Mielenkiintoinen arvostelu. Kiitos. Minä olen Laaksosen tuotannosta lukenut teoksen
Eripuraa ja arvovaltaa, joka kuvaa Marskin ja tämän kenraaleiden keskinäisiä henkilösuhteita ja johtamista. Luin kirjan viime vuosikymmenellä ja jäi mieleen, että ajoittain teksti oli todella puuduttavaa sivistyssanojen viljelyä. Mutta pääasia kirjoittajalla oli se, että Marskilla oli oma suosikkisysteeminsä. Ne jotka olivat ylipäällikön lähipiirissä tai kuuluivat suosikkeihin, saivat paljon anteeksi. Erityisesti Taavetti "Pappa" Laatikainen.
Kirjassa käsiteltiin myös muidenkin komentajien keskinäisiä välejä. Wallenius ei kestänyt hermopainetta Viipurinlahdella helmi-maaliskuussa 1940 ja ryhtyi juopottelemaan. Talvela ja Blick riitelivät keskenään Laatokan Karjalan kesän 44 vetäytymis- ja viivytystaisteluiden aikana. Vaikka joku voisi pitää kirjaa pelkkänä juoruiluna, sanoisin minä että kirja avaa tärkeitä näkökulmia sotatoimien johtamiseen. Henkilösuhteilla ja henkilökemioiden yhteensopivuudella oli aidosti merkitystä.
Katso liite: 22821