olla vankka siemen tietoa siitä, mihin tehtäviin ko. joukoilla voidaan lähteä? Ensin pitää olla tiedossa tehtävä ja tarpeet, sitten funtsitaan joukko, varusteet, koulutustarpeet jne. Joukko ei tee kesää, jos tehtävä ylittää joukon osaamisen, varustamisen ja vaikkapa lukumääräisen voiman, saatika sitten hlöstön fysiikka tai ikä.

Ei suojeluskuntamaakkikansalliskaartitms. autuaaksi tee, jos eteen tulevat tehtävät ylittävät heittäen tappiinkaan vedetyn suorituskyvyn. Liha ei tänään enää jarruta, korkeintaan hidastaa. Lisäksi länsimaiseen käsitykseen sopii hyvin huonosti malli, jossa joukkoja syötetään tuleen ajanvoittamiseksi. Tai jotain muuta sellaista.

Pohdinta pitäisi alkaa esim. näin: on tarve suojata alueen varalentotukikohta, polttoainevarikko, kaksi tienristeystä, kolme isoa siltaa ja kaksi esikuntaa ja tuottaa palveluja jäljellä olevalle siviilisektorille ja lopun viimein on turvattava moderni it-yksikkö ja tykistö ml. raketinheittimet. Hoituuko homma kansalliskaartilla sillä panostuksella, jonka valtio haluaa touhuun jyvittää? Vastaan itse: ei. Ei hoidu. Armeija voi saada tarpeeksi rahaa ja varusteita ja tarpeeksi hyvää henkilöstöä hommaan, mutta mikään vapaaehtoisuuteen perustuva viritys ei saa. Ei se sitä saa edes amerikoissa. Kyllä se armeija on SE ydin, jonka ympärille liha kootaan...joka paikassa. Se, että Virossa on sitä ja tätä, se taas lähtee siitä, että miljoonan asukkaan keskiköyhä eurooppalainen valtio ei pysty jytäämään sellaista panosta peliin, jotta se olisi kuunaan itse ase kourassa mahtava erityisesti suhteessa Itään.

Näinhän sen homman pitäisi mennä.

Eli toiminta PV:n alla ja ohjauksessa.

Mukana olevat sankarit ovat suorittaneet varusmiespalveluksen ja kunto on ikäisekseen ok.

Sitten vain räätälöitäisiin näiden innokkaiden toiminta ja koulutuksen tarve täsmänä kuvailemasi alueen valvontaan. Kun lähet mukkaan toimintaan niin sitoudut käymään läpi tietyn koulutuspaketin.

Mutta se olisi jo ihme että jos maakuntakomppanioiden lisäksi saataisiin kasaan vaikka sama määrä vartiokomppanioita. Vaikka kuinka olisi mukana trendikästä rintamamiestalon valtausta ja sen sellaista.
 
Eli tämä on vanha, monelle tuttu aihe: miksi Suomeen ei voisi perustaa kansalliskaartia? Rauhan aikana vapaa ajallaan harjoitteleva kaarti muodostuisi kaikista vapaaehtoisista armeijan käyneistä miehistä/naisista. Se hankkisi itse PV kanssa yhteensopivaa kevyttä jalkaväen kalustoa kuten Rynnäkkökiväärin, sirpale- ja varusteliivin sekä mahdollisesti kevyitä ajoneuvoja kuten mönkijöitä. Jossain näin puolustusvoimien mönkijän joka veti jonkinlaista peräkärryä joka oli lastattuna sotilailla, eli siinä suhteellisen halpa keino liikkua nopeammin kuin jalkaisin.
Eli tämä oli alkuperäinen ehdotus!
keskustelussa on väläytelty mitä tahansa kauhukuvia, mutta alkuperäinen kysymys ei niistä mitään sisältänyt.
Alkuperäisen kysymyksen/ehdotuksen mukaan kyse oli yksinkertaisesti PV`hen tiiviisti liitetty organisaatio jolla olisi tiivis harjoitusohjelma ja kuljetuskalusto joka olisi suhteuttettu voimavaroihin mutta olisi tehokas.
Aseistuskin ehdotuksessa olisi sama mikä PV`llä on käytössä.
Ymmärtäisin että ehdotuksessa etsittiin uusia ajatuksia millä vapaaehtoista maanpuolustusta tehoistetaan.
Sen vastauksen etsimiseen kannattaisi keskittyä jos kantti muuten kestää eikä politiikka sokaise eikä kavenna näkökenttää.
 
Maakuntajoukkoihin on jo paperilla suunniteltu kaikenlaista mutta tällä hetkellä resurssit ja vapaaehtoiset eivät ole vielä riittäneet näiden osastojen luomiseen.
Jos kansalliskaartia ruvetaan luomaan niin sen pitää olla juuri resursseja luovaa ja porukan pitää pärjätä rauhan aikana hyvin pitkälti omillaan.

Näissä pohdinnoissa pitäisi olla vankka siemen tietoa siitä, mihin tehtäviin ko. joukoilla voidaan lähteä? Ensin pitää olla tiedossa tehtävä ja tarpeet, sitten funtsitaan joukko, varusteet, koulutustarpeet jne. Joukko ei tee kesää, jos tehtävä ylittää joukon osaamisen, varustamisen ja vaikkapa lukumääräisen voiman, saatika sitten hlöstön fysiikka tai ikä.

Ei suojeluskuntamaakkikansalliskaartitms. autuaaksi tee, jos eteen tulevat tehtävät ylittävät heittäen tappiinkaan vedetyn suorituskyvyn. Liha ei tänään enää jarruta, korkeintaan hidastaa. Lisäksi länsimaiseen käsitykseen sopii hyvin huonosti malli, jossa joukkoja syötetään tuleen ajanvoittamiseksi. Tai jotain muuta sellaista.

Pohdinta pitäisi alkaa esim. näin: on tarve suojata alueen varalentotukikohta, polttoainevarikko, kaksi tienristeystä, kolme isoa siltaa ja kaksi esikuntaa ja tuottaa palveluja jäljellä olevalle siviilisektorille ja lopun viimein on turvattava moderni it-yksikkö ja tykistö ml. raketinheittimet. Hoituuko homma kansalliskaartilla sillä panostuksella, jonka valtio haluaa touhuun jyvittää? Vastaan itse: ei. Ei hoidu. Armeija voi saada tarpeeksi rahaa ja varusteita ja tarpeeksi hyvää henkilöstöä hommaan, mutta mikään vapaaehtoisuuteen perustuva viritys ei saa. Ei se sitä saa edes amerikoissa. Kyllä se armeija on SE ydin, jonka ympärille liha kootaan...joka paikassa. Se, että Virossa on sitä ja tätä, se taas lähtee siitä, että miljoonan asukkaan keskiköyhä eurooppalainen valtio ei pysty jytäämään sellaista panosta peliin, jotta se olisi kuunaan itse ase kourassa mahtava erityisesti suhteessa Itään.
Sellaisenaan tuskin voisivat mutta mahdollista kaartia pitäisi ajatella varsinaisten joukkojen vahvennuksena. Pelkästään kirjanpitoon ja logistiikkaan voitaisiin ottaa vahvistukseksi X tuhatta ukkoa.
Teoriassa toki näitä ei tarvita ennen vihollisen vaikutusta.

muutoin aivan v*tun hyvä idea ... mutta koska Pv. , niin päätökset aina poliittisia ja ministeriöistä. Moskova ei tule antamaan lupaa aseistaa minkäänlaista maakkia/kaartia/suojeluskuntaa tai mitään muutakaan ressuryhmää, järeillä ja tulivoimaisilla sotilasasehyökkäyskivääreillä.
Sarjatuli on yliarvostettua.
 
Back
Top