Ilmari Kianto: Elämän ja kuoleman kentiltä. Otava 1928, II painos Koillismaan kirjapaino Oy Kuusamo 2018.
Ehdottomasti tutustumisen arvoinen kirja kaikilla vuoden 1918 tapahtumista kiinnostuneille! On vittu diippii shittii, kuten moderni polvi asian ilmaisee.
Alkupuoli teoksesta on pahinta mahdollista Kiantoa. On - väliviivoja ja --- katkelmallisia - lauseita. Ja puhekielisyyttä. Kun Kianto pyrkii - luomaan, suomenkieltä uusiksi. Aidolla - kainuulaisella poljennolla.
Kuitenkin paskakaivosta on seulottavissa kirkasta juomavettä. Kiannon aktiivinen toiminta jääkäriliikkeessä ja etappien toiminnassa tulee esiin. Valitettavasti mies ei vaivaudu kertomaan tarkemmin siitä, miten suomussalmelaiset julistivat ensimmäisinä Suomen Itsenäiseksi 1917 Suomussalmen kirkossa, eikä Kiantokaan ollut osaton tapahtuneeseen! Samoin oululaisten toiminta Oulun taisteluiden aikaan saa vähintäänkin ristiriitaisen tulkinnan (silminnäkijän) teoksessa.
Myöhemmin Kianto tapaa Mannerheimin Seinäjoella ja saa lupalapun liikkua ilmaiseksi junalla sekä pääsyn rintamalle halutessaan. Hauskaa tässä nykynäkökulmasta on, että Kianto on tiukka suomalaisuusmies, eikä suostu puhumaan ruotsia Mannerheimille, venäjästä puhumattakaan.
Iso osa teoksesta on aika perinteistä isänmaallis-valkoista paatosta. Kuitenkin Kianto kuvaa esim. kaatuneita rehellisen realistisesti ja kuvaukset sekä kenttäoikeuden istunnosta ja teloituksesta tai vallatusta Raudusta ovat erittäin kovaa kamaa. Vaikka Kianto antaakin ymmärtää vaikenevansa monesta asiasta, ovat kuvaukset sekä tappotantereesta että valkoisten mielialoista hyvin realistisia ja muutamassa paikassa rivien välissä annetaan ymmärtää vieläkin pahemmasta...
Ikävää teoksessa on, että Kianto on kirjoittanut sen "Aarni Suursalon" suulla. Siispä muutkin ovat salanimellä, joten "taiteilija Suurhumu" lienee Akseli Gallen-Kallela, koskapa suunnittelee kunniamerkkejä ja nimeltämainitsematon valkoinen sankari, joka kehuu ampuneen 15 punaista on joku Rummin Jussi tai Saaren Jallu tms.
Jos tämä olisi julkaistu 1918, kuten Kianto yritti, kuva Suomen sisällissodasta voisi olla hieman toisenlainen kuin se yleensä "virallisessa historiankirjoituksessa" on ollut. Silti, jopa vuonna 1928 julkaistu Kiannon teos on suora, rehellinen ja graafinen. Ei ihme, että työväenliikkeenkin lehdet suhtautuivat kirjaan ja Kiantoon varovaisen positiivisesti.
Kianto vihaa punaisia ja "ryssiä", mutta epäilee valkoisissa sekä selustaan jääviä saarnamiehiä että rintamalla tapahtuvaa teurastusta. Ilmari ei myy itseään kirkolle tai valkoisille, vaikka tunnustaakin Jumalan ja puhtaan Suomen Kansan itsenäisyyden.
Nykykirjallisuuden tekstinä ehkä 3/5, mutta historiallisena dokumenttina 4,5/5
"Isien pääkallot
haudoista huutaa:
Kostakaa hurmeemme!"