Kirjat

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Arvostelu oli aika huono. Siis hyvässä arvostelussa pitäisi keskittyä kirjaan ja sen analysointiin. Nyt arvostelusta ei selviä muuta kuin karttojen huonous, mutta esimerkiksi lähdepohjasta ei mitään. Analysoiko Lappalainen Fagernäsin sotataidollista kyvykkyyttä? Samaten olisi kiinnostanut vertailu vanhempaan Helge Smedjebackan kirjoittamaan Fagernäs-kirjaan.
 
Saburo Sakain muistelmia. Teoksen uudempi englannin kielinen versio oikaisi hieman tekstiä. Saburo oli sodan loppumisen aikaisen pudotuksen "itse keksinyt". Sakain saavuttamia pudotuksia on arveltu olevan enintään 64. Oli tilanne mikä tahansa, oli mies varmasti loistava lentäjänä. Sakain taistelutoveri Hiroyoshi Nishizava ampui Guadalcanal:in yläpuolella 6 kpl Merijalkaväen F4F Wildcat:eja. Sakai oli yksi Rabaul:in siivouskolmikosta (Sakai, Nishizawa, Ota). Kyseinen kolmikko sai "ihmeitä" aikaan A6M Zeron puikoissa. Mitsubishi Zero=nolla depaattia voimme sitten vääntää aiheesta aikojen loppuun...
1667059595500.png
 
Samankaltaisesta aiheesta lisää Seafire vs A6M Zero. Vaikka Seafire oli omalla sarallaan hieman jo vanhentunut ,niin nousunopeus varmisti osallitumisen vielä Tyynenmeren taisteluihin. Mikäli aihe kiinnostaa niin voin suositella.
1667061013363.png
 
Saburo Sakain muistelmia. Teoksen uudempi englannin kielinen versio oikaisi hieman tekstiä. Saburo oli sodan loppumisen aikaisen pudotuksen "itse keksinyt". Sakain saavuttamia pudotuksia on arveltu olevan enintään 64. Oli tilanne mikä tahansa, oli mies varmasti loistava lentäjänä. Sakain taistelutoveri Hiroyoshi Nishizava ampui Guadalcanal:in yläpuolella 6 kpl Merijalkaväen F4F Wildcat:eja. Sakai oli yksi Rabaul:in siivouskolmikosta (Sakai, Nishizawa, Ota). Kyseinen kolmikko sai "ihmeitä" aikaan A6M Zeron puikoissa. Mitsubishi Zero=nolla depaattia voimme sitten vääntää aiheesta aikojen loppuun...
Katso liite: 69907

Tiettävästi Martin Caidin hieman väritti teosta.

 
Samankaltaisesta aiheesta lisää Seafire vs A6M Zero. Vaikka Seafire oli omalla sarallaan hieman jo vanhentunut ,niin nousunopeus varmisti osallitumisen vielä Tyynenmeren taisteluihin. Mikäli aihe kiinnostaa niin voin suositella.
Katso liite: 69914
Sen verran nusaistaan pilkkua, että Seafiren valtti ei ollut nousunopeus vaan kohoamisnopeus (ovat eri asioita). Ja miten niin vanhentunut? Seafire FR.47 pisti suoritusarvoillaan esimerkiksi Hellcatia turpaan 10-0.
 
Sen verran nusaistaan pilkkua, että Seafiren valtti ei ollut nous.uunopeus vaan kohoamisnopeus (ovat eri asioita). Ja miten niin vanhentunut? Seafire FR.47 pisti suoritusarvoillaan esimerkiksi Hellcatia turpaan 10-0.
Seafire 47 tuli palveluskäyttöön sodan jälkeen. Se kone päihitti lähes kaikki, F8F Bearcat oli lähempänä samaa suorituskykyä. Nousu/kohoamis, m/s saattoi mennä mitta-asteikko ja jotain sinne päin sekaisin. Ihmillinen erehdys. Kirjassa mainittu Seafire III oli Spitfire V laivastoversio eli heppoja oli 1585 kun taas FR 47 hummat oli reilusti yli 2000. Tyynellemerelle ehtinyt kone oli enimmäkseen Brittien tyynemeren laivastossa tukialusten puolustamista varten. FR 47 oli nopein ja tehokkain versio mitä Seafire koneita koskaan tehtiin. Vastakkain pyörivät potkurit ja Griffon-kone kun Seafire III oli Merlin versio. Seafire FR 47 Oli mukana Korean sodassa, mutta Brittien laivaston pudotukset Koreassa kyllä kirjattiin kaikki Hawker Seafurylle. Kiitos huomautuksesta. Olisi ollut huolestuttavaa jos Hellcat olisi voittanut voittanut FR 47. Aika monta vuotta oli koneiden välissä.
 
Tuota, Hellcat on kyllä uudempi kone yleissuunnittelultaan. Sen näkee esimerkiksi käytetystä siipiprofiilista (Hellcatissa Nacan 230xx-sarjaa, Spitissä/Seafiressä Nacan 2200-sarjaa).
 
Tuota, Hellcat on kyllä uudempi kone yleissuunnittelultaan. Sen näkee esimerkiksi käytetystä siipiprofiilista (Hellcatissa Nacan 230xx-sarjaa, Spitissä/Seafiressä Nacan 2200-sarjaa).
Hellcat lensi ensilentonsa 1942 ja Spitfire 1936. Hellcat oli tuotannossa vuoteen 1945 saakka ja Spitfire 1948 asti. Viimeisin Seafire FR 47 tuli tehtaalta 1949. Spitfire/Seafire koneiden evoluutio meni 990 heppaisesta Merlinistä aina reiluun 2400 hevosvoimaiseen Griffoniin. Hellcat oli Grummanin erinomainen työjuhta USN tukialuksille. Brititkin käyttivät Hellcatteja omilla tukialuksillaan Toisen maailmansodan aikana. Hellcat oli alusta alkaen tukialus kone kun taas Seafire oli kehitetty maakoneesta. Useista Seafireistä repesi pyrstö laskeuduttaessa tukialukselle. Sama vika ei vaivannut Hellcatteja. Seafire FR 47 oli Spitfire/Seafire koneiden nopein malli (huippu 720+ kmh) ja palveli Brittien tukialuksilla 1954 asti. Hellcat poistui hiljalleen Yhdysvaltojen laivaston tukialuksilta 1946 lähtien kun F8F Bearcat astui palvelukseen. Hellcat oli todellakin yleissuunnittelultaan uudempi kone. Suorituskyvyltään Grummanin koneista lähinnä Seafire 47 oli kuitenkin Hellcatin seuraaja F8F Bearcat. Ranskan laivastossa Hellcatit palvelivat vielä 1952 kunnes ne korvattiin uudemmilla Bearcat koneilla.
 
Saksan sotilastiedustelun erikoisjoukkoyksikön historiaa. Onko kellään tästä näkemystä ? Brandenburgilaiset suorittivat tiedustelua ja sabotaasia vihollislinjojen takana. Toiminta vertautunee suomalaisten jatkosodan aikaiseen kaukopartiotiedusteluun.

479763198-orig.jpg
 
Seafire 47 tuli palveluskäyttöön sodan jälkeen. Se kone päihitti lähes kaikki, F8F Bearcat oli lähempänä samaa suorituskykyä. Nousu/kohoamis, m/s saattoi mennä mitta-asteikko ja jotain sinne päin sekaisin. Ihmillinen erehdys. Kirjassa mainittu Seafire III oli Spitfire V laivastoversio eli heppoja oli 1585 kun taas FR 47 hummat oli reilusti yli 2000. Tyynellemerelle ehtinyt kone oli enimmäkseen Brittien tyynemeren laivastossa tukialusten puolustamista varten. FR 47 oli nopein ja tehokkain versio mitä Seafire koneita koskaan tehtiin. Vastakkain pyörivät potkurit ja Griffon-kone kun Seafire III oli Merlin versio. Seafire FR 47 Oli mukana Korean sodassa, mutta Brittien laivaston pudotukset Koreassa kyllä kirjattiin kaikki Hawker Seafurylle. Kiitos huomautuksesta. Olisi ollut huolestuttavaa jos Hellcat olisi voittanut voittanut FR 47. Aika monta vuotta oli koneiden välissä.
Tää 40 sivuinen käsitteleekin nimenomaan Griffon Seafiret.Seafire.JPG
 
Back
Top