Erittäin hyvää tekstiä
@vastarannankiiski'ltä. Nuo 4 mainitsemaasi temppua on todella ne millä cABCD(E) saadaan toteutettua.
Tosin taidat ollaan lääkintäalan ammattilainen kun unohdat taisteluensiavun ensimmäisen ja tärkeimmän säännön: VASTAA TULEEN KAIKILLA ASEILLA. Tuliylivoima on paras ensiapu. Tulenalla kukaan ei laita edes itse TQ:tä, saati kukaan hinaa haavoittunutta suojaan. Reissussa opeteltiinkin kaikissa case harjotuksissa "First Aid with Superior Firepower" - konseptia. Kaikilä alkaa tilanteen valauttamisesta.
Niin siis ei millään pahalla lääkinnän ammattilaisia kohtaan, mutta heillä TCCC tuppaa aina menemään tekniseksi suoritukseksi taktisen sijaan.
Kiitos.
Kyllä. Oikeassa olet. Mainitsemasi "tuliylivoima on parasta taisteluensiapua" on
kriittinen asia jota ei voi koskaan riittävästi korostaa. Sen puuttuminen tai laiminlyönti koulutuksissa on asia johon myös itse ja varmasti moni muukin täällä on kiinnittänyt huomiota. Kaksi syytä tähän jotka itselleni tulevat mieleen ovat, että sotilaallisten taitojen kannalta näiden kouluttajien itsensä saama koulutus ei välttämättä ole koskaa ollut kovin "etulinjapainotteista" vaan he ovat saattaneet saada koulutuksensa esimerkiksi joukkosidontapaikan tai ensihoitoaseman lääkintähuollon tehtäviin. Toinen syy saattaa olla se, että ainakin reservissä, suuri osa kouluttajista on sairaalataustaisia ammattilaisia ja meitä päätoimisia ensihoitajia on kouluttajissa vähemmän. Meidän työssä kentällä joutuu huomattavasti useammin kun sairaalassa, miettimään muuttuvien ja tuntemattomien toimintaympäristöjen haasteita ja mukauttamaan ensihoidon taktiikkaa sen mukaiseksi. Siinä mielessä taktiikkavalinnat sekä päätöksentekokyky ja siihen liittyvät ei-tekniset-taidot korostuvat usein meidän työssä ehkä sairaalamaailmaa hieman enemmän, mitä muuttuvaan toimintaympäristöön tulee.
Tässä yhteydessä olen itsekkin kuitenkin jättänyt tuon tuliylivoima & taktiikka -osion pois ja ihan tietoisesti, koska tämän säikeen aiheena ovat kiristyssiteet, ja niiden käyttö sekä ominaisuudet. Jos ketjun aihe olisi laajempi, eli TCCC/taisteluensiapu niin tästä suuremmasta kokonaisuudesta tuliylivoimaa taas ei voisi mitenkään irroittaa, koska valitettavan monessa tilanteessa sillä omalla tuliylivoimalla luodaan se ympäristö, jossa haavoittunutta voidaan auttaa ilman tarpeettomien lisätappioiden syntymistä ja tästä syystä se tuliylivoima on juurikin sitä parasta taisteluensiapua.
Jos itse päätän kouluttamisesta tai minulla on sanavaltaa rastisuunnitteluun sekä aikaa riittävästi rastien toteuttamiseen, pyrin aloittamaan TCCC:n teknisten taitojen kouluttamisen keskittymällä näiden asioiden tekemiseen rauhassa, vaihe kerrallaan, ajatuksella sekä keskustellen ja kevyessä varustuksessa. Ajatuksena, että kun yksittäiset tekniset taidot on saatu opetettua ja harjoiteltua kevyemmässä varustuksessa, siirrytään nopeasti soveltavaan osioon jossa samaa harjoitellaan tst-varustuksessa ja kun tämä alkaa sujua, siirrytään soveltavampaan osioon jossa harjoittelu
on tästä eteenpäin aina tilanteen mukaista ja taktiseen ympäristöön sovitettua joka siis mittaa kehittää koulutettavien ei-teknisiä taitoja tältä osin. Oma kokemukseni on se, että jos koulutettavat joilla ei käytännössä ole mitään TCCC/tstea osaamista heitetään suoraan sinne "altaan syvään päähän" niin niiden teknisten taitojen opetus helposti kärsii, osaamiseen jää puutteita ja ihmiset oppivat jopa suoraan virheellisiä toimintatapoja erehdyksessä. Valitettavasti tällaiseen juuresta-latvaan tyyppiseen verkkaisempaan ja syvällisempään harjoitteluun ei yleensä ole aikaa. Tämä ajanpuute voi myös olla yksi syy miksi se taktinen puoli jää helposti lapsipuolen asemaan koulutuksessa. Kouluttajien ja koulutuksen suunnittelijoiden ajatus saattaa olla sellainen, että ajanpuutteen vuoksi jätetään sitä taktista ja soveltavaa puolta koulutuksesta pois "koska sitä on muissa yhteyksissä jo harjoiteltu ja näitä TCCC hommia taas on harjoiteltu vähemmän". Ajanpuutteessa toimintaa priorisoidaan, mutta väärällä tavalla.
Jos suinkin mahdollista, pyrin itse valitsemaan ja parittamaan kouluttajia sillä perusteella rasteille, että toisen kouluttajan osaaminen suuntautuu enemmän TCCC:n teknisiin taitoihin ja temppuihin, ja toisen kouluttajan osaaminen olisi enemmän taktiikkaan, pienryhmien taistelutekniikkaan ja muuhun "hut-hut" toimintaan painottunuta, jolloin hän ottaa enemmän vastuuta ja tuo parempaa laatua tähän välttämättömään osa-alueeseen. Oman kokemuksen mukaan kaikki oppivat tällaisella painotuksella ja jaotuksella koulutuksesta eniten, niin kurssilaiset kun kouluttajatkin.
Sinulle
@CV9030FIN,
@kertakenttään,
@AJJV,
@kimmo.j sekä muut ammattilaiset ja te kaikki jotka työssänne joudutte perehtymään näihin asioihin. Jos suinkin mahdollista ja harjoitus ei ole vielä tuttu, koittakaa hakeutua
Emergo train system koulutustilaisuuksiin ja simulaatioihin. Jos oma organisaationne ei näitä järjestä tai halua järjestää, hakeutukaa yhteistyötahojenne ja kumppanuusverkostojenne kautta koulutuksiin jos suinkin mahdollista.
Kyseessä on verraten yksinkertainen, tunnin - kahden mittainen, yksinkertaisimmillaan sisätiloissa fläppitauluilla magneettinappuloilla pelattava suuronnettomuus/massatappioharjoitus, "sotapeli" tai simulaatio, joka kehittää ja mittaa nimenomaisesti osallistujien ei-teknisiä taitoja, päätöksentekokykyä sekä luovuutta mukauttaa toimintaansa sekä keksiä uusia tai vaihtoehtoisia toimintatapoja. Pelinappulat koostuvat yleensä ajoneuvoista, hoitajista/auttajista sekä erilaisista tehtävistä toimenpiteistä sekä tietysti suuresta määrästä käsikirjoitettuja ja kuvattuja potilaita, joiden tehokkaasta ja oikea-aikaisesta auttamisesta ja resurssien käytöstä pelaajat joutuvat päättämään annettujen rooliensa sekä taustatarinan ja toimintaympäristön puitteissa. Kellon raksuttaessa koko ajan taustalla armottomasti. Peli on helposti sovellettavissa ja muokattavissa myös sotilasympäristöön, ja jos minulla olisi valta päättää asioista, lisäisin sotilasorganisaatioon muokatun Emergon ehdottomasti kenttälääkinnän ammattilaisten pakolliseen harjoitteluun, ellei näin jo ole tai jos vastaavaa harjoittelusysteemiä ei ole vielä käytössä. Omasta kokemuksesta voin sanoa että pelit ovat erittäin opettavaisia, mielenkiintoisia ja jopa hauskoja, ja itse osallistun niihin myös mielelläni myös vapaa-aikanani aina kun mahdollista.
http://www.emergotrain.com/