Kirjat

Uusin Remes on nyt luettu.

Ehkä Remeksen kirjoista ahdistavin maailma. Mutta muuten tarina ei oikein vetänyt.


Tähän varmaan liittyy jotenkin kun itse muistaa noita kirjassa mainittuja tapahtumia. Tulee mielestäni helposti mieleen että tuossa on kaikki sekasin, niin uusi kuin vanhakin sekä ihmiset ja aikakaudet.
 
Tähän varmaan liittyy jotenkin kun itse muistaa noita kirjassa mainittuja tapahtumia. Tulee mielestäni helposti mieleen että tuossa on kaikki sekasin, niin uusi kuin vanhakin sekä ihmiset ja aikakaudet.

Itse en ole enää Remeksen kirjoja lueskellut. Onko tämä uusin siis jonkinlainen vaihtoehtohistoriallinen kuvaelma, jossa Hitlerin Saksa siis jotenkin onnistui voittamaan toisen maailmansodan ? Tämän genren klassikko on Kolmannen valtakunnan salaisuus, joka on minusta todella hyvä poliittinen trilleri.

2669.jpg
 
”Yöpöydälläni” on historiakirja nimeltään

Aulis Kallio: Liettuan historia (2009), 400 sivua

Olen aloittanut sen lukemisen, mutta jatkan vielä kun ehdin muiden kirjojen takia. Joskus on minulla monta kirjaa menossa samaan aikaan, kuten nyt. Kirjan on kirjoittanut toimittaja - ei jonkun ylipiston tutkija. Mielenkiintoista. Tällaista kirjaa ei ole suomeksi ennen julkaistu.

Mikä tässä kirjassa on tärkeää? Ensinnäkin vuosi 2009 on Liettualle tärkeä, koska tasan tuhat vuotta sitten (!) maan nimi esiintyi ensi kerran asiakirjassa, erään luostarin arkistotiedoissa.

Kirja on kenelle tahansa tuon alueen eli nykyistä Liettuaa laajemman alueen vaiheista kiinnostuneille. Rajat on tehty rikottaviksi! Liettuan ns. rajakin on kulkenut milloin missäkin historiansa aikana. Oli Puola-Liettuan suurvalta, joka ulottui välimerelle asti ja oli aikanaan 1400-luvulla Euroopan pinta-alaltaan suurin valtio. (Venäjä oli silloin vielä pieni ja heikko.)
 
Itse en ole enää Remeksen kirjoja lueskellut. Onko tämä uusin siis jonkinlainen vaihtoehtohistoriallinen kuvaelma, jossa Hitlerin Saksa siis jotenkin onnistui voittamaan toisen maailmansodan ? Tämän genren klassikko on Kolmannen valtakunnan salaisuus, joka on minusta todella hyvä poliittinen trilleri.

Katso liite: 44007

Juuri tuo on perusajatuksena. Ja Suomi on näennäisesti itsenäinen. Mutta saa ohjeet Saksasta hallituksista jne.
 
Tähän varmaan liittyy jotenkin kun itse muistaa noita kirjassa mainittuja tapahtumia. Tulee mielestäni helposti mieleen että tuossa on kaikki sekasin, niin uusi kuin vanhakin sekä ihmiset ja aikakaudet.

Huipputeknologiaa hyödyntävä diktatuuri luotiin hyvin ahdistavaksi kirjassa. Mutta itse en oikein tykännyt taas siitä monet palat oli juonessa taas Remeksen kirjoitus-legopaloista koottua.

En tiedä olisiko tässä maailmassa voinut tapahtua muutakin tarinaa. Kuin nyt kirjoitetussa.
 
Joo, Viipuri 1918 on myös todella hyvä. Luin sen nyt tänä keväänä.
Jos pieni poikkeama sallitaan, niin YLE teki muutama vuosi sitten Keskisarjan kanssa dokkarin Viipurin vuodesta 1918. https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/12/10/pimea-historia-verinen-viipuri
En ole aiemmin oikeastaan edes miettinyt Viipurin painoarvoa vuoden 1918 sodassa. Mielestäni Keskisarja perustelee vakuuttavasti, miksi katsoo sodan alkaneen Viipurissa, Pietisen tehtaan rappusissa, kun Kalle Mata ampui portaita noussutta viilari Anderssonia päähän.

Tällä hetkellä luennassa Kimmo Sorkon "Sillan patteristo Taipaleen taisteluissa 1939-40". Tykistön patteristoista tai rykmenteistä ei ole aivan kauheasti historiikkeja tehty. Eikä toki läheskään kaikista jalkaväkirykmenteistäkään. Sorkon työryhmä on pitkälti omakustanteina tehnyt kyllä ison työn varsinkin keski-suomalaisten ja pohjalaisten "Taipaleesta".
 
Koala-kustannus julkaisee ensi syksynä saksalaiset panssarimuistelmat.


Katso liite: 40361

Sain juuri äsken luettua. Pettymys. Kirjoitettu useampi vuosikymmen sodan jälkeen. Itse panssarisodankäynnin kuvaus jää ohueksi. Tarjoilee minusta lähinnä hajaisia muistikuvia itärintamalta ja koulutuksesta kotirintamalla. Vähän kuin koko teoksen kantava ajatus ja punainen lanka puuttuisi. Ja kuvakirjaksi tätä itse enempi kutsuisin, kuvia on useampi sata pitkin ja poikin kirjaa ripoteltuna. Richard von Rosenin ja Otto Cariuksen muistelmat ovat parempia kuin tämä.
 

Tokkopa tuossa mitään uutta ja ihmeellistä on. Noista ilmakuvista ja muutenkin tiedustelun roolista kerrottiin olennainen jo tässä teoksessa, joka muistaakseni ilmestyi parikymmentä vuotta sitten.

1074_75915_2018130135915.jpg
 
Apalin konkurssipesä/omistajan kuolinpesä kai omistaa oikeudet ”alkuperäiseen” Laukkasen Mig-kirjaan, Minuakin kiinnostaisi että onko kirja käytännössä kirjoitettu uudestaan ja vain joku kuva tai lause on muutettu, vai onko kirjassa paljonkin uutta sisältöä?
43432859._SX318_.jpg

Tekiköhän Apali aikoinaan niin kierot sopimukset kirjailijoiden kanssa että kirjailija käytännössä menetti oikeutensa kirjaan kun vanhoja Apalin aikuisia kirjoja ei ole julkaistu jonkun muun kustantajan kautta, vai eikö kirjat ole kustantajien mielestä tarpeeksi kiinnostavia tai haluttuja uudelleen julkaistavaksi?
 
Viimeksi muokattu:
Apalin konkurssipesä/omistajan kuolinpesä kai omistaa oikeudet ”alkuperäiseen” Laukkasen Mig-kirjaan, Minuakin kiinnostaisi että onko kirja käytännössä vai kirjoitettu uudestaan ja vain joku kuva tai lause on muutettu, vai onko kirjassa paljonkin uutta sisältöä?
43432859._SX318_.jpg

Tekiköhän Apali aikoinaan niin kierot sopimukset kirjailijoiden kanssa että kirjailija käytännössä menetti oikeutensa kirjaan kun vanhoja Apalin aikuisia kirjoja ei ole julkaistu jonkun muun kustantajan kautta, vai eikö kirjat ole kustantajien mielestä tarpeeksi kiinnostavia tai haluttuja uudelleen julkaistavaksi?

Koala-kustannus lienee hankkinut oikeudet kun se tuon päivitetyn version julkaisi.



Laukkasen ensimmäinen kirja MiG-21:stä ilmestyi vuonna 2004. Loppuunmyydylle kirjalle on ollut jatkuvasti kysyntää. Nyt ilmestyvä 256-sivuinen kirja on täysin uusiksi tehty teos, jota on laajennettu 64 sivulla.
 
Uudempi MIG-21 kirja näyttää ja tuntuu paksummalle.... pitää vielä tutkia tarkemmin............

Edittiä. Vanhempi kirjani on juurikin ensimmäinen painos vuodelta 2004.
Uudessa kirjassa on noin 60 sivua enemmän, joten suuri vaara on myös että kuviakin on enemmän, jo kansikuvassakin on uudessa eri kone. Vanhassa yksi- ja uudessa kaksipaikkainen kone.
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta ”täysin uusiksi tehty teos” tekstistä saa sellaisen mielikuvan että Koala-kustannus ei ole saanut vanhan kirjan oikeuksia, vaan Jyrki on joutunut ”kopioimaan” oman vanhan kirjansa.
Pitää varmaankin ostaa tuo kirja itselleen joululahjaksi kun tällä hetkellä kirjahyllystä löytyy jo Laukkasen Draken, Fouga, IL-28 ja koelentäjä kirjat.
 
Back
Top