karvanalle
Korpraali
Sluiba kirjoitti:Ihmisen asenne yleensä on mikä on, kun joutuu vasten tahtoaan mukaan juttuun mitä ei todellakaan halua.Vai pitäisikö sinne mennä hymyssä suin ja kiitellä kuinka nyt pääsin tänne erittäin hyödylliseen nakkiin viikoksi, josta saan myös taloudellista tappiota?
Joka kerta itse kertauksiin joutuneena olen tarkastanut n+1 kertauksiin kutsuttua kaveria. Jokaiselta olen erikseen kysynyt ollaanko reippaalla mielellä liikenteessä ja ilman erityisiä huolenaiheita. Jos koti/talousasiat rassaa tai kaveri on epämotivoitunut, pääsee kotiin ihan sillä että sanoo ettei nappaa.
Innokkaita ja päteviä sijoitettavia/kertaajia kyllä riittää. Minä en omaan pataljoonaan (tai edes naapuripataljoonaan, jos ei puhuta itänaapurista) halua epämotivoituneita kavereita. Kertautettavat joukot on sen verran pienet että vastentahtoisia kavereita on järjetöntä ottaa kalliisiin harjoituksiin, saatikka sijoittaa joukkoihin sössimään muiden toimintaa. Näitä omasta tahdosta kotiinlähtijöitä on lopulta todella vähän - vaikka ihan suoraan kysytään että nyt vaan sanot jos haluat kotiin. Itse harjoituksessa melkein kaikki - kuten kuvaan kuuluu - manaa "miten perseestä täällä on", mutta aika moni siitä leikistä kumminkin tykkää. Mukavaa vaihtelua minun mielestä.
Eli lyhyesti: avaa suusi heti kun saat kutsun, ja kerrot ettei nappaa. Todennäköisesti se ei ole sen vaikeampaa. Jos skappari ei lämpene asialle, sama juttu hoituu todennäköisesti sillä että sanot kutsuntatarkastuksessa että menisit mieluummin kotiin.