Keskustelua sotaelokuvista

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vlad
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Itse pidin leffasta, ja muistaakseni vielä tuossa on juuri se mielenkiintoinen aspekti, että aussien päävoima on tappelemassa afrikassa, joten arpa jäi huonosti koulutetuille reserveille ja "viikonloppu soltuille" nuorille pojille jotka tekivät sen mitä meillä ne nuoret pojat tekivät talvisodassa.

Joo oikeassa olet. Juuri noihin aikoihin kesällä 42 Australiassa painettiin paniikkinappulaa pohjaan kun maavoimien parhaat yksiköt olivat kiinni Pohjois-Afrikan taisteluissa Rommelia vastaan. Parempaakin käyttöä näille olisi ollut ihan omalla takapihalla. Ja Singaporen kaaduttua yksi kokonainen divisioona antautui japseille.

Leffassa kuvataan juuri noita puoliksi koulutettuja viikonloppusolttuja. Ja vakinaisen väen miehethän kutsuivat näitä "suklaaksi".

"These were known as 'chocos' – it was believed that they would 'melt' away in the heat of battle."
 
Das boot 1981;
das_boot03.jpg


http://putlocker.is/watch-das-boot-online-free-putlocker.html
 

Niin legendaarinen ja eeppinen spektaakkeli, että kuuluisi jokaisen yleissivistykseen nähdä tämä. Mulla on itselläni se pidennetty ohjaajan versio, sekä se kahden levyn erikoispitkä minisarjaversio.

Tuossa on kaikki kohdallaan. Ennen kaikkea se helvetillinen ahtaan paikan kammo iskee aina päälle tuota katsellessa. On se ollut kusinen paikka istua kyhjöttää teräksisessä ruumisarkussa kymmeniä metrejä valtameren pinnan alla odottaa milloin syvyyspommit osuvat kohdalle.

Plussaa myös mainioista roolihahmoista, jotka ovat kaikkea muuta kuin stereotyyppisiä kiiluvasilmäisiä natseja (no joo olihan joukossa se yksi aatteen palon sokaisema upseeri).
 
Niin legendaarinen ja eeppinen spektaakkeli, että kuuluisi jokaisen yleissivistykseen nähdä tämä. Mulla on itselläni se pidennetty ohjaajan versio, sekä se kahden levyn erikoispitkä minisarjaversio.

Tuossa on kaikki kohdallaan. Ennen kaikkea se helvetillinen ahtaan paikan kammo iskee aina päälle tuota katsellessa. On se ollut kusinen paikka istua kyhjöttää teräksisessä ruumisarkussa kymmeniä metrejä valtameren pinnan alla odottaa milloin syvyyspommit osuvat kohdalle.

Plussaa myös mainioista roolihahmoista, jotka ovat kaikkea muuta kuin stereotyyppisiä kiiluvasilmäisiä natseja (no joo olihan joukossa se yksi aatteen palon sokaisema upseeri).

Joskus penskana katsoin tämän ensimmäisen kerran ja koska kotona ei saanut katsoa edes batmania vanhempien valvonnassa ikärajan vuoksi, niin kaikki toiminnalliset elokuvat piti mennä kaverin luokse salaa katsomaan. Kaverini isä oli itse lentäjä, purjehtija ja ylenpalttinen sotahistorian opiskelija, joten sain ahmia mielinmäärin elokuvaklassikoita laidasta laitaan. Tosin joskus nuorempana se oli enemmänkin elokuvan toiminnallisuus ja sukellusveneet, joka tässäkin erityisesti kiehtoi.

Vasta myöhemmällä iällä, kun tiesi jo jotain sotahistorian taustoista, sitä pikku hiljaa tajusi mistä tässäkin elokuvassa oikeastaan on kyse, millaista vaivaa elokuvien tekeminen yleensä vaatii ja kuinka harvassa ne todelliset mestariteokset ovat. Voi kuvitella millainen merkitys tällä on vaikkapa saksalaisille, joille sodan tapahtumat olivat pitkään vaiettu asia. Nykypäivän saksalaisille Das Boot on kuulemma hyvin samanlainen asia, kuin Edvin Laineen: Tuntematon Sotilas on suomalaisille.
 
Viimeksi muokattu:
Norsk Hydron raskasvesitehtaan tuhoaminen Norjassa.
Mielestäni kaikenkaikkiaan hieno sotatarina, jonka englanninkielisen kirjan olen säilyttänyt jo 80-luvulta kun sen ekan kerran luin. Vaikuttavaa sissitoimintaa.
Yle Areenalla taitaa olla viellä pari viimeistä jaksoa tästä uudelleenfilmatisoinnista, jonka koko tarinan Anttilasta saa myös minisarja-dvd:nä hintaan € 17,- . Suosittelen.

kampen_om_tungtvannet_no-25392589-frntl.jpg


.
 
Norsk Hydron raskasvesitehtaan tuhoaminen Norjassa.
Mielestäni kaikenkaikkiaan hieno sotatarina, jonka englanninkielisen kirjan olen säilyttänyt jo 80-luvulta kun sen ekan kerran luin. Vaikuttavaa sissitoimintaa.
Yle Areenalla taitaa olla viellä pari viimeistä jaksoa tästä uudelleenfilmatisoinnista, jonka koko tarinan Anttilasta saa myös minisarja-dvd:nä hintaan € 17,- . Suosittelen.

kampen_om_tungtvannet_no-25392589-frntl.jpg


.

Katselin sarjan Teemalta ja ihan hyvähän tuo oli. Norjalaisista tuli mieleen, että varmaan aika moni täällä on nähnyt vastarintamiehistä kertovan Max Manuksen ?


Minusta mainio genre-elokuva ja perustuu myös todellisiin henkilöihin.
 
Niin legendaarinen ja eeppinen spektaakkeli, että kuuluisi jokaisen yleissivistykseen nähdä tämä. Mulla on itselläni se pidennetty ohjaajan versio, sekä se kahden levyn erikoispitkä minisarjaversio.

Tuossa on kaikki kohdallaan. Ennen kaikkea se helvetillinen ahtaan paikan kammo iskee aina päälle tuota katsellessa. On se ollut kusinen paikka istua kyhjöttää teräksisessä ruumisarkussa kymmeniä metrejä valtameren pinnan alla odottaa milloin syvyyspommit osuvat kohdalle.

Plussaa myös mainioista roolihahmoista, jotka ovat kaikkea muuta kuin stereotyyppisiä kiiluvasilmäisiä natseja (no joo olihan joukossa se yksi aatteen palon sokaisema upseeri).

Avausviestissäni nostinkin jo esille Das Bootin, se on sotaelokuvien ehdotonta eliittiä - mielestäni kokonaisuushuomioiden paras näkemistäni sotaelokuvista, samalla se on ehdottomasti ohjaajansa Wolfgang Petersenin paras ohjaustyö (eikä elokuva ole huono vaikka huomioitaisi kaikki genre ja tyylilajit - minun listallani se nousee tuolloinkin todella korkealle).

Das boot on ehdottomasti raadollinen kuvaus sukellusvenesodasta miesten näkökulmasta tarkasteltuna, se on myös hyvä poikkileikkaus miehistöstä, joka on monipuolinen kokonaisuus saksalaisista nuorista ja hiukan vanhemmistakin sotilaista - sukellusvenemiehistä. Kuten toteat, leffassa ei muodosteta saksalaisista kuvaa stereotyyppisinä kiiluvasilmäisinä natseina, toisaalta on ollut järkevää sijoittaa miehistöön myös yksi sellainen, koska näin saadaan todenmukaisempi kuva - on nimittäin luultavaa, että sukellusveneen miehistössä (ka. 50 upseeria ja miehistön jäsentä) on kuitenkin ollut yksittäisiä miehiä, jotka ovat aatteen palon sokaisemia. Mikäli tällaista aatteen palon sokaisemaa sukellusvenemiestä joukossa ei olisi ollut, se olisi saattanut herättää (turhia) kysymyksiä siitä, että yrittääkö Petersen "valkopestä" natsismia? Rohkea vetohan se olisi ollut tehdä valinta, jossa miehistöön ei olisi kuulunut ainoatakaan natsia, mutta etenkin tuohon maailman aikaan kenties mahdoton ajatus toteutettavaksi. Muistetaan nouseva rauhanliike ja pinnalla elänyt jatkuva muistuttaminen natsismin haamuista, kun edelleen jaksetaan muistuttaa saksalaisten historiasta, niin mikä taakka se olikaan harteilla 80-luvun alkuvuosina?

Elokuvan ehdottomista ansioista huolimatta, on mielenkiintoista, että Lothar-Günther Buccheim, jonka omaelämäkerralliseen teokseen elokuva perustui, ilmaisi pettymyksensä elokuvan toteutuksen johdosta. Sen tarkemmin en ole kritiikkiin perehtynyt, joten en tiedä mitä tehtiin väärin ja mitä olisi tullut tehdä toisella tapaa. No kritiikistä huolimatta Das bootilla on ansionsa ja arvonsa etenkin sotaelokuvien historiassa eikä sen merkitystä voi kiistää tai viedä pois.

vlad

(Pitäisikin yrittää etsiä käsiini tämä erikoispitkä minisarjaversio, kyseinen minisarja on nimittäin ensimmäinen kosketukseni elokuvaan - sarja tuli joskus 80-puolella televisiosta ja tuolloin katselin sen suurella mielenkiinnolla isän kanssa).
 
Avausviestissäni nostinkin jo esille Das Bootin, se on sotaelokuvien ehdotonta eliittiä - mielestäni kokonaisuushuomioiden paras näkemistäni sotaelokuvista, samalla se on ehdottomasti ohjaajansa Wolfgang Petersenin paras ohjaustyö (eikä elokuva ole huono vaikka huomioitaisi kaikki genre ja tyylilajit - minun listallani se nousee tuolloinkin todella korkealle).

Das boot on ehdottomasti raadollinen kuvaus sukellusvenesodasta miesten näkökulmasta tarkasteltuna, se on myös hyvä poikkileikkaus miehistöstä, joka on monipuolinen kokonaisuus saksalaisista nuorista ja hiukan vanhemmistakin sotilaista - sukellusvenemiehistä. Kuten toteat, leffassa ei muodosteta saksalaisista kuvaa stereotyyppisinä kiiluvasilmäisinä natseina, toisaalta on ollut järkevää sijoittaa miehistöön myös yksi sellainen, koska näin saadaan todenmukaisempi kuva - on nimittäin luultavaa, että sukellusveneen miehistössä (ka. 50 upseeria ja miehistön jäsentä) on kuitenkin ollut yksittäisiä miehiä, jotka ovat aatteen palon sokaisemia. Mikäli tällaista aatteen palon sokaisemaa sukellusvenemiestä joukossa ei olisi ollut, se olisi saattanut herättää (turhia) kysymyksiä siitä, että yrittääkö Petersen "valkopestä" natsismia? Rohkea vetohan se olisi ollut tehdä valinta, jossa miehistöön ei olisi kuulunut ainoatakaan natsia, mutta etenkin tuohon maailman aikaan kenties mahdoton ajatus toteutettavaksi. Muistetaan nouseva rauhanliike ja pinnalla elänyt jatkuva muistuttaminen natsismin haamuista, kun edelleen jaksetaan muistuttaa saksalaisten historiasta, niin mikä taakka se olikaan harteilla 80-luvun alkuvuosina?

Elokuvan ehdottomista ansioista huolimatta, on mielenkiintoista, että Lothar-Günther Buccheim, jonka omaelämäkerralliseen teokseen elokuva perustui, ilmaisi pettymyksensä elokuvan toteutuksen johdosta. Sen tarkemmin en ole kritiikkiin perehtynyt, joten en tiedä mitä tehtiin väärin ja mitä olisi tullut tehdä toisella tapaa. No kritiikistä huolimatta Das bootilla on ansionsa ja arvonsa etenkin sotaelokuvien historiassa eikä sen merkitystä voi kiistää tai viedä pois.

vlad

(Pitäisikin yrittää etsiä käsiini tämä erikoispitkä minisarjaversio, kyseinen minisarja on nimittäin ensimmäinen kosketukseni elokuvaan - sarja tuli joskus 80-puolella televisiosta ja tuolloin katselin sen suurella mielenkiinnolla isän kanssa).

Pikaisen haeskelun tuloksena sanoisin, ettei minisarjaversiota enää löydy leffakaupoista. Tuntuu olevan loppuunmyyty. Mutta esim. Huuto.netistä löytyy kyllä, esim.

http://www.huuto.net/kohteet/das-boot-u-96-minisarja/388446793

Bucheimin kriitikistä en ole kuullutkaan. Mahtoikohan pahoittaa mielensä omasta alter egostaan, eli Herbert Grönemeyerin esittämästä tk-miehestä ? Minusta roolihahmo idealistisena reportterina oli onnistunut, kuten jokseenkin kaikki muutkin elokuvan roolit. Ja huikean roolin vetää myös veneen kipparina Jürgen Prochnow, joka esittää antaumuksella todellista merikarhua.

Tähän arvosteluun on muuten helppo yhtyä:

http://www.elitisti.net/arvostelu/2007/09/001122/das_boot_1981_sukellusvene_u_96.html
 
Itse omistan tuon Das Boot "pitkän sarjaversion" dvd:llä. Ja sen Lothar-Günther Buccheimin kirjan. Onhan niissä eroa jonkin verran. Minusta se sarja peilaa aika hyvin sitä kirjaa. Sitten on eri asia onko siinä valkopesty asioita.

Ja jos nyt joku ei vielä ole nähnyt "American Sniper" leffaa niin ilmeistyi juurikin Netflxiin...
 
Kyllähän Morten Tyldumin the Imitation Game kuuluu tähän ketjuun, sotaelokuvahan se on vaikka ei niin perinteinen sotaelokuva - tässä ne suurimmat taistelut käydään rintamalinjojen takana ja ihmisen mielessä. Toisaalta takaumien ja kerronnan kautta the Imitation Game kuvaa vuosikymmenten mittaisen aikakauden Alan Turingin elämässä aina opiskeluvuosista alkaen ja päätyen hänen viimeisiin aikoihin 50-luvun alkupuolelle - aikaan ja tekoihin joihin oikeuslaitos tuolloin ryhtyi ja joita tämän päivän Briteissä pidetään eittämättä äärimmäisen hävettävinä ja puistattavina. Tästä olisi helppoa lähteä spekuloimaan, että mihin Alan Turing olisi vielä päässyt jollei hän olisi aikanaan saanut syytettä siveettömyydestä ja kymmenien tuhansien kaltaistensa lailla oikeuden päätöksellä tuomittu homoseksuaalisuudesta - mutta en kuitenkaan lähde spekuloinnintielle vaan lyhyehkö katsaus elokuvaan.

On tietty syytä muistaa, että Tyldumin näkemys ei ole orjallinen kuvaus todellisista tapahtumista, ettei elokuva ole dokumentti vaan se on - sanotaanko sotadraama - jonka avulla kuvataan Alan Turingin ja monilta osin koko Bletchley Parkin työskentelyä. Elokuvassa on paljon hyvää, erityisesti henkilögalleria on varsin onnistunut kattaus ja Benedict Cumberbatch tekee mielestäni onnistuneen roolityön erikoislaatuisena nerona Alan Turingina - mutta toisaalta tässä varsin tiiviissä kattauksessa piilee sitten eräs elokuvan suurimmista ongelmista ja/tai puutteista, se koko koneisto tai organisaatio, joka työskenteli Bletchley Parkissa jää hiukan pimentoon ja katsojalle, joka ei tunne taustoja lainkaan paremmin, voi kuvitella, koko operaation olleen muutaman miehen (ja yhden naisen) puuhailua vajassa ja siinä samalla sitten joutuivat ottamaan henkisellä ja hetkittäin likimain fyysiselläkin tasolla yhteen virkakoneiston kanssa. Tämä on oikeastaan niitä ainoita elokuvan konkreettisia puutteita, mutta tavallaan se oli helppoa työntää kuitenkin syrjään ja nauttia tästä näytelmästä ja sen keskiössä olleista henkilöistä - hyvässä ja pahassa.

Kokonaisuudessaan elokuvaa voi pitää keskivertoa parempana, ei se mikään erinomainen ole mutta hetkittäin kohtaukset ja henkilöt nousevat hipomaan jopa erinomaisuutta, etenkin Cumberbatch mutta yhtälailla Keira Knighleyllä ja Matthew Goodella on omat loistavat hetkensä - jälkimmäinen teki muuten Chan-wook Parkin Stokerissa loistavan roolityön (kannattaa katsoa!)

IMDb: http://www.imdb.com/title/tt2084970/?ref_=nv_sr_1

vlad
 
Kyllähän Morten Tyldumin the Imitation Game kuuluu tähän ketjuun, sotaelokuvahan se on vaikka ei niin perinteinen sotaelokuva - tässä ne suurimmat taistelut käydään rintamalinjojen takana ja ihmisen mielessä. Toisaalta takaumien ja kerronnan kautta the Imitation Game kuvaa vuosikymmenten mittaisen aikakauden Alan Turingin elämässä aina opiskeluvuosista alkaen ja päätyen hänen viimeisiin aikoihin 50-luvun alkupuolelle - aikaan ja tekoihin joihin oikeuslaitos tuolloin ryhtyi ja joita tämän päivän Briteissä pidetään eittämättä äärimmäisen hävettävinä ja puistattavina. Tästä olisi helppoa lähteä spekuloimaan, että mihin Alan Turing olisi vielä päässyt jollei hän olisi aikanaan saanut syytettä siveettömyydestä ja kymmenien tuhansien kaltaistensa lailla oikeuden päätöksellä tuomittu homoseksuaalisuudesta - mutta en kuitenkaan lähde spekuloinnintielle vaan lyhyehkö katsaus elokuvaan.

On tietty syytä muistaa, että Tyldumin näkemys ei ole orjallinen kuvaus todellisista tapahtumista, ettei elokuva ole dokumentti vaan se on - sanotaanko sotadraama - jonka avulla kuvataan Alan Turingin ja monilta osin koko Bletchley Parkin työskentelyä. Elokuvassa on paljon hyvää, erityisesti henkilögalleria on varsin onnistunut kattaus ja Benedict Cumberbatch tekee mielestäni onnistuneen roolityön erikoislaatuisena nerona Alan Turingina - mutta toisaalta tässä varsin tiiviissä kattauksessa piilee sitten eräs elokuvan suurimmista ongelmista ja/tai puutteista, se koko koneisto tai organisaatio, joka työskenteli Bletchley Parkissa jää hiukan pimentoon ja katsojalle, joka ei tunne taustoja lainkaan paremmin, voi kuvitella, koko operaation olleen muutaman miehen (ja yhden naisen) puuhailua vajassa ja siinä samalla sitten joutuivat ottamaan henkisellä ja hetkittäin likimain fyysiselläkin tasolla yhteen virkakoneiston kanssa. Tämä on oikeastaan niitä ainoita elokuvan konkreettisia puutteita, mutta tavallaan se oli helppoa työntää kuitenkin syrjään ja nauttia tästä näytelmästä ja sen keskiössä olleista henkilöistä - hyvässä ja pahassa.

Kokonaisuudessaan elokuvaa voi pitää keskivertoa parempana, ei se mikään erinomainen ole mutta hetkittäin kohtaukset ja henkilöt nousevat hipomaan jopa erinomaisuutta, etenkin Cumberbatch mutta yhtälailla Keira Knighleyllä ja Matthew Goodella on omat loistavat hetkensä - jälkimmäinen teki muuten Chan-wook Parkin Stokerissa loistavan roolityön (kannattaa katsoa!)

IMDb: http://www.imdb.com/title/tt2084970/?ref_=nv_sr_1

vlad


Olen samoilla linjoilla. Itseänikin häiritsi kaikkein eniten juuri se, että koko koodinmurtamisoperaation valtavat mittasuhteet jäivät pimentoon. Enigman ja Turingin tarina piti olla katsojalla jo valmiiksi tiedossa että elokuvaa katsoessa pysyi kärryillä.

Aiheesta mitään tietämättömälle katsojalle saattaa helposti syntyä mielikuva, että Enigman mursi muutaman ihmisen muodostama älykköpiiri jossain puutarhavajassa ja aivan minimaalisin resurssein.
 
1944 – veli veljeä vastaan

Leo Kunnaksen käsikirjoittama 1944 on Elomo Nüganen ohjaama toisen maailmansodan loppuvaiheisiin ajoittuva kuvaus Viron vapauden viimehetkistä ennen neuvostomiehitystä ja sitä seurannutta neuvostoaikaa. Elokuva alkaa taistelukuvauksella Sinimäkien taistelusta (tunnetaan myös Tannenbergin linjan taisteluna), keskiössä on tuolloin Waffen-SS:n riveissä taistelleet virolaiset nuorukaiset sekä heitä johtanut upseeri. Nämä nuorukaiset puolustavat omalla lohkollaan Sinimäkien kukkuloita hyökkäävää puna-armeijaa vastaan, toisessa maailmansodassa nämä taistelut olivat hyvin ratkaisevassa roolissa ja ne olivat kiihkeimpiä ja rajuimpia Viron maaperällä käytyjä taisteluita toisen maailmansodan aikana. Taistelua voidaan kutsu aivan oikeutetusti akselivaltojen torjuntavoitoksi, koska sen ansiosta saksalaiset liittolaisineen onnistuivat vetäytymään järjestyksessä Viron alueelta eikä Baltian puolustus romahtanut kaaoksenomaisesti, jolloin puna-armeija olisi saavuttanut merkittävän edun, mikä olisi voinut heijastella myös Suomeen, koska samanaikaisesti käytiin merkittäviä taisteluita Suomen ja hyökkäävän puna-armeijan välillä ja suomalaisten onnistui saavuttaa oma torjuntavoittonsa.

Elokuvan ongelmana näen sen, että nämä merkittävät ja todella laajat taistelut näyttäytyvät varsin pienimuotoisena kahakkana muutamalla kukkulalla, vaikka todellisuudessa Sinimäkien taistelut koituivat noin 150 000 puna-armeijan sotilaan kohtaloksi (kuolleet ja haavoittuneet), eikä torjuntavoittokaan ilmaiseksi tullut vaan akselivallat menettivät kaikkiaan näissä rajuissa taisteluissa parikymmentä tuhatta sotilasta. Tämä taisteluiden pienimuotoisuus johtunee elokuvan suhteellisen pienestä budjetista, josta johtuen ei ollut mahdollista luoda kuvaa todella mittavista taisteluista, joihin osallistui divisioonittain sotilaita puna-armeijan rivissä, jonkin sortin kuvan taisteluiden laajuudesta saa seuraavan lainauksen myötä:

29.7. aamulla alkoi puna-armeijan hyökkäys kohti Krenatöörin mäkeä ja Tornimäkeä painopisteen ollessa Krenatöörin mäessä. Hyökkäävää jalkaväkeä oli yhdeksän divisioonaa, jotka tosin olivat raskaista tappioista johtuen taisteluvahvuudeltaan enää noin 3000- 4000 miestä kukin. Hyökkäystä tuettiin kuitenkin lähes 1700 tykillä tai heittimellä ja 150 panssarivaunulla sekä voimakkaalla ilma-aseella. Pelkästään tuona päivänä saksalaiset arvioivat venäläisten ampuneen Sinimäkien noin 200 hehtaarin alueelle 25 000 tykistön kranaattia.” (lainaus: http://www.rgjsco.com/fi/artikkelit/5-sinimaet-suurtaistelu-pysaytti-puna-armeijan)

Mikäli elokuva olisi kuvannut vain tätä merkittävää taistelua Sinimäellä, elokuva olisi jäänyt ansioiltaan varsin vaatimattomaksi, mutta elokuvan merkittävintä antia on omissa silmissäni se kuvaus, jossa kuvataan tapahtumia taisteluiden jälkeen, näiden urheiden virolaisten nuorukaisten vetäytyessä kohti länttä (ja Tallinnaa eli saksalaisittain Revalia) ja sieltä sitten Saaremaalle, jonka alueella käytyihin taisteluihin elokuva päättyy. Tämä elokuvan eräällä tapaa toinen jakso, on selkeällä tapaa merkittävämpi ja se kuvaa virolaisnuorukaisten sotaa todella oivallisella tapaa kahdesta näkökulmasta. Ensinnä näiden urheiden Waffen-SS-joukkojen riveissä taistelleiden nuorukaisten kautta, ja tätä kautta – käydyn taistelun ja puna-armeijan riveissä taistelleiden virolaisnuorukaisten saavuttaman alueellisen menestyksen myötä kuvakulma siirtyy todella hienosti – ja koskettavasti – puna-armeijan riveissä taistelleiden nuorukaisten ja hiukan vanhempienkin virolaisten miesten sodankäynnin kuvaamiseen.

Tämä elokuvan toinen puolisko on kaikella tapaa kouraisevampi, sitä katsoessani en voinut olla miettimättä sitä, että tämä sama olisi voinut koskettaa suomalaisiakin, mikäli Tali-Ihantalassa ei olisi saavutettu torjuntavoittoa ja mikäli Sinimäkien kukkuloilla – Tannenbergin linjalla – saksalaiset ja virolaiset nuorukaiset eivät olisi onnistuneet saavuttamaan merkittävää torjuntavoittoa ja hidastamaan puna-armeijan etenemistä ratkaisevan verran. Ne viikot saattoivat auttaa Suomea merkittävässä määrin: ilman niitä viikkoja, tiedä olisimmeko Suomessa nähneet saman, mikä Leo Kunnaksen elokuvan toisella puoliskolla nähtiin, kuinka virolaiset taistelivat toinen toisiaan vastaan ja joutuivat painimaan omantunnon kanssa ja elokuvassa moni puna-armeijan riveissä taistellut mies tässä painissa ei pettänyt kansaansa neuvostoyhteiskunnan hyväksi. Toisaalta Kunnas todella oivallisella tavalla kuvasi sen häikäilemättömyyden mikä puna-armeijassa vallitsi, sen pelonilmapiirin ja tavan uhrata nuoria miehiä – puolesta riippumatta. Kunnas on onnistunut laatimaan käsikirjoituksen näiltä osin todella oivalliseksi, vaikka elokuvan lopussa inhimillisyys voitti – häikäilemätön vertaimevä puna-armeijan upseeri koki (oikeutetusti) kohtalonsa – elokuva oli samalla monella tapaa surumielinen, koska jokainen joutui maksamaan äärimmäisen kovan hinnan. Sota päättyi miehitykseen, neuvostovaltaan ja yritykseen nujertaa kansallinen identiteetti – mutta onneksi tässä neuvostoyhteiskunta ei onnistunut, kaiken tukahduttavan neuvostovallan sisällä kyti kaiken aikaa vapauden liekki, joka roihahti aikanaan täyteen paloon ja sen myötä veljenkansamme itsenäistyi uudelleen vuosikymmenten neuvostovallan jälkeen.

En anna elokuvalle tähtiä – en arvostele sitä numeraalisesti – se on puutteistaan huolimatta ehdottomasti parhaimpia viimevuosien sotakuvauksia. Ehkäpä jopa tuotantotiimin onni, ettei miljoonia ollut loputtomasti tuhlattua, näin elokuvan alkupuoli pysytteli minimaalisissa mitoissa eikä täten vienyt tilaa elokuvan (minulle) henkisesti merkittävämmältä osalta.

vlad

Taustaa SINIMÄET – SUURTAISTELU PYSÄYTTI PUNA-ARMEIJAN: http://www.rgjsco.com/fi/artikkelit/5-sinimaet-suurtaistelu-pysaytti-puna-armeijan
 
1944 – veli veljeä vastaan

Leo Kunnaksen käsikirjoittama 1944 on Elomo Nüganen ohjaama toisen maailmansodan loppuvaiheisiin ajoittuva kuvaus Viron vapauden viimehetkistä ennen neuvostomiehitystä ja sitä seurannutta neuvostoaikaa. Elokuva alkaa taistelukuvauksella Sinimäkien taistelusta (tunnetaan myös Tannenbergin linjan taisteluna), keskiössä on tuolloin Waffen-SS:n riveissä taistelleet virolaiset nuorukaiset sekä heitä johtanut upseeri. Nämä nuorukaiset puolustavat omalla lohkollaan Sinimäkien kukkuloita hyökkäävää puna-armeijaa vastaan, toisessa maailmansodassa nämä taistelut olivat hyvin ratkaisevassa roolissa ja ne olivat kiihkeimpiä ja rajuimpia Viron maaperällä käytyjä taisteluita toisen maailmansodan aikana. Taistelua voidaan kutsu aivan oikeutetusti akselivaltojen torjuntavoitoksi, koska sen ansiosta saksalaiset liittolaisineen onnistuivat vetäytymään järjestyksessä Viron alueelta eikä Baltian puolustus romahtanut kaaoksenomaisesti, jolloin puna-armeija olisi saavuttanut merkittävän edun, mikä olisi voinut heijastella myös Suomeen, koska samanaikaisesti käytiin merkittäviä taisteluita Suomen ja hyökkäävän puna-armeijan välillä ja suomalaisten onnistui saavuttaa oma torjuntavoittonsa.

Elokuvan ongelmana näen sen, että nämä merkittävät ja todella laajat taistelut näyttäytyvät varsin pienimuotoisena kahakkana muutamalla kukkulalla, vaikka todellisuudessa Sinimäkien taistelut koituivat noin 150 000 puna-armeijan sotilaan kohtaloksi (kuolleet ja haavoittuneet), eikä torjuntavoittokaan ilmaiseksi tullut vaan akselivallat menettivät kaikkiaan näissä rajuissa taisteluissa parikymmentä tuhatta sotilasta. Tämä taisteluiden pienimuotoisuus johtunee elokuvan suhteellisen pienestä budjetista, josta johtuen ei ollut mahdollista luoda kuvaa todella mittavista taisteluista, joihin osallistui divisioonittain sotilaita puna-armeijan rivissä, jonkin sortin kuvan taisteluiden laajuudesta saa seuraavan lainauksen myötä:

29.7. aamulla alkoi puna-armeijan hyökkäys kohti Krenatöörin mäkeä ja Tornimäkeä painopisteen ollessa Krenatöörin mäessä. Hyökkäävää jalkaväkeä oli yhdeksän divisioonaa, jotka tosin olivat raskaista tappioista johtuen taisteluvahvuudeltaan enää noin 3000- 4000 miestä kukin. Hyökkäystä tuettiin kuitenkin lähes 1700 tykillä tai heittimellä ja 150 panssarivaunulla sekä voimakkaalla ilma-aseella. Pelkästään tuona päivänä saksalaiset arvioivat venäläisten ampuneen Sinimäkien noin 200 hehtaarin alueelle 25 000 tykistön kranaattia.” (lainaus: http://www.rgjsco.com/fi/artikkelit/5-sinimaet-suurtaistelu-pysaytti-puna-armeijan)

Mikäli elokuva olisi kuvannut vain tätä merkittävää taistelua Sinimäellä, elokuva olisi jäänyt ansioiltaan varsin vaatimattomaksi, mutta elokuvan merkittävintä antia on omissa silmissäni se kuvaus, jossa kuvataan tapahtumia taisteluiden jälkeen, näiden urheiden virolaisten nuorukaisten vetäytyessä kohti länttä (ja Tallinnaa eli saksalaisittain Revalia) ja sieltä sitten Saaremaalle, jonka alueella käytyihin taisteluihin elokuva päättyy. Tämä elokuvan eräällä tapaa toinen jakso, on selkeällä tapaa merkittävämpi ja se kuvaa virolaisnuorukaisten sotaa todella oivallisella tapaa kahdesta näkökulmasta. Ensinnä näiden urheiden Waffen-SS-joukkojen riveissä taistelleiden nuorukaisten kautta, ja tätä kautta – käydyn taistelun ja puna-armeijan riveissä taistelleiden virolaisnuorukaisten saavuttaman alueellisen menestyksen myötä kuvakulma siirtyy todella hienosti – ja koskettavasti – puna-armeijan riveissä taistelleiden nuorukaisten ja hiukan vanhempienkin virolaisten miesten sodankäynnin kuvaamiseen.

Tämä elokuvan toinen puolisko on kaikella tapaa kouraisevampi, sitä katsoessani en voinut olla miettimättä sitä, että tämä sama olisi voinut koskettaa suomalaisiakin, mikäli Tali-Ihantalassa ei olisi saavutettu torjuntavoittoa ja mikäli Sinimäkien kukkuloilla – Tannenbergin linjalla – saksalaiset ja virolaiset nuorukaiset eivät olisi onnistuneet saavuttamaan merkittävää torjuntavoittoa ja hidastamaan puna-armeijan etenemistä ratkaisevan verran. Ne viikot saattoivat auttaa Suomea merkittävässä määrin: ilman niitä viikkoja, tiedä olisimmeko Suomessa nähneet saman, mikä Leo Kunnaksen elokuvan toisella puoliskolla nähtiin, kuinka virolaiset taistelivat toinen toisiaan vastaan ja joutuivat painimaan omantunnon kanssa ja elokuvassa moni puna-armeijan riveissä taistellut mies tässä painissa ei pettänyt kansaansa neuvostoyhteiskunnan hyväksi. Toisaalta Kunnas todella oivallisella tavalla kuvasi sen häikäilemättömyyden mikä puna-armeijassa vallitsi, sen pelonilmapiirin ja tavan uhrata nuoria miehiä – puolesta riippumatta. Kunnas on onnistunut laatimaan käsikirjoituksen näiltä osin todella oivalliseksi, vaikka elokuvan lopussa inhimillisyys voitti – häikäilemätön vertaimevä puna-armeijan upseeri koki (oikeutetusti) kohtalonsa – elokuva oli samalla monella tapaa surumielinen, koska jokainen joutui maksamaan äärimmäisen kovan hinnan. Sota päättyi miehitykseen, neuvostovaltaan ja yritykseen nujertaa kansallinen identiteetti – mutta onneksi tässä neuvostoyhteiskunta ei onnistunut, kaiken tukahduttavan neuvostovallan sisällä kyti kaiken aikaa vapauden liekki, joka roihahti aikanaan täyteen paloon ja sen myötä veljenkansamme itsenäistyi uudelleen vuosikymmenten neuvostovallan jälkeen.

En anna elokuvalle tähtiä – en arvostele sitä numeraalisesti – se on puutteistaan huolimatta ehdottomasti parhaimpia viimevuosien sotakuvauksia. Ehkäpä jopa tuotantotiimin onni, ettei miljoonia ollut loputtomasti tuhlattua, näin elokuvan alkupuoli pysytteli minimaalisissa mitoissa eikä täten vienyt tilaa elokuvan (minulle) henkisesti merkittävämmältä osalta.

vlad

Taustaa SINIMÄET – SUURTAISTELU PYSÄYTTI PUNA-ARMEIJAN: http://www.rgjsco.com/fi/artikkelit/5-sinimaet-suurtaistelu-pysaytti-puna-armeijan

Tämä virolaiskuva oli itselleni todella positiivinen yllätys. Fiksu juoni ja sotimiskohtauksetkin täysin riittäviä minun makuuni. Kuvaukset Sinimäkien taisteluista olivat ihan hyvää tasoa (=jalkaväkeä ja muutama Sotka hyökkäävät). Eivätpä ne Åke Lindmanin Tali-Ihantalankaan "massiiviset" ratkaisutaistelut sen ihmeemmältä näyttäneet suoraan sanoen, ja tämä aneemisuus oli ainakin minusta juuri tuon elokuvan perisynti.

Sen sijaan tässä mittakaava pysyy hallinnassa koko ajan ja kerronnallisesti näkökulman vaihtuminen SS-miehistä puna-armeijalaisiin elokuvan puolivälissä toimi hyvin. Tietysti elokuvasta sai enemmän irti mikäli pohjatiedot Viron historiasta ovat katsojalla kunnossa, mutta ilman näitäkin katselukokemus oli mieleen jäävä. Esimerkiksi pakkosyötin tämän tyttöystävälleni, jolla ei ollut oikeastaan mitään käsitystä tuosta aikakaudesta. Silti tämä kehui elokuvaa katsomisen arvoiseksi. Kertoipa jopa oppineensa uutta veljeskansan menneisyydestä.
 
Talvisodasta ilmestyi äskettäin uusi restauroitu versio. Onko kukaan ehtinyt perehtyä tähän lähemmin ?


Talvisota%204k%20blu%20ray%2014012016.webp

Itselläni on dvd-kokoelmassa se originaali teatteriversio ja tv-sarjajulkaisu. Mutta onko tässä uudessa julkaisussa mitään olennaisesti uutta aiempiin verrattuna ?
 
Mitäs mieltä foorumilaiset ovat Sam Peckinpahin "Rautarististä.?"


Katso liite: 8698


Löytyy aina hyllystä remasteroituna. Sitä surullisen kuuluisaa kakkososaa en ole koskaan nähnyt.


Muutama vuosi sitten näin trailerin elokuvsta Fortress. Kertoo b-17 koneiden itsemurhatehtävästä italiaan. Ilmatorjunta oli niin tiheää,että sen päällä olisi voinut kävellä. Tositarina tai jotain sinne päin. Netissä toimivat nörtit eivät kuitenkaan suostuneet tekstittämään, joten jäi näkemättä.,
Onkohan joku nähnyt? Pisteitä imdp:ssä vain 5. Eli ei kauhean hyvä voi olla.

http://www.imdb.com/video/imdb/vi3082659097?ref_=tt_ov_vi

http://www.imdb.com/title/tt1558575/
 
Pisteitä imdp:ssä vain 5. Eli ei kauhean hyvä voi olla.
Kuinka usein onkaan ollut niin että IMDB arviossa vähäisen pistemäärän leffa onkin just itselle ollut ihan älyttömän hyvä. Heidän pisteistä ei kannata muodostaa mielipidettä elokuvista.
 
Löytyy aina hyllystä remasteroituna. Sitä surullisen kuuluisaa kakkososaa en ole koskaan nähnyt.


Muutama vuosi sitten näin trailerin elokuvsta Fortress. Kertoo b-17 koneiden itsemurhatehtävästä italiaan. Ilmatorjunta oli niin tiheää,että sen päällä olisi voinut kävellä. Tositarina tai jotain sinne päin. Netissä toimivat nörtit eivät kuitenkaan suostuneet tekstittämään, joten jäi näkemättä.,
Onkohan joku nähnyt? Pisteitä imdp:ssä vain 5. Eli ei kauhean hyvä voi olla.

http://www.imdb.com/video/imdb/vi3082659097?ref_=tt_ov_vi

http://www.imdb.com/title/tt1558575/

LÖytyy dvd-kokoelmasta. Ihan OK juonellisesti, mutta erikoisefektit tietenkin kaikki väännetty tietokonegrafiikalla. Tuntui siltä kun olisi katsellut lentosimulaattoripeliä. Njet harasoo.
 
Back
Top