Kirjat

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Näyttää todella mielenkiintoiselta, pitääpä käydä laittamassa tilaus vetämään kirjastossa. Oletko itse lukenut, mitä mieltä?
Olen lukenut ja mielestäni se oli hyvä. Mikään tiiliskivi se ei reilu satasivuisena ole, mutta se kuvaa hyvin tappiollisen sodan alun kääntymisen Tolvajärvellä torjuntavoitoksi. Kerronta oli sujuvaa ja sisälsi paljon veteraanien muisteluksia. Kuvituskin kohtuullinen.
 
Aloittelen juuri legendaarisen Lockheed -yhtiön lentokonesuunnittelija Clarence "Kelly" Johnsonin omaelämäkertaa.

kelly.webp

Mies on varmasti tuttu kaikille ilmailuharrastajille. Kelly Johnson osallistui omalla panoksellaan aivan keskeisesti seuraavien konetyyppien suunnitteluun ja kehittelyyn: Lockheed Electra, P-38 Lightning, P-80 Shooting Star, F-104 Starfighter, U-2, SR-71 Blackbird.

Kirja kertoo tietenkin kyseisten lentokoneiden suunnittelusta ja samalla Johnson valottaa laajemminkin lentokoneteollisuuden kehitystä, lobbausta, markkinointia ym. Legendan maineeseen mies nousi johtaessaan Lockheedin ns. "Skunk Works" -osastoa, joka vastasi mm. vallankumouksellisen Blackbirdin kehityksestä ja valmistamisesta. Tämä kirja on kiehtovaa luettavaa.

Voin suositella varauksetta myös Johnsonin seuraajan Ben Richin muistelmia. Se jatkaa Lockheedin tarinaa siitä mistä Johnsonin kirja päättyy. Rich puolestaan kertoo yksityiskohtaisesti, kuinka 70-luvulla saavutettiin läpimurto häiveteknologian hyödyntämisessä. Kirja kertoo kuinka F-117 Nighthawk syntyi.

kirja.webp
 
Tässä tuoreimmat hankintani kirjarintamalta. Jäsen Soldierblue ansaitsee erityiset kiitokseni ystävällisestä avusta kirjojen hankkimisessa. :salut:

Ruotsin parhaimpiin ilmailuhistorioitsijoihin lukeutuva Lennart Andersson paneutuu tässä kirjassa Flygvapnetin kylmän sodan aikaisen iskunyrkin, 1:n rynnäkköeskaaderin historiaan. Sodan ajan yhtymä tunnettiin parhaiten lempinimellä "ylipäällikön nuija." Tulivoimaa nimittäin riitti. Lansen- ja Viggen -kalustolla operoiva sotatoimiyhtymä olisi vastannut maihinnousun torjunnasta ilmasta käsin. Todella pätevän tuntuista ilmailuhistoriaa.

1.webp

Nämä kaksi teosta valottavat Lansenin ja Viggenin suunnittelua, kehittelyä ja käyttöhistoriaa. Kirjat koostuvat eri artikkeleista, joissa konetyyppejä lähestytään eri näkökulmista. On insinöörien tarinaa siitä, miten koneet kehitettiin ja valmistettiin. Sitten on erittäin mielenkiintoista tarinaa itse lentäjiltä. Nämä kertovat yksityiskohtaisesti millaista oli lentää Lansenia ja Viggeniä. Todella mielenkiintoista materiaalia.

2.webp 3.webp
 
Lento Suomeen!
Brewster-koelentäjän muistelmia vuodelta 1940

Kirja kertoo, Brewster koelentäjästä joka tuli ruotsiin koelentämään ruotsissa kasattuja Brewstereita.
Kirja on kirjoitettu/julkaistu 1941, joten tapahtumat ja tunnelmat ovat kirjoitushetkellä tuoreessa muistissa.

Suosittelen.

http://www.antikvaari.fi/naytatuote.asp?id=1644951

Samaa mieltä. Hyvin kirjoitettua ammattimiehen tekstiä. Winston on käsittääkseni kirjoittanut tuon lisäksi pari muutakin ilmailukirjaa. Nämä liittynevät USA:n laivaston ilmailuun ja Winstonin omiin sotakokemuksiin japanilaisia vastaan käydyissä sotatoimissa. Suomalaislentäjistä tämä tuntui saaneen varsin myönteisen kuvan.

EDIT: Piti ihan tarkistaa ne muut saman tekijän kirjat.

http://www.vf31.com/pilots/winston.html

Nämä käsittelivät ilmailua ja omaa sotilasuraa.

Dive Bomber: Learning to fly the Navy's planes (1939) Holiday House

Aces Wild (1941) Holiday House

Barnstormer (publisher and date unknown)

Aircraft Carrier (1942) Harper Brothers

Fighting Squadron: A sequel to Dive Bomber (1946) Holiday House

Fun in the Water (1952) June & Osborn

Kyseinen kirja on saatavilla englannin kielisenä e-kirjana.
https://www.adlibris.com/fi/e-kirja/aces-wild-9781786259035

Robert A. Winston had a long a distinguished career as an aviator in the US Navy between 1935 and 1950. He wrote a number of excellent and fascinating books on his experiences in the Navy before and during World War II. This volume details his adventures as a test pilot flying planes for the Brewster aircraft company, chiefly in Finland in 1940, as the war in Europe gained momentum and the unprepared democracies fell under the weight of Nazi attacks. Forced to flee through Belgium, France and finally Spain, Lt. Winston finally made it back to the United States before being posted to the Pacific as a carrier-borne squadron commander.
 
Lento Suomeen!
Brewster-koelentäjän muistelmia vuodelta 1940

Kirja kertoo, Brewster koelentäjästä joka tuli ruotsiin koelentämään ruotsissa kasattuja Brewstereita.
Kirja on kirjoitettu/julkaistu 1941, joten tapahtumat ja tunnelmat ovat kirjoitushetkellä tuoreessa muistissa.

Suosittelen.

http://www.antikvaari.fi/naytatuote.asp?id=1644951



Kyseinen kirja on saatavilla englannin kielisenä e-kirjana.
https://www.adlibris.com/fi/e-kirja/aces-wild-9781786259035

Robert A. Winston had a long a distinguished career as an aviator in the US Navy between 1935 and 1950. He wrote a number of excellent and fascinating books on his experiences in the Navy before and during World War II. This volume details his adventures as a test pilot flying planes for the Brewster aircraft company, chiefly in Finland in 1940, as the war in Europe gained momentum and the unprepared democracies fell under the weight of Nazi attacks. Forced to flee through Belgium, France and finally Spain, Lt. Winston finally made it back to the United States before being posted to the Pacific as a carrier-borne squadron commander.

Tuttu kirja. Taisin ostaa omani siinä about seitsemän vuotta takaperin. Luin ja hyväksi totesin. Winston oli ammattimies ja hyvä tarkkailija ja huomioiden tekijä. Jäi mieleen, että kun tämä 1940 käväisi myös Suomessa, pääsi tämä näkemään Tampereella Valtion lentokonetehtaalla pudotettuja ja vaurioituneita, sekä sotasaaliiksi saatuja neuvostokoneita. Winston teki havaintoja ja päätelmiä, että suomalaisten yksinkertainen taktiikka takaa lähestymisestä ja lähelle menemisestä ennen tulenavausta oli oikea ja toimiva.

Tuohon aikaan nimittäin vielä amerikkalaisten ja brittien omat hävittäjätaktiikat olivat verrattain vaikeita ja monimutkaisia toteuttaa taktisella tasolla. Kikkailua sanoisi varmaan joku.
 
Tuttu kirja. Taisin ostaa omani siinä about seitsemän vuotta takaperin. Luin ja hyväksi totesin. Winston oli ammattimies ja hyvä tarkkailija ja huomioiden tekijä. Jäi mieleen, että kun tämä 1940 käväisi myös Suomessa, pääsi tämä näkemään Tampereella Valtion lentokonetehtaalla pudotettuja ja vaurioituneita, sekä sotasaaliiksi saatuja neuvostokoneita. Winston teki havaintoja ja päätelmiä, että suomalaisten yksinkertainen taktiikka takaa lähestymisestä ja lähelle menemisestä ennen tulenavausta oli oikea ja toimiva.

Tuohon aikaan nimittäin vielä amerikkalaisten ja brittien omat hävittäjätaktiikat olivat verrattain vaikeita ja monimutkaisia toteuttaa taktisella tasolla. Kikkailua sanoisi varmaan joku.

Minulle jäi kirjasta mieleen mm. se, että Härmälän lentokenttä oli niin hyvin naamioitu, että Winston sanoi, ettei olisi löytänyt koko kenttää, elleivät suomalaiset olisi laskeutuneet ensin.
 
Minulle jäi kirjasta mieleen mm. se, että Härmälän lentokenttä oli niin hyvin naamioitu, että Winston sanoi, ettei olisi löytänyt koko kenttää, elleivät suomalaiset olisi laskeutuneet ensin.

Joppe Karhunenhan mainitsi Bob Winstonin suunnilleen joka toisessa kirjassaan. Winstonin omat kokemukset suomalaisista olivat ihan veikeää luettavaa. Muistaakseni tämä ensi alkuun pelkäsi, että suomalaiset aikovat tappaa hänet saunaan. :D
 
Nonni, nyt se tapahtui. Olen tuossa hieman hiljaa toivonut löytäväni pappani sota retkistä jutun tynkää, tai edes nimen mainintaa Kansataisteli lehdistä tai alan muista julkaisuista.
Eilen sitten se onni oli myötä, pappani nimi ja erään jäätävän kylmän talvisen partioreissun selostus nimineen osui kohdalle.
No, siitä sitten heti yhteyksiä hänen muutamiin elossa oleviin jälkeläisiinsä todensi tarinan oikeaksi ja hieman oli hänen jälkeläisensäkin yllättyneitä että oikein Kansataisteli -lehdessä on kirjoitettu papan sota-ajasta.:).
 
saksan-rynnakkotykit.jpg




Kirja on vähän kaksijakoinen.

Alussa tuntuu ettei oikein päästä asiaan ja sitten keskitytään lähes pelkästään Sturmgeschütz III
Jotenkin tulee mielen, ettei tekijä ole oikein osannut päättää mitä haluaa kertoa.
Vaan kaikkea sipaistaan vain pintapuolisesti.
Suurille kuville, kaavioille ”patterien kokoonpanosta ja niiden ”nimien muutoksitta” on annettu paljon palstatilaa.
Mutta on kerrottu myös tykkien menestyksettä, teknisittä ongelmitta, kehityksettä ja merkityksettä jalkaväen tuki aseena.
Sääli vain ettei tälle osalle ole annettu enemmän tilaa.
Samoin muut mallit kuin Sturmgeschütz III sivutetaan lähinnä olan kohautuksella.
Vaikka ne eivät tarponetkaan koko sodan läpi olisi niiden syvällisempi tarkastelu ollut hyvä lisä.
Kirja kuitenkin tekee selväksi kuinka rakas Sturmgeschütz III oli jalkaväelle ja kuinka pelätty vihollisen passareille.
Samoin kuin kuinka menestyksen avain oli niiden oikea käyttö ( patterin kokoonpano+ jalkaväki).

Puutteista huolimatta lukemisen arvoinen kirja. :solthum:

DSC06402.JPG
 
saksan-rynnakkotykit.jpg




Kirja on vähän kaksijakoinen.

Alussa tuntuu ettei oikein päästä asiaan ja sitten keskitytään lähes pelkästään Sturmgeschütz III
Jotenkin tulee mielen, ettei tekijä ole oikein osannut päättää mitä haluaa kertoa.
Vaan kaikkea sipaistaan vain pintapuolisesti.
Suurille kuville, kaavioille ”patterien kokoonpanosta ja niiden ”nimien muutoksitta” on annettu paljon palstatilaa.
Mutta on kerrottu myös tykkien menestyksettä, teknisittä ongelmitta, kehityksettä ja merkityksettä jalkaväen tuki aseena.
Sääli vain ettei tälle osalle ole annettu enemmän tilaa.
Samoin muut mallit kuin Sturmgeschütz III sivutetaan lähinnä olan kohautuksella.
Vaikka ne eivät tarponetkaan koko sodan läpi olisi niiden syvällisempi tarkastelu ollut hyvä lisä.
Kirja kuitenkin tekee selväksi kuinka rakas Sturmgeschütz III oli jalkaväelle ja kuinka pelätty vihollisen passareille.
Samoin kuin kuinka menestyksen avain oli niiden oikea käyttö ( patterin kokoonpano+ jalkaväki).

Puutteista huolimatta lukemisen arvoinen kirja. :solthum:

DSC06402.JPG

Mainittakoon lisäyksenä että Erkki Käkelän Laguksen rynnäkkötykit on suunnilleen paras esitys suomalaisista Sturmeista taistelussa. Mukana on myös BT-42 -vaunujen osuus, sekä tarinaa Rynnäkkötykkipataljoonan miehistä ja koulutuksesta.

11017.webp
 
saksan-rynnakkotykit.jpg




Kirja on vähän kaksijakoinen.

Alussa tuntuu ettei oikein päästä asiaan ja sitten keskitytään lähes pelkästään Sturmgeschütz III
Jotenkin tulee mielen, ettei tekijä ole oikein osannut päättää mitä haluaa kertoa.
Vaan kaikkea sipaistaan vain pintapuolisesti.
Suurille kuville, kaavioille ”patterien kokoonpanosta ja niiden ”nimien muutoksitta” on annettu paljon palstatilaa.
Mutta on kerrottu myös tykkien menestyksettä, teknisittä ongelmitta, kehityksettä ja merkityksettä jalkaväen tuki aseena.
Sääli vain ettei tälle osalle ole annettu enemmän tilaa.
Samoin muut mallit kuin Sturmgeschütz III sivutetaan lähinnä olan kohautuksella.
Vaikka ne eivät tarponetkaan koko sodan läpi olisi niiden syvällisempi tarkastelu ollut hyvä lisä.
Kirja kuitenkin tekee selväksi kuinka rakas Sturmgeschütz III oli jalkaväelle ja kuinka pelätty vihollisen passareille.
Samoin kuin kuinka menestyksen avain oli niiden oikea käyttö ( patterin kokoonpano+ jalkaväki).

Puutteista huolimatta lukemisen arvoinen kirja. :solthum:

DSC06402.JPG
Olisipa hienoa joskus lukea jotain "Yrjöperskeles"-hengessä kirjoitettua kuvitteellista historiaa mitä olisi tapahtunut jos Suomen ostamat PzKpfw IV:t olisivat ehtineet Kannakselle heinäkuussa, eivätkä juuttuneet mutaan Oulun tasolla syksyllä -44 matkalla Lapin rintamalle...
 
Olisipa hienoa joskus lukea jotain "Yrjöperskeles"-hengessä kirjoitettua kuvitteellista historiaa mitä olisi tapahtunut jos Suomen ostamat PzKpfw IV:t olisivat ehtineet Kannakselle heinäkuussa, eivätkä juuttuneet mutaan Oulun tasolla syksyllä -44 matkalla Lapin rintamalle...
Näitä siis oltiin pahasti vailla silloin kun sillä olisi esim. tänään mainitulla Portinhoikan lohkolla kesäkuun 24-27 pvä. ollut oikeasti väliä... vai olisko?

 
Back
Top