Keskustelua sotaelokuvista

VMP... Sikhi-sotilaita meni monta elokuvan alussa kameran ohi, ml. ainakin yksi kersantti ja yksi upseeri... mutta koska sikhit ovat syystä hyvin hapokkaasti anti-islam, tämä ei sopinut Guardianin (Guardian of what?? Western values, liberalism, freedom... give me a break to catch my fucking breath!) agendaan ollenkaan.
Valkoinen mies = paha.
Islam = hyvä.

Syytä en tiedä, ne on ollut tollasia vuodesta 1995 vähintään. Itse asiassa syy ei edes kiinnosta.

Sehän on taideteos eikä mikään faktabaari. Myös muutama tuhat ranskista suojasi ihan sitä viimeistä viikkoa.

Fakta on sekin, että niillä pikkualuksilla oli vain korkeintaan 30% merkitys!

Elokuva on fiktiota. Romaani on fiktiota. Niillä on omat lait, joskus aika julmatkin. Esimerkiksi joku elossa oleva voi joutua kohtaukseen, jollaista ei ole ollut ja käyttäytyä siinä, kuten ei koskaan käyttäytyisi. Se ei tee taidetta vähempiarvoiseksi eikä taidetta koskaan pidä arvottaa pelkästään sen historiallisen realismin perusteella.

Taideteoksen tehtävä on välittää jotain: tässä tapauksessa siinä viestittiin kansakunnan moraalista ja siitä, miten jokaista tarvitaan, jotta se suuri taistelu voidaan voittaa. Jos yhteisön moraali luhistuu, sotilailla ei ole tukea.

Inkkareiden tehtävä on kuolla valkoisen herrasmiehen puolesta. Niinhän se menee siirtomaaisännällä. Mitä uutta siinä on? Meillä 1941 hyökkäysvaiheessa Pärmin pataljoona pantiin aina kärkeen jopa työläisten Ässä-rykmentin eteen niin kauan kuin rikollisissa vähänkin virtaa ja verta riitti. Ja kyllä latu aukesi.


Hesarin leffa-arvostelu sai myös suomalaiset rasisminvastustajat hereille. Rasmus ry:n FB:ssä käydään nyt vääntöä siitä mitenkä rasistinen elokuva onkaan kyseessä. Pari ryhmän miesjäsentä kyselee ihan fiksusti suhteellisuuden perään, montako intialaista muulikuskia rannalla kaiken kaikkiaan oli suhteessa kalpeanaamaisiin perusbritteihin. Tähän tyyliin:


Ennen kuin otan kovin tiukasti kantaa tähän asiaan, kaipaisin vähän lisätietoa ns. siirtomaasotilaiden osuudesta. Yleisesti ottaen heidän roolinsa on aivan liian huonosti tunnettu, mutta mikä oli oikeasti tilanne Dunkirkissa.

Ehkäpä joku voisi valaista asiaa tarkemmin. Tuossa jutussa puhutaan vain muutamasta sadasta muulista, jolloin niiden intialaisia ajureita olisi ollut suurin piirtein vastaava määrä. Kun tätä verrataan kaikkiin liittoutuneiden joukkoihin Dunkirkissa, niin intialaisten osuus olisi kokonaismäärästä promilleluokkaa.

Hesarin artikkelissa puhutaan intialaisten merkittävästä roolista. Tällöin jutussa mainittu lukumäärä ja merkittävyys eivät kyllä oikein kohtaa. Puuttuuko artikkelista tiedot muistakin siirtomaasotilaista? Oliko heitä enemmän ja mistä he olivat? Jos intialaisia oli vain jokusia satoja noin 400000 sotilaan kokonaismäärästä, eikä muita siirtomaasotilaita ollut, niin ei kovin suuri virhe vaikka heitä ei elokuvassa juuri näykään. Jos taas heitä oli enemmän, niin silloin asia on eri, ja elokuvaa voidaan syystäkin kritisoida.

Aika puutteellinen artikkeli siis, jospa joku osaisi täydentää puutuvia tietoja. Silloin voi ottaa kantaa asiaan tosiasioiden, ei vain tuon artikkelin, perusteella.



Ja ryhmän naiset ovat jo lyöneet kantansa lukkoon:

elokuvassa on räikeä puute: siinä ei ole yhtään intialaista hahmoa, vaikka evakuointi ei olisi onnistunut ilman intialaisjoukkoja.

Britannian puolelta osallistui intialaisjoukkoja. He olivat enimmäkseen nykyisen Pakistanin alueelta Punjabin maakunnasta tulleita muslimeita.
Ja siis yhtään intialaista hahmoa ei ole elokuvassa.
 
Viimeksi muokattu:
Sehän on taideteos eikä mikään faktabaari. Myös muutama tuhat ranskista suojasi ihan sitä viimeistä viikkoa.

Fakta on sekin, että niillä pikkualuksilla oli vain korkeintaan 30% merkitys!

Elokuva on fiktiota. Romaani on fiktiota. Niillä on omat lait, joskus aika julmatkin. Esimerkiksi joku elossa oleva voi joutua kohtaukseen, jollaista ei ole ollut ja käyttäytyä siinä, kuten ei koskaan käyttäytyisi. Se ei tee taidetta vähempiarvoiseksi eikä taidetta koskaan pidä arvottaa pelkästään sen historiallisen realismin perusteella.

Taideteoksen tehtävä on välittää jotain: tässä tapauksessa siinä viestittiin kansakunnan moraalista ja siitä, miten jokaista tarvitaan, jotta se suuri taistelu voidaan voittaa. Jos yhteisön moraali luhistuu, sotilailla ei ole tukea.

Inkkareiden tehtävä on kuolla valkoisen herrasmiehen puolesta. Niinhän se menee siirtomaaisännällä. Mitä uutta siinä on? Meillä 1941 hyökkäysvaiheessa Pärmin pataljoona pantiin aina kärkeen jopa työläisten Ässä-rykmentin eteen niin kauan kuin rikollisissa vähänkin virtaa ja verta riitti. Ja kyllä latu aukesi.
MUSTA NUOLI!

 
Hawker Hurricane teemalla on ilmeisesti leffaa pukkaamassa. Saas nähdä toteutuuko.

Stray Dogs Films and Matt Whyte are producing “Hurricane,” with David Blair directing. Plans are for principal photography to begin in September in the U.K.

Gibson made his feature debut as Lucky Ford in last year’s World War II actioner “Hacksaw Ridge,” directed by his father Mel Gibson. His character in “Hurricane” is based on Kent, a Canadian flight lieutenant who led the newly formed Royal Air Force 303 squadron of Hawker Hurricane fighter planes flown by Polish pilots at the height of the Battle of Britain. The Polish pilots had fled Poland after it fell to the Nazi invasion in 1939.


Related

Milo Gibson’s ‘All the Devil’s Men’ Scores Foreign Sales as Production Starts (EXCLUSIVE)


Kent shot down a total of 13 enemy aircraft during the war. He served in the RAF from 1935 to 1956.

Producers are in negotiations with “Game of Thrones” actor Iwan Rheon and ITV’s “Prime Suspect 1973” star Stefanie Martini for “Hurricane.”

Milo Gibson has also starred in IFC Films’ “The Tribes of Palos Verdes,” opposite Jennifer Garner; “All the Devil’s Men,” opposite Sylvia Hoeks and William Fichtner; and “In the Absence of Good Men,” opposite Jason Patric. He is repped by APA and Primary Wave Entertainment."
 
Hawker Hurricane teemalla on ilmeisesti leffaa pukkaamassa. Saas nähdä toteutuuko.

Stray Dogs Films and Matt Whyte are producing “Hurricane,” with David Blair directing. Plans are for principal photography to begin in September in the U.K.

Gibson made his feature debut as Lucky Ford in last year’s World War II actioner “Hacksaw Ridge,” directed by his father Mel Gibson. His character in “Hurricane” is based on Kent, a Canadian flight lieutenant who led the newly formed Royal Air Force 303 squadron of Hawker Hurricane fighter planes flown by Polish pilots at the height of the Battle of Britain. The Polish pilots had fled Poland after it fell to the Nazi invasion in 1939.


Related

Milo Gibson’s ‘All the Devil’s Men’ Scores Foreign Sales as Production Starts (EXCLUSIVE)


Kent shot down a total of 13 enemy aircraft during the war. He served in the RAF from 1935 to 1956.

Producers are in negotiations with “Game of Thrones” actor Iwan Rheon and ITV’s “Prime Suspect 1973” star Stefanie Martini for “Hurricane.”

Milo Gibson has also starred in IFC Films’ “The Tribes of Palos Verdes,” opposite Jennifer Garner; “All the Devil’s Men,” opposite Sylvia Hoeks and William Fichtner; and “In the Absence of Good Men,” opposite Jason Patric. He is repped by APA and Primary Wave Entertainment."

Puolalaiset ovat parhaillaan tekemässä elokuvaa samasta aiheesta. Dywizjon 303 kertoo RAF:n puolalaisen 303. hävittäjälaivueen tarinan.

 
Kyllähän Morten Tyldumin the Imitation Game kuuluu tähän ketjuun, sotaelokuvahan se on vaikka ei niin perinteinen sotaelokuva - tässä ne suurimmat taistelut käydään rintamalinjojen takana ja ihmisen mielessä. Toisaalta takaumien ja kerronnan kautta the Imitation Game kuvaa vuosikymmenten mittaisen aikakauden Alan Turingin elämässä aina opiskeluvuosista alkaen ja päätyen hänen viimeisiin aikoihin 50-luvun alkupuolelle - aikaan ja tekoihin joihin oikeuslaitos tuolloin ryhtyi ja joita tämän päivän Briteissä pidetään eittämättä äärimmäisen hävettävinä ja puistattavina. Tästä olisi helppoa lähteä spekuloimaan, että mihin Alan Turing olisi vielä päässyt jollei hän olisi aikanaan saanut syytettä siveettömyydestä ja kymmenien tuhansien kaltaistensa lailla oikeuden päätöksellä tuomittu homoseksuaalisuudesta - mutta en kuitenkaan lähde spekuloinnintielle vaan lyhyehkö katsaus elokuvaan.

On tietty syytä muistaa, että Tyldumin näkemys ei ole orjallinen kuvaus todellisista tapahtumista, ettei elokuva ole dokumentti vaan se on - sanotaanko sotadraama - jonka avulla kuvataan Alan Turingin ja monilta osin koko Bletchley Parkin työskentelyä. Elokuvassa on paljon hyvää, erityisesti henkilögalleria on varsin onnistunut kattaus ja Benedict Cumberbatch tekee mielestäni onnistuneen roolityön erikoislaatuisena nerona Alan Turingina - mutta toisaalta tässä varsin tiiviissä kattauksessa piilee sitten eräs elokuvan suurimmista ongelmista ja/tai puutteista, se koko koneisto tai organisaatio, joka työskenteli Bletchley Parkissa jää hiukan pimentoon ja katsojalle, joka ei tunne taustoja lainkaan paremmin, voi kuvitella, koko operaation olleen muutaman miehen (ja yhden naisen) puuhailua vajassa ja siinä samalla sitten joutuivat ottamaan henkisellä ja hetkittäin likimain fyysiselläkin tasolla yhteen virkakoneiston kanssa. Tämä on oikeastaan niitä ainoita elokuvan konkreettisia puutteita, mutta tavallaan se oli helppoa työntää kuitenkin syrjään ja nauttia tästä näytelmästä ja sen keskiössä olleista henkilöistä - hyvässä ja pahassa.

Kokonaisuudessaan elokuvaa voi pitää keskivertoa parempana, ei se mikään erinomainen ole mutta hetkittäin kohtaukset ja henkilöt nousevat hipomaan jopa erinomaisuutta, etenkin Cumberbatch mutta yhtälailla Keira Knighleyllä ja Matthew Goodella on omat loistavat hetkensä - jälkimmäinen teki muuten Chan-wook Parkin Stokerissa loistavan roolityön (kannattaa katsoa!)

IMDb: http://www.imdb.com/title/tt2084970/?ref_=nv_sr_1

The Imitation Game jälleen tänään 23.9.2017 klo TV1 klo 22
 
Vaihteeksi sotaelokuva hieman tavallisesta poikkeavasta perspektiivistä.

51C05582MYL.jpg

Skotlannissa sijaitsevassa sotavankileirissä on asiat menossa päin persettä. Leirin sakuvangit ovat osoittautuneet poikkeuksellisen jääräpäisiksi ja leirin komendantti on menettänyt näiden silmissä uskottavuutensa ja auktoriteettinsa. Lisäksi Lontoossa epäillään että jonkinlainen isomman luokan pakoyritys on suunnitteilla. Asiaa lähetetään tutkimaan muuan epäsovinnainen kapteeni, joka joutuu saman tien törmäyskurssille leirin vankien johtajana toimivan umpikieron sukellusvenekapteenin kanssa.

Elokuva on pääasiassa jännäri, jossa on paljon psykologista otetta. Kissaa ja hiirtä leikitään kuten vankileirikuvauksissa yleensä. Mitään varsinaisesti uutta elokuva ei genreen tuo, mutta näkökulman muuttaminen totutusta on piristävä. Näyttelijät ovat ehkä hieman stereotyyppisiä, mutta onneksi kaikkia saksalaisia ei niputeta samaan pinoon vaan joukosta löytyy eri motiiveilla toimivia yksilöitäkin. Tarkoitan siis etteivät kaikki karju jatkuvasti kantapäät yhdessä sieg heiliä.

Muutaman euro dvd-löydöksi ihan ok tason sotaelokuva. Laitan tässä vielä malliksi yhden kohtauksen.

 
6 Days . Tositapahtumiin perustuva elokuva kun terroristit hyökkäsivät Lontoossa olevaan Iranin suurlähetystöön vuonna 1980. SAS joukot nakitettiin purkamaan tilannetta.

Elokuvana mielestäni maltillisesti tehty ja ns uskottava mitä tuollaiselta nyt voi vaatia.

https://en.wikipedia.org/wiki/6_Days_(2017_film)
 
6 Days . Tositapahtumiin perustuva elokuva kun terroristit hyökkäsivät Lontoossa olevaan Iranin suurlähetystöön vuonna 1980.
Kiitos vinkistä. Tämä kiinnostaa kyllä.
Aikanaan tuli luettua parikin kirjaa tuosta tapahtumasta ja vanha leffa "Who dares, wins" myötäilee loppukohtauksessaan samaa teemaa siltä osin että SAS iskee.
Lopun 10 min tässä.
 
Katsoin pätkän, minua häiritsee että kuvalaatu on kuin kotivideossa, näyttää halvalta tehdyksi. Ei ole kuin elokuvissa. En osaa paremmin selittää kuin että kuva jotenkin "kovempi". Ehkä elokuvantekijät käyttävät kaikenlaisia kalliita filttereitä kameroissa mitä tv-sarjan tekijät eivät. .
 
Max Manus ( 2008)
Tositapahtumiin perustuva elokuva kertoo tarinaa Max Manuksesta ketä oli norjalainen vastarintaliikkeen taistelija toisenmailmansodan aikana.

Elokuvana ns pohjoismaalaistyylinen. Ns halvanoloinen. Hidastempoinen eikä oikein mitään erikoistakaan tunnu tapahtuvan, siitä huolimatta uteliaisuuttaan katsoo leffan loppuun.

Max Manusista tehtiin Norjassa dokumenttielokuva vuonna 1996

Max kävi myös Talvisodassa. Josta olisi mielenkiintoista löytää lisää tietoa. Onko ketään lukenut kirjoja taikka nähnyt dokumenttiä ?

http://www.imdb.com/title/tt1029235/

https://fi.wikipedia.org/wiki/Max_Manus
 
Katsoin tänään 1 esityksen sarjasta "Long Road Home" http://www.imdb.com/title/tt1210820/episodes?season=1&ref_=tt_eps_sn_1
Taisi tulla kaksi jaksoa kerralla. On hyvä ja katson taas ens keskiviikkonakin. National Geographic.
Hieman sellainen Generation Kill tyyppinen vaikutelma jäi ensi katsomisesta.

Katselin osat 1-4 ja täytyy sanoa että osui kohdalleen paljon paremmin kuin moni muu kuvaus, itse asiassa vertautuu uuteen tuntemattomaan kotirintaman mukaanoton vuoksi ja on siksi perin koskettava.

Tunnetasolla sangen uskottavan tuntuinen kuvaus esim. ensimmäisten kaatuneiden aiheuttamasta reaktioista niin kentällä kuin kotonakin.

Ja miksipä ei olisi vertauskelpoinen uuteen tuntemattomaan, kun koko sarjan on kirjasta eläväksi kuvaksi saanut muunnettua (kätyreineen) suomalainen Mikko Alanne.

https://www.is.fi/viihde/art-2000005433637.html
 
The long road home... Aivan hirveää paskaa. Halvan näköinen, kaikki hahmot jotain korkeamoraalisia kuoropoikia tai vaimoa ikävöiviä perheenisiä jotka jäävät ohuiksi ja etäisiksi. Sisältää myös epäilyttävää uskonnollista propagandaa. Muutenkin imelää melodramaattista huttua.

Tehkää itsellenne palvelus ja katsokaa Generation kill vaikka uusintana. Paljon realistisemman oloinen ja paljon paremmat näyttelijät suorituksineen. TLRH on ainakin itselleni karvas pettymys.

Sanotaanko näin, että kun Generation killissä puhutaan dokaamisesta, huumeista, runkkaamisesta, nussimisesta, pornosta ja taikauskoisista maneereista (= mistä nyt sotilaat oikeasti puhuvat) niin tässä The long road homessa puhutaan vaimon kanssa pusimisesta ja kädessäpitämisesta. Generation Killissä sotilaspapistoa pidetään "vapaamatkustajina", jotka eivät kanna asetta mutta joita pitää suojata, TLRH:ssa pyydetään kappalaiselta siunausta ennen tehtävälle lähtöä. Joopajoo...

TLRH:n juonirakenteissa tuntuu olevan liikaa yhtäläisyyksiä muihin sotasarjoihin tai elokuviin. Helposti huomaa yhtymäkohtia We were soldiers sekä Blackhawk down elokuviin. Ei kovin omaperäistä. Jää vähän feikki fiilis...

Ai niin joo, kuka muu bongasi kakkososasta. M68CCO:ssa on sitten suurennos (melko holtiton sellainen) ja vielä ACOGin retiikkelikin... :D
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top