Keskustelua sotaelokuvista

War is hell...:confused:
Nuo Ardenneilla jenkkien asepukuihin pukeutuneet sakemannit oli yksi maailmansodan erikoisimmista tapauksista. Hyökkäyskärkien edessä aiheuttivat sekaannusta jenkkien keskuudessa. Harmi vaan kun sää selkiytyi ja ilmavoimat pääsivät operoimaan.
 
Onko kukaan nähnyt Sahara nimistä sotaelokuvaa?

Tämä on käsittääkseni 40-luvun Humphrey Bogart -leffan uudelleenfilmatisointi.

Alkuperäistä en ole nähnyt, mutta kovasti vaikuttaa tutulta. Juoni meni jotenkin niin että yksi jenkkien M3 Lee -vaunu ja sekalainen seurakunta harhailijoita päätyivät puolustamaan jotain keidasta tai vesilähdettä Afrika Korpsia vastaan.

51Bwb5jCo7L.jpg
 
Sitten sotaleffat paskimmasta päästä.
Bunker vuosituhannen vaihteesta. Natsien bunkkerissa oli jotain zombeja.
Aivan paska.
Pakko myös mainita Åke Lindmannin leffat. Jos ei ole rahaa tehdä kunnon budjetilla, niin kannattaisi jättää tekemättä. Tali Ihantala mainitakseni.
 
Viimeksi muokattu:
Lapsuudesta hatara mielikuva jostain ww2 ajoittuva elokuva.
Saksalainen sukellusvene vastaan proomu jossa kauhakuormaaja kenties jossain Afrikan suistossa.
Osa muistikuvista saattaa olla vääriä mutta elokuva on jäänyt mieleeni kenties 80 luvun loppupuolelta.
 
Sitten sotaleffat paskimmasta päästä.
Bunker vuosituhannen vaihteesta. Natsien bunkkerissa oli jotain zombeja.
Aivan paska.
Pakko myös mainita Åke Lindmannin leffat. Jos ei ole rahaa tehdä kunnon budjetilla, niin kannattaisi jättää tekemättä. Tali Ihantala mainitakseni.

Totta. Bunkkeri oli tosiaan aika p*rseestä. Samoin tuo Wheels of Terror, jota marketin halpislaarista ostettuna DVD mainostettiin Sven Hasselin kirjaan perustuvaksi. Katselin DVD:n kerran. Totesin paskaksi ja heitin roskiin.
 
Viimeksi muokattu:
Nämä Hollywood tekeleet kuten Enemy At The Gates sekä aikaisemmin mainitsevani Harts War ovat hapatusta mutta upeasti ja autenttisen näköisesti kuvattuja.
 
Elokuva-aiheinen linkki. Tässä varsin pätevän oloinen tsekkoslovakialainen elokuva "Atentat" vuodelta 1965.


Kertoo Englannissa koulutettujen erikoisjoukkomiesten 1942 Prahassa toteuttamasta natsipäällikkö Reinhard Heydrichin salamurhasta. Mukana tekstitykset englanniksi. Oli minusta ihan katsottava.

Aiheesta on tehty ymmärtääkseni useitakin filmatisointeja. Omasta kokoelmasta löytyy varsin mainio Hollywood-pätkä Operation Daybreak vuodelta 1975.

 
Aikanaan kohtuullista kohuakin nostattanut Clint Eastwoodin American Sniper tuli vihdoin ja viimein katsottua. Muistelen, että kohtuullista kohua nostatti elokuvassa esiintyvä amerikkalainen patriotismi (sikäli kiintoisaa, etten minä sellaista merkittävässä määrin nähnyt), samoin puhetta herätti elokuvan heroismi, jota siinä toki oli nähtävillä mutta tämäkään ei sikäli minua häirinnyt. On huomioitava, että kyseinen tark'ampuja Chris Kyle (Bradley Cooper) oli ja on edelleenkin monelle amerikkalaiselle sankari - kenties eräs niitä harvoja Irakissa palvelleita joita pidetään sankareina - legendoina, tämä seikka tietty johtuu osaltaan siitä, että Irakin sota ei ole mennyt ihan niin kuin strömsössä. Niin Irakin sotaan kuin myös laajemmin terrorismin vastaiseen sotaan liittyy myös ikäviä piirteitä ja tapahtumia, ne varmasti vähentävät halua nähdä sankareita - vielä vähemmän palvottuja sankareita - tässä yhteydessä.

Yllä mainitut tekijät eivät omissa silmissäni olleet millään muotoa negaatioita herättäviä, mutta jos tarkastellaan elokuvaa kokonaisuutena niin ensimmäinen tunne elokuvan päätyttyä oli tunne siitä, että leffasta jäi mieleen hiukan väljähtyneen siman maku. Mielestäni Eastwood ei saanut aiheesta läheskään kaikkea irti, siihen oli yritetty mahduttaa liian paljon tapahtumia suhteutettuna elokuvan kestoon. Yhtälailla Bradley Cooper Chris Kylenä jäi hiukan hahmottomaksi ja paikoin jopa etäiseksi. Hän oli elokuvan keskushenkilö mutta samalla tuli tunne ettei ohjaaja saanut keskushenkilöstä riittävästi irti, jännitteet jäivät liian usein vaillinaisiksi - jännite nousi mutta sitten tapahtui lässähtäminen huipennuksen sijaan. Oikeastaan vain parissa kohtaa Kylen hahmoon saatiin taistelukentällä luotua oikeanlaista jännitettä, jännitettä, jossa katsoja aisti sisäisen kamppailun ja taistelustressin ja nämä kumpikin kohtaus olivat sellaisia joissa kohteena oli tavalla tai toisella lapsi. Näissä kohtauksissa oli selkeämpää jännitteen kasvua ja siinä katsojakin joutui pohtimaan hetken verran valintojen merkitystä, toisaalta etenkin jälkimmäisessä kohtauksessa oli hyvin pitkään tunnelma ettei katsoja voinut aivan ehdottomalla varmuudella päätellä kuinka siinä lopulta tapahtuu. Yrittääkö lapsi ampua RPG-7:lla vaiko ei... ja jos yrittää, kykeneekö Kyle työntämään tunteensta syrjään ja ampumaan lapsen. Muistetaan aiemmat tapahtumat ja se millaisia ajatuksia hänellä isänä on mielessä.

Mikäli lopun yhteenoton Mustafan kanssa piti olla jonkin sortin huipentuma, jossa fraaman ja adrenaliinilatauksen tuli saavuttaa huippunsa niin kokolailla fiilis oli lässähtänyt, siihen ei oltu saatu puettua riittävää tunnelmaa ja kiihkeyttä, siinä ei ollut riittävää jännitettä - ei etenkään Chris Kylen taholta. Tekninen suoritus kaikella tapaa, mutta mihin jäi tunnelma - sitä ei riittänyt pelastamaan militanttien mittava hyökkäys Navy SEAL'ien kimppuun. Sitä ei tuonut lähestyvä hiekkamyrsky. Eikä edes se, että Kyle meinasi jäädä joukosta - ei etenkään se, että Kyle meinasi jäädä joukosta, koska kuitenkin tiedän kuinka Kylen elämä päättyi, millaisissa olosuhteissa se tapahtui. Ei taistelussa, ei Irakissa - kotona kaukana taistelukentän painajaisista ja hetkenä jolloin ne omatkin painajaiset alkoivat jäädä taakse ja se entinen Chris oli palannut.

Ei todellakaan parasta Eastwoodia - ei lähellekään. Onko veteraanin kultainen kosketus katoamassa?

Chris Kylestä wikipediassa: https://en.wikipedia.org/wiki/Chris_Kyle

edit: pieni lisäys, elokuvan sotavaiheen kerronnallinen loppu oli mielestäni lässähdys, sen sijaan, kuten @Fremen 'ille kirjoitin, elokuvan lopun hetket:

"Katsoin kyllä leffan loppuun saakka - olisi pitänyt täsmentää sen verran, että erottelin tämän grande finalen muusta elokuvasta - elokuvan taistelullinen loppu ei mielestäni tarjonnut mitään huipennusta tai tavanomaisuudesta poikkeavaa - se oli pettymys.

Sen sijaan ne hautajaisosuus ja siihen liittyvät muistelut olivat onnistuneita (mielessä kävi, että kuinka paljon käytettiin autentista materiaalia Chris Kylen hautajaisista, olettaen sitä on melkoisesti erilaisten taltiointien muodossa - ja osittain siksi erottelen tämän osuuden itse elokuvasta siihen saakka kun käy selville Chris Kylen kohtalo)
."

Se "grande finale" on kiiehtovaa patrioottista muistelua, mutta ehdottomasti positiivisella tapaa muodostettuna ja kiintoisa - pikantti lisä - itse elokuvaan.

vlad
 
Viimeksi muokattu:
Aikanaan kohtuullista kohuakin nostattanut Clint Eastwoodin American Sniper tuli vihdoin ja viimein katsottua. Muistelen, että kohtuullista kohua nostatti elokuvassa esiintyvä amerikkalainen patriotismi (sikäli kiintoisaa, etten minä sellaista merkittävässä määrin nähnyt), samoin puhetta herätti elokuvan heroismi, jota siinä toki oli nähtävillä mutta tämäkään ei sikäli minua häirinnyt. On huomioitava, että kyseinen tark'ampuja Chris Kyle (Bradley Cooper) oli ja on edelleenkin monelle amerikkalaiselle sankari - kenties eräs niitä harvoja Irakissa palvelleita joita pidetään sankareina - legendoina, tämä seikka tietty johtuu osaltaan siitä, että Irakin sota ei ole mennyt ihan niin kuin strömsössä. Niin Irakin sotaan kuin myös laajemmin terrorismin vastaiseen sotaan liittyy myös ikäviä piirteitä ja tapahtumia, ne varmasti vähentävät halua nähdä sankareita - vielä vähemmän palvottuja sankareita - tässä yhteydessä.

Yllä mainitut tekijät eivät omissa silmissäni olleet millään muotoa negaatioita herättäviä, mutta jos tarkastellaan elokuvaa kokonaisuutena niin ensimmäinen tunne elokuvan päätyttyä oli tunne siitä, että leffasta jäi mieleen hiukan väljähtyneen siman maku. Mielestäni Eastwood ei saanut aiheesta läheskään kaikkea irti, siihen oli yritetty mahduttaa liian paljon tapahtumia suhteutettuna elokuvan kestoon. Yhtälailla Bradley Cooper Chris Kylenä jäi hiukan hahmottomaksi ja paikoin jopa etäiseksi. Hän oli elokuvan keskushenkilö mutta samalla tuli tunne ettei ohjaaja saanut keskushenkilöstä riittävästi irti, jännitteet jäivät liian usein vaillinaisiksi - jännite nousi mutta sitten tapahtui lässähtäminen huipennuksen sijaan. Oikeastaan vain parissa kohtaa Kylen hahmoon saatiin taistelukentällä luotua oikeanlaista jännitettä, jännitettä, jossa katsoja aisti sisäisen kamppailun ja taistelustressin ja nämä kumpikin kohtaus olivat sellaisia joissa kohteena oli tavalla tai toisella lapsi. Näissä kohtauksissa oli selkeämpää jännitteen kasvua ja siinä katsojakin joutui pohtimaan hetken verran valintojen merkitystä, toisaalta etenkin jälkimmäisessä kohtauksessa oli hyvin pitkään tunnelma ettei katsoja voinut aivan ehdottomalla varmuudella päätellä kuinka siinä lopulta tapahtuu. Yrittääkö lapsi ampua RPG-7:lla vaiko ei... ja jos yrittää, kykeneekö Kyle työntämään tunteensta syrjään ja ampumaan lapsen. Muistetaan aiemmat tapahtumat ja se millaisia ajatuksia hänellä isänä on mielessä.

Mikäli lopun yhteenoton Mustafan kanssa piti olla jonkin sortin huipentuma, jossa fraaman ja adrenaliinilatauksen tuli saavuttaa huippunsa niin kokolailla fiilis oli lässähtänyt, siihen ei oltu saatu puettua riittävää tunnelmaa ja kiihkeyttä, siinä ei ollut riittävää jännitettä - ei etenkään Chris Kylen taholta. Tekninen suoritus kaikella tapaa, mutta mihin jäi tunnelma - sitä ei riittänyt pelastamaan militanttien mittava hyökkäys Navy SEAL'ien kimppuun. Sitä ei tuonut lähestyvä hiekkamyrsky. Eikä edes se, että Kyle meinasi jäädä joukosta - ei etenkään se, että Kyle meinasi jäädä joukosta, koska kuitenkin tiedän kuinka Kylen elämä päättyi, millaisissa olosuhteissa se tapahtui. Ei taistelussa, ei Irakissa - kotona kaukana taistelukentän painajaisista ja hetkenä jolloin ne omatkin painajaiset alkoivat jäädä taakse ja se entinen Chris oli palannut.

Ei todellakaan parasta Eastwoodia - ei lähellekään. Onko veteraanin kultainen kosketus katoamassa?

Chris Kylestä wikipediassa: https://en.wikipedia.org/wiki/Chris_Kyle

vlad

Noh @vlad, et ehka katsonut elokuvaa loppuun saakka...


Jos tuollainen maara ihmisia vaivautuu sateessa maantien varteen, siihen on syynsa. Itsellani tuli suomalaisena pragmaatikkona ensimmaisena mieleen etta "hmm.. mitenkohan ajettelevat kuivaavansa noi lippunsa"..?

Omasta mielestani elokuva ylitti odotukset ja oli Eastwoodin 80-vuotispaivan jalkeen alkaneen uuden tulemisen huipentuma... Million Dollar Baby ja erinomainen Gran Torino pohjustuksena..

Tiedan etta olet historianopettaja joten kaikella kunnioituksella tassa asiassa olen eri mielta!
 
Lisaksi Bradley Cooper teki mielestani erittain hyvan roolityon, tassa oikea Chris Kyle:

 
Noh @vlad, et ehka katsonut elokuvaa loppuun saakka...


Jos tuollainen maara ihmisia vaivautuu sateessa maantien varteen, siihen on syynsa. Itsellani tuli suomalaisena pragmaatikkona ensimmaisena mieleen etta "hmm.. mitenkohan ajettelevat kuivaavansa noi lippunsa"..?

Omasta mielestani elokuva ylitti odotukset ja oli Eastwoodin 80-vuotispaivan jalkeen alkaneen uuden tulemisen huipentuma... Million Dollar Baby ja erinomainen Gran Torino pohjustuksena..

Tiedan etta olet historianopettaja joten kaikella kunnioituksella tassa asiassa olen eri mielta!

Katsoin kyllä leffan loppuun saakka - olisi pitänyt täsmentää sen verran, että erottelin tämän grande finalen muusta elokuvasta - elokuvan taistelullinen loppu ei mielestäni tarjonnut mitään huipennusta tai tavanomaisuudesta poikkeavaa - se oli pettymys.

Sen sijaan ne hautajaisosuus ja siihen liittyvät muistelut olivat onnistuneita (mielessä kävi, että kuinka paljon käytettiin autentista materiaalia Chris Kylen hautajaisista, olettaen sitä on melkoisesti erilaisten taltiointien muodossa - ja osittain siksi erottelen tämän osuuden itse elokuvasta siihen saakka kun käy selville Chris Kylen kohtalo).

vlad

P.S Pitänee jossain vaiheessa täsmentää mitä tarkoitan elokuvan lopulla ja millä tapaa olen käsitellyt ja arvioinut elokuvan loppupuolta. Ja pienenä korjauksena, ei ole ollut tarkoitus luoda mitään mielikuvaa, että olisin opettaja - saatika historian opettaja - sen sijaan historia osaltaan on kiinnostukseni kohteita, on ollut lapsuudesta saakka. :)
 
Ja pienenä korjauksena, ei ole ollut tarkoitus luoda mitään mielikuvaa, että olisin opettaja - saatika historian opettaja - sen sijaan historia osaltaan on kiinnostukseni kohteita, on ollut lapsuudesta saakka. :)

Anteeksi opettaja-tulkintani, mutta suoraan sanottuna kirjoitat liian hyvin ollaksesi juristi.
 
Aikanaan kohtuullista kohuakin nostattanut Clint Eastwoodin American Sniper tuli vihdoin ja viimein katsottua. Muistelen, että kohtuullista kohua nostatti elokuvassa esiintyvä amerikkalainen patriotismi (sikäli kiintoisaa, etten minä sellaista merkittävässä määrin nähnyt), samoin puhetta herätti elokuvan heroismi, jota siinä toki oli nähtävillä mutta tämäkään ei sikäli minua häirinnyt. On huomioitava, että kyseinen tark'ampuja Chris Kyle (Bradley Cooper) oli ja on edelleenkin monelle amerikkalaiselle sankari - kenties eräs niitä harvoja Irakissa palvelleita joita pidetään sankareina - legendoina, tämä seikka tietty johtuu osaltaan siitä, että Irakin sota ei ole mennyt ihan niin kuin strömsössä. Niin Irakin sotaan kuin myös laajemmin terrorismin vastaiseen sotaan liittyy myös ikäviä piirteitä ja tapahtumia, ne varmasti vähentävät halua nähdä sankareita - vielä vähemmän palvottuja sankareita - tässä yhteydessä.

Yllä mainitut tekijät eivät omissa silmissäni olleet millään muotoa negaatioita herättäviä, mutta jos tarkastellaan elokuvaa kokonaisuutena niin ensimmäinen tunne elokuvan päätyttyä oli tunne siitä, että leffasta jäi mieleen hiukan väljähtyneen siman maku. Mielestäni Eastwood ei saanut aiheesta läheskään kaikkea irti, siihen oli yritetty mahduttaa liian paljon tapahtumia suhteutettuna elokuvan kestoon. Yhtälailla Bradley Cooper Chris Kylenä jäi hiukan hahmottomaksi ja paikoin jopa etäiseksi. Hän oli elokuvan keskushenkilö mutta samalla tuli tunne ettei ohjaaja saanut keskushenkilöstä riittävästi irti, jännitteet jäivät liian usein vaillinaisiksi - jännite nousi mutta sitten tapahtui lässähtäminen huipennuksen sijaan. Oikeastaan vain parissa kohtaa Kylen hahmoon saatiin taistelukentällä luotua oikeanlaista jännitettä, jännitettä, jossa katsoja aisti sisäisen kamppailun ja taistelustressin ja nämä kumpikin kohtaus olivat sellaisia joissa kohteena oli tavalla tai toisella lapsi. Näissä kohtauksissa oli selkeämpää jännitteen kasvua ja siinä katsojakin joutui pohtimaan hetken verran valintojen merkitystä, toisaalta etenkin jälkimmäisessä kohtauksessa oli hyvin pitkään tunnelma ettei katsoja voinut aivan ehdottomalla varmuudella päätellä kuinka siinä lopulta tapahtuu. Yrittääkö lapsi ampua RPG-7:lla vaiko ei... ja jos yrittää, kykeneekö Kyle työntämään tunteensta syrjään ja ampumaan lapsen. Muistetaan aiemmat tapahtumat ja se millaisia ajatuksia hänellä isänä on mielessä.

Mikäli lopun yhteenoton Mustafan kanssa piti olla jonkin sortin huipentuma, jossa fraaman ja adrenaliinilatauksen tuli saavuttaa huippunsa niin kokolailla fiilis oli lässähtänyt, siihen ei oltu saatu puettua riittävää tunnelmaa ja kiihkeyttä, siinä ei ollut riittävää jännitettä - ei etenkään Chris Kylen taholta. Tekninen suoritus kaikella tapaa, mutta mihin jäi tunnelma - sitä ei riittänyt pelastamaan militanttien mittava hyökkäys Navy SEAL'ien kimppuun. Sitä ei tuonut lähestyvä hiekkamyrsky. Eikä edes se, että Kyle meinasi jäädä joukosta - ei etenkään se, että Kyle meinasi jäädä joukosta, koska kuitenkin tiedän kuinka Kylen elämä päättyi, millaisissa olosuhteissa se tapahtui. Ei taistelussa, ei Irakissa - kotona kaukana taistelukentän painajaisista ja hetkenä jolloin ne omatkin painajaiset alkoivat jäädä taakse ja se entinen Chris oli palannut.

Ei todellakaan parasta Eastwoodia - ei lähellekään. Onko veteraanin kultainen kosketus katoamassa?

Chris Kylestä wikipediassa: https://en.wikipedia.org/wiki/Chris_Kyle

edit: pieni lisäys, elokuvan sotavaiheen kerronnallinen loppu oli mielestäni lässähdys, sen sijaan, kuten @Fremen 'ille kirjoitin, elokuvan lopun hetket:

"Katsoin kyllä leffan loppuun saakka - olisi pitänyt täsmentää sen verran, että erottelin tämän grande finalen muusta elokuvasta - elokuvan taistelullinen loppu ei mielestäni tarjonnut mitään huipennusta tai tavanomaisuudesta poikkeavaa - se oli pettymys.

Sen sijaan ne hautajaisosuus ja siihen liittyvät muistelut olivat onnistuneita (mielessä kävi, että kuinka paljon käytettiin autentista materiaalia Chris Kylen hautajaisista, olettaen sitä on melkoisesti erilaisten taltiointien muodossa - ja osittain siksi erottelen tämän osuuden itse elokuvasta siihen saakka kun käy selville Chris Kylen kohtalo)
."

Se "grande finale" on kiiehtovaa patrioottista muistelua, mutta ehdottomasti positiivisella tapaa muodostettuna ja kiintoisa - pikantti lisä - itse elokuvaan.

vlad
Jostain syystä leffa jäänyt katsomatta. Vaisto sanoo että tyypillistä hapatusta.
 
Back
Top