Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja YliKoo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Meidän ei kai kannata jatkaa miekkailua. Yritän kuitenkin täsmentää muutamaa seikkaa siltä varalta, että joku muu osallistuisi keskusteluun. Olen, ja varmaan ollut ollut, viestinnässäni epäselvä, ja sitä pahoittelen.
Ahaa, tää on nyt tämä tyyli laji sitten. Koitetaan vielä kerran vaikka kyllä sä olet jo pelisi paljastanut.
En pelaa mitään peliä, olen kertonut oman näkemykseni jo avausviestissä siitä, kuinka asiat ovat nähdäkseni menneet. Siinä olen pysynyt. Olen liittänyt tapahtuneita asioita ajatusteni tueksi tietäen, että muitakin asioita on varmuudella tapahtunut. Niistä olen utelias kuulemaan, en halukas itsearvoisesti vänkäämään.
Kekkonen kuten liian moni muukin uskoi, oletti, näki tulevaisuuden niin, että ajopuun lailla Suomi muun euroopan mukana ennemmin tai myöhemmin joutuu sen tosiasian eteen että sosialistinen järjestelmä tulee hallitsevaksi valtiomuodoksi. Suomi neuvostoliiton naapurissa luonnollisesti joutuu omaksumaan muiden puskuri valtioiden tapaan kommunismin.
Tuo oli varteenotettava riski. Kekkonen lähti sitä torjumaan, edistäminen olisi ollut helppoa hänen vallankäytöllään, Neuvostoliiton vastustaminen hankalampaa, mutta niin tapahtui.
Tämä visio ei vanhalle ryssän vihaajalle ollut mikään tavoite tai päämäärä kuten sinä haluat koko aika vänkätä, vaan hänen väärän vision mukainen väistämätön tulevaisuus.

Nyt en ymmärrä. En ole väittänyt, että kommunismi tai sosialismi olisi ollut Kekkoselle tavoite tai päämäärä. Luultavasti en nyt ymmärrä jotakin?

Koska hän oli niin varma asiasta oli pyrkyrin paras olla riittävän ajoissa ja hyväksyä muuttunut ympäristö tosiasiana. Koska tuleva kohtalo oli väistämätön vaikkakin ei toivottu oli hän vastuullisena johtajana velvoitettu tekemään siirtyminen mahdollisimman kivuttomasti ja ilman soraääniä.

Jos Kekkonen olisi ollut varma tuosta kommunismin/sosialismin ja Neuvostoliiton valtapiiriin joutumisesta, miksi hän olisi tapellut vastaan? Edistäminen olisi ollut helpompaa kuin vastustelu.


Hänen visionsa oli väärä. Mutta matkalla oltiin ja kuten 70-luku osoitti hallittu liuku lähti jo ihan käsistä kun alkoi olemaan niitä kiirehtijöitä joille sosialismi ei ollut pelkästään väistämätön kohtalo vaan päämäärä.

Luotan siihen että osaat tämänkin venkoilla ihna umpikieroon.

Jos ymmärsin oikein, Suomessa oli voimia jotka halusivat oikeasti luoda sosialistisen valtion, ja antautua veljeskansojen ihanaan joukkoon. Näitä Kekkonen pyrki pitämään kurissa, ja nyt myöhemmin tiedämme kuinka kävi.
Olen pitänyt pahimpina suomettujina poliitikkoja, jotka hakivat henkilökohtaista nostetta Tehtaankadulta, sekä kulttuuripiirejä. Media, Yle etunenässä, teki oman osansa tunnollisesti.

Toistan väitteeni siitä, että hänen vallankäytöllään sosialismin/kommunismin edistäminen olisi ollut helppoa. Henkilökohtainen valta olisi jopa kasvanut, jos olisimme ollut vaikka Itä-Saksan tapainen satelliittivaltio.

Nuo ovat alkuperäiset väittämäni, ja niissä pysyn. Jos keskustelu jatkuu ja joku muuten kuin pelkillä mielipiteillä muuta osoittaa, täytyy sitten miettiä asiaa, koska tosiasioiden kiistäminen ei kuulu vahvuuksiini.

Mielipiteitä on hyvä olla, ja kieroilua kannattaa aina välttää.
 
Ansiokasta työtä YliKoo, lopputulos on kiistaton. Mitä sitten jos syntiä on kertynyt ja Urkki soudellu vierasta venettä.
Tiedämme mikä paine oli kylmänsodan aikana Berliinissä, joten ei se pieni ollut Suomeenkaan.
Mielestäni Kekkosen johtoajatus oli koko ajan, ettei sotaa missään tapauksessa, koska olimme juuri ja juuri kahdesta edellisestä selvinneet, maailman tilanne oli sellainen, että aseellista tukea ei ollut mistään saatavilla. Pitää muistaa, että emme edellisistäkään selvinneet, pelkästään omilla voimilla ja välineillä. Pitihän meidän hädässä turvautua saksmanneihin, olemme taistelleet natsien rinnalla, takkeja piti pienen maan johtajan käännellä, silloin oli selviämisen ehto.
Se on sellainen sika tuo naapuri, ettei sen kans painiessa pysy paita puhtaana. Ryöttyy varmasti.
 
Älä viitsi. Et edes kohdannut tärkeimpiä argumentteja. Et esimerkiksi vastannut kohtiin, kuten miksei demokraattinen vaihtoehto olisi voinut toimia tai miksi Suomi olisi välttämättä joutunut miehitetyksi ilman Kekkosta.

Keskusteluketju on kylläkin mestarillinen esimerkki historiakeskustelusta, jossa vahvasti sitoutunut ja kantansa lukinnut näkökulma kohtaa faktapohjaisen kritiikin.

Kerronpa, mitä tässä ketjussa tapahtuu. Esität linjasi, jonka mukaan Kekkonen oli välttämätön Suomen ulkopoliittisen vakauden varmistamiseksi kylmän sodan paineissa. Argumentit rakentuvat riskien korostamiselle, vahvalle johtajuudelle ja tälle dikotomialle: joko Kekkonen tai miehitys / kommunistinen vallansiirto.

Viestisi sisältävät olkiukko -tyyppisiä yksinkertaistuksia, väärän dikotomian ja argumentaatiovirheitä, joissa vastakkaiset näkökulmat sivuutetaan kokonaan eikä reagoida niihin. Pelon ja riskien jatkuva korostaminen ja vaihtoehtojen vähättely luovat vaikutelman, että et huomaa ollenkaan esitettyjä konkreettisia vastaväitteitä, vaikka niitä annetaan useaan kertaan.

Keskustelu osoittaa systemaattisesti näitä heikkouksia. Monet muut tuovat keskusteluun historiallisen kontekstin, realistisia vaihtoehtoja ja täsmällisiä vastaväitteitä, joita vain päättäväisesti sivuutat ja laitat uuden epistolan. Sait minulta konkreettisia historiallisen päätöksenteon esimerkkejä, @chigeen'a haastoi henkilökohtaisen narratiivisi ja moni muukin vaati vähän kunnon todisteita väitteille, että Kekkonen olisi ollut ainoa mahdollinen johtaja.

Keskustelussa sinänsä kokonaisuutena syntyy monipuolinen ja faktapohjainen näkökulma Kekkosen kaudesta. Argumentit käyvät läpi historian, riskit ja vaihtoehdot, ja keskustelu rikastaa ymmärrystä Kekkosen merkityksestä ja poliittisen johtajuuden rajoista.

Kokonaisuutena ketju toimii opettavaisena esimerkkinä siitä, miten narratiivinen sitoutuminen sumentaa kykyä tunnistaa vastapuolen perustellut argumentit. Samalla se osoittaa, että johdonmukainen kritiikki, faktapohjaiset tarkennukset ja kysymykset vaihtoehdoista pystyvät paljastamaan yksipuolisten näkemysten puutteet ja edistämään historian monipuolista tarkastelua.
Eli lähes missään viestissä ei ole ollut informaatiota, joka olisi minun näkökulmaltani avannut asiaa lisää. Päinvastoin, oleellisiin kysymyksiin ei ole tullut vastauksia.
 
Älä viitsi. Et edes kohdannut tärkeimpiä argumentteja. Et esimerkiksi vastannut kohtiin, kuten miksei demokraattinen vaihtoehto olisi voinut toimia tai miksi Suomi olisi välttämättä joutunut miehitetyksi ilman Kekkosta.

Keskusteluketju on kylläkin mestarillinen esimerkki historiakeskustelusta, jossa vahvasti sitoutunut ja kantansa lukinnut näkökulma kohtaa faktapohjaisen kritiikin.

Kerronpa, mitä tässä ketjussa tapahtuu. Esität linjasi, jonka mukaan Kekkonen oli välttämätön Suomen ulkopoliittisen vakauden varmistamiseksi kylmän sodan paineissa. Argumentit rakentuvat riskien korostamiselle, vahvalle johtajuudelle ja tälle dikotomialle: joko Kekkonen tai miehitys / kommunistinen vallansiirto.

Viestisi sisältävät olkiukko -tyyppisiä yksinkertaistuksia, väärän dikotomian ja argumentaatiovirheitä, joissa vastakkaiset näkökulmat sivuutetaan kokonaan eikä reagoida niihin. Pelon ja riskien jatkuva korostaminen ja vaihtoehtojen vähättely luovat vaikutelman, että et huomaa ollenkaan esitettyjä konkreettisia vastaväitteitä, vaikka niitä annetaan useaan kertaan.

Keskustelu osoittaa systemaattisesti näitä heikkouksia. Monet muut tuovat keskusteluun historiallisen kontekstin, realistisia vaihtoehtoja ja täsmällisiä vastaväitteitä, joita vain päättäväisesti sivuutat ja laitat uuden epistolan. Sait minulta konkreettisia historiallisen päätöksenteon esimerkkejä, @chigeen'a haastoi henkilökohtaisen narratiivisi ja moni muukin vaati vähän kunnon todisteita väitteille, että Kekkonen olisi ollut ainoa mahdollinen johtaja.

Keskustelussa sinänsä kokonaisuutena syntyy monipuolinen ja faktapohjainen näkökulma Kekkosen kaudesta. Argumentit käyvät läpi historian, riskit ja vaihtoehdot, ja keskustelu rikastaa ymmärrystä Kekkosen merkityksestä ja poliittisen johtajuuden rajoista.

Kokonaisuutena ketju toimii opettavaisena esimerkkinä siitä, miten narratiivinen sitoutuminen sumentaa kykyä tunnistaa vastapuolen perustellut argumentit. Samalla se osoittaa, että johdonmukainen kritiikki, faktapohjaiset tarkennukset ja kysymykset vaihtoehdoista pystyvät paljastamaan yksipuolisten näkemysten puutteet ja edistämään historian monipuolista tarkastelua.
Mielestäni tämä oli kuitenkin hyvä ketju huolimatta eri näkemyksistä kekkoseen, kaikki eivät kuitenkaan ole eläneet kekkosen aikaa tai syvemmin perehtyneet kekkosen touhuihin. Diktaattori se kuitenkin oli jonkunlainen
 
Kokonaisuutena ketju toimii opettavaisena esimerkkinä siitä, miten narratiivinen sitoutuminen sumentaa kykyä tunnistaa vastapuolen perustellut argumentit. Samalla se osoittaa, että johdonmukainen kritiikki, faktapohjaiset tarkennukset ja kysymykset vaihtoehdoista pystyvät paljastamaan yksipuolisten näkemysten puutteet ja edistämään historian monipuolista tarkastelua.
Juu, lienee paikallaan vähän valottaa mihin henkilökohtaisesti antipatia kekkosta kohtaan perustuu.

Isoisäni oli urkin kanssa suunnilleen saman ikäinen ja aatemaailmaltaan aika yhteneväinen. Ukk oli kaupunkilainen yliopisto ihminen joten heidän polut eivät kohdanneet ja edusti myös eri puoluetta. Rintamalla ollessaan isoisä oli varmaankin autuaan tietämätön herrojen mielen muutoksista 1942 vuoden lopulla.

Mutta sitten, asekätkentä. Isäni muistaa kuinka valpon bensalla käyvä auto tuli pihaan, (rahvas ajeli häkäpöntöillä), ja konepistooli miehet vei isoisän. Putkiradiosta saatiin kuunnella puhetta jossa vaadittiin ankarimpia mahdollisia tuomioita kapinoitsijoille, seikkailijoille ja pettureille. Puhetta piti kekkonen, säestämässä kuolemantuomioita oli vaatimassa hänen läheinen yhteistyökumppani hertta kuusinen.
Sama meno jatkui vähän ajan päästä sotasyyllisyys "oikeuden käynnissä".

Isoisän luottamus meni jopa arvostamaansa Paasikiveen kun näytti siltä että hän mahdollisti kekkosen toiminnan. Valitettavasti isoisä ehti kuolla ennen kuin kekkosen julkaisukieltoon asettamat Paasikiven muistelmat julkaistiin. Niistä käy selville juuri se mitä niin isoisä kuin Paasikivi kekkosesta ajatteli.
"Täysin moraation ja vaarallinen riskin ottaja sekä aivan liian myöntyväinen neuvostoliiton vaatimuksiin. Hänen johdollaan suomalaisista tehdään ennen pitkää venäläisiä"

No, se piiiitkä presidenttiys ja sen aikana tehdyt toimenpiteet on jo tässäkin langassa käsitelty. Toiset arvostaa toiset inhoaa, isoisäni kohdalla puhuisin vihasta. Tämän hän onnistui minuun istuttamaan ja perustelut olivat monin verroin painavampia kuin täällä esitetyt puollot. Kun täällä halutaan sanoa että lopputulos ratkaisee ja että hyvinhän se meni lopulta ja jossain toisessa kohtaa teroitetaan että täytyy muistaa minkälaista aikaa silloin elettiin on syytä muistaa että kekkosen vastustajat elivät myös juuri sitä aikaa. Eivät hekään voineet tietää varmaksi, vaikka vielä sentään unelmoivat toisin kuin kekkonen, että neuvostoliitto romahtaa. Ne harvat taloustieteilijät jotka vielä osasivat matematiikan ilman ohjaavaa yya-propagandaa tiesivät että romahdus on väistämätön. Eivät vaan tienneet milloin ja ehtiikö Suomi täysin ryssittyä ennen sitä. Yksi tällainen tietäjä kuului perhepiiriin ja hänen asiantuntemuksensa vain lisäsi isoisän tuskaa. Näitä ja paria muuta oikeaa visionääriä pääsin jo sitten itsekin kuuntelemaan ja ymmärsin miten tuhoisalla tiellä olemme urkkien ja hänen opetuslasten johtamana.

Olen tuonut esiin kekkosen luonteen ominaisuuksia lähinnä siitä syystä kun olen yrittänyt itselleni saada vastauksia miksi joku ihminen toimii niin kuin kekkonen teki. Tässä keskustelussa tuo on kuitattu lähinnä tyyliin, muista hauki.

Pelottavinta tässä on se, että tuo ryssä tuossa naapurissa tulee meitä jatkossakin koettelemaan ja painostamaan ja mikäli kaikki kriittinen suhtautuminen jää henkilöpalvonnan varjoon, palvojien edes sitä itse käsittämättä olemme valmiit toistamaan samat virheet. Romahtaako sitten sillä kertaa ryssä itsekseen yhdennellätoita hetkellä, jää nähtäväksi.
 
No jopas.

Lähdin turhan tylpällä kulmalla tähän, sen olen myöntänyt mutta jatkan osaltani koska näen, että se mitä olen tarkoittanut ja halunnut sanoa, ei ole avautunut. Siitä kannan vastuun, olivatpa minun päätelmäni sitten oikeita tai vääriä. Vaihdan vähän tarkastelukulmaa ja koetan vastata edellä esitettyyn kritiikkiin ja taustoittaa näkemyksiäni. En usko, että kukaan pystyy todistamaan yhtään mitään niistä tapahtumaketjuista, joita ei tapahtunut. Minä en edes yritä.

Aloitetaan vaikka demokratiasta. On aivan turhaa kerrata historiaa, mutta sillä on keskeinen osa omaa päättelyketjuani. Siis.

Suomi oli osa Ruotsia, kunnes se oli osa Venjäjää ja sitten taas osa Neuvostoliittoa. Saimme väliaikaiseksi tarkoitetun itsenäisyyden, jonka tavoitteena oli että Suomi itse olisi selvittänyt tiensä sosialististen maiden perheeseen, vai miten se termi nyt kuuluikaan.

Sisällissota tai kuinka nyt kutsutaankaan, oli katkera selvittelyineen. Seurasi lyhyt lyhyt levoton jakso, jossa kapinaa viriteltiin ja ihmisiä kyyditeltiin. Vähän hyökkäiltiin Neuvostoliiton suuntaan. Tuota aikaa nyt ei oikein vielä voida kutsua kehittyneeksi demokratiaksi, vaikka maata kieltämättä sillä tavalla hallittiinkin.

Puhumme usein vain Talvisodasta, mutta Molotovin ja Ribbentropin sopimus oli osoitus, mikä arvo suurvaltapolitiikassa oli pienen reunavaltion itsenäisyydellä. Sen täytäntöönpano ei onnistunut, mutta lopullinen niitti jäi puuttumaan muista syistä, Ja kyse oli korkeintaan ehkä viikoista ennen romahdusta.

Suunnittelimme tosissamme Suur-Suomea, johon olisi kuulunut muuan Kuola, jolla oli Neuvostoliitolle keskeinen merkitys. Emmekä pelkästään suunnitelleet, vaan teimme - jos emme nyt kaikkeamme niin lähelle sitä tuon päämäärän eteen. Tätä kannattaa katsoa ennen kaikkea Neuvostoliiton näkökulmasta, olimme kiistatta hyökkääjä jonka tavoitteena oli tuhota koko maa. Tämä ei sitten kuvaa omaa näkökulmaani, mutta eiköhän tuollainen tulkinta tuolla naapurissa tehty.

Se, ettei Suomen puolustusta sitten -44 murrettu, johtui taas enemmänkin suurvaltapolitiikasta, kiire saada oma osa Keski-Euroopasta ja Suomen voisi hoitaa myöhemmin. Uskon, että absoluuttinen voima Neuvostoliitolla olisi riittänyt Helsinkiin asti. Kirvelee myöntää, mutta eiköhän se noin ollut.

Pidän päivänselvänä asiana, että tapahtumien jälkeen Stalinilla oli palava halu nöyryyttää Suomea niin, että se sen muistaisi. Valvontakomissio oli liittoutuneiden mutta käytännössä Neuvostoliiton, eikä se ymmärtääkseni ollut mitenkään symbolinen. Olemme varmasti kaikki samaa mieltä sotasyyllisyysoikeudenkäynneistä, mutta on realistista ajatella asiaa niin, kuten Stalin sen todennäköisesti ajatteli. Lievät tuomiot eivät vaan tulleet kyseeseen, vaikka ne meidän mielestämme olivat järjettömiä. En tässä valkopese Kekkosta, mutta suomalaiset pitivät oikeudenkäyntiä ankrana, ja neukut aivan liian lievänä. Sitten tuomitut vapautuivat jossakin ajassa, joka sekin oli meistä liikaa, mutta asia kokonaisuudessaan huomioiden melko siedettävä. Ketään ei esimerkiksi hirtetty, ammuttu tai kuskattu pakkotyöleireille, joista kaikista oli ympäri Eurooppaa lähivuosilta ja vuosikymmeniltä kosolti esimerkkejä. Jos jonkun mielestä lievemmät tuomiot tai kokonaan syyttämättä jättäminen olisi ollut reaalisesti mahdollista, voi sen kyllä halutessan todistaa.

Sitten seurasi valvontakomission ja punaisen valpon aika, sekä vaaran vuodet. Porkkala kuulostaa kaukaiselta Helsinkiin verrattuna, mutta käytännössä "vuokra"-alueen itäisin piste oli Espoossa. Väärä päätös Arkadianmäellä olisi voinut saada vahvan palautteen noin 20 sekunnissa, tuo on sitten vahvasti symbolinen ilmaisu mutta sikarealistisesti asia olisi ollut noin. Ei eletty Kekkosen presidenttiaikaa, mutta nyt tarkastellaan asiaa demokratian toimivuuden kannalta. Oliko Suomi vuoteen -56 elänyt vapaan ja vakaan demokratian aikaa, oliko sitä saatu käytännössä soveltaa, oliko siitä vakiintuneet käytännöt? Saa todistaa.

Porkkalan jälkeinen demokratia alkoi yleislakolla. Maasta oli rahat loppu, silloin oli ihan konkreettinen kirstu jossa oli rahaa tai sitten ei. Yhdysvalloista yritettiin saada lainaa, eikä saatu. Neuvostoliitto pisti kaupan seis, ja maksut jäihin. Suurlähettiläs käskettiin pois. *Tarpeeton ironia alkaa* : Joku ilmeisesti tuolloin näki, että Neuvostoliitto tulee sortumaan, se on pelkästään ajan kysymys. "Odotellaan pojat rauhassa sellainen 35 - 40 vuotta, niin kyllä se sitten helpottaa." Pahoittelen huonoa ironiaa, mutta tuollainen ajatus ei vastaa käsitystäni todellisuudesta. Minusta Suomi oli sillassa, takana kaksi hävittyä sotaa ja tietoisuus siitä, että kolmatta ei kestettäisi oli varmasti iskostunut mieleen.

Apuja ei ollut saatavilla, liittoutuneet olivat voittajia ja me oltiin häviäjien puolella. Tilannetta vielä raskautti se, että juuri oli perustettu NATO ja Varsovan liitto, ja me oltiin taas vastapuolella länsimaihin nähden. Siitä saa taas todistaa, että vapaalla demokratialla oli tilaa toteutua tai kehittyä.

Alkoi melko pelottava vaihe maailman kannalta. Ydinlatauksia räjäyteltiin ja Neuvostoliitto oli edellä rakettien kehittelyssä. En osaa nimetä suoraa lähdettä ja on varmasti kiistanalaista, mutta ei ollut ympäri maailman täysin selvää, kumpi puoli tulee kylmän sodan voittamaan. Ja kumpi taistelun voittaisi, jos kolmas alkaisi. Siitä on ehkä enemmän näkemystä, että Varsovan liitto olisi ajanut melko pitkälle Keski-Euroopassa, ennen kuin NATO olisi saanut rivejään kuntoon. Mikä oli Euroopan vahvojen maiden tilanne konventionaalisten suhteen? Ranskasta ei paljon apuja olisi ollut. Yhdysvaltain joukkoja oli Varsovan liittoon nähden melko vähän pelipaikalla. Kuinka Iso-Britannia, tankkeja laivaan. Milloin Yhdysvallat olisi saanut riittävän määrän kalustoa maihin, päätöksentekoon kuuluva aika huomioiden.

Ei ainakaan optimaalinen tilanne.

Berliini, Kuuban kriisi, Yhdysvaltain/Naton aikeet/halu tuoda manner - Eurooppaan ydinohjuksia, tarkoitan ennen kaikkea vaikkapa Norjaan, joka oli ymmärtääkseni kielteinen, mutta olisiko esimerkiksi Berliinin eskaloituminen vaikuttanut tuohon? Kuola olisi pitänyt saada kuriin eskalaation sattuessa. Ihan puhdasta arvailua, mutta saa mielellään todistaa vääräksi. Kuolalla kun on jonkinlainen linkki meihinkin, ja kävihän äijät siellä kurkistelemassa, eli jotakin mielenkiintoa aluetta kohtaan on ollut.

Oliko noottikriisi Kekkosen tilaama? Mielipiteeni/väitteeni on, että oli jollakin tasolla tietoinen ja varmaan viestittänytkin, että Olavi on menossa oikealta ohi, mitäs tehdään? Parikymmensivuinen nootin kirjoittaminen, joka käsitteli Berliiniä ja Tanskaa ja Norjaa ja muita liittolaisia, ja jossa Suomi oli vain mainittu, oli tuskin Kekkosen valtuuksien sisällä.

Mikä oli Yhdysvaltain ja Neuvostoliiton tasapaino silloin, kun vallassa olivat Johnson ja Breznev? Kennedyyn Kekkosella oli hyvät henkilökohtaiset välit, ja ymmärtääkseni jopa luottamusta. Hrustsevin kanssa olivat kavereita, mutta kuinka suurilla valtuuksilla H toimi? Syrjäyttäminen osoitti, että ei NL mikään varsinaisen vakaa valtarakenne ollut. Sitten alkoivat Vietnam ja Tsekkoslovakia painamaan päälle. Ensin mainitulla ei nyt suoraa merkitystä Suomelle ollut, kunhan vei Yhdysvaltain huomiota, mutta jälkimmäisellä sitäkin enemmän. Tarinat miehityksen ajalta ovat paljolti tai osittain tarinoita, mutta kuvaavat niitä oloja jotka aikalaisille olivat totista totta.

Otan näitä esille siksi, että jos Suomea olisi alettu aseellisesti palauttamaan järjestykseen, vaikkapa Porkkalasta käsin tai rajalla rymistellen, oltaisiinko saatu konkreettista apua? Ahvenanmaalla oli komppanian verran diplomaatteja, ja KGB:llä enemmän agentteja Helsingissä kuin Suopolla.

En puhu välttämättä miehityksestä, vaan siitä että jo valmiiksi matossa olevaa ja ylös pyrkivää maata ei tarvitse hirveästi potkaista, että se maassa pysyy. En puhu pelkästään sotilaallisesta voimasta, vaan siitä että sota on käsittämätön tragedia kansalliseti niin henkisellä tasolla kuin taloudellisestikin. Jos muistan Paasikiven sitaatin, niin se meni jotekin: "Suomea on puolustettava kunniallisesti tai kunniattomasti. Sama se kuinka, kunhan puolustetaan." Ymmärrän tuon niin, että tuo kunniaton puolustaminen on juuri sitä mitä tapahtui.

Entä demokratia 60-luvulla. Mahtimiehiä taisivat olla Virolainen, Vennamo, Paasio, Saarinen ja takapiruina ties ketä. Kuka noista olisi ottanut valtiomiehen roolin ja kehittänyt vakaata ja johdonmukaista, päätöksentekokykyistä demokratiaa, koska sellaista olisi tarvittu. Demarit olivat kai yhdistymään päin, Maalaisliitto hajonnut, kommunistit jakaantuneet. Oliko tuossa vakaan parlamentaarisen yhteistyön eväät? Kansakunta oli murroksessa, pientilallisista osa oli ollut kommunisteja ja olivat siirtymässä kasvavaan teollisuuteen töihin, jossa käytiin veristä kamppailua sieluista demareiden ja kommnunistien kesken, täysin parlamentarismin ulkopuolella.

Entä sitten se keskeisin peluri, joka määritteli Suomen kohtalon lisäksi pitkälle myös koko maailman politiikkaa. Kiina ja maolaisuus oli tottakai iso tekijä kommunismin levittämisessä, mutta ei Neuvostoliittokaan ollut ihan varjossa. En tiedä tarkemmin esimerkiksi Latinalaisen Amerikan kommunismin juuria, oliko niin että Neuvostoliitto sitä sinne sai levitettyä ja Maon vaikutukset täydensivät tuhoa. Tai jotain. Yhdysvallat koetti kai padota jollakin tavalla kommunismin leviämistä. Entä Kauko-Itä?

Mikä oli Neuvostoliiton todellinen päätöksentekomekanismi, ja ketkä siellä valtaa käyttivät. Churchillillä oli usempia sitaatteja, buldogit maton alla ja mysteeriin kääritty arvoitus tai jotain. Keskeinen oli kuitenkin: "Avain on Venäjän kansallisten etujen ymmärtäminen. Ei noita sitaatteja tietenkään voi pitää mitenkään pätevinä arvioitaessa Neuvostoliiton päätöksentekoa, mutta nyt myöhemmin ymmärrämme että kyllä niissä vinha perä oli, ja on edelleen. Leninin ajatus oli, että terrorin on oltava sattumanvaraista, muutenhan viattomat nukkuisivat yönsä rauhassa. Stalinin ajasta voi ehkä sanoa, että kaikki päättävissä asemissa olevat tiesivät olevansa jatkuvassa kuolemanvaarassa. Moni ei ollut väärässä. Hrustsevin aikana asetelma ehkä kääntyi, en tiedä, niin että pääsihteeri oli vaarassa koska vaan tulla likvidoiduksi. Kuka valtaa käytti NKP:n keskustkomiteassa, ja oliko se vai KGB joka viimeisen sanan sanoi? Yhtä kaikki, täysin arvaamaton systeemi, jonka kanssa tehdyllä sopimuksella ei ollut paperin arvoa, jos niikseen tuli.

Kannattaa myös muistaa kansan ja valtion suhde. Kaikki oli yhtä suurta teatteria, jossa kaikki tiesivät että kaikki on teatteria. Ja kaikki tiesivät, että kaikki tiesivät. Silti näytelmää esitettiin tinkimättä. Ainoat, jotka tosissaan uskoivat, asuivat Suomessa. Ja halusivat sitä samaa.

Sellaisen naapurin vallan alla me elettiin. Joka oli näyttänyt, että sillä ei ole mitään häpyä naapurin valtaamiseen jos aihetta ilmenee, eikä maailmalla ole tarjota sille uskottavaa vastavoimaa. Suomen kannalta tilannetta olisi ehkä voinut verrata venäläiseen rulettiin, jossa ryssän oltaisiin annettu ladata meidän ohimolle laitettava revolveri haluamallaan määrällä patruunoita. 0-6, kuka latausvuorossa ikinä sattuikaan olemaan.

On varmasti perusteltuakin kyseenalaistaa kaikkien maailman tapahtumien vaikutusta Suomeen. Mutta minun näkökulmani on, että suurvaltojen kamppailu maailmanvallasta näkyi joka paikassa, ympäri maailman, ehkä Australiaa ja Afrikkaa lukuun ottamatta. Afrikastakaan en ihan varma, mutta kaikki Amerikat, Eurooppa ja Aasia olivat taistelutarnnerta. Ja Suomi oli toisen suurvallan kahden kriittisimmän alueen välittömässä naapurissa, ja haki paikkaansa hävinneenä, yksin jätettynä valtiona.

Meidän demokratia oli virolaisen ja sinisalon ja karjalaisen ja paasion ja keiden kaikkien vääntöä siitä, mitenkä tämän katajaisen kansan asiat pitäisi järjestää. Olisiko Kokoomus järjestänyt asiat parhain päin tuohon maailman aikaan?

Päätelmät.

Pahoittelen sitä, että olen suhtaunut vitsaillen siihen, kun vertauskuvana on käytetty Sveitsin, Itävallan tai Ruotsin demokratiaan, että sellainen olisi voinut toimia Suomessakin. Itse en löydä yhtään yhtymäkohtaa miksi noin olisi ollut. Kuulisin mielelläni, mikäli niitä oli.

Itävalta olisi saattanut olla historialtaan jotakin samankaltaista. Monarkian kaatuminen, natsimielisyys, miehitys ja sitä kautta sota Neuvostoliittoa vastaan, jos sitä nyt voi Itävallan synniksi jotenkin laskea. Mutta jäi kuitenkin Liittoutuneiden miehityksen alle ja selvästi rautaesiripun länsipuolelle, oliko siellä Yhdysvaltain joukkoja Länsi-Saksan miehityksen aikana? Kuitenkaan Neuvostoliitolla ei ollut suoraa sanan sijaa siellä, ei komissiota, ei yhteistä rajaa, ei tiedustelukoneistoa jne. Ruotsin "turvatakuut" eivät ole minulle täysin selvät, mutta ei tarvinne epäillä etteikö se olisi kriisin puhjetessa saanut apuja Yhdysvalloista tukialueita vastaan. Puolustusbudjetit olivat varmaan kymmenkertaiset Suomeen verrattuna, eikä demokraattisessa hallintotavassa ollut ollut selkeitä katkoksia. Jotakin natsimielisyyttä oli kai demareilla, mutta horjuttiko se järjestelmää?

Selityksen sana: Olen saikulla ja vaikka kykenen konetta naputtelemaan, en viitsi tehdä edes etätöitä ettei käy kuin Brysselissä 😮 En koe tekeväni väitöskirjaa, joten lähdeviitteenä on oma yleistietoni ja käsitykseni maailman tapahtumista. Kuten sanoin, en ole lukenut yhtään Juhani Suomen teosta enkä Kekkosen elämänkertaa, joten virheitä on varmasti niin paljon, että juttuni on helppo ampua yksityiskohdiltaan alas. Tajunnanvirta oli osuva nimitys, jonka allekirjoitan. Jos joku on jaksanut lukea ja aikoo kommentoida, voisi kommentoida kokonaisuutta, sitä kuinka olen kuvannut tuon ajan maailmaa, suurvaltapolitiikkaa ja meidän osaamme siinä.

P. S. Hauki ei ollut minun tuomani tähän keskusteluun, ja otin sen ihan oikeasti vitsinä, ja sellaisena sitä toistelin. Olin väärässä ja pahoittelen.
 
Kokonaiskuva kirjoituksistasi on selkeä ja tuo pitkä viesti sisältää samat heikkoudet kuin muutenkin ketjussa. Näen ainakin tämän kaavan:

1) Determinismi, jossa Suomen toimijuus minimoidaan
2) Sotilaallisen vastarinnan vähättely
3) NL:n näkökulman hyväksyminen ilman kriittistä suodatusta
4) Jatkuva todistustaakan siirto.
5) Demokratian kaventaminen ulkopolitiikaksi
6) Vaihtoehtojen torjunta ilman analyysiä
7) Kekkosen vallankäytön normalisointi "pakon nimissä".

Ymmärrän pointtisi suurvaltapolitiikan painosta, mutta keskeinen heikkous on determinismi. Ajatus, että Suomen kohtalo ratkesi lähes kokonaan muualla ja että oma toimijuus oli täysin näennäistä, on absurdi.

Suomi ei säilynyt itsenäisenä vain siksi, että Neuvostoliitolla oli kiire Keski-Euroopassa, vaan myös siksi, että Suomi osoitti sekä talvi- että jatkosodassa olevansa sotilaallisesti ja poliittisesti kallis kohde. Baltia osoittaa, mitä tapahtui maissa, joissa vastaavaa vastarintaa ei syntynyt tai se murrettiin nopeasti. Jos sotilaallisella puolustuksella ei olisi ollut merkitystä, Suomen ja Baltian kohtalot olisivat olleet samanlaiset.

Sama koskee Kekkosta. On eri asia sanoa, että liikkumatila oli rajattu, kuin väittää, ettei vaihtoehtoja ollut. Ulkopoliittinen realismi ei automaattisesti edellyttänyt vallan keskittämistä, sisäpoliittista painostusta tai noottikriisin kaltaista peliä. Se, että NL hyväksyi Kekkosen, ei tee hänen valtapoliittisista ratkaisuistaan välttämättömiä tai ainoita mahdollisia.

Suomen tarina ei ole vain kertomus sopeutumisesta, vaan myös siitä, että vastarinta, instituutiot ja poliittiset valinnat vaikuttivat lopputulokseen. Suurvallat loivat reunaehdot, mutta Suomi ei ollut pelkkä nappula.
 
Olen asioista ja tekijöistä samaa mieltä kuin ylikoo. Otsikko ukk pakottaa kuitenkin tarkastelemaan mies ihminen ilmiö seuraukset kekkosta. Ukk n osuus on toteutunut historia, ukk n puuttuminen pelistä ei ole toteutunut historia.

Demokratiamme oli nuori ja hauras esim. Vuonna 1945. 1956 ukk n kauden päätyyn... Oliko se kehittynyt? Jotkut väittävät, että koivisto palautti vähitellen demokratiaa.

1968 jälkeinen liuku oli jälkeen päin katsoen hirmuinen. Kaikki jälkeen 1972 oli liikaa kekkosta. Jälkeenpäin on helppo sanoa.
 
Kokonaiskuva kirjoituksistasi on selkeä ja tuo pitkä viesti sisältää samat heikkoudet kuin muutenkin ketjussa.
Tällä tavalla keskustelu ei varsinaiseti etene, yhtään. Ehdotan, että muutetaan vähän tulokulmia. Sen sijaan, että jätät vastaamatta väitteisiini, vetoat että keskustelen väärin. Noin laveasti ilmaistuna.

Suomi oli, tai olisi ollut vapaa tekemään päätöksiä demokraattisesti. Niin kuin Sveitsi, kuten sanoit.

Todistustaakalla ei ole merkitystä, koska kukaan ei voi todistaa sellaista tapahtumakulkua jota ei ole tapahtunut. Ehkä fysiikassa mutta jätetään se.

Nyt perustelen kantani yöpakkasiin, vielä kerran. NL ei hyväksynyt Fagerholmin hallitusta, vaan veti suurlähettilään pois, keskeytti tilausten vastaanottamisen ja jo toimitettujen maksamisen. Rahat loppu, muualta ei saanut lainaa. Mitä olisi pitänyt tehdä? Pitää kiinni hallituksesta, ja kertoa että me olemme demokraattinen valtio ja teemme itse päätöksemme? Maalaisliiton ministerit erosivat ja tilanne lähti purkautumaan. Eli mitkä olivat todelliset vaihtoehdot tuolle? Jos ei kantani käy ilmi, kerron sen - taipuminen oli se todellinen vaihtoehto, ja siihen oli tyydyttävä. Nyt kerro muut vaihtoehdot.

Toinen tehtävä. Olen toistuvasti kertonut eroja Suomen ja Sveitsin sisäpolitiikassa, miksi me oltiin toisessa asemassa eikä voitu toimia samalla tavalla. Nyt odotan perustelua, olisiko Suomi myös käytännössä voinut tehdä sisä- ja ulkopoliittiset päätökset samalla tavalla kuin Sveitsi.

En ota enempää kysymyksiä pöydälle, ettei mene liian yleisluontoiseksi.
 
Ymmärrän pointtisi suurvaltapolitiikan painosta, mutta keskeinen heikkous on determinismi. Ajatus, että Suomen kohtalo ratkesi lähes kokonaan muualla ja että oma toimijuus oli täysin näennäistä, on absurdi.
Vonka, missä Ylikoo noin on väittänyt, päin vastoin, kekkosella keskeinen merkitys tuon ajan hoitamisessa, näin ainakin itse olen ymmärtänyt.
 
Tällä tavalla keskustelu ei varsinaiseti etene, yhtään. Ehdotan, että muutetaan vähän tulokulmia. Sen sijaan, että jätät vastaamatta väitteisiini, vetoat että keskustelen väärin. Noin laveasti ilmaistuna.

Suomi oli, tai olisi ollut vapaa tekemään päätöksiä demokraattisesti. Niin kuin Sveitsi, kuten sanoit.

Todistustaakalla ei ole merkitystä, koska kukaan ei voi todistaa sellaista tapahtumakulkua jota ei ole tapahtunut. Ehkä fysiikassa mutta jätetään se.

Nyt perustelen kantani yöpakkasiin, vielä kerran. NL ei hyväksynyt Fagerholmin hallitusta, vaan veti suurlähettilään pois, keskeytti tilausten vastaanottamisen ja jo toimitettujen maksamisen. Rahat loppu, muualta ei saanut lainaa. Mitä olisi pitänyt tehdä? Pitää kiinni hallituksesta, ja kertoa että me olemme demokraattinen valtio ja teemme itse päätöksemme? Maalaisliiton ministerit erosivat ja tilanne lähti purkautumaan. Eli mitkä olivat todelliset vaihtoehdot tuolle? Jos ei kantani käy ilmi, kerron sen - taipuminen oli se todellinen vaihtoehto, ja siihen oli tyydyttävä. Nyt kerro muut vaihtoehdot.

Toinen tehtävä. Olen toistuvasti kertonut eroja Suomen ja Sveitsin sisäpolitiikassa, miksi me oltiin toisessa asemassa eikä voitu toimia samalla tavalla. Nyt odotan perustelua, olisiko Suomi myös käytännössä voinut tehdä sisä- ja ulkopoliittiset päätökset samalla tavalla kuin Sveitsi.

En ota enempää kysymyksiä pöydälle, ettei mene liian yleisluontoiseksi.
Olet koko ketjun ajan saanut vastauksia... käypä vilkaisemassa.

Minä kun en ole saikulla, joudun nopeasti vastaamaan.

Yöpakkasista. Vaihtoehtoja oli useampia kuin “taipuminen tai romahdus”. Kaikki vaihtoehdot sisälsivät kustannuksia. Myös se toteutunut!

Hallituksen pitäminen ja paineen sietäminen. Tämä ei ollut teoreettinen, vaan aidosti olemassa ollut vaihtoehto. NL käytti taloudellista painostusta, mutta ei esittänyt sotilaallista uhkaa.

Kauppasuhteiden katkeaminen, jos sellaista kiukuttelua olisi kunnolla tullut, olisi ollut vakavaa, mutta kyse oli ajallisesti rajallisesta kriisistä. Suomen vienti oli jo osin monipuolistumassa. Valtiontalous olisi joutunut sopeutukseen, ei mihinkään automaattiseen romahdukseen.

Suomi olisi käytännössä voinut tehdä toisenlaisia ratkaisuja, mutta valitsi olla tekemättä, toisin kuin Sveitsi.

Sveitsi ei kuitenkaan keskustelussa ollut ainoa vertailukohta. Myös Itävalta, Ruotsi ja jopa Jugoslavia joutuivat elämään suurvaltojen välissä, mutta säilyttivät aidomman poliittisen liikkumatilan kuin Suomi. Yhteistä näille maille oli, etteivät ne antaneet ulkopolitiikan määritellä sisäpolitiikkaa, eivätkä keskittäneet valtaa yhdelle henkilölle.

Suomen erityispiirre ei ollut maantiede vaan ratkaisu tehdä Neuvostoliiton suhteesta sisäpoliittinen valtakysymys. Kekkosen "linjaa" tulkittiin Suomessa maksimaalisesti varovaisuuden kautta, vaikka YYA ei pakottanut. Sitä käytettiin puoluekentän kaventamiseen, median itsesensuuriin, presidentin vallan poikkeukselliseen laajentamiseen.

Itävalta oli miehitetty ja rajamaa. Silti sen neutraliteetti perustui lakiin ja instituutioihin, ei henkilösuhteisiin Moskovaan. Ruotsi rajasi Neuvostoliiton vaikutuksen tiukasti ulkopolitiikkaan, ei kotimaiseen vallankäyttöön. Jugoslavia oli jopa suoranaisesti Neuvostoliiton vastainen ja selvisi.

Suomi ei ollut pakotettu suomettumaan siinä määrin kuin se teki. Se oli poliittinen valinta, ei historiallinen välttämättömyys.

Tässä sinulle vastataan koko ajan! Kyllä, Suomi olisi voinut toimia toisin mutta se ei tehnyt niin, koska valtaa keskittävä ja varovaisuutta korostava linja oli Kekkosen valinta. Tämä ei tee siitä ainoaa mahdollista ratkaisua, eikä jälkikäteen kiistatonta.

Ja nyt on sinun vuorosi vastata: Onko olemassa historiallista lähdettä tai tutkimusta, joka tukee näkemystä siitä, että ilman Kekkosta Suomi olisi menettänyt itsenäisyytensä tai tullut kommunistiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Vonka, missä Ylikoo noin on väittänyt, päin vastoin, kekkosella keskeinen merkitys tuon ajan hoitamisessa, näin ainakin itse olen ymmärtänyt.
Kysyt varmasti vilpittömästi. Lue hänen pitkä viestinsä uudelleen ihan rauhassa. Tekstissä esiintyy selkeä deterministinen teesi. Vaikka sitä ei nimetä sellaiseksi, se kulkee koko argumentaation läpi.

Keskeinen YliKoon väite on tämä: Suomen poliittinen järjestelmä, erityisesti demokratian rajallisuus ja Kekkosen kauden ratkaisut, eivät olleet aidosti valinnanvaraisia, vaan suurvaltapolitiikan ja geopoliittisen aseman pakottamia.

Tarkemmin: Suomen kohtalo kylmän sodan maailmassa oli käytännössä määrätty sen historian, maantieteen ja Neuvostoliiton vallankäytön luonteen vuoksi; vaihtoehdot “täysiveriselle länsimaiselle demokratialle” olivat vain teoreettisia.
 
Nyt on pojat pakko painaa duunia välillä. Olen pahoillani. Illalla ehkä lisää, jos on tarve.
 
Suurlähettiläs Hickersonilla oli valtuudet 50 miljoonan taalan apupaketin tarjoamiseen perustarvikkeiden tuonnin turvaamiseksi (bensiini, vilja yms.), lisäksi tarjolla oli myös 15 miljoonan taalan lainoitusvalmius. Tilanteessa missä kaupan käyttö NL:n voiman välineenä olisi itäblokkiin edennyt Suomen asemaa entisestään vaikeuttaen, suunnitelmia lisäavusta oli pöydällä mm osan Puolaan suunnatusta avusta ohjaamisessa Suomeen. Kekkonen ei tarjouksesta ilahtunut.

Yöpakkaset olivat nähdäkseni tapahtumajatkumossa se merkittävä käännekohta ulos parlamentarismista, jossa UKK henkilöönsä sitoutti pitkälle tulevaisuuteen muotoja, joiden rajoissa idänsuhteita ja ulko-, sisäpolitiikkaa suoritettiin.

Henkilötasolla tapahtuva politiikan tekeminen vahvistui, ei luonnonvoimana vaan aktiivisen toiminnan kautta jossa tätä eteen ajettiin NL:n avustamana.

Näkemys Kekkosen roolista yöpakkasissa aktiivisena toimijana, neukkulan arkistojen avauduttua vahvistui. Ja hyvä muistaa, että -58 Kekkosen asema ei erityisen vahva ollut, mutta muutos oli tähän jo valmisteltu, myös seuraavia pres. vaaleja silmälläpitäen.

Kompromissien teko oli väistämätöntä. Mutta riittävästi taka-askelia otettaessa, saatetaan päätyä tilaan missä se puolustettava ydinasia on jo menetetty. Riippuvuus ei yksipuolisena pakotettuna asiantilana meille eteen tullut, vaan osallistuminen aktiivista oli. Pahimmat tapaukset paavillisempina kuin paavi NL:n pyrkimyksiä ajaen.

Pelkän onnen varassa ei seilattu ulos karikoista, vaan myös sisäpiirissä oli vaaran näkeviä ja ymmärtäviä henkilöitä. Kenraali Sutela yhtenä heistä. Hyvin harmillista ettei mies koskaan laajemmin kokemuksistaan avautunut muistelmien muodossa. Vaan ehkä tuo on ymmärrettävääkin. Muistiinpanot kyllä tutkijoiden käytössä ovat olleet.

Noista ajoista on tutkijoiden keskuudessa useampaakin koulukuntaa, osan ollessa kai sitten agnostikkoja tjsp. Juhani Suomen edustaessa ymmärtävää siipeä ja Rentolan et co. taas kriittisempää näkemystä, jokaiselle riittää valinnanvaraa.
 
Vähän odottelin kun kyselin edes teoreettisesti vaihtoehtoista henkilöä kekkosen tilalle että V.J. Sukselainen tulisi mainittua. No, nyt kun noista yöpakkasista puhutaan niin tämä kirja pyöri pöydälläni joitain vuosia sitten. En vaan jaksanut sitä lukea kun tää aihe jo itsessään on niin perkeleen masentava. Tässä kuitenkin tiivistelmä tuosta hyväksi mainitusta teoksesta joka on vapaa juhanisuomi kekkos henkilö kultista.


Kekkosella oli myös monia antipatioiden kohteita. Erityisesti V.J. Sukselainen oli Kekkosen hampaissa. Sukselaisen synti oli se, että hän olisi halunnut laajapohjaisen hallituksen. Ja tietenkin Kekkonen koki hänet myös kilpailijakseen. Presidentin kantoja myötäilevä maalaisliiton sisälle muotoutunut K-linja alkoi hahmottua yöpakkasten aikaan ja jakoi maalaisliittoa.



Kuten tunnettua Vieno Sukselainen maalaisliiton puheenjohtajana menetti asemiaan tultaessa 1960-luvun alkuun. Hänet haluttiin kekkoslaisten toimesta keikauttaa pois vallankahvasta. Moskovan arkistojen kätköistä lyö silmille muistiinpano Brezneviltä 28.3.1964: ”Kekonen – pyytää / Kaatamaan Sukselaisen”. Siinä se on tarkasti neljä sanaa kirjoitusvirheineen! Viikkoa myöhemmin Pravda julkaisi jutun, jossa se ankarasti arvosteli Sukselaista osallistumisesta virolaisten emigranttien tilaisuuksiin Ruotsissa ja Yhdysvalloissa. Sukselaisen lähtölaskenta oli alkanut. Klassinen esimerkki suomettumisesta.

”Presidentti Kekkonen ja Neuvostoliiton kommunistinen puolue järjestelivät yhteisymmärryksessä tukipaketteja ja kriisejä, joiden tavoitteena oli lujittaa Kekkosen arvovaltaa Suomen johdossa ja sitä kautta Neuvostoliiton vaikutusvaltaa Suomessa”.

Kun täällä useaan otteeseen todetaan ettei Suomi ollut kehittynyt demokratia niin kuin se olisi joku luonnon laki. Se oli luotu ja ylläpidetty seuraus.
 
Viimeksi muokattu:
Juhani Suomen edustaessa ymmärtävää siipeä ja Rentolan et co. taas kriittisempää näkemystä, jokaiselle riittää valinnanvaraa.
Seppinen, Nevakivi, Tarkka, Rautkallio, Jokisipilä, Klinge ja Suomi esimerkiksi ovat kaikki erilaisia mutta yhteistäkin on. Kokoan kaikkien näiden näkemyksen Kekkosen politikasta. Siitä vain valitsemaan.

Tarkka: Suomella oli ulkopoliittinen liikkumatila, mutta Kekkosen vallankäyttö kavensi sitä tarpeettomasti.

Jokisipilä: Kekkosen ulkopolitiikasta muodostui itseään vahvistava järjestelmä, joka kavensi Suomen poliittista liikkumatilaa enemmän kuin kansainvälinen pakko olisi edellyttänyt.

Jussila: Kylmän sodan ajan politiikkaa on selitetty jälkikäteen ikään kuin vaihtoehtoja ei olisi ollut. Tämä pakon korostaminen oikeutti Kekkosen vallan keskittymisen ja suojasi toimijoita jälkikritiikiltä. Kekkosen politiikka ei ollut väistämätöntä mutta siitä rakennettiin jälkikäteen kertomus, jossa se näyttäytyi ainoana mahdollisena.

Rentola: Neuvostoliiton vaikutus Suomeen oli todellista, mutta Kekkosen henkilökohtainen rooli oli usein aktiivisempi ja oma-aloitteisempi kuin myöhemmässä itsekuvassa on annettu ymmärtää.

Rautkallio: Kekkosen ulkopolitiikka ei ollut välttämätöntä realismia vaan tietoinen alistumispolitiikka, joka heikensi Suomen suvereniteettia ja demokratiaa enemmän kuin Neuvostoliiton todellinen pakko olisi edellyttänyt.

Seppinen: Kekkonen käytti ulkopoliittista painetta tietoisesti oman vallan keskittämiseen, mikä johti suomettumiseen, demokratian kaventumiseen ja liiallisesti pelättyyn Neuvostoliiton uhkaan

Sekä Matti Klinge että Juhani Suomi olivat taas Kekkos-myönteisiä.

Juhani Suomi ei väittänyt, että vain Kekkonen pelasti Suomen. Hänen keskeinen teesinsä oli pikemminkin tämä: Kekkosen henkilökohtainen suhde Neuvostoliiton johtoon ja hänen kykynsä lukea Moskovan signaaleja vähensivät riskejä tilanteissa, joissa Suomi olisi voinut ajautua vakavaan kriisiin.

Suomi korosti, että vaihtoehdot olisivat olleet vaarallisempia, mutta ei, että ne olisivat olleet automaattisesti tuhoisia.

Matti Klingen näkemys oli, että Suomen asema oli geopoliittisesti äärimmäisen herkkä ja Kekkosen valtiomies sopi historialliseen tilanteeseen.

Klinge ei esittänyt väitettä kommunistisen vallankumouksen väistämättömyydestä ilman Kekkosta. Klinge painotti historiallista jatkuvuutta, eliittien realismia ja Suomen sopeutumiskykyä.

Klingellä ja Suomella oli taipumus korostaa riskien suuruutta ja himmentää vaihtoehtojen realistisuutta mutta kumpikaan ei vakavasti väittänyt, että Neuvostoliitto olisi ollut valmis miehittämään Suomen heti Kekkosen poistuessa tai että Suomen yhteiskunta olisi ollut kypsä kommunistiseen vallankumoukseen tai että Kekkosen linja ylipäänsä olisi ollut ainoa mahdollinen.
 
Klinge ja Juhani Suomi ovat edelleen omaa luokkaansa arvioinneissaan nyky venäjästä ja miten suhteet sinne pitäsi järjestää. Ei pääse koira karvoistaan.
 
Hyviä pointteja, enkä halua pilata oikeaan suuntaan menevää keskustelua, koska olen sitä halunnut. En kuitenkaan malta olla kommentoimatta muutamaa edellä tullutta väitettä, vähän pilkettä silmäkulmassa.

En tiennyt, että Itävalta oli Neuvostoliiton rajavaltio ja luulin, että kun se kylmän sodan aikana oli Yhdysvaltalaisjoukkojen miehittämä, ja että se olisi tuonut jotakin eroa Suomen - Itävallan asemaan :rolleyes:

Jugoslaviassa oli toimiva demokratia ja Tito sitä hoiteli hienosti, jonkin aikaa. Bonuksena, 80-luvun mittaan ei kehittynyt talouskuplaa joka olisi 90-luvun alussa puhjennut ikävänä pankkikriisinä, vaan siltä vältyttiin. 80-luvun alusssa posottelin kerran poliisien siviililadaa karkuun epähuomiossa, samana vuonna Jugoslaviassa käydessäni ei mokomaa päässyt tapahtumaan. Pysäyttäjällä oli sopiva haara-asento ja kp kulmassa, joka kannusti jarruttelemaan.

En tiennyt, että Sveitsillä oli joku YYA-tyyppinen alistamissopimus Neuvostoliiton kanssa, ja ilmeisesti sodan jälkeen valvontakomissiokin oli? Aina sitä.

Me olisimme voineet Ruotsin tapaan tarjota Yhdysvalloille sukellusveneiden tukeutumisalueen Suomenlahdelle, siihen syvänteeseen, ja voineet ehkä saada turvatakuut jos vain olisimme hoksanneet kysyä. Pahuksen Kekkonen, kun tuonkin tyri.

Lopetan henkilökohtaisen asiattomuuteni tähän. Tai kuten joskus olen todennut: Mitään en yritä, mutta parhaani lupaan.

Olen toivoton skeptikko ja haastan usein itsestäänselvyyksiä. En arvosta myöskään jälkiviisautta, joka on helppoa ja vuosikymmeniä myöhemmin mahdollista todeta, että tuossa oli vähän pelivaraa, olisi voinut tehdä toisinkin. Eläminen ja ratkaisut tapahtuvat ajassa, ja kun kyse on kirjaimellisesti kansakunnan kohtalosta, ei siinä ole syytä todennäköisyyksillä pelata.

Ehkäpä minäkin innostun syventämään tietämystäni, ja muutan käsityksiäni. Vitsiin on aina hyvä lopettaa :rolleyes:
 
Back
Top