Olen muuten viime aikoina herännyt miettimään, että toki näin, mutta haluttiinko kuitenkin panssarivoimiemme tehokkain nyrkki nopeasti palauttaa Etelä-Suomen turvaksi? Ikäänkuin herättiin, että ei hemmetti kaikkea kalustoa pohjoiseen. Sekä Pz 4 että Sturmi-kalusto molempi kävi pyörähtämässä siellä, mutta palasi takaisin. Toisaalta T-28 kalustolla mennä rymisteltiin ihan pohjoiseen asti.
Mahdollista.
Muita mahdollisia syitä on vaunukaluston säästäminen. Pz 4 kuitenkin oli Suomen panssariaseen "ykkösvaunu" vuonna 1944. Vaunuja ei mahdollisesti haluttu kuluttaa, pitkällä sotareissulla joka veisi ne aivan Suomen pohjoisimpiin osiin.
Toinen mahdollisuus on, että pelättiin neukkujen takavarikoivan saksalais valmisteiset vaunut. Kaikki sotasaaliina saatu kalusto oli nimittäin rauhansopimuksen mukaan luovutettava Neuvostoliitolle. Kyseiset vaunut eivät olleet sotasaalista, mutta neukkujen rehellisyys ja tapa tulkita sopimuksia oli koettu jo vuodesta 1939 alkaen.
Todennäköisin selitys on kuitenkin, että vaunut eivät vaan sopineet oloihin. Kyllä niillä varmasti olisi voinut teitä pitkin körötellä, onnistuihan se Somua vaunuiltakin. Mutta kannattaisiko vähiä vaunuja menettää ja rikkoa Lapin teillä ja hätäisesti kyhätyillä silloilla,kun varaosiakaan ei ollut enää mahdollista hankkia lisää? Lisäksi tietenkin taistelutappiot, Pz4 olisi ollut kevyttä kauraa saksalaisten miinoille, nyrkeille, kauhuille ja pst-tykeille. Varsinkin jos maastoliikkuvuus olisi ollut huono ja olisi körötelty harvoja teitä pitkin.