Kertausharjoituksista vuotaa liikaa tietoja sosiaaliseen mediaan

Johdattelen aihetta hieman sen laidalle. Mm. @Kapiainen on todennut nykyisen asiaintilan ja käytännön, joten se siitä eikä sitten enempää. Muistetaan itse toimia ohjeiden mukaan.

Ja se laitamyötäinen: matkapuhelimen hallussapidon ja käytön katsotaan nyky-yhteiskunnassa kuuluvan ihmisen perusoikeuksiin. Ja perusoikeuksiin puuttuminen on... saanette kiinni jutun juonesta.
 
Paljon voidaan saada selvillä useilla eri tavoin.

Todentamisen nykyaikaiset työkalut

edit:
Vuoristoalueen selvittämiseen käytettiin Google Earthia ja kun sijainti selvisi, niin tutkittiin videolta materiaalia, teitä, rakennuksia, puita ja muita yksityiskohtia, jotka täsmäsivät sateliittikuviin. Kun kaikki palaset yhdisteltiin, niin voitiin sanoa varmuudella tarkka sijainti, jossa naiset ja lapset tapettiin. Myös ajankohtaa voitiin rajata vanhempia ja uudempia sateliittikuvia vertailemalla, esimerkiksi uusia rakennuksia oli ilmestynyt tietyn ajankohdan jälkeen ja jokin rakennus oli puretta taas toisena ajankohtana. Kuumuus ja kuivuus paljastivat tärkeitä seikkoja, auringon kulma ja suunta selvitettiin henkilön varjosta jolla aika ja paikka tarkentuivat. Maastoasujen kuviointi, käytetyt aseet ja henkilöistä löydetyt vanhemmat kuvat kertoivat oman osuutensa.

Bellingcat’s Online Investigation Toolkit
https://docs.google.com/document/d/...yVkfE2HYoICKOGguA/edit#heading=h.6igzqqftqvh4
 
Viimeksi muokattu:
Aika jännä. Oon jotenkin kuvitellu, että jammerit on leirillä tai sodassa päällä, eikä kännyverkkoa ole käytettävissä siinä alueella. Tai et jotenkin muuten verkko veks ja puuhat päälle. Mut ilmeisesti ei. Vaikea kyllä luottaa varusmiesten harkintaan. Mutta totteleehan ne päällikköä. Niinkun niiden päälliköt tottelee poliitikkoja. Jotka tottelee pankkiireja. Jotka rikastuu sodalla. Heh, jopas lipsahti. :D
 
Aika jännä. Oon jotenkin kuvitellu, että jammerit on leirillä tai sodassa päällä, eikä kännyverkkoa ole käytettävissä siinä alueella. Tai et jotenkin muuten verkko veks ja puuhat päälle. Mut ilmeisesti ei. Vaikea kyllä luottaa varusmiesten harkintaan. Mutta totteleehan ne päällikköä. Niinkun niiden päälliköt tottelee poliitikkoja. Jotka tottelee pankkiireja. Jotka rikastuu sodalla. Heh, jopas lipsahti. :D

Jos kokemuksia sotatoimialueilta vähän sieltä ja täältä katsoo, niin kummasti kännykkäverkot ja internetpohjaiset verkot ovat pysyneet päällä. Ei ole kovin vaikeata päätellä että ne halutaan pitää päällä/toiminnassa - molempien/ kaikkien osapuolten toimesta.
Kyllähän se nyt vaan kaverit niin on että tässäKIN asiassa meidän on syytä tietoisesti avartaa ajatteluamme ja irrota vanhoista toimintatapa- ja ajatusmalleista.
Moni on jo kyennytkin edellä mainitun tekemään useilla taistelutekniikan ja taktiikan osa-alueilla. Sama olisi tehtävä myös tässä asiassa.
 
Osa pysyy päällä ja lisää gsm-tukiasemia saattaa ilmaantua hämmentämään
https://apnews.com/9a564a5f64e847d1a50938035ea64b8f
Cell site simulators work by impersonating cellphone towers , allowing them to intercept or even fake data. Heath Hardman, a former U.S. Marines signals analyst who operated the devices in Iraq and Afghanistan, said they were routinely used by American military intelligence officers to hunt insurgents.

“There’s just something about viewing a message on your phone that just makes people more susceptible or vulnerable to its impact,” she said.

Toisaalta:
“I can’t say that it had any influence on us,” said Chashurin, the former tank gunner. “We were even joking that they must be so afraid of us the only thing they can do is to spam us with these texts.”

No mutta minä luotan varusmiesten harkintakykyyn. Yksilötasolla voi aiheuttaa hämmennystä kun tulee kaikenlaista spämmiä mutta kaataako koko firmaa, harvemmin varmaan.

Varmaan on mietitty suuresti sen suhteen "mitä voi sanoa nyt ääneen etteivät jonnet säikähdä" ja "toimittajat tee otsikoita" sekä varmaan toisaalta "koska kansalaisilla on perusoikeudet", kännykkähän on sellainen muiden joukossa. Ehkä vois olla niinkin että on sivuseikka ja sivujuonne mitä nyt sanotaan ja mitä ehtoja todellinen paha paikka sanelee.

Toisaalta varmaan painaa se mitä perhe, vanhemmat ja tyttöystävät tositilanteessa ajattelisivat kun pikaviestimellä ei saakaan tavoitettua kuten on totuttu.
 
Viimeksi muokattu:
Johdattelen aihetta hieman sen laidalle. Mm. @Kapiainen on todennut nykyisen asiaintilan ja käytännön, joten se siitä eikä sitten enempää. Muistetaan itse toimia ohjeiden mukaan.

Ja se laitamyötäinen: matkapuhelimen hallussapidon ja käytön katsotaan nyky-yhteiskunnassa kuuluvan ihmisen perusoikeuksiin. Ja perusoikeuksiin puuttuminen on... saanette kiinni jutun juonesta.

En kyllä itse tule ikinä tunnustamaan sitä perusoikeudeksi, nykyään oikeuksien vaatiminen on usein logiikaltaan lähes rienaavaa alkuperäisiä valistusajattelijoita kohtaan.
 
Miten minä tulen toimeen kun mulla ei ole älypuhelinta? Jeesuksen vanha näppäinpuhelin toimittaa luurin virkaa, tänne kirjuutan muulla laitteella,en vaan tarvii joka hetki tietoa maailman tilanteesta, enkä ole sosialistisessa mediassa,ainoa foorumi jolle kirjuutan on tämä.
 
Miten minä tulen toimeen kun mulla ei ole älypuhelinta? Jeesuksen vanha näppäinpuhelin toimittaa luurin virkaa, tänne kirjuutan muulla laitteella,en vaan tarvii joka hetki tietoa maailman tilanteesta, enkä ole sosialistisessa mediassa,ainoa foorumi jolle kirjuutan on tämä.
Juuri näin, ihan on peiliin katsomisen paikka koko 'sosiaalisesta mediasta' ja 'älypuhelimista' seonneella kansalla (ja kansoilla). Yhdeksän kymmenestä ei tiedä mitä tekee ja mihin hintaan.

Ja kirjoitan ihan suoraan, että vituttaa valtavasti joka puolella vilkkuvat kännykkäkamerat, katkeamaton puhelinten nylkyttäminen ja näistä johtuva ihmisten heikkenevä yhteys ympäröivään maailmaan.
 
Viimeksi muokattu:
Juuri näin, ihan on peiliin katsomisen paikka koko 'sosiaalisesta mediasta' ja 'älypuhelimista' seonneella kansalla (ja kansoilla). Yhdeksän kymmenestä ei tiedä mitä tekee ja mihin hintaan.

Ja kirjoitan ihan suoraan, että vituttaa valtavasti joka puolella vilkkuvat kännykkäkamerat, katkeamaton puhelinten nylkyttäminen ja näistä johtuva ihmisten heikkenevä yhteys ympäröivään maailmaan.

Hyvin pitkälti tottahan tuo on ja itsekin koen asian aika samoin.
Siitä huolimatta realiteetti taitaa olla se että tilanne on tuo ja kellon kääntäminen 20 vuotta taaksepäin tässä(kään) asiassa ei onnistu.
Siksi tuonkin asian kanssa on vain elettävä ja koetettava keksiä keinot miten sen kanssa eletään.
 
Miten minä tulen toimeen kun mulla ei ole älypuhelinta? Jeesuksen vanha näppäinpuhelin toimittaa luurin virkaa, tänne kirjuutan muulla laitteella,en vaan tarvii joka hetki tietoa maailman tilanteesta, enkä ole sosialistisessa mediassa,ainoa foorumi jolle kirjuutan on tämä.
Tuon asenteesi ja vanhan näppäinpuhelimesi voi miltei aavistaa tuosta sun avatar-kuvastasi.
- Mustavalkoinen, ei värillinen
- Suomi-kp, ei rynkky
- Vanha kunnon sarkapuku, ei maastopuku
- Vanhempi ja kokeneempi äijän köriläs, ei voltteja hyppivä nuori jantteri
- Kossu, ei mikään viinin litku
- Lihaa, ei rehuja
- Paineltava näppäinkännykkä, ei siliteltävä älykännykkä
- Ennenkin pärjättiin perkele!

Arvostan periaatteen miehiä! :)(y)
 
Hyvin pitkälti tottahan tuo on ja itsekin koen asian aika samoin.
Siitä huolimatta realiteetti taitaa olla se että tilanne on tuo ja kellon kääntäminen 20 vuotta taaksepäin tässä(kään) asiassa ei onnistu.
Siksi tuonkin asian kanssa on vain elettävä ja koetettava keksiä keinot miten sen kanssa eletään.
Jos kuuluu rollaattoriosastoon, niin asiahan on helppo: silmät kiinni, korvat tukkoon ja 'syrjäytymään' vapaaehtoisesti. Nuorikin voi tietysti niin tehdä, mutta elämä saattaa hankaloitua.
Tuo 20 vuotta on aika hyvä, koska itse käytän juurikin - ja vain - sen ikäistä matkapuhelinta.

Moniin uuden ajan kotkotuksiin kuitenkin liittyy yleensä niin paljon huonojakin asioita, että 'taantumusta' vanhoihiin menetelmiin suuremmissakin ihmisryhmissä tapahtuu kuin itsestään. Ei tarvitse olla kummoinen profeetta todetakseen, että kosketusnäytöt tulevat 'mobiililaitteista' ennen pitkää häviämään ja sitä tuskin korvataan ajatuksen voimaa tottelevella päätteellä.

Muotivillityksiä tulee ja menee, mutta hyvät keksinnöt säilyvät, vaikka ehkä kehittyen. Kirves ja lusikka, tuskin ovat kohta häviämässä.
 
Minä en ymmärrä älykännykkävihaa. Joskus voi olla hyvä että on GPS mukana sekä kartalta näkee missä on. Ja on niihin saatavilla myös offline karttoja jota voi selata vaikkei ole mitään kenttää (minulla on Navmii offline kartasto omassa kännyssä, niitä pitää ladata etukäteen kännykkään). Netistäkin on välillä hyötyä kun pitää etsiä jotain tietoa matkan päällä, vaikkapa bussiaikatauluja.
Se että on älyluuri ei pakota olemaan somessa.
 
Tuon asenteesi ja vanhan näppäinpuhelimesi voi miltei aavistaa tuosta sun avatar-kuvastasi.
- Mustavalkoinen, ei värillinen
- Suomi-kp, ei rynkky
- Vanha kunnon sarkapuku, ei maastopuku
- Vanhempi ja kokeneempi äijän köriläs, ei voltteja hyppivä nuori jantteri
- Kossu, ei mikään viinin litku
- Lihaa, ei rehuja
- Paineltava näppäinkännykkä, ei siliteltävä älykännykkä
- Ennenkin pärjättiin perkele!

Arvostan periaatteen miehiä! :)(y)
Muuten oikein mutta olen Vodka miehiä:LOL:
 
Minä en ymmärrä älykännykkävihaa. Joskus voi olla hyvä että on GPS mukana sekä kartalta näkee missä on. Ja on niihin saatavilla myös offline karttoja jota voi selata vaikkei ole mitään kenttää (minulla on Navmii offline kartasto omassa kännyssä, niitä pitää ladata etukäteen kännykkään). Netistäkin on välillä hyötyä kun pitää etsiä jotain tietoa matkan päällä, vaikkapa bussiaikatauluja.
Se että on älyluuri ei pakota olemaan somessa.
En minä vihaa,en vain tarvitse moista kapinetta,jos menen jonnekkin missä en ole käynyt ennen niin katson paperikartasta ja se on siinä, mulla kun on hyvä muisti kartan ja maaston suhteen.. ja on tullut liikuttua aika paljon ristiin rastiin tätä maata,ei mulla oo naviakaan autossa..radiota jos kuuntelen kotona niin tuvan nurkassa on -60 luvun Salora.. Kaikki vain ei tarvitse nykyaikaa..
 
Jaa, sulla sitten on aina varalla mukana kartta siitä alueesta missä satut olemaan. Mahtaa olla hankala kantaa mukan sellaista karttapinkkaa. Meinaan, eihän sitä etukäteen voi tietää milloin tarvii.
 
Yksi Suomen kartta riittää,kyllä nyt tiedän mihin pitää mennä jos sinne menossa olen,kyllä kai mun kohta tarvii ostaa sellainen älykarttapuhelin etten eksy matkalla paskahuussiin,saa tossa kahdennentoista askeleen kohdalla sitten tarkastaa netistä että suunta on oikea.. voin vaikka eksyä kuusen juurelle.
 
Minä en ymmärrä älykännykkävihaa. Joskus voi olla hyvä että on GPS mukana sekä kartalta näkee missä on. Ja on niihin saatavilla myös offline karttoja jota voi selata vaikkei ole mitään kenttää (minulla on Navmii offline kartasto omassa kännyssä, niitä pitää ladata etukäteen kännykkään). Netistäkin on välillä hyötyä kun pitää etsiä jotain tietoa matkan päällä, vaikkapa bussiaikatauluja.
Se että on älyluuri ei pakota olemaan somessa.

No tämä juuri: älypuhelin tai muu laite on kovin paljon muutakin kuin "somettaminen" - keskustelua ei siksi missään tapauksessa saa lukita somen ympärille ja sen perusteella lähteä kieltämään sotilailta älylaitteet sota- tai harjoitustilanteessa.
 
Nykyiset matkapuhelimet, 'älykännykät' tai 'mobiililaitteet' eivät sammu koskaan. Kyllä, vaikka ottaisit itse akun irti (siellä on pieni varavirta-akku tai pitkään varastoiva konkka), niin ne 'soittelevat kotiin' eli lähettelevät tietoja kaikilla käytettävissä olevilla yhteyksillä (2G GSM-verkot, 3-4G jne.) valmistajalle ja sen kanssa sopimuksia tehneille toimijioille. Ei tarvitse mitään 'sos. mediaa' käyttää, jotta tietoa liikkuu sinne minne ei pitäisi.

Vanhat nokialaiset ovat tyhmiä ja ne eivät tiedä mitään viisi minuuttia sen jälkeen kun akku on irroitettu ja pelkästään kahteen GSM-verkkoon kytkeytymään kykenevänä, ne lähettävät enintään soittotietoja operaattorille (ja tietenkin lähimpään GSM-mastoon pitävät yllä yhteyttä).

Kyllä, sijainnin paljastaa lähes metrin tarkkuudella käyttämällä pelkästään 2G-verkkoa eli soittamalla tai tekstaamalla. Siihen ei kehittyneempiä yhteyksiä tarvita ja sehän on sotatilanteessa tappava tieto vihollisen käytössä.
 
Back
Top