Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Olen lukenut ja mielestäni se oli hyvä. Mikään tiiliskivi se ei reilu satasivuisena ole, mutta se kuvaa hyvin tappiollisen sodan alun kääntymisen Tolvajärvellä torjuntavoitoksi. Kerronta oli sujuvaa ja sisälsi paljon veteraanien muisteluksia. Kuvituskin kohtuullinen.Näyttää todella mielenkiintoiselta, pitääpä käydä laittamassa tilaus vetämään kirjastossa. Oletko itse lukenut, mitä mieltä?
Ei tainnut olla. Siinä ei juurikaan käsitelty enää joulukuun puolivälin jälkeisiä tapahtumia.Vaivaan sinua hiukan. Oliko tässä kirjassa mitään selostusta 1.1.1940 keskiyön tapahtumista eli vuodenvaihteen -ilotulituksesta-?
Samaa mieltä. Hyvin kirjoitettua ammattimiehen tekstiä. Winston on käsittääkseni kirjoittanut tuon lisäksi pari muutakin ilmailukirjaa. Nämä liittynevät USA:n laivaston ilmailuun ja Winstonin omiin sotakokemuksiin japanilaisia vastaan käydyissä sotatoimissa. Suomalaislentäjistä tämä tuntui saaneen varsin myönteisen kuvan.
EDIT: Piti ihan tarkistaa ne muut saman tekijän kirjat.
http://www.vf31.com/pilots/winston.html
Nämä käsittelivät ilmailua ja omaa sotilasuraa.
Dive Bomber: Learning to fly the Navy's planes (1939) Holiday House
Aces Wild (1941) Holiday House
Barnstormer (publisher and date unknown)
Aircraft Carrier (1942) Harper Brothers
Fighting Squadron: A sequel to Dive Bomber (1946) Holiday House
Fun in the Water (1952) June & Osborn
Lento Suomeen!
Brewster-koelentäjän muistelmia vuodelta 1940
Kirja kertoo, Brewster koelentäjästä joka tuli ruotsiin koelentämään ruotsissa kasattuja Brewstereita.
Kirja on kirjoitettu/julkaistu 1941, joten tapahtumat ja tunnelmat ovat kirjoitushetkellä tuoreessa muistissa.
Suosittelen.
http://www.antikvaari.fi/naytatuote.asp?id=1644951
Kyseinen kirja on saatavilla englannin kielisenä e-kirjana.
https://www.adlibris.com/fi/e-kirja/aces-wild-9781786259035
Robert A. Winston had a long a distinguished career as an aviator in the US Navy between 1935 and 1950. He wrote a number of excellent and fascinating books on his experiences in the Navy before and during World War II. This volume details his adventures as a test pilot flying planes for the Brewster aircraft company, chiefly in Finland in 1940, as the war in Europe gained momentum and the unprepared democracies fell under the weight of Nazi attacks. Forced to flee through Belgium, France and finally Spain, Lt. Winston finally made it back to the United States before being posted to the Pacific as a carrier-borne squadron commander.
Tuttu kirja. Taisin ostaa omani siinä about seitsemän vuotta takaperin. Luin ja hyväksi totesin. Winston oli ammattimies ja hyvä tarkkailija ja huomioiden tekijä. Jäi mieleen, että kun tämä 1940 käväisi myös Suomessa, pääsi tämä näkemään Tampereella Valtion lentokonetehtaalla pudotettuja ja vaurioituneita, sekä sotasaaliiksi saatuja neuvostokoneita. Winston teki havaintoja ja päätelmiä, että suomalaisten yksinkertainen taktiikka takaa lähestymisestä ja lähelle menemisestä ennen tulenavausta oli oikea ja toimiva.
Tuohon aikaan nimittäin vielä amerikkalaisten ja brittien omat hävittäjätaktiikat olivat verrattain vaikeita ja monimutkaisia toteuttaa taktisella tasolla. Kikkailua sanoisi varmaan joku.
Minulle jäi kirjasta mieleen mm. se, että Härmälän lentokenttä oli niin hyvin naamioitu, että Winston sanoi, ettei olisi löytänyt koko kenttää, elleivät suomalaiset olisi laskeutuneet ensin.
Kirja on vähän kaksijakoinen.
Alussa tuntuu ettei oikein päästä asiaan ja sitten keskitytään lähes pelkästään Sturmgeschütz III
Jotenkin tulee mielen, ettei tekijä ole oikein osannut päättää mitä haluaa kertoa.
Vaan kaikkea sipaistaan vain pintapuolisesti.
Suurille kuville, kaavioille ”patterien kokoonpanosta ja niiden ”nimien muutoksitta” on annettu paljon palstatilaa.
Mutta on kerrottu myös tykkien menestyksettä, teknisittä ongelmitta, kehityksettä ja merkityksettä jalkaväen tuki aseena.
Sääli vain ettei tälle osalle ole annettu enemmän tilaa.
Samoin muut mallit kuin Sturmgeschütz III sivutetaan lähinnä olan kohautuksella.
Vaikka ne eivät tarponetkaan koko sodan läpi olisi niiden syvällisempi tarkastelu ollut hyvä lisä.
Kirja kuitenkin tekee selväksi kuinka rakas Sturmgeschütz III oli jalkaväelle ja kuinka pelätty vihollisen passareille.
Samoin kuin kuinka menestyksen avain oli niiden oikea käyttö ( patterin kokoonpano+ jalkaväki).
Puutteista huolimatta lukemisen arvoinen kirja.
Olisipa hienoa joskus lukea jotain "Yrjöperskeles"-hengessä kirjoitettua kuvitteellista historiaa mitä olisi tapahtunut jos Suomen ostamat PzKpfw IV:t olisivat ehtineet Kannakselle heinäkuussa, eivätkä juuttuneet mutaan Oulun tasolla syksyllä -44 matkalla Lapin rintamalle...
Kirja on vähän kaksijakoinen.
Alussa tuntuu ettei oikein päästä asiaan ja sitten keskitytään lähes pelkästään Sturmgeschütz III
Jotenkin tulee mielen, ettei tekijä ole oikein osannut päättää mitä haluaa kertoa.
Vaan kaikkea sipaistaan vain pintapuolisesti.
Suurille kuville, kaavioille ”patterien kokoonpanosta ja niiden ”nimien muutoksitta” on annettu paljon palstatilaa.
Mutta on kerrottu myös tykkien menestyksettä, teknisittä ongelmitta, kehityksettä ja merkityksettä jalkaväen tuki aseena.
Sääli vain ettei tälle osalle ole annettu enemmän tilaa.
Samoin muut mallit kuin Sturmgeschütz III sivutetaan lähinnä olan kohautuksella.
Vaikka ne eivät tarponetkaan koko sodan läpi olisi niiden syvällisempi tarkastelu ollut hyvä lisä.
Kirja kuitenkin tekee selväksi kuinka rakas Sturmgeschütz III oli jalkaväelle ja kuinka pelätty vihollisen passareille.
Samoin kuin kuinka menestyksen avain oli niiden oikea käyttö ( patterin kokoonpano+ jalkaväki).
Puutteista huolimatta lukemisen arvoinen kirja.
Näitä siis oltiin pahasti vailla silloin kun sillä olisi esim. tänään mainitulla Portinhoikan lohkolla kesäkuun 24-27 pvä. ollut oikeasti väliä... vai olisko?Olisipa hienoa joskus lukea jotain "Yrjöperskeles"-hengessä kirjoitettua kuvitteellista historiaa mitä olisi tapahtunut jos Suomen ostamat PzKpfw IV:t olisivat ehtineet Kannakselle heinäkuussa, eivätkä juuttuneet mutaan Oulun tasolla syksyllä -44 matkalla Lapin rintamalle...