Ei siinä mitään tolkkua olekaan, mutta näin se kuitenkin on. Onhan se nähty jo nyt miten vaikea on perustella 'uskottavan puolustuksen' tärkeyttä. Miten paljon vaikeampaa se onkaan silloin kun takanamme on "maailman mahtavin sotilasliittouma jolle kukaan ei voi mitään ja jonka kimppuun Venäjä ei ole koskaan hyökännyt eikä uskalla hyökätäkään" (Nato-kannattajien omat sanat).
Natossa on yksinkertaisesti liian helppo olla vapaamatkustaja. Ja saahan jenkit vaatia, mutta minkäs he voivat tehdä? Ei Natosta oikein helposti voi ketään potkia poiskaan.
No mikä sitten olisi hyvä esimerkki? Tuntuu vähän siltä että minkä tahansa Nato-maan kun ottaa esimerkiksi, niin aina löytyy joku tekosyy. "Joo mutta Baltian maat on köyhiä." "Mihin Hollanti muka panssarivaunuja tarvitsee?" "Ei Portugaliin kukaan hyökkää".
Itse asiassa melkein paras positiivinen esimerkki on Viro, jolla on edelleen asevelvollisuus ja joka on pyrkinyt rakentamaan uskottavia maavoimia, yrittäen kohdentaa vähiä resursseja järkevästi. Viron Maavägi onkin paljon voimakkaampi kuin kahden muun Baltian maan yhteensä. Latvian maavoimissa esimerkiksi on alle 1000 sotilasta.
Nyt kun itse asiassa katselen näiden uusien Nato-maiden kalustotilannetta niin kyllähän se on vielä kauhempi kuin kuvittelinkaan. Lähinnä Puola ja Viro ovat ainoita maita joissa on yritystä uskottavan puolustuksen rakentamiseen. Ehkä vielä Kroatia saa osittaisen synninpäästön kun on sentään itse viitsinyt hommata uutta materiaalia. Muuten tilanne on todella ankea, massavanhentuminen ei ole ainoastaan prospekti vaan aikaa sitten tapahtunut tosiasia. Suomi näyttäytyy suorastaan sotilaallisena supervaltana tässä seurassa.