tulikomento
Supreme Leader
Kenraaliluutnantti Reino Arimon teos Suomen puolustussuunnitelmat 1918-1939 on ladattavissa Doriasta.
http://www.doria.fi/handle/10024/134331
http://www.doria.fi/handle/10024/134331
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ryhdyin lukemaan tätä eilen illalla ja hitto vie, tämähän vaikuttaa ihan lupaavalta trilogian avaukselta. Tässä ensimmäisessä pohjustetaan siis idän ja lännen suhteiden viilentyminen ja kuvataan Varsovan liiton valmistautuminen hyökkäykseen. Ja mikä yllätys, tämä tehdään tietenkin käyttämällä kulissina perinteisiä DDR:ssä pidettäviä kesäsotaharjoituksia. Kahdessa seuraavassa kirjassa kuvataan sitten ilmeisesti ne varsinaiset sotatoimet. Täytynee ottaa nekin lukulistalle.
Kuten totesit, kirjana olisi ehkä vaatinut vähän huolellisempaa editointia, mutta pienen budjetin julkaisuksi aika hyvä itse asiassa. Jonkin verran ihmetyttää kirjoittajan päätös kuvata tärkeimmät poliitikot keksittyjen nimien kanssa, vaikka hyvin äkkiä selviää, että tässä kuvataan Reagania, Thatcheria ja Brezhneviä. Ja toinen seikka mikä korostuu, on tekijän keskittyminen brittiarmeijan touhuihin. Toki ymmärrettävää, kun ottaa huomioon kirjoittajan oman taustan.
Erityisen mielenkiintoista on muuten kuvaukset brittien sotilastiedustelun operaattoreista syvällä DDR:n alueella. Ns. BRIXMIS -tiedustelijathan toimivat yhdessä amerikkalaisten ja ranskalaisten kollegoidensa kanssa ja yrittivät selvittää Itä-Saksan ja NL:n joukkojen sijoituksia ja aseistuksen erikoispiirteitä.
https://en.wikipedia.org/wiki/Military_liaison_missions
Työ oli pahimmillaan hengenvaarallista leikkiä rauhan ajan olosuhteissakin. Ainakin yksi amerikkalainen upseeri pääsi hengestään ja ilmeisesti muitakin uhreja tuli. Youtubesta löytyy ainakin yksi ranskalainen dokkari, joka kuvaa juuri näiden tiedustelijoiden työtä. Fransmannit ajelevat siinä neukkujen sotaharjoitusten keskellä ja yrittävät samalla väistellä puna-armeijan panssareita, jotka yrittävät tahallaan törmätä päin.
Ryhdyin lukemaan tätä eilen illalla ja hitto vie, tämähän vaikuttaa ihan lupaavalta trilogian avaukselta. Tässä ensimmäisessä pohjustetaan siis idän ja lännen suhteiden viilentyminen ja kuvataan Varsovan liiton valmistautuminen hyökkäykseen. Ja mikä yllätys, tämä tehdään tietenkin käyttämällä kulissina perinteisiä DDR:ssä pidettäviä kesäsotaharjoituksia. Kahdessa seuraavassa kirjassa kuvataan sitten ilmeisesti ne varsinaiset sotatoimet. Täytynee ottaa nekin lukulistalle.
Kuten totesit, kirjana olisi ehkä vaatinut vähän huolellisempaa editointia, mutta pienen budjetin julkaisuksi aika hyvä itse asiassa. Jonkin verran ihmetyttää kirjoittajan päätös kuvata tärkeimmät poliitikot keksittyjen nimien kanssa, vaikka hyvin äkkiä selviää, että tässä kuvataan Reagania, Thatcheria ja Brezhneviä. Ja toinen seikka mikä korostuu, on tekijän keskittyminen brittiarmeijan touhuihin. Toki ymmärrettävää, kun ottaa huomioon kirjoittajan oman taustan.
Erityisen mielenkiintoista on muuten kuvaukset brittien sotilastiedustelun operaattoreista syvällä DDR:n alueella. Ns. BRIXMIS -tiedustelijathan toimivat yhdessä amerikkalaisten ja ranskalaisten kollegoidensa kanssa ja yrittivät selvittää Itä-Saksan ja NL:n joukkojen sijoituksia ja aseistuksen erikoispiirteitä.
https://en.wikipedia.org/wiki/Military_liaison_missions
Työ oli pahimmillaan hengenvaarallista leikkiä rauhan ajan olosuhteissakin. Ainakin yksi amerikkalainen upseeri pääsi hengestään ja ilmeisesti muitakin uhreja tuli. Youtubesta löytyy ainakin yksi ranskalainen dokkari, joka kuvaa juuri näiden tiedustelijoiden työtä. Fransmannit ajelevat siinä neukkujen sotaharjoitusten keskellä ja yrittävät samalla väistellä puna-armeijan panssareita, jotka yrittävät tahallaan törmätä päin.
Tiedustelutoiminta derkuissa oli itselle ihan uutta, olin aina olettanut että rautaesiriippu oli päällä heti sodan jälkeen, ja tämä periaatteessa sangen vapaa toiminta NL:n valvomalla alueella oli tosiaan jotain mistä en tiennyt aikaisemmin. Näin sitä fiktiotakin lukemalla oppii.
"Red Effect" oli tosiaan ihan sujuva lukukokemus, tarina eteni hyvin, ja tosiaan näistä poliitikoistakin pystyi arvaamaan keitä oli kyseessä. Lukaisin samaa vauhtia kakkososan ilmaisnäytteen, jossa action jo päällä. Hyvältä näytti, menee varmaan ostoon nyt Pääsiäisviikonloppuna.
Zalogan "Red Thrust" on kohta luettu, siitä vaikka lyhyt kooste kun pari viimeistä lukua paketissa.
Vähän myöhäinen lisäys viime viikon keskusteluun!
En halua arvostella veteraania, mutta näistä korkean iän muisteloista on sanottu, että hän muistaa väärin...
Nuo länsiliittoutuneiden viralliset yhteysupseerithan olivat tosiaan laillistettuja vakoojia DDR:ssä. Löysin tämmöisen US Army War Collegen luennon aiheesta. Luennoitsija toimi itse tiedusteluanalyytikkona noissa samoissa hommissa.
Tässä on sitten se mainitsemani ranskalainen dokkari samasta aiheesta. Harmi kun en osaa lainkaan ranskaa, mutta kannattaa vilkaista ihan kuriositeettina. Mukana on autenttista filmimateriaalia kun kuvaavat neukkujen panssareita ja sotaharjoituksia. Ja aina välillä saavat kiukkuisia ryssiä peräänsä.
Red Effect vaikuttaa sen verran hyvältä, että jatko-osat menivät hankintaan. Mitäpä mieltä muuten olet Zalogan kirjasta ? Itse tykkäsin, vaikka jostain kumman syystä neukkujen sotasuunnitelmat meni jokaisessa skenaariossa perseelleen.
Postiluukusta kolahti muuten se Mackseyn First Clash. Pääsiäispyhät menee nyt tuota WW3 -taktiikkaopasta tutkiessa.
Minä pääsin -68, sitten lopahti .Kaiken muun ohessa, olen päässyt Kansa-taisteli lehdissä vuoteen -65
Ei välttämättä haittaa. Ukki sanoi aina että alkupään lehdet oli hyviä ja asiallisia, loppupäässä oli enempi ja enempi mielikuvitusta mukana. Ukki oli rintama veteraani. Ei puhunu sodasta mutta lähes ainoa lehti mitä luki oli Kansa taisteli.Minä pääsin -68, sitten lopahti .
Tämän lainasin tänään kirjastosta pääsiäisen ratoksi:
http://www.savonsanomat.fi/kulttuuri/kirjat/Aleksi-Mainio-Terroristien-pesä/536424
Vaikuttaa aika mielenkiintoiselta.
Punainen porvoo.
En ole itse lukenut kirjaa mutta kuulemma hyvä kirja tämänpäivän sodasta.
"
Punainen Porvoo on Antti Kauranteen kirjoittama sotakirja.
Kirja kertoo fiktiivisestä sodasta Suomen ja Venäjän federaation välillä 2010-luvun alkupuolella. Kirjasta puuttuvat varsinaiset päähenkilöt ja se keskittyykin kuvaamaan sotaa mahdollisimman useista eri näkökulmista, aina suomalaisesta jääkäristä Kremlin vallanpitäjiin."